Stora Enso vajosi maan alle
Stora Enso on lopullisesti luuserifirma sen jälkeen kun sen työkoneen kuljettaja ehdon tahdoin hävitti brutaalisti aarresimpukoita siitä huolimatta että tutkija yritti kuljettajaa estää tuhoamasta sekä aarresimpukoita että Stora Ensoa.
Ja ketkäs ne ovatkaan syyllisiä vihervihan istuttamisesta suomalaisten mieliin. Viherviha ja naisviha ne yhteen sopii. Ei ihmettänyt että kuljettaja huusi jotain käsittämätöntä rintaliiveista tutkijalle.
Suomalaisten uusi piirre eli luontoviha on verrattavissa satanismiin. Luontohan on oikeasti ihmisen ja ihmiskunnan yläpuolella ja ikuinen. Luonnonsuojelijat ovat niitä jotka kunniottavat ikuista, suurta luontoa. Luontoviha on uusi ilmiö Suomessa ja suomalaisten keskuudessa ja siihen pitää suhtautua vakavasti.
Et siis usko evoluutioon, ihminenkin on yksi laji täällä telluksella ja kyllä evoluutio hoitaa tasapainotuksen. Ilmastomuutos on siitä hyvä esimerkki. Väestömäärä kääntyy laskuun lähivuosina. En ole ollenkaan huolestunut hiilidioksiidin määrästä jos ei tulivuoren purkauksia saada loppumaan.
Ilmoita asiaton viesti
En usko suomalaisiin metsäalan firmoihin enkä vihervihaa ja muuta vastaavaa levittäviin törkeihin aktivisteihin (someaktivisteja).
Ilmoita asiaton viesti
Evoluution näkökulmalta Stora Ensoilla on hyttysen pierun merkitys.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ihan varma, että moto ja ajokone olivat StoraEnson ja kuski ko. firman palkkalistoilla? Luultavasti et tiedä mitään metsäalasta ja kuvittelet, että metsäyhtiöt itse hakkaavat ostamansa puut.
Ja kuski oli tietenkin törppö ja jätti noudattamatta ohjeita, mikä sinänsä ei suoraan ole StoraEnson vika, vaikka ikävä vastuu yhtiölle lankeaakin.
Luontoviha on ikioma keksintösi vailla mitään perustetta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse tietää paljon metsäalasta nähdäkseen että se on hukassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse kovin paljon tietää, mutta se pitäisi tietää, että metsäkoneet eivät ole metsäjättien omaisuutta. Sinä väität niitä StoraEnson omistamiksi, mutta tuon tietää peruskoululainenkin vääräksi.
Ilmoita asiaton viesti
Stora Enso firma liittyy tähän vaikka tuhokone ei olisi sen omistuksessa. .
Ilmoita asiaton viesti
Niin tietenkin liittyy, mutta sinä julistat oikopäätä sen yksinomaan syylliseksi. Sinä tai kukaan muukaan ei tiedä, mikä meni pieleen tässä tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Huonot laiskat ministerit Essayah ja Mykkänen vaikenevst. Suomi on vajonnut kovaa vauhtia joksikin Bulgariaksi joka mielessä tällä hallituskaudella. Umpidurkeaa menoa.
Tämä on tulosta myös haapaloiden ja muiden ajojahdeista edellistä hallitusta vastaan joilla kansa saatii äänestämään tämän eduskunnan joka muodosti Suomen historian huonoimman hallituksen koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
No et oikeasti tiedä yhtään mitään. Metsäfirmat ovat muuten yksi meidän taloutemme kulmakivistä. Sieltä se tulee vientituloista osa Lappalaisen ja muiden vassarien korvauksistakin…
Ilmoita asiaton viesti
Yksi asia on jokseenkin varma.Tyylistä päätellen kuski on kepuli tai persu.On kuitenkin olemassa myös ykstyistapauksen olematon todennäköisyys.
Ilmoita asiaton viesti
Mistähän teet johtopäätöksiä, lienet selvännäkijä? Kuski oli törppö ja piittaamaton, puoluekannalla, jos nyt sellaista on, ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Törppö?
Satanisti se näköjään oli.
Niillähän on kaikenlaisia omituisia menoja, kuten ajella metsäkoneella simpukoiden yli.
Ilmoita asiaton viesti
Ellei jopa natsi? Miten nyt muistuu mieleen, että blogisti on nähnyt niitä vähän joka puolella…
Ilmoita asiaton viesti
Sitten on näitä (tälläkin palstalla) jotka ei näe natseja missään, vaikka Supokin pitää riskiarviossa yhtä kovalla tasolla kuin islamisteja ja jo kolme natsiporukkaa jäänyt kiinni terroristisista aikeista. Niin ja näiden vähättely on myös yleistä, sekä whataboutismi.
Ilmoita asiaton viesti
En vähättele äärioikeistoa. Mutta pienen piirin harrastus on tuo natsismi, toki pienetkin ryhmät voivat saada pahaa jälkeä, ei siihen massoja tarvita.
Mutta blogisti Lappalainen julistaa nyt tietämättömyyden suomalla varmuudella.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta pienen piirin harrastus on tuo natsismi, toki pienetkin ryhmät voivat saada pahaa jälkeä, ei siihen massoja tarvita.”
Pienen piirin toimintaa onneksi, mutta hyvin yleisesti vähäteltyä ja myös hyväksyttyä mitä en voi ymmärtää. Jos katsot tämän viimeisen porukan aseistuksen + räjähteet niin niillä olisi jo voinut saada aikamoisen kaaoksen aikaan. Tavoitteena ei enempää, tai vähempää kuin saada aikaan rotusota Suomeen. Tälläkin palstalla on monta joita en nyt viitsi nimetä jotka jatkuvasti vähättelevät näitä porukoita, annas olla jos kolme islamistiporukkaa olisi saatu kiinni vastaavasta, eihän täällä muusta kirjoitettaisikaan…
Ilmoita asiaton viesti
Hei Antti, eikö olekin kummallista että raaskujen yliajosta saadaa poliittinen kiistakysymys, vihaavatko persust raaskuja? tai kokkarit,
Ilmoita asiaton viesti
Minä vain vastasin Hytöselle natseista ja niiden näkyvyydestä, en ole puhunut raakuista yhtään mitään ja nämä on sinun johtopäätöksiä, tai siis päättömyyksiäsi.
Ilmoita asiaton viesti
Hei Antti, kysyin vain mielipidettäsi blogista.
Ilmoita asiaton viesti
Komppaan pitkälti, välinpitämättömyys on todella yleistä ja harva näistä ikinä kiinni jää, onneksi tällä kertaa jäi.
Suomalaisten erityinen luontosuhde on täyttä fuulaa, harva on edes kunnon metsässä ikinä ollut (ja se ei tarkoita mitään umpeenkasvaneita risukoita mistä ikimetsien kohdalla usein puhutaan)…
Ilmoita asiaton viesti
Kuten sanoit niin suurin osa metsäkoneista on yrittäjien omistuksessa. Hyvin todennäköisesti tuokin ajokone on jonkun koneyrittäjän.
Tuon työmaan kohdalla on käynyt todella paha virhe. Mutta miksi näin kävi niin mahdollisia syitä on monia.
”Pahin tilanne” tietysti on se että ollaan harkitusti ajettu joesta yli ja tiedetty mitä tulee tapahtumaan. Tosin kun jo vihjaillaan miljoonakorvauksilla niin tuskin kukaan täyspäinen ottaisi sellaista riskiä.
Tietysti on voitu ottaa riski mutta arvioitu riskin suuruus ja merkitys alakanttiin.
On myös mahdollista että ei ole ymmärretty että mitä tulee tapahtumaan tai että ylityksestä olisi haittaa. Videon perusteella painumat mäessä ovat melko ”kuluneet”. Voi olla mahdollista että hokea on ylitelty vuosien saatossa samasta kohtaa vuosien tai vuosikymmenien ajan ja yli mentiin ”vanhasta tottumuksesta”.
Mitä ohjeistuksia ja karttoja oli konekuskeille ja yrittäjille annettu? Oliko työnjohto suunnitellut ajouran joesta yli tuosta kohtaa vai olivatko kuskit oikaisseet ”oma-aloitteisesti”.
Oliko ohjeistukset ja kartat tulleet oikein perille tietojärjestelmissä vai johtuiko tietokatkos huonoista tietokoneohjelmia toista?
Oliko tarkoitus mennä talvella yli jään päällä, mutta työmaa oli päätettykin hakata kesällä?
Ainakaan julkisuudessa ei ole vielä tietoa että miksi joesta mentiin yli tuosta kohtaa kesällä.
Tuo homma meni todella pahasti pieleen. Siis todellakin pahasti, tuskin sitä kukaan kiistää.
Asiaa tullaan varmasti selvittämään oikeusteitse ja monessa eri viranomaisessa, vakuutusyhtiössä ja yrityksessä.
Stora Ensolle mainehaitta on suurin haitta. Miljoonalla ei ole mitään väliä korvauksena. Mainehaitta vaikuttaa liiketulokseen, korvaukset ei.
Mutta monet ihmiset elävät ”ahdistavaa elämää” ja kauan. Tiedossa on vuosien ”löysä hirsi” konekuskille, koneyrittäjälle, leimikon suunnittelijoille. Törkeänä tekomuotona voi tulla yli 2 vuoden tuomio josta tuomitaan ehdotonta. Korvauksia voi tulla satojatuhansia tai miljoona. Tosin Enso maksanee ison osan.
Millainen tuomio ja korvaukset tulee kenellekin niin riippuu monesta asiasta. Toivoa sopii että poliisi selvittää asian kunnolla eikä kenenkään ”elämä tuhoudu” turhaan pelkän ajattelemattomuuden tai inhimillisen virheen takia. Jälkikäteen ja erityisesti ulkopuolisten on helppo tuomita ja arvostella ”pahantekijät”. Mutta ensin pitäisi tietää että mitä tapahtui tai miksi ja kuinka tahallinen teko oli? Oliko kyseessä tahallinen teko vai inhimillinen erehdys?
Se konekuskikin on ihminen omina elämineen kuten koneyrittäjäkin (ellei yrittäjä itse ajanut), kuten leimikon työnjohdosta vastanneet. Ja he elävät nyt ”löysässä hirressä” koska töissä kävi todella paha virhe. Ja se virhe voi viedä vankilaan, konkurssiin tai henkilökohtaiseen vararikkoon. Mutta ei näiden ihmisten elämillä väliä ole, vai onko?
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai niillä on väliä. Syy luontovihan ja tutkijavihan leviämiseen ei ole heidän vaan esim turkkilan ja vastaavien suomalaista luonnonkunnioitusta nakkertavien tyyppien ja tahojen jotka vuosikausia ovat lietsoneet vihaa luontosrvoja ja tutkijoita kohtaan, luonnonsuojelua kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oikein hyvä kommentti tähän mielipiteiden sekamelskaan.
Pitkä kommentti mutta mielestäni asiaa.
Perusteeton syyttely ketään kohtaan ei todellakaan ole oikein.
Mahdolliset tuomiot sitten kaiketi perustunevat tosiasioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Vastuuministereitä ovat Essayah ja Mykkänen. Vastuualuetta myös
ministeriöilleen. Ne turhat ja vastuutapskenevat vaikenevst.
Essayah ei tuominnut Lapinlahden salametsästäjiäkään. Suomen huonoin hallitus koskaan ajaa Suomen itäeurooppalaiseksi sekundamaaksi hirveätä vauhtia.
Ilmoita asiaton viesti
Aika ala-arvoista ruveta selittämään minulle ettei Stora Enso liity tähän jos ei omista konetta jolla tuhutyö tehtiin. Lehdistöä ei syytetä. Esim IS.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010648461.html
Ilmoita asiaton viesti
Suomen metsistä valtavan suuri osa on pikkujokien/purojen takana.
Itse mietin yhden metsäpalstan hankaluutta kun metsähallitus kieltää heidän tiestönsä käytön. Puut ja koneet joutuu ajamaan pienen joen yli.
Tuossa olisi erinomainen mahdollisuus metsäteollisuuden tehdä yhteistyötä puolustusvoimien kanssa.
Puolustusvoimien olisi syytä harjoitella monipuolisesti, mikäpä olisikaan kätevämpää kuin ympäri suomen tekemällä siltavaunuilla siltoja motojen ajotarpeita varten.
Luontoa säästyy, rahaa säästyy ja puolustusvoimat saa reeniä.
…
toki sekin olisi hyvä jos valtion metsäteitä vois kohtuullisesti muutkin hyödyntää.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta pienmetsänomistajien ja suurempienkin pitäisi siirtyä puunkaatoon kevyemmällä kalustolla joka ei tuhoa kenttakerrosta.
Ennen metsänomistajat tunsivat metsänsä ja liikkuivat niissä. Nyt tietyt poliittiset tahot, kepu, ps ja kok rohkaisevat luontovihaan ja metsän loukkaamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Pelkästään puun energiakäyttö Suomessa on hieman vajaa 30 miljoonaa kuutiota kun huomioidaan teollisuuden sivutuotevirrat ja puun pienpoltto. Kokonaishakkuupoistuma on noin 70 miljoona kiintokuutiota. Tuollaista puumäärää ei vaan yksinkertaisesti pysty hakkaamaan ellei kalustoa ole riittävästi ja se ole tarpeeksi järeää. Ja jos on tarkoitus hakata järeää tukkia niin moton pitää olla tarpeeksi iso että sitä pystyy hakkaamaan.
Pääsääntöisesti moto kyllä menee aika vähillä ”jäljillä” mutta ajokone painuu, koska sillä ajetaan useamman kerran samaa uraa. Keskikokoisen ajokoneen vaihtaminen traktorikalustoon ei auttaisi, koska traktorikalustokin painuu pehmeässä jäljen jättäen ja jää helpommin kiinni. Puhumattakaan ainakin noin puolet pienemmästä työtehosta (mutta lähes samalla polttoöljyn kulutuksella). Pienet telalliset ajokoneet menee pehmeässä vähin jäljin, mutta työteho on heikko.
Ilmoita asiaton viesti
Koneelle oli olemassa kiertotie.
Ilmoita asiaton viesti
Tässähän juuri näkyy se, että Lappalainen näyttää olettavan, että metsänomistajat ovat edelleen enimmäkseenn maalaisia, jotka usein hakkaavat leimikot itse ja ajavat puut maataloustraktoreilla tai muilla pienillä värkeillä.
Tietysti tuollaista hankintakauppaa on, mutta se on varsin pieni siivu kokonaisuudessa eikä voi paljon lisääntyä. Lisäksi se jälki metsässä ei paljon eroa normaalin ajokoneen jäljestä, kuten toteat. Eri asia ovat sitten nämä pienkoneet, joita on, mutta isoissa leimikoissa käyttö on liki mahdotonta.
Luontoviha on taas höpöä. Ajatus, että tietyt puolueet rohkaisevat tuhoamaan luontoa, on huvittavaa. Jos kyseinen motokuski tai urakoitsija oli yksinkertaisesti piittaamaton, ei sillä pitäisi olla mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta kun emboo tarvitaan näkinkengällä yritin kerran mutta sain vain rupia pe..eeseen.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt ministereitä lähtisi syyttämään tästä enkä ehkä Stora Ensoakaan. Mutta kun tuolle metsäkoneen kuljettajalle kerrottiin, mitä puron yliajosta seuraa eikä hän piitannut siitä, niin ensisijainen korvausvastuu on hänellä, sitten metsäkoneyrityksellä ja viime kädessä Stora Ensolla, jos voidaan osoittaa ettei se ohjeistanut metsäkoneyritystä riittävästi.
Kun yhden raakun korvaushinta on lähes 600 euroa ja niitä on kuollut tuhansia, niin korvaussumma nousee miljooniin. Metsäkoneyrityksen varat saattavat niukin naukin riittää korvauksiin, konkurssiin tuo firma joka tapauksessa taitaa mennä. Voi olla että maksajaksi jää lopulta Stora Enso, siellä saatetaan nähdä että parempi maksaa suosiolla mainehaitan välttämiseksi.
Kuljettaja saanee ilman muuta potkut tai jos on itse firman omistaja, niin lähtee talo alta. Raakun kosto😃
Ilmoita asiaton viesti
Minusta koko se ideologia ja toimintakulttuuri jossa kuljettaja elää on iso ongelma Suomessa ja sillä on pönkittäjiä ihan poliittisella tasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on konekuskin ideologia? Luuletko, ettei metsätalouden perustutkinnossa ole mitään luonnonsuojeluun ja luontoarvoihin liittyvää?
Ilmoita asiaton viesti
No jos perustutkinnossa onkin ollut luonnonsuojelusta niin oikeisto on sekä teoillaan että puheillaan sabotoinut tavallisen kansalaisen luontosuhdetta.
Se mikä ennen oli kaunis ja perehtynyt suomalainen luontosuhde on tuhottu oikeistoideologien toimesta. He ovat erittäin agressiivisesti ja trumpilaisesti kampanjoineet luonnonsuojelun aktivisteja ja luontotutkijoita vastaan.
Konekuski on esimerkki siitä että satanismia muistuttava luontoviha ja tutkijaviha on saatu juurrutettua kansaan. Persujen agressiiviset kampanjat fossiilisten polttoaineden hyväksi on yksi esimerkki.
Ilmoita asiaton viesti
Miten satanismi liittyy tähän tai luontovihaan. Satanistejäkin on erilaisia ja erilaisin näkemyksin. Esimerkiksi joku suomalainen ”satanismiporukka” taisi olla hyvinkin feministinen ja seksuaalivähemmistöjen asiaa korostaneesti painottava. En oikein uskoisi että ”lesbofeministit” ovat luonnonvihaajia.
Laveylainen Satanismi taitaa korostaa hedonistista elämää muta jotkut satanistit korostavat ”yksilön omalla järjellä ajattelua” auktoritääreihin uskomisen sijasta.
Ilmoita asiaton viesti
Minä koen että luontoviha ja silmittömät vihakampanjat niitä kohtaan jotka taistelevat luonnonsuojelun puolesta ja viha tutkijoita kohtaan on yhtä paljon tai enemmänkin pimeää kuin satanismi. Olet ihan oikeassa että satanismia on monenlaista.
Uskonnossa on kysymys ehkä ihmisen suhteesta johonkin ikuiseen ja ihmistä suurempaan. No luontohan on juuri tuota. Jos puolustaa sotaa luontoa vastaan niin puolustaa sitä ettei luontoa tarvitse kunnioittaa eikä varjella eikä kuunnella eikä siitä tarvitse hankkia tietoa. Luonnolla on vain käyttöarvo.
Luonto on niin ihmeellinen että kaikki jotka kieltävät sen valtavan ihmeellisyyden ovat tuhon kultissa.
Näitä ajatuksia halusin konkretisoida vertaamalla esim convoyporukkaa satanisteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tässä mitään muuta ideologiaa ole takana kuin että konekuski tykkäsi että häntä eivät ituhipit komentele. No, Stora Enso todennäköisesti maksaa mijoonakorvaukset ettei kymmenien miljoonien kauppoja mene mainehaitan takia sivu suun.
Ilmoita asiaton viesti
Se kuka maksaa ja kuka kantaa vastuu ratkeaa vuosien päästä oikeudenkäynneissä.
Aika oleellinen kysymys on leimikon suunnittelu ja ohjeistus konekuskeille.
Jos konekuskit oikaisivat ”omi luvin” niin kuskit ja koneyritys kantavat vastuun ensisijassa. Jos työnjohto ”mokasi” ja ohjeisti ajamaan joesta yli tuosta kohtaa niin työnjohdolle ja sitä on kautta Ensolle voi tulla melkoinen vastuu. Mitä kaikkea on asian takana, ei ole vielä tullut julkisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Stora Enson metsätyömaan yhteydessä Hukkajoessa on voinut kuolla suuri määrä erittäin uhanalaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja. Poliisi tutkii tapausta rikoksena josta tuomio on aina vankeutta.
Ilmoita asiaton viesti
Stora Enso saa valtavia summia valtionapua Orpon hsllitukselta. Orpon hallitus on pienentänyt niitä verorahoja jotka menevät luonnonsuojeluun. Nyt niitä vähiä rahoja käytetään pelastustoimiin raakkujoessa.
On aivan selvää että Mykkäsen pitäisi kutsua hallitus hätäkokoukseen jossa Ensolta vaadittaisiin sitoomusta pelastustöiden korvaamiseen.
Hallitushan on täysin kyvytön maan johtamiseen jos se ei vaadi Storalta nopeaa avustusta NYT.
Ilmoita asiaton viesti
”Omalla luvalla” on hyvinkin mahdollista, on itsellä ja omilla vanhemmilla kokemusta tuollaisesta toiminnasta, jossa metsäyhtiön ohjeistus oli annettu, mutta konekuski ilmoitti, että hänellä on omat luvat. Oli lähellä, ettei tuossa tilanteessa nokkapokka eskaloitunut väkivallan puolelle. Metsäyhtiö lopulta maksoi vahingot.
Ilmoita asiaton viesti