Rasistinen Ruotsi?
Tuodakseni vilpittömän ihailuni tutkivaa journalismia kohtaan nostan jälleen kerran Financial Timesin uutisen esille. Sillä jos jotain rakentavaa haluaa saada aikaiseksi, tulee toimittajan jalkautua totta kai tapahtumapaikalle, mutta sen lisäksi haastatella molempia osapuolia. Viimeksi äänessä oli Uppsalan yliopiston apulaisprofessori, tällä kertaa nuoret itse ja pääosin 1. tai 2. sukupolven maahanmuuttajia. Ruotsi saattaakin olla hyvin rasistinen. Itselleni on jäänyt mielikuva, miten täällä maahanmuuttoa puoltavat muistuttavat tämän tästä Ruotsin esimerkillisyydestä.
Aiempi ylläpitämäni kuva yleisestä tilanteesta oli, että nämä maahanmuuttajanuoret olivat jääneet järjestelmän ulkopuolelle. Ei koulutusta, ei juuria, ei traditioita, tiheä keskittyminen, ei töitä, ”liikaa vapaa-aikaa” ilman harrastusmahdollisuuksia jne. Jokin erotti kuitenkin nämä ”geneettisistä ruotsalaisnuorukaisista”. Toiset pistivät öisin autokokot valaisemaan katuja lyhtypylväiden lisäksi ja toiset eivät.
Sen sijaan haastatellut nuoret kertovat, että poliisi ahdistelee heitä tarpeettomasti. Ei, ahdistelu ei ole seksuaalista. Eräs nuori kertoo, miten poliisit ovat ”aina” pysäyttämässä hänet kotimatkallaan työpaikaltaan penäten nähdä päivästä toiseen hänen ajokorttinsa. Autoa pengotaan huumeita hakien toistuvasti tuloksetta.
Hyvä on, minunkin habitus oli sellainen, että nuorena on rokkifestivaaleilla ollessani siviilipukuiset poliisit tulleet tarkistamaan taskut ja laukkujen sisällöt, tyttöystävältäni tiedusteltiin joka ainoan puuterirasian koostumusta. Operaatio kesti parikymmentä minuuttia ja missasimme osittain yhden esiintyjän, jonka olimme merkinneet suosikkeihimme. Otti se päähän.
Tällaisen kuitenkin ymmärrän. Poliisi tekee työtään ja se siitä. Sen sijaan, jos samat poliisit olisivat tulleet tunnin päästä tekemään uudelleen ratsian niin olisihan siinä jo ollut paikka sanoa, että eikö tämä ole tarpeetonta kiusaamista. Suomessa en ole koskaan kokenut poliisin toimivan sillä tavoin. Sitä pidän hyvänä asiana.
Nyt tulee kuitenkin se ratkaiseva ero: on aivan eri asia, jos palstoilla kirjoitukset vilisevät laidasta laitaan kuin se, että virkavalta toiminnallaan pyrkii vain härnäämään. Lisäksi tulee tietysti muistaa, että tässä on melko pitkälti tilanne, jossa sana on sanaa vastaan. Olettaisin nimittäin Ruotsin poliisin kumoavan näiden maahanmuuttajanuorten näkemykset, eikä kumpikaan osapuoli liiemmin pysty todistamaan sanojaan.
Omat kokemukseni suomalaisen poliisin osalta ovat olleet hyviä, ja jopa erinomaisia. Mutta sitä en tiedä jos Suomen poliisivoimissa on rasistisia henkilöitä, jotka käyttävät lain tuomia valtuuksia siten, että vain piinaavat ja härnäävät maahanmuuttajia (siltä osin kuin sen voi todeta nopeasti silmämääräisesti).
Voisiko siis Husbyn tapahtumat toistua Suomessa? Meillähän on joissain kaupungeissa samanlaisia ”maahanmuuttajalähiöitä”. Olen aivan varma, että jos poliisi ns. rupeaisi ”aukomaan päätään” näille vaikka Turun Varissuolla niin hullusti siinä kävisi ennen pitkää. Aluehan on melkoisen ankean näköinen, enkä usko siellä viihtyvyyden olevan suuri kantaväestön kuin maahanmuuttajienkaan osalta. Jokin sen kamelin selän kuitenkin katkaisee, kun tarpeeksi vain ladotaan punnuksia.
Taikka sitten Ruotsin poliisin toiminta on vain ”tekaistu syy”, mutta se argumentti on heikoilla jäillä siitä syystä, että haastattelussa oli useampi nuori. Koordinoitu muunnellun totuuden säveltäminen ei tunnu niin uskottavalta. Nuorethan purnasivat nimenomaan sitä, ettei kukaan kuuntele heitä. Samalla tavalla kukaan ei tunnu kuuntelevan kreikkalaisia. Kukaan ei kuuntele tarpeettomasti huostaanotettujen lasten vanhempia. Pääministeri Katainenkin sai eteensä tällaisen tilanteen viime vuoden lopulla.
Ihminen unohtuu.
P.S. Ruotsin poliisit eivät taida liittyä Perussuomalaisiin sitten mitenkään. Tämä ennaltaehkäisevänä muistutuksena.
Kohta laudan punapumppu tulee määkimään sitä että ainoa vangittu on suomalainen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Se on tehty jo Alsion blogissa, koska se oli Alsion blogin aihe. Tässä on kyseessä ennemminkin Ruotsin (tarkentaen Tukholman) poliisin toiminta. Kerjäsivätkö he verta nenästään? Eikö näillä nuorilla ollut tietoa mahdollisista muista valitustavoista? Onko siellä paikallisia aluehallintavirastoja ylipäätään?
Ilmoita asiaton viesti
Kuuntelin kerran Rinkebyn koulun suomalaissyntyisen rehtorin esitelmän koulunsa onnistuneesta muutoksesta, jota kaikki ylistivät – ja palkintoja satoi. Mutta Husbyn lisäksi Rinkebyssäkin on taas riehuttu.
Mikä Rinkebyssä nyt piinaa, kun kouluasiat ja suhteet vanhempiin saatiin jo 2000-luvun alussa kuntoon? Tässä vain vuoden vanha juttu menestyksellistä koulusta, jossa 80% oppilaista on maahanmuuttajia:
http://helsinginopetusvirasto.wordpress.com/2012/0…
Tuskinpa poliisi haluaa tuhota ex-rehtori Börje Ehrstrandin koulun hienoa, myös yhteiskuntarauhaa tuonutta työtä, joka korostaa vuorovaikutustaitoja. Onko Rinkebyn kunnia menetetty?
http://www.expressen.se/ledare/061216-rinkebys-heder/
Ilmoita asiaton viesti
Rinkeby ei ollut kuitenkaan tapahtumien alkupiste. Toiseen kommenttiin kirjoitin, että eskaloituminen yö yöltä viittaa pikemminkin siihen, että nyt vain matkitaan. Viidentenä yönä ilmeisesti jo muita kaupunkeja myöden (ainakin Södertälje on mainittu).
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tämä ole ensimmäinen kerta kun vaikkapa Rinkebyssä on heitelty kiviä. Googlaamalla löytyy yhdistämällä kaupunginosan nimen ja ”stenkastning”, ”kravaller” ja mitä noita muita asiasanoja onkaan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forstarkta-polis…
Oheisessa artikkelissa (8.11.2012) Rinkebyn nuoriso-ohjaajat(?, ungdomsledare) kritisoivat poliisiautojen vahvistamista kivittämisten takia esim. vahvistamalla auton ikkunalaseja suojakalvolla. Viime marraskuussa poliisipartioita lähti aina kaksi autoa, jos tuli hälytys Södra Järvan alueelta.
Kadafi Hussein kokee, että tuplapartio, suojakalvot auton ikkunoissa ja autojen valvontakamerat lisäävät vastakkainasettelua.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin poliisin tehtäviä noilla alueilla voi suorittaa, ilman rasismisyytöksiä.
Toki voi unohtaa koko lähiön josta seuraisi viidakon lait, sharia….
Jos poliisi koostetaan etniseltä taustaltaan lähiöiden kaltaiseksi, raivostutaann tublana.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, onhan sekin mahdollista. Pistin tämän kuitenkin merkille (oma käännökseni):
”Poliisi tunsi kaikki nuoret miehet hyvin, hän [2. polven maahanmuuttaja Waddi] sanoi, ja että poliisi vainoaa heitä [nuoria] toistuvasti vaatien nähdä ajokortin hänen ajellessaan töistä kotiin ja etsien huumeita, joita hän en käytä.”
Tässä mielessä kyseessä ei ole enää pistokokeen tyylinen tarkastus tahi ratsia, vaan selkeä härnääminen. Nuorten mielestä se johtuu siitä, että heillä on erit etniset juuret, joka täyttäisi rotuun perustuvan eriarvoisen kohtelun tunnusmerkit.
Huonoa tässä on tietysti kaikille se, että provosoituvat tuolla tavoin. Kuten tuossa aiemmin totesin niin mahtaakohan näillä olla tiedossa ”oikeaoppinen” valitusreitti, vai purkaantuuko tässä vain turhautuneisuus valitettavan spontaanilla tavalla?
Itselleen nämä nuoret kuitenkin hallaa tekevät. He polttavat ”omia kortteleitaan” ja saavat toimintansa näyttämään barbaariselta (sitähän tuo on), ja sitä kautta yleisen mielipidetuomion.
Ilmoita asiaton viesti
Panin tuon asian merkille jo 90-luvulla Pariisissa pyöriessäni. Poliiseja näkyi paljon suosituilla keskusta-alueilla ja aina kun näin heidän tarkastavan papereita kyseessä näytti olevan ei-ranskalaiset.
Itseasiassa tuo aika ymmärrettävääkin, koska kylähän poliisin ammattisilmä osaa jo erottaa suurin piirtein epäilyttävät tyypit.
Noina vuosina syytä olikin ihmisiä tarkistaa, koska se oli pahimpia arabien pommi-iskuaikoja.
Ilmoita asiaton viesti
En Espanya jamas he visto algo similante.
Saludos
penttn
Ilmoita asiaton viesti
Johtuisko poliisien toiminta femisntien tominassa Ruotisssa, jossa heidän arvonsa ja pelkonsa ovat koreloituneet poiliisiin. Eli jos feministit pelkäävät maahanmuuttajia, niin silloin heidän poliittinen valtansa vaikutta miten poliisi toimii 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ei, poliisi ei tee työtään ahdistellessaan kansalaisia, ei niin Ruotsin lähiöissä saati Suomessa.
Otetaan esimerkiksi siviilipoliisikäytäntö meillä: Toiminta on lähes rikollista. Mitään rikosta ei ole tapahtunut, ja silti pyöritään nuorison kimpussa kuin kärpäset p*skan ympärillä. Kalliita ylityö- ja viikonlopputunteja tekevät (ihan fiksut jätkät oman kokemukseni mukaan) poliisit seulovat mahdollisia huumeiden käyttäjiä ihmisjoukoista, ilman varsinaisia tuloksia. Uhreja ei ole, eikä sakkorangaistusta kummempaa tuomiota saa käyttäjä. Järjestyspoliisin vaikutus on selvästi erilainen, jo univormun näkeminen riittää rauhoittamaan suomalaisen tappelupukarin, ja ajamaan pilven polttajat pusikkoon hatseilleen. Siviilipoliisi vain etsii ja etsii, antaen viestin koko nuorisoporukalle; ei me estetä, auteta, neuvota – vaan rangaistaan ja kiristetään silmukkaa, te olette rikollisia.
Tähän oikeustopolitiikka on johtanut, yleisen turvallisuuden nimissä. Poliisin pitäisi ennaltaehkäistä levottomuuksia, toivottavasti Tukholmassakin ns. putoilee päitä poliisijohdossa tämän viikon jälkeen. Sieltä löytyvät kovimmat epäonnistujat, virkavelvollisuuden rikkojat.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä minua askarruttaakin tässä koko jupakassa: onko Ruotsin poliisivoimilla ohjakset käsissään, ja että toimiiko Suomessa poliisi mitenkä verrattuna länsinaapurin poliisiin?
En oikeastaan voi kertoa kuin omasta puolestani ja se on, että poliisi on aina kohdellut minua kuitenkin oikeudenmukaisesti ja ”hyväksytyllä tavalla”. Jopa ne siviilipoliisit silloin lähes 20 vuotta sitten pahoittelivat aiheuttamaansa (minun ja silloisen tyttöystäväni) ajanhukkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ne kantahämälaisen näköistä miestä epäasiallisesti kohtelekaan, jollei laske perustulain vastaisia ruumiintarkastuksia epäasiallisiksi. Putkareissun saa jos ei suostu mielivaltaisesti tutkittavaksi, ja se on mielestäni rikollista.
Yksittäistä poliisia en syytä, vaan poliisihallintoa, jotka infran nimissä tekevät näitä päätöksiä. Saavat rikostilastot näyttämään hyviltä, puuttumatta oikeisiin rikoksiin. Häpeäisivät.
Ilmoita asiaton viesti
Henri, et voi verrata Suomen ja Ruotsin poliisia keskenään. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ruotsin poliisin rikosselvitystilastoja kun katselee, niin erittäin moni selvitysprosentti alkaa 0, jotain.
Ruotsin poliisin kyky selvittää rikoksia ja saada kiinni rikollisia on vissiin länsimaiden surkeimpia. Suomessahan on taas eräs maailman tehokkaimpia poliiseja resulsseihin nähden. Ruotsissa ei virkavalta tule kolaripaikallle. ellei ole sattunut henkilövahinkoja.
Se, että naapurimaassa riehutaan niinkin vapaasti johtuu tietysti osaltaan järjettömästä maahanmuuttopolitiikasta, mutta osaltaan myöskin ponnettomasta järjestyksenpitokoneistosta. Kun poliisi suoritta pidätyksen, niin heti alkavat rasisimisyytökset, joita media on mukana ruokkimassa.
Ruotsia vaivaa kansallinen ”Tukholamsyndrooma”, jota esim. SVT pitää yllä tekemällä nyyhkytarinoita poliisin kurittamien huligaanien perheistä.
Ruotsin poliisi on vain yksi osa ”Sverige” nimisen länsimaisia arvoja edustavan valtion kuolinkorahduksista.
Mielestani varsin kuvaavia olivat kuvat, joissa poliiit seuraavat katseellaan, kun huligaanit tuhoavat paikkoja. Nyt he ovat kuulema koventaneet otettaan. Poliisi on alkanut huutaa kehoituksia, jossa pyydetään lopettamaan tuo riehuminen.
Ilmoita asiaton viesti
Kumpaa mahtaa tämäkin kommentoija tarkoittaa:
”Henri, et voi verrata Suomen ja Ruotsin poliisia keskenään.”
vai
”Ero on kuin yöllä ja päivällä.”
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisen poliisin homogeenisyyden takaavat kielivaatimukset: meillä ei mamuja poliisiin pääse! ja se on pahasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän sitä yötä ja päivääkin verrataan keskenään. Eri asia sitten, jos saa vertailussa samat valovoimakkuuden candelapitoisuudet.
Eiköhän rasismisyytökset ole näissä tilanteissa jokaisessa maassa esillä. Kyllä ihminen melko nopeasti hoksaa, mitä naruja kannattaa vedellä.
Portaalin uutispuolella Paatero kertoo, että aggressiivinen suhtautuminen poliisiin on jo nyt nähtävillä.
Ilmoita asiaton viesti
Paatero on puhunut itteensä iät ja ajat. En usko äijän puheisiin, koska kenttäpoliisit eivät ole aggressiivisuutta tuoneet esille. Päin vastoin oikeastaan. Poliisihallinnolla on parhaillaan (jälleen kerran) uudet vieheet laskettu eduskunnan portaille, josko niihin tarttuisi uusia valtaoikeuksia. Sellaiset puheet kuin tavoitteet.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkei se kuulu poliisin toimenkuvaan purnata mahdollisista epäkohdista julkisuudessa?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkei, mutta ei varmaankaan puhumaan mustaa valkoiseksi sen enempää. Kyllä sen naamasta ja äänensävystä havaitsee millä rekisterin alueella kuljetaan. Luotan kenttätoimintaa tuntevan antamaan kiihkottomaan näkemykseen joka on, ettei Suomessa ole ongelmalähiöitä ja poliisin suhteet lähiöiden maahanmuuttajiin on kunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan ja toivotaan toki parasta. Eihän Ruotsissakaan ollut ongelmalähiöitä silloin kun Pariisi tai Lontoo oli vaikeuksissa. Nämä hokemat pitävät tasan siihen asti paikkaansa, kun eivät sitten yhtä-äkkiä enää pidäkään.
Siitä ei ole Suomelle hyötyä, että julistamme potentiaalisen ongelman olevan ehdoton tai vastavuoroisesti kiellämme sellaisen olemassaolon. Sellaisella ei ole antaa tarpeeksi sisältöä, eikä tilannearviota saada suoritettua oikein.
Kun sekä maahanmuuttajien edustaja ja poliisin edustaja ovat molemmat todenneet ongelmien olevan mahdollisia niin minusta kannattaisi ensisijaisesti pyrkiä ehkäisemään suuret konfliktit, jos niitä on tullakseen.
Sosioekonomisesti heikoilla olevia maahanmuuttajia ei voida hajauttaa pois lähiöistä ripotellen näitä Ullanlinnaan, Punavuoreen tai Eiraan, koska markkinahintaiset asumukset tietäisivät julkisen talouden repeävän käsiin. Toiseksi lähes poikkeuksetta ihmiset hakeutuvat ”omiensa seuraan”. Kolmanneksi ylenpalttista ylläpitoa ei voida järjestää ilman, että katkeruus lystin maksajien keskuudessa lisääntyy. Todellisia keinoja on valitettavan vähän.
Tässä(kin) asiassa (eurokriisin ohella) ne tosiasiat kun voittavat lopulta.
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsit Lontoon mellakat. DEF ne lopulta sai loppumaan vedoten futiskauden alkamiseen. Jalkapallo on pyhä asia Britanniassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ratkaisujen hakeminen olisikin poikkeavaa kehitystä. En vaan usko, että ne ratkaisut löytyy perinteisellä hyvinvointivaltion mallilla, mitä Ruotsissa on pitkään jo yritetty.
Ongelmalähiöistä sen verran, että vaikka niitä ei jonkun mukaan ole Ruotsissa, sanoisin, että pitkään jatkunut bussien kivitys, josta joskus seuraa bussilinjojen lakkauttaminen toistaiseksi, määrittää alueen ”ongelmalähiöksi”.
En buss som körde genom Rosengård utsattes på onsdagkvällen för stenkastning.
PUBLICERAD 14 OKTOBER 2009 – 19:47
Ny stenkastning mot buss på Rosengård
Publicerad 22 april 2005 01.01
Stenkastning kan stoppa busstrafik i Rosengård
Publicerad 19 februari 2007 19.44
Bussbolaget Arriva stoppar all busstrafik genom Rosengård om någon mer buss blir utsatt för stenkastning. På söndagskvällen bombarderades fyra bussar med stenar i Rosengård.
Stenkastning mot buss i Rosengård
22 JANUARI 2009 03.25
Ja tässä samasta aiheesta Uppsalan alueelta ja lopussa mainitaan myös Tukholman Tensta ja luoteisosat, jossa nykyisetkin rähinät ovat. Jo vuonna 2004 on keskeytetty bussiliikenne Tukholman esikaupunkialueella kivittämisen takia.
Stenkastning mot bussar leder nu till att avgångarna till och från Stenhagen i Uppsala på kvällstid ställs in tills vidare.
Publicerad 2009-09-09 11:29
– Vi har ansvar för förare, passagerare och fordon. Just nu tycker vi inte att myndigheterna kan klara av skyddet i området, säger Jan Burström, trafikchef på Gamla Uppsala Buss, till UNT.
Den senaste tiden har ungdomar i Uppsala och Göteborg stuckit bilar i brand och kastat sten på bussar, polis- och brandbilar. Stökigast har det varit i Uppsala-stadsdelarna Stenhagen och Gottsunda samt på Hisingen i Göteborg.
2004 ställde Storstockholms lokaltrafik in bussar i förorten Tensta i nordvästra Stockholm efter stora problem med stenkastning och beskjutning med luftgevär. Busstrafik har också ställts in de senaste åren i Malmöområdet Rosengård till följd av stenkastning och kravaller.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedonvälityksessä on se ongelma, ettei kaikki informaatio aina tavoita yleisöä, jolloin yleisölle jää harhainen mielikuva elämään totuutena.
Ilmoita asiaton viesti
Omat näkemykset kiertävät ilmeisesti samalla raiteella kanssasi varsinaisen kirjoituksesi ja kommenttisi perusteella. Asioihin pitäisi voida puuttua ennen kuin Husby on täällä. Ratkaisujen hakemisen sijaan, liian monelle tuntuu status quon säilyminen olevan tärkeämpää. Kukkahatut ja rasistit elävät toisistaan, eikä ilmatilaa riitä vähemmän tunteellisille vaihtoehdoille.
Mielenkiintoista, että poimit eurokriisin kommenttiisi esimerkiksi miten lopulta tosiasiat voittavat marsipaanikuorrutteiset unelmahötön. Niin tulee käymään maahanmuutossakin, mistä olen huolissani. Sen lisäksi on omakin lehmä ojassa yhden asunnon muodossa eräässä vielä viihtyisässä maahanmuuttolähiössä pääkaupunkiseudulla. Siinä erityissyy.
Jatkamme unelmahötöllä ja status quon ylläpidolla, koska syiden sanominen on ongelmallista. Ongelman aiheuttavaan syyhyn ei kukaan päättäjä puutu, koska asialle ei voi tehdä mitään. Jatkamme elämistä pahenevien seurausten kanssa.
Kelloa ei voi kääntää eikä päätöksien peruminkaan enää onnistu. Vapauden ideologialla on monia ulottuvuuksia, joista (maahanmuutto)lähiömellakat on vain yksi. Euro toinen ja siitä poikinut eurokriisi kolmas.
Ilmoita asiaton viesti
Jos lähtökohtana on, ettei ”asialle voi tehdä mitään”, niin silloin se pitäisi varmastikin hyväksyä sellaisena tosiasiana. Suomessakin palaa sitten, jos on palaakseen.
Olen näistä kaikkien viesteistä saanut jotain irti, ja näkemykseni on pikkaisen tarkentunut. Osittain siksikin, etten ole tähän asiaan niinkään perehtynyt. Jotta voisin selkeästi tarkemman kuvan saada koko aiheesta pitäisi päästä kirjanpidosta laskemaan kustannuksia, ja saada luotettavia kustannusarvioita eri mahdollisuuksista.
Ikävä tosiasia kun on sekin, ettei tähän voida miljardikaupalla sysätä rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo rasismus taitaa olla sitten joku kansainvälinen poliisiksi pääsemisen edellytys. Ainakin ihan samoja poliisi=rasisti väitteitä on ymmärtääkseni viljelty kaikissa vastaavissa mellakoissa ympäri Eurooppaa.
Ilmoita asiaton viesti
No en nyt varsinaisesti luonnehtisi tätä edellytykseksi. Poliisitkin ovat ”vain” ihmisiä.
Havaitsin kunnallisvaalikampanjani alla minulle yllätyksellisen ilmentymän. Ihan tyypilliset, hyvin pukeutuneet suomalaiset keski-ikäiset tulivat esittämään närkästyneisyyttä, miten nämä selkeästi ulkomaalaiset nuoret vain hengaavat kaupungilla aamusta yöhön merkkikuteineen ja älypuhelimineen samalla kun suomalaiset taistelevat byrokratian kanssa pienistäkin oikeudenmukaisuuden rippeistä. Ja mikä yllättävintä, tätä tuli esille myös naisten suista.
Tuollaista asennoitumista olin pitänyt enemmänkin ”nuorten juttuna”.
Entäpä jos tällainen ennakkoluuloisuus on luontaista, eikä sitä voidakaan kitkeä pois? Tällä kertaa vertaukseni saattaa vaikuttaa kömpelöltä, mutta jos väistämättömyys on samaa luokkaa kuin halpojen lainakorkojen vallitessa sanotaan, että älkää nyt ylivelkaantuko. Ihmiset velkaantuvat silti.
Eivät toki kaikki, mutta ”riittävästi”.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttia, johon olin vastaamassa ei ollut olemassa. En siis itse poistanut vastausta kommenttiin #17.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsalaispoliisin rasismista ja äärioikeistolaisista sympatioista on ollut juttua jo Palmen murhasta asti jos ei kauemmin. Ruotslaiset noin laajemmin eivät kuitenkaan ole rasistisia vaan pikemmin maailman suvaitsevaisinta väkeä. Ainakin kyselytutkimusten mukaan.
Ohimennen voi myös todeta, että EU:n tutkimuksen mukaan Tukholman kadut ovat toiseksi turvallisimmat Helsingin jälkeen, kun siis pääkaupunkeja vertailtiin. Että ei lipsahda liioittelun puolelle tuo Husby-hysteria.
Sitä paitsi Varissuo nyt ei ole ankea. Se on oikeastaan jopa poikkeuksellisen epäankea. Viereinen Lasute on selvästi ankeampi vaikka sekin on aika viihtyisä siinä mielessä, että mitään rappion jälkiä ei ole näkyvissä. No, toisaalta pohjoismaiset lähiöt nyt ovat kaikki mitä ovat huono perinne, josta olisi syytä päästä eroon.
Ilmoita asiaton viesti
Suvaitsevaisuusko on yllyttänyt nyt jo viidettä yötä peräkkäin näihin tapahtumiin?
EU:n tutkimustulos lienee nyt näillä näkymin vanhentuneelta tiedolta.
Ankeus on tulkinnanvarainen asia. Siinä mielessä tästä on turha kinastella.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmat kiteytyvät pitkälti seuraavassa Expressenin otsikossa:
”Madeleine hoppas på vackert väder”
On silti myös todettava, että maahanmuutto ei ole hallinnassa johtuen luultavasti yksinkertaisesti siitä, että on otettu liikaa liian lyhyessä ajassa.
Ilmoita asiaton viesti
Uutinen voisi pikemminkin olla, jos toivoo kaatosadetta, raekuuroja, 40 astetta pakkasta ja myrskytuulta.
Mikä sitten olisi sopivampi tempo ja sopivampi määrä?
Ilmoita asiaton viesti
En osaa sanoa määristä. Lähinnä haluan sanoa sitä, että lähtökohtaisesti ei voi olla tavoitteena monikulttuuurisuuden lisääminen ideologiana. Tuntuu, että niin on nyt.
Madden toivomuksella(hääsäästä) viittasin yleiseen eriarvoistumiseen. Globalismin myötä kiristyvä taistelu resursseista ja työpaikoista on huono yhtälö ideologisen monikulttuurisuuden lisäämisen kanssa Suomessa.
Tietenkin meillä on silti myös vastuuta koko maailmasta ihmiskuntana yhteisesti. Niinikään on väärin syyllistää itse maahanmuuttajia yksilöinä.
Ilmoita asiaton viesti
Kansankoti Ruotsi on erittäin rasistinen, samalla tavoin kuin vaikkapa Saksan Demokraattinen kansantasavalta oli demokraattinen ja kansantasavalta.
Jokainen, joka on ollut vähänkin enemmän ruotsalaisten kanssa tekemisissä kokee ja aistii sen: suomalaiset ovat sikäläisiä mustaihoisia, edelleenkin.
Mitä tästä opimme: emme mitään, koska annamme vahingon kiertää.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on hyvin erilaiset kokemukset Tukholmasta ja tukholmalaisista (nimenomaan siitä kantaväestöstä).
Paljon seurallisempia, jopa sen jälkeen kun kerroin mistä olen kotoisin ja että olen vain turistina muutaman päivän valokuvaamassa.
Saattaa kyllä johtua sitten siitä, ettei olemukseni liiaksi poikkea heikäläisistä.
Ilmoita asiaton viesti
Snackar du rikssvenska?
Toki ruotsalaiset ovat ystävällistä kansaa, en leimaa heitä kansakuntana, mutta kun on joutunut hoitamaan yhteisiä, virallisia asioita, piilorasismi purskahtaa usein (ei tietenkään aina) esiin.
Eräs tyypillinen pohjoismainen tapa on puhua yhteisissä tilaisuuksissa skandinaviskaa, jota erityisesti ruotsalaiset ovat vaatimassa sen sijaan että puhuttaisiin kaikkien osaamaa ja kaikille tasavertaisen vierasta kieltä, englantia, kuten suomalaiset ja islantilaiset haluaisivat. Tästä minulla on kymmenittäin kokemuksia.
Norjalaisten ja yleensä tanskalaistenkin, puhumattakaan islantilaisista, kanssa tulee yleensä toimeen, mutta ruotsalaiset ovat jostain syystä (suomalaiset jäävät automaattisesti paitsioon skandinaviskankielisissä kokouksissa) lähes aina hankalia ja arrogantteja suomalaisia kohtaan. Tämä ei ole suinkaan vain minun kokemukseni, kuulen näistä kokemuksista järjestään suomalaisilta.
Siviilinä olen harvoin törmännyt syrjintään Ruotsissa, vaikka joskus silloinkin.
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä puhu. Itse asiassa koko kieli (tämä suomalaiskoulujen opettama) oli sen verran pitkään ollut käyttämättä, että ensimmäiset pari tuntia ihan vain kuullostelin ruotsia eri paikoissa, jotta sanavaraston ”ajaminen keskusyksikköön” sai riittävästi aikaa edes jonkinlaisen keskustelun ylläpitämiseen.
Mitäpä jos Suomessakin sitten on tällaista ”piilorasismia”, mitä sille pitäisi tehdä? Vangita kaikki vankiloihin, sillä tuskin kukaan myöntäisi olevansa edes piilorasisti: varmuuden vuoksi vain kaikki koppiin?
Tämä on se mitä pohdin: jos tällaista esiintyy niin voiko sitä kitkeä mitenkään pois? Onko yhteenotot siksi väistämättömiä?
Ilmoita asiaton viesti
” Mitäpä jos Suomessakin sitten on tällaista ”piilorasismia” ”
Mutuna sanoisin, kun omakohtaista kokemusta ei ole, että Suomessakin on ”piiloasenteita”. Maahanmuuttajan elämän urapolku on suunniteltu alusta loppuun asti.
Paskimmat kerrostaloalueet, heikkotasoisempi peruskoulutus, huonompi koulutus, työttömyys ja tasoltaan syrjäyttävä sosiaaliturva. Jokaisessa vaiheessa ylitsepursuava holhous tekee varmasti hulluksi, kun suomalaistenkin pinna palaa parhaimmintietäväviranomaisten alistamana.
Ilmoita asiaton viesti
80-90 lukujen taitteessa Ruotsissa sai vielä kuulla joskus puukosta sun sellaisesta. Itse koin sen leikkimieliseksi ruotsalaisten työtovereideni ”läpäksi” enkä kokenut näiden olevan tosissaan millään muotoa. Stereotypioiden jäänteitä menneiltä vuosikymmeniltä. Kymmenen vuotta myöhemmin tämäkin oli hävinnyt. Suomalaiset koetaan skandinaaveiksi.
Siksipä poliittinen korrektius ei koskekaan meitä sen enempää Suomessa kuin Ruotsissakaan. On aivan sallittavaa vaikkapa professorin luoda negatiivisia stereotypioita niistä jotka eivät kuulu ”suojeltaviin”:
http://www.dn.se/nyheter/finlandare-ar-av-traditio…
Suomessa sisällissota brutalisoi yhteiskunnan. Perinne on sittemmin jatkunut sukupolvelta sukupolvelle, sanoo Tukholman yliopiston kriminologian professori Jerzy Sarnecki Dagens Nyheterissä.
Olisiko yhä virassa jos olisi väittänyt Euroopan ulkopuolista kansaa brutaalimmaksi?
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset taisivat itse sössiä sen pohjoismaiden kokouksen kielivalinnan. Suomenruotsalaiset pääsivät vaa`ankieliasemaan ja puhekieleksi jäi Ruotsi.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomalaiset taisivat itse sössiä sen pohjoismaiden kokouksen kielivalinnan.”
RKP on aina ollut vahva Pohjoismaiden Neuvostossa ja myös Suomen hallituksessa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kansankoti Ruotsi on erittäin rasistinen, samalla tavoin kuin vaikkapa Saksan Demokraattinen kansantasavalta oli demokraattinen ja kansantasavalta.”
Öh, oliko DDR demokraattinen ja kansantasavalta? Tuossa kontekstissa kansankoti Ruotsin rasistisuus kuulostaa ironialta. Kumoat sen kuitenkin seuraavassa lauseessa.
Siitä olen Henryn tavoin eri mieltä. Olen muuten itse asunut Husbyn naapurissa vuonna 1999. Tuolloin oli suuria ongelmia paikallisessa koulussa. Opettajat kokivat väkivaltaa oppilaiden taholta. Nytkin saattaisi löytyä opettajan paikkaa sieltä jos jotakuta kiinnostaa ”haasteellinen työ”:
http://vakanser.se/hos/stockholms+stad+husbygardss…
Ilmoita asiaton viesti
Ilmaisin itseäni epäselvästi: siis Ruotsi on k a n s a n k o t i (ja suvaitsevuuden kehto) siinä missä DDR oli demokraattinen kansantasavalta.
Ilmoita asiaton viesti
Mark Anderssonille pieni korjaus: DDR = Deutsche Demokratische Republik, ei siis kansantasavalta Volksrepublik vaan tasavalta. Kansantasavaltoja olivat silloin kansan ääntä herkällä korvalla kuuntelevat diktatuurit, mm. Kiina ja Libya. Ja sitten oli näitä ”kansandemokraattisia tasavaltoja”. Kun siis maan nimessä oli joko kansa tai demokratia, ei sinne juuri kannattanut lähteä turistoimaan.
Viestisi tarkoitus toki tuli erinomaisesti esille.
Ilmoita asiaton viesti
Mark Anderssonin väitteeseen, että suomalaiset ovat sikäläisiä mustaihoisia, vastaan: Höpö, höpö.
Ruotsin vuosikymmeniä jatkunut järjetön siirtolaispolitiikka on aiheuttanut sen, että suomalaiset ovat siellä nousseet arvoasteikossa miltei kantaväestön tasolle. Tänä päivänä suomalaisen on helppoa olla ja asua ruotsissa.
Ilmoita asiaton viesti
Voin vain kuvitella miten törkeää oikeiden mustaihoisten kohtelu Ruotsissa on jos kuten sanot suomalaisia kohdellaan lähes kuin kantaväestöä. Suomalaisia kun on kokemusteni mukaan aivan viime aikoihin asti kohdeltu ruotsalaisten tiskirätteinä.
Ei kaikkia tietenkään. Voihan ottaa vaikka Zlatan Ibrahinovicin esimerkiksi siitä, miten ruotsalaiset kohtelevat maahanmuuttajia…
Ilmoita asiaton viesti
Mark, tuo yleistys ei pidä paikkaansa. Sellaista suomalaiset kokivat 60-70 -luvuilla suuren muuttoaallon alettua ja se johtui pääasiallisesti kieliongelmasta. Itse työskentelin kansainvälisessä yrityksessä koko 70-luvun ja olin Ruotsin ja Suomen välinen yhdysmies 4 vuotta puhumalla ruotsia. Sanoivat, että ymmärtävät meikäläisen ”riikinsuomalaisen” ruotsia paremmin kuin Turun tehtaan suomenruotsalaisten. En koskaan kokenut ylenkatsomista; se liittyi kielen hallintaan. Tästä asiasta voisi antaa paljon lisätietoa koulukaverini Tampereelta, Suomen-Ruotsalaisen yhdyskunnan johtaja Markku Peura, joka on asunut siellä vuosikymmenet ja asuu edelleen ja on Ruotsin kansalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä poliisi profiloi kaikkialla. Jatkossa yhä enemmän kun määrärahat pienenevät ja tehokkuutta sekä tuloksia toimintaan haetaan.
Sitähän me kaikki teemme – profiloimme kanssaihmisiä. Osin jopa tiedostamattamme. Poliisilla se liittyy virantoimitukseen ja on tietoinen toimintatapa koska se tuottaa tuloksia.
Voisiko poliisin toistuvat huumausaine etsinnät johtua esimerkiksi siitä että ko alueella huumausaineet ovat enemmän arkipäivää. Kun suurin piirtein tiedetään miten huumejengit toimivat ja väkisinkin ja uhkailemalla porukkaa riveihinsä rekrytoi niin olisiko mikään ihme jos tänään huumeita käyttämätön tai niitä välttelevä olisikin jo ensi viikolla kuriirina tai jopa koukussa tai kokeillut?
Huumausaineet ovat kasvava ilmiö kaikkialla nuorten parissa. Se on fakta ja sen puolesta täälläkin noita kirjoituksia saadaan lukea. Halutaan vapautta ilman vastuuta.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkäpä ne Ruotsin poliisit tarkastavat ne samat henkilöt aina uudestaan, koska niillä on hyvin pitkä rikosrekisteri.
Tosiasiassa poliiseilla ei ole aikaa ”kiusata” ihmisiä, koska heillä on oikeitakin töitä.
Sinänsä kaikkien muiden epäileminen rasisteiksi, kuin maahanmuutajien itsensä epäileminen rasisteiksi on myös rasistista.
Kyseessähän oli myös hyvinkin rasistinen hyökkäys ”valkoisia” palomiehiä kohtaan.
Ns. ”valkoisten” palomiehien kivittäminen vaan tuntuu olevan kaikista toimittajista hyvinkin sallittua. Sitä ei pidetä rasistisena, kun näille palomiehille huudellaan rasistisia loukkauksia ja heitellään kivillä.
Tosiasiassa viranomaisilla ei ole halua mennä noihin lähiöihin ”kiusaamaan” ihmisiä. Ruotsin viranomaiset yrittävät sen sijaan rajata ongelmaa, jottei huume ym. kauppa leviäisi noista lähiöistä muualle.
Jos tätä huumekaupan leviämisongelman estoa pidetään rasismina, niin kyllä vika silloin muualla, kuin poliisissa.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä haastateltavana olleella saattaa olla pitkä rikosrekisteri, joten en lähtisi ihan suorilta sitä varmaksi tiedoksi sanomaan. Enkä ole sellaista uutista nähnyt, jossa esitetään hyväksyntä palomiesten kohtelulle.
Mikäli taas kyseessä olisi ongelmien rajaus niin siinä on sitten mielestäni epäonnistuttu, koska mellakointi on jo levinnyt paitsi muualle Tukholmaan, myös Ruotsin muihin kaupunkeihin.
Pitää siis kehittää jotain muuta suunnitelmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Joko auktoriteetteja ja kanssaihmisiä ja omaisuutta kunnioitetaan – tai sitten ei. Halu pysäyttää riehuminen täytyy lähteä yhteisöstä. Ja yksilöstä tietenkin. Arabikeväässä halua ei löytynyt. Löytyykö Ruotsissa jää nähtäväksi.
Joka tapauksessa suunnitelma ei kai voi olla se että antaa palaa eihän – vai?
Ilmoita asiaton viesti
Minusta se olisi kyllä huono lähestymistapa. Ministeritasolta on jo ilmaistu, että tällainen huliganismi ei ole hyväksyttävää.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikutin takavuosina urheiluseurassa nimeltä Stockholmspolisen, joten epäilyksesi kohdistuvat lähelle. Minkäänlaiseen rasismiin en ole Ruotsissa törmännyt. Mätämunia on tietty kaikkialla, mutta Ruotsissa niitä näyttäisi olevan harvemmassa kuin muualla.
Olin yllättynyt siitä, kuinka vähän ruotsalaiset Suomesta tietävät. Keskiverto ruotsalaisella ei taida edelleenkään olla kauheasti asiaa Suomeen. Suomalaisten tiedettiin pyörittävän Tukholmassa varastetun tavaran kauppaa, esimerkiksi ”Wallosen valinnasta” sai tuolloin mitä tahansa polkupyöristä pesukoneisiin. Globen rakennettiin suomalaisten amfetamiinilla. Kotikulmillani Skärholmenissa, missä nyt on kuulemma mellakoitu, ostarin suomalaiset olivat myös näkyvästi hämäräbisneksissä mukana.
Joillekin ruotsalaisille tuli täytenä yllätyksenä, että vähintään Helsingissä tehtiin muutakin kuin ryypättiin ja tapeltiin puukoilla. En silti kutsuisi sitä rasismiksi vaan tietämättömyydeksi – ne ovat kieltämättä läheistä sukua keskenään.
Ilmoita asiaton viesti
Me sitten Suomessa tietämättöminä puhellaan ja kirjoitellaan, että muslimit vaan pommivyön kanssa kulkevat ja tappavat, menevät naimisiin 10 vuotiaiden tyttöjen kanssa ja hyväksyvät monta vaimoa. Sitä sanotaan suoralta kädeltä rasismiksi, ilman oikeutta puolustautumiseen tai että lukijan ei edes tarvitse perehtyä kirjoituksen kontekstiin. Kaikki tiedämme, että em. asiat eivät ole totta, vaan vain marginaalin toimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä suomalaiset vain ovat huonompia ihmisiä, kaikki sen tietävät ja hyväksyvät.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Puliukko+Heik…
Ilmoita asiaton viesti
Kuulostaa hienolta! Tuo positiivinen asenne varsinkin lämmitti mieltäni kuin…no vaikka aurinko:
”Kun pikku Dino poistuu roskapussien kanssa Heikin asunnosta ohi fuck-seinätöherrysten, hän vaikuttaa tyytyväiseltä. ”Kurren-kissa on kylläinen. Kyllä Heikki varmaan ilahtuu”, Dino ajattelee.”
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisi miettiä hieman asioiden syy ja seuraussuhteita. Itse en usko että poliisit ihan huvikseen kiusaavat ketään, vaan olettaisin että pääasiassa heillä on syytä epäillä jotain papereita kysyessä. Jos tietyn profiilinen ryhmä tehtailee rikoksia muita enemmän, heitä varmaan tarkkaillaan enemmän. Yksilön kannalta ei ole toki kivaa joutua aiheetta epäilyjen kohteeksi.
Kun viranomaiset ovat saaneet jo vuosia väistellä kiviä niin kyllähän siinä objektiivisempikin ihminen väkisin muuttaa mielipiteitään. Jos sammutelee tulipaloja maahanmuuttajien kivittäessä ja huutaen solvauksia, niin en epäilisi yhtään etteikö rasistiset ajatukset hiivi väkisinkin mieleen. Nämä mellakat muuttavat taatusti yleisesti maahanmuuttajiin kohdistuvia asenteita negatiivisemmiksi.
Eli oliko ensin häiriökäyttäytymistä ja siitä syntyy rasismia, vai oliko ennen rasismia ja siitä syntyy häiriökäyttätymistä. Itse epäilen ensimmäistä. Jos polttelet autoja ja vaarannat ihmishenkiä, ei sinulla ole enää mitään oikeutta huudella muita rasistiksi.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään sitä epäile etteikö häiriökäyttäytymistä olisi ollut ensin, mutta rasismia ei voi perustella sillä. En usko lainkaan, että vastareaktori kohdistuu pelkästään oikeaan tahoon. Jos rasismia perustellaan kuten sinä teet, kyse on selittelystä. Niin, mutta kun….
Ilmoita asiaton viesti
Siitä ei liene erimielisyyttä kenen imagoa nuo tuolla öisin tahrivat.
Niin, ja tämä kirjoitus on tarkoitettu juuri sitä varten, että tässä saa pohtia aivan kaikilta näkökulmilta.
Sille en taas voi mitään, että suostun ottamaan tarkasteluun tällaistakin materiaalia (tuo artikkeli) näkemystäni muodostamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Boråsilainen facebookin kaverini kertoi tunti sitten että sielläkin pari autoa poltettu, yöllä yritetty sytyttää lähiön koulu palamaan ja että juuri nyt on joku autotalli tulessa.
Tuo nettiystäväni ei ole enää aikoihin uskaltanut mennä ulos kuin keskipäivällä. Poikansa ei uskalla tuoda koiraansa isälleen edes tilapäisesti hoitoon, kun pelkää että sekä isälle että koiralle voi sattua jotain sitä ulkoiluttaessa.
Alan olla aika vakuuttunut siitä että rasismia on paljonkin nykyisin, maahanmuuttajien taholta se kyllä selvimmin näköjään ilmenee.
Ilmoita asiaton viesti
Ympäri Eurooppaa on havaittavissa ongelmia, jotka juontavat juurensa halpatyötä tekemään tulleiden siirtolaisten ja heidän jälkeläistensä väliin putoamisesta.
Länsimaiset työmarkkinat kehittyvät nopeammin kuin kulttuurit.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tapauksessa ei voi syyttää poliisia edes vähemmistöön kuuluvan väestön osan kiusaamisesta tai systemaattisesta häirinnästä. On muuten varmaan ollut suomenkielisellä poliisilla kiva kuulustella suomea osaamattoman ja Ruotsissa liki koko ikänsä asunutta suomalaisnuorukaista.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä suomalaisnuorukainen on nimeltään Ahmed Abdullrahman, lieneekö itse Suomessa käynytkään?
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan, että Firman pojat ei kauaa tuota menoa sveduissa kattele. Siihenhän golabalistit ovat tällä maahanmuutto pelleilyllä pyrikineetkin. Päästetään mamut Eurooppaan hillumaan ja odotetaan, että kantiksilla palaa hermot, niin voidaan kiristää kontrollia molempien ryhmittymien avulla. Jenkeissä menossa sama meininki, mutta siellä valtio antaa vielä oman omintakeisen panostuksensa tämän kehityksen nopeuttamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi mellakoista pidätetyistä sanoo, että hän haluaisi mielellään olla palomies mutta toteaa itsekin, että nämä mahdollisuudet ovat varmaan nyt menneet. Kyseinen pidätetty, joka on nyt päästetty vapaaksi, on 18-vuotias lukiolainen, jolla toisin kuin muilla pidätetyillä on puhdas rikosrekisteri. Näin tanskalaislehden mukaan, siinä on myös kuva:
http://politiken.dk/udland/ECE1978561/svensk-uroma…
Ilmoita asiaton viesti
Nuorilla on tällaisia taipumuksia, ettei aina nyt ihan loppuun asti ajatella. Tällekin henkilölle realismi taisi niinikään tulla mieleen liian myöhään.
Ilmoita asiaton viesti
Riippuu kulttuurista ja kasvuympäristöstä miten poliisiin suhtaudutaan. Esimerkiksi amerikkalaiselle suomalainen/eurooppalainen(?) poliisikäytäntö puhalluttaa autokuskeja tuosta noin vain on suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan, törkeää vapaudenriistoa ja vähintäänkin syy taistella kaikenlaisia aselakeja vastaan. Siellä kun viranomaisilta vaaditaan jokaiseen toimenpiteeseen ”riittävä epäilys”. Tätä on nyt tosin alettu rikkomaan viimeisen vuosikymmenen aikana käyttäen terrorismin vastaista taistelua tekosyynä, mm. siten että kiveksiä ja pimpsoja kouritaan lentokentillä hitaasti ja varmasti. Mamuilla ympäri Eurooppaa on ongelmia suhtautumisessa poliisiin, ehkä he eivät ole ihan yhtä auktoriteettiuskoisia eivätkä halua luovuttaa omaa tilaansa tai henkilöään viranomaisen armoille niin helposti.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on muuten hyvä huomio. En minä koe puhalluttamista mitenkään vapautta rajoittavana tekijänä, mutta kun nyt mainitsitte asiasta niin toistahan se on tosiaan Yhdysvalloissa.
Ilmoita asiaton viesti
Poliisit ovat päättäjien käsikassaroita. Viha heitä kohtaan yhdistää eri etnisiä väestöryhmiä varsinkin juuri lähiöissä. Huonon talous ja työllisyystilanteen aikana tämä korostuu. Jengit yleistyvät ja tuovat turvaa heille ainakin heidän mielestään. Eihän hallituksella ole tarjota kuin kieltoja kieltojen perään. Jengeihinkään ei kuitenkaan pääse niinvain joten heille tarjotaan näytönpaikka mahdollisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta sitä en tiedä jos Suomen poliisivoimissa on rasistisia henkilöitä, jotka käyttävät lain
tuomia valtuuksia siten, että vain piinaavat ja härnäävät maahanmuuttajia”
Kyllä tällaisesta on raportoitu, mutta siinä on varmaan kyse ihan yleisistä ennakkoluuloista monien ryhmien näyttäessä samanlaiselta suomalaisen silmin. Sitten kun poliisille on järjestetty tai ehdotettu maahanmuuttajapoliiseita tai koulutusta kulttuureista niin siitäpä vasta riemu on hommaforumeilla revennyt.
Ilmoita asiaton viesti