Haluan huonon diilin, pääsisinkö kanta-asiakkaaksi?

Ystäväni ilmoitti pari päivää sitten peruuttaneensa ERÄ-lehden tilauksen. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Hetikohta kun aiemmin on tilauksen peruuttanut niin tulee uusi ”tutustumistarjous”, joka on kestotilausta parempi. Kunnallisvaalibudjettini vuoksi jouduin hetkeksi sulkemaan Financial Timesin nettitilauksen. Kun ilmoitin asiasta niin he olisivat kuukaudeksi tarjonneet edullisempaa veloitusta, osapuilleen kaksi kolmasosaa pois. Ystäväni tosin totesi, ettei tilaa enää ”tutustumistarjousta”. Minä sen sijaan naputin 52 viikon tilauksen vaalien jälkeen. Pääsin paskoihin diileihin. Kanta-asiakkaaksi.

Ajatellaan nyt vaikka Financial Timesin toimintaa. Jos he kuitenkin tekevät materiaalinsa, niin heille on ensisijaisen tärkeää se, että moni heiltä tilaa luettavaa. Nyt se maksaa noin 300 euroa vuodessa. Tulisiko riittävästi enempi tilauksia jos se maksaisi 100 euroa vuodessa? Kuitenkin, he olivat ilmoittamassa, että lojaalille asiakkaalle he tarjoavat helpotusta hetkellisten vaikeuksien ylitse. Kiitin kovasti tarjouksesta, mutta tilanne oli se, että noukin palautuspulloja lähimaastosta ja sain siksi veteen keittää kaurapuuroa. Missä oli tämä kolmannekseen pudotettu hinta aiemmin?

Jos olisin vaikka kuukausi sitä ennen mennyt ilmoittamaan, että nyt tämä kuluerä täytyy katkoa niin miksipä he eivät olisi tulleet vastaan. Ei heitä kiinnosta millä verukkeella rahantulo heille keskeytyy, vaan se, miten se saadaan pysymään vaikka pienen töyssyn kera. Olisinhan voinut kertoa vaikka puolison sairastuneen syöpään (näin sinkkuna siis). Jaksaisivatko nämä tarkistaa meriselitykseni? Vai olisivatko he todenneet, että ”tietojemme mukaan olette naimaton. Alkakaas kaivaa kuvettanne.”

Entäpä jos joka kuukausi marisen korkeista hinnoista? Voin ajatella, että silloin tulee jonkinlainen punakynämerkintä heidän tietokantaansa, että sällin puoliso on sairastunut syöpään, lapsi jäänyt auton alle, kunnallisvaalikampanjabudjetit painaa päälle ja pörssin myyntivoitotkin ovat kuihtuneet. Kuukausi toisensa perään.

Vaan jospa hinnoissa onkin ilmaa? ERÄ-lehteä voisi kannattavasti myydä tutustumistarjoushintaan (jolloin siitä voisi kiinnostua useampikin) ja Financial Timesin elektronista lukuoikeutta saisi kolmanneksen hintaan. Lisäksi ainakin niin puhelin- kuin nettioperaattoritkin tuppaavat olemaan höveleitä uusiin diileihin ja sitten ryöstämään kanta-asiakkaansa.

Onko tämä ihan oikein? Olisinko mielummin kanta-asiakas kuin lanta-asiakas?

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu