Pohdintaa verosuunnittelun vähentämiseksi

Verottaja on monikansallisten yhtiöiden ”oikeudenmukaisessa” verotuksessa ollut askeleen tai useamman jäljessä vuosia. Uusia porsaanreikiä tukkiessa kekseliäisyys on tehnyt tilalle uusia lonkeroita ja tapoja, joilla ujuttaa varallisuus ja tulo verottajan ulottumattomiin. Tähän on puolestaan vastattu viiveellä taas uusilla verosäädöksillä. Tulos on koko ajan paisuva lainsäädäntö, jossa oikeutetut ja keksityt vähennykset, niiden tarkistaminen ja huomioiminen vievät yhä vain enemmän ja enemmän resursseja.

Lähtökohtaisesti tällainen verottajan suorittama verojahti ei ole kauttaaltaan kovin onnistunutta. Jäin siksi miettimään keinoja, joissa voisi lähestyä asiaa toiselta kannalta. Voisiko tunnollisesti veronsa maksava yritys saada sertifikaatin painaa tuotteisiinsa jonkun symbolin, esimerkiksi verokarhun? Onhan näitä Suomi-avaimia ja joutsenmerkkejä entuudestaan. Niiden suoranaista tehoa en tiedä, eli paljonko ne kulutuskäyttäytymiseen itse kullakin vaikuttavat.

Yrityksen tuloksesta tilittämä vero ja siitä laskettava veroprosentti voisi olla lähtökohtainen mittari. Ongelmia siinäkin on mikäli suomalainen tytäryhtiö ostaa kyproslaiselta emoyhtiöltään ikkunoihinsa sälekaihtimet parillakymmenellä miljoonalla eurolla. Tai konsernin sisällä ostetaan ja myydään velkaa pitkälti poikkeavilla lainakoroilla. Nämä ovat klassisia kikkoja saada yhdessä maassa tulos näyttämään surkealta, mikä on lähtökohtaisesti verosuunnittelussa pointtikin. Saisiko aluekohtaisella myyntivoitolla paremman indikaattorin? Pitäisikö pystyä määrittämään esimerkiksi poistot ”käyvälle tasolle” jne.

Perusajatus kuitenkin on, ettei suunnittelijoita vainota tuloksettomasti, vaan annetaan tunnustus niille, jotka sen verottajan mielestä ansaitsevat. Kuluttaja saa edelleen itse päättää, mitä ostaa. Vai tulisko tuotepakkauksista yhtä symbolien merta, josta ei enää saa selvää, ja olisiko vaarana saada ”oikeus” printata symboli täysin harhaanjohtavasti? Saahan niitä ”hilpeiden / tanssivien / ikionnellisten / äärityytyväisten kanojen muniakin” myydä kuvaavin termein?

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu