Valtion budjetin alijäämäarvio kasvoi viime keväästä vajaassa vuodessa liki 5 mrd

Kuinka vakava Suomen  koko julkistalouden tilanne on, ei taida olla kaikilla puolueissa vieläkään selvillä. Suomen julkisessa taloudessa on ajauduttu tilanteeseen, jossa   menot kasvavat pysyvästi  miljardiluokassa tuloja nopeammin.

***

Otetaan aluksi kevään 2022 luvut arvioista valtion budjetin alijäämästä vuoteen 2026 saakka.

Ja sitten  otetaan  heti perään tuore alijäämäarvio vuoteen 2027 saakka 

Keväällä 2022

Julkisen talouden suunnitelmaksi  vuosille 2023—2026. (VNS 2/2022 vp  –  VaVM 14/2022 vp) sivulla  46  (taulukko 9  ) on arvio budjettitalouden tasapainosta tulevina vuosina.

2022   2023   2024   2025   2026  (mrd):

-7,6      -7,5      -7,6     -7,1      -6,7

****

Vuonna  2023  helmikuussa 

Valtiovarainministeriön kehysehdotus  (13.02.2023) julkisen talouden suunnitelmaksi  vuosille 2024–2027 (s. 20)

Taulukko 9. Valtiovarainministeriön arvio budjettitalouden tasapainosta vuosina 2023—2027, mrd. euroa, käyvin hinnoin

2023     2024    2025     2026     2027   (mrd):

-10,4   -10,7      -11,0      -10,8     -11,8

***

Valtion budjetin alijäämäarvio kasvoi viime keväästä  vajaassa vuodessa liki 5 mrd

→ Minulla on sellainen tuntuma – kuten viime vuonnakin – , että tuo tuore alijäämäarvio   on vielä miljardiluokassa alakantissa

***

Puheet ovat muunneltua totuutta puolueelta, joka väittää vältettävän miljardiluokan menojen  sopeutuksen (viimeksi eilen pm Marin). Mutta yhtä lailla on lyhytnäköistä  äänestäjien harhaan johtamista, jos vedotaan  menneen ajan energiamuotojen säilyttämisen puolesta tai  työperäisen maahanmuuton suoranaiseen kieltämiseen.

Suomen julkisen talouden vakauttaminen vaatii laajaa yhteistyötä yli puoluerajojen, monia yhtäaikaisia toimenpiteitä tulo- ja menopuolella, työelämän rakennemuutoksia, uusia vientimahdollisuuksia ja  teollisuuspolitiikan avauksia, työperäistä maahanmuuttoa, tutkimus- ja tuotekehittelyyn panostamista, koulutuksen rakenneuuudistusta jne. 

Puolueet saavat selkänojaa monista asiantuntijaraporttien  näkemyksistä  Suomen julkisen talouden vakauttamisen välttämättömyydestä.

1)Talouspolitiikan arviointineuvosto – Raportti   2)   Valtiovarainministeriön  virkamiesraportti  3)  Ministeriöiden kansliapäälliköt  4-5)  IMF     ja  OECD   Suomi -raportit .

 

SJPHKI
Helsinki

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla.
Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu