Kuinka väärässä olinkaan!
Noin kuukauden päivät sitten kirjoitin kommentin, jossa kerroin, ettei liittovaltiokehitys ole Euroopassa lainkaan todennäköistä, koska meiltä puuttuu aika. Aika käy liittovaltiofaneja vastaan, ja rahaliiton purkamisen puolesta.
Kirjoitin:
Hivuttautuminen vie kuitenkin aikaa, ja kuten ehkä moni saattaa huomata:
aika on juuri se luksus, jota Euroopalla ei ole. Ei tässä voi
espanjalaisnuorukaisia rohkaista sanomalla, että sinnittele nyt vain
työttömänä tuonne 2032 asti niin sitten ehkä työllistyt.
Kuinka väärässä olinkaan. Kyllä nimittäin tällä tavoin on rohkaistu, mutta ei toki espanjalaisnuorukaista. Saksan CDU-puolueen Nobert Barthle kertoo kreikkalaisille Kathimerinin verkkosivuilla, että helpotus alkaa siinä 20-30 vuoden päästä. Tämä haarukka osuisi siten 2033-2042 väliseen maastoon.
Tsemppiä sinne niin minun kuin varmasti kaikkien fantsuttelijoidenkin puolesta. Kyllä se siitä.
Monet yritysjohtajat sanovat, että paremmat ajat tulevat 5 vuoden päästä. Tämä kuitenkin merkitsee käytännössä sitä, että lama jatkuu vähintään 5 vuotta, ja 5 vuoden jälkeen voidaan taas sanoa, että kestäkää 5 vuotta lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Talouden virkoaminen piti alkaa jälleen kerran. Keväällä kerrottiin, että syksyllä helppaa. Euroalueen bkt niiasi kuitenkin ”syyskvartaalilla” laimeampaan suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viisi vuotta taitaa olla lyhyt aika näissä peleissä?
Ilmoita asiaton viesti
Pidempi kuin keskivertoäänestäjän muisti. Se riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Suhtaudun Nobert Barthlen ennusteeseen epäilevästi kunnes saadaan Usarin johtavan kansanedustajaennustajan ennuste.
Ilmoita asiaton viesti
Eli kyseessä olisi sama virhe kuin ennenkin: ollaan liian ylioptimistisia?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ainakaan Barthlen kohdalla, näkyy epäilleen Kreikan 2. tukipaketinkin vaikutuksia.
http://www.spiegel.de/spiegel/vorab/a-817566.html
Ilmoita asiaton viesti
Henri, juuri äsken luin samaa uutisointia Kreikan kohdalta. Ei maan kansalaisten tilanne hyvältä näytä kun nyt ennustellaan maan pääsevän taloudessaan jonkinlaiseen jamaan 20 – 30 vuoden päästä.
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathre… linkistä luettuna Kreikan julkisen velan arvioidaan saavuttavan 175% BKT: sta tänä vuonna ja kasvaa edelleen 190% ja 199% BKT: sta vuonna 2014 ja 2015, jotka sisältävät tilinpäätösarviot uusista edullisemmista lainoista julkisella sektorilla.
Lainojen edullisemmuudella tarkoitettaneen euromaiden lainojen maksuajanpidennyksiä ja korkojen alentamisia.
Ei uskalla edes ajatella tulevia tapahtumia.
Ilmoita asiaton viesti
Samaiseen löytyy tuostakin linkki, eli mahdoton on kreikan juttu.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on kerta kaikkiaan fantastista. Jännätään, rikkoontuuko 200 prosenttia? Korkea lukema tarkoittanee sitä, että menee lujaa – eikö niin?
Ilmoita asiaton viesti
Toisin sanoen Suomen hallitus hikoilee miettiessään, miten kertoa solidaarisille suomalaisille että me ei tienattukaan tällä vaan Kreikan lainat on pakko uudelleenjärjestellä.
”Ja sitten ois vielä yks pikku juttu…EVM alkaa levitellä rahaa EU:n pelastamiseksi ja meidän pitäisi antaa sinne lisää pankeilta lainattua rahaa lainattavaksi pankeille ja kriisimaille. Kai se sopii teille? Ei näes edelleenkään ole vaihtoehtoja.”
Just.
Ilmoita asiaton viesti
Tsirpas harjoittelee jo trololololoota. Ennakoi, että europarlamenttivaalien jälkeen maan hallituksen on pakko myöntää, ettei sillä ole enää riittävää mandaattia, ja tilalle tulee Tsirpaksen velkaleikkausteesit.
Siitä se tienausputki vasta alkaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Mikään inhimillinen hinta ei näytä olevan liian korkea, kun EU:ta, euroa ja kasvoja yritetään pelastaa.
EVM voi, kun tarpeelliseksi näkee, lähettää Suomelle sen loppusummaa (yli 10mrd€) koskevan karhumakirjeen, per 2 viikkoa.
Tämäkin tuluskukkaro-ennustekorjaus – toki alaspäin – pitänee selittää suomalaisille. Siinä on six-packilla hiki otsalla:
http://yle.fi/uutiset/nordea_laski_ennustetta_suom…
Ilmoita asiaton viesti
Tulee kivasti mieleen amerikkalaiskenraalin ennen toista maailmansotaa kirjoittama pohdinta sodasta:
http://www.ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.html
Nyt ei paukutella pommeja mutta sävel on tasan sama.
Ilmoita asiaton viesti
Uusi paketti kehiin, näin saadaan ”lipposlaisille” lisäaikaa kehitellä täydellistä liittovaltiota.
Ilmoita asiaton viesti
Mihinkäs se eräs Kreikan-tuntija on kadonnut? En nyt muista nimeä mutta aktiivisesti laitteli mielenkiintoisia linkkejä Kreikan tapahtumista.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaat Hämäläisen Juhaa?
Kyllästyi tähän palstaan.
Ilmoita asiaton viesti
Banni, banni, banni… Etsin linkin – oota.
En löytänyt, koska minulla on linkki Facebookin puolella ja minut on blokattu viikoksi sieltä.
;>)
Ilmoita asiaton viesti
Hämis näyttää olevan nykyisin ns. ”omantien kulkija”.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvät kirjoitukset jatkuu, tosiaan tuolla.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Lämmitti!
Ilmoita asiaton viesti
Kreikalla ei ole mitään mahiksia nousta ennenkuin se tekee Islannit.
Ja jokainen hiemankin asioita seurannut tietää, että se tehdään sen jälkeen kun vieteri on antopuolella täysin löystynyt, koska silloin ei enää koneisto pelaa ja valtaan tulee uudet tuulet.
Kortit on kauan sitten jaettu ja nyt nokitetaan joka paljastetusta kortista, joita siis paljastetaan yksi kerrallaan, joka nokituskierroksen (apupaketin) jälkeen.
Romahdus on varmaa, koska jokaisen apupaketin jälkeen kokonaisvelka vaan kasvaa.
Suomessa sama asia tulee joko siinä vaiheessa kun suomalaisia työttömiä on niin paljon, että taloutemme romahtaa tai siinä vaiheessa kun Euroopan kysyntä romahtaa totaalisesti.
Kumpi tulee ensin vetävän käteen?
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuo ole ainoa mahdollisuus. Kreikka voisi tehdä myös Irlannit. Se itse asiassa saattaisi toimia jopa paremmin:
http://janikorhonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/15326…
Ilmoita asiaton viesti
Huomenna on paremmin, aina huomenna.
Tai ihan heti, Nyt.
Ilmoita asiaton viesti
Välittömästi? Oitis? Samoin tein?
Ei, kun huomenna, ensi vuonna. Joskus.
Ehkä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Oi niitä kultaisia entisiä aikoja, jolloin minäkin olin nuori ja velatkin oli saatavia!
Ilmoita asiaton viesti
Naurakaa vain, mutta Myytinmurtajissa (juuri nyt) testataan, mitä tapahtuu, kun tekokakka osuu tuulettimeen.
Taitaapi tässä ketjussa olla asiaa koskevaa tietoa elävästä elämästä oikeilla aineilla 😉
Ilmoita asiaton viesti
Autenttisuus on toki hyvä asia euroalueen empiirisen datan saamiseen. Voivat lisätä tulosluiskat sinne x-filesien kansioon 90-luvun päätelmistä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ekonomist miettii miten euro pelastetaan
http://www.economist.com/node/21529049
http://www.economist.com/node/21529046
Ilmoita asiaton viesti
Espanjan ja Italian velka 2,5 triljoonaa.
Ilmoita asiaton viesti
Biljoonaa. Me suomalaiset käytämme hieman eri järjestelmää.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan oikein.
Kirjoitin vain sellaisenaan kuin oli kirjoitettu.
Molemmat luvut on silti aivan käsittömiä.
Yhteen puoliperävaunulliseen konttiin menee noin 100 miljardia sadan euron seteleitä, eli biljoona on muistaakseni 1000 miljardia.
Silloin niiden velkarahojen kuskaamiseen tarvittaisi n.2500 rekkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ovat kyllä. Mutta mikäs meidän on niitä maksellessa?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin rekkakuskeille riittää töitä.
Ilmoita asiaton viesti
Haa! Tämän takia rekkojen sallittua tonnistolukua siis piti nostaa! LOL
Ilmoita asiaton viesti
Leveyttäkin pitää lisätä, sillä kohta kuskataankin 1000 euron seteleitä.
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ja Suomen sillat kun on niin heikossa jamassa…
Alan Tapani olla taas hysteeristen naurunpurkausten tilassa 😀
Minkähän vaikutuksen muuten tekisi, kun eduskunnan yleisölehterillä olisi täysistunnosta toiseen väkijoukko saamassa naurukohtauksia?
Ilmoita asiaton viesti
Todella koomista nukketeatteria. 🙂
Juntalle jopa kasvojen ilmeeseen on laitettu narut niin että niistökö kiskotaan niin saadaan se sama ylimielinen ilme hetkessä tai se myireä hymy.
Ilmoita asiaton viesti
Rahojen rekkakuskaaminen toi mieleen tämän valloittavan, masentavan sivuston:
http://demonocracy.info/
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tuota tarkoitin.
Linkki vain on hukassa kun vaihtui kone. Nyt taas suosikeista, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Kunpa ne vaihteeksi miettisivät, miten ihmisten elämä pelastetaan.
Toisaalta…kun tulokset ovat euron ja EU:n kanssa olleet mitä ovat, niin on selvästi parempi että mietimme ja toimimme ihan itse.
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan, milloin täällä pidetään ne vaalit, joissa sanotaan, että nyt alkaa riittää – kiitos vain.
Ilmoita asiaton viesti
Nukkuvien puolue on kasvattanut kokoaan joka vaalikausi. Jopa siinä määrin, että niillä pitäisi olla kiintiöpaikat eduskunnassa ja europarlamentissa, joihin arvottaisiin edustajat kaikista puolueeseen kuulumattomista yli 18-vuotiaista äänioikeutetuista 😀
Ilmoita asiaton viesti
Ne voisi myös jättää täyttämättä. Aina helpompaa saada 101 äänen enemmistö. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Sinä Henri et nyt ajatellut työllistävää vaikutusta ollenkaan (tirskuntaa). Olit enemmän alijäämä-linjoilla (tirskuntaa).
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Jutta huomaa tuon säästöidean tuossa ja sitten se on menoa, kun näitä heräämisiä tuppaa sieltä suunnalta tulevan.
Ilmoita asiaton viesti
Henri,
Tossavainen joutunut jalkapuuhun. Käykäähän Juhanin kanssa avittamassa isäntä pois, että pääsee västäräkkeilemään Tampereelle.
Ilmoita asiaton viesti
On europojilla ja -tytöillä rääpyä.
Käytännössä kaikki nämä repliikit sekä ulkona että kotimaassa ovat luokkaa ”jos meidän vene uppoo, niin se on teidän vika ja teidän kuuluu upota kanssa.”
Kaiken kruununa kauppaoppia kansantalouteen soveltava B-matemaatikko tulee blodin opettajan kehotuksesta upottamaan sen osan omasta laivastosta, mitä ulosliputusten jäljiltä vielä on.
Loput hillot roiskitaan uusiin varustamoihin, jotka varmaan lähtee tekeen risteilyaluksia just sille upotettujen laivojen henkilökunnalle tai muuhun talouskasvun ihmemaahan, joiden lista ei näytä enää kovin pitkältä.
Jos näillä neropateilla on oikein tutkintoja takana, niin pitää kyllä äimistellä speksejä, joilla ne on hyväksytty.
Nythän on kyse siitä, että julkisen sektorin säästöillä potkittavista työntekijöistä pitäisi tulla yksityisen sektorin yrittäjiä ja laakista vientiin, jotta vaihtotase saataisiin kuntoon sen muun kestävyysvajeen ohella.
Millä todennäköisyydellä tällainen skenaario voi toteutua vaikkapa 10 vuoden perspektiivillä? Vetää kuulkaa muikeaksi, kun arvioi tämän operaation vaikutusta työttömyyskäyriin ja velan suhteesta kansantuotteeseen.
Henri arveli jossain, että kreikkalaiset suhdeluvut saavutettaisiin 5 vuoden aikana. Oma veikkaus on noin 3 vuotta. Kreikkalaiset nimittäin aloittivat tilanteesta, missä muiden ostovoima ei ollut vielä pudonnut lainkaan. Suomi pääsee mukaan hyvin kehittyvässä ostovoimattomuusvaiheessa. Liukunopeus tosin riippuu siitä, miten hyvin sijoitusriskien hajauttamisessa on onnistuttu. Sielläkin on pakko tulla kyykkyä reaalitalouden pudotessa yhä pahemmin alta.
Ilmoita asiaton viesti
Viiden vuoden päästä saavutamme Espanjan lukemat, emme sentään vielä Kreikan.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen kuuntelemaan YLE radio 1, Brysselin kone Ke 4.12.2013 klo 10.05,
uusinta ti 10.12. klo 21.15
”Talousasiantuntija, Helmet Capitalin pääomasijoittaja Stefan Törnqvist on sitä mieltä, että jos Suomi haluaa olla kilpailukykyinen, niin sillä on edessään kaksi vaihtoehtoa. Sisäinen tai ulkoinen 20-30 % devalvaatio. ”
Ilmoita asiaton viesti
20-30% sisäinen devalvaatio tarkoittaa n. Espanjan tyyppistä talouskriisiä, ajallinen kesto ehkä 10 vuotta. Onneksi ei ole 40-50%-tarvetta Kreikan tapaan, ajallinen kesto ehkä 20 vuotta.
Ja SJP valittaa, että negatiivista on. Ja Turunen tietää kertoa, että ”tulonsiirtoliittovaltio ei ole välttämätön, ja sisäisillä devalvaatioilla nämä asiat hoidetaan, kuten EK:n Riski esittää”.
Hauskaa joulua kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Ostovoiman suhteen ollaan oltu sisäisessä devalvaatiossa hamasta 1990-luvulta ellei aiemminkin. Pitänee katsoa, missä vaiheessa suomalaiset kotitaloudet alkoivat paikata ansiotulon pysähtyneisyyden ja hintojen karkaamisen eroaa luotoilla (velkavetoinen talouskasvu) Amerikan malliin.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt oon ollut samaisessa työpaikassa kymmenisen vuotta, sen ajan käteen jäänyt osuus laskunmaksujen jälkeen on kokoajan vähentynyt.
Ilmoita asiaton viesti
”Siksi esitän Huopaiselle, Myllyniemelle ja muillekin talousviisaille lukijoille päivän kysymyksen”
En kuulu talousviisaisiin, joten kyllä Henrin ja Juhanin pitäisi päästää Tossavainen pulasta. Eduskunnassa kun ei voi ilmeisesti tehdä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä luulet, että IMF sanoisi Suomelle neuvoksi, jos sitä ei sitoisi poliittinen ohjaus?
Ilmoita asiaton viesti
Tossavainenhan neuvoja kyselee, mutta eikö heiltäkin voisi:
Olen Oskari Juurikkala, perussuomalaisen eduskuntaryhmän talouspoliittinen asiantuntija yhdessä Juha Halttusen kanssa.
http://arkisto.perussuomalaiset.fi/artikkelit?issu…
Ilmoita asiaton viesti
Seija. Huomasit varmaan jättäneesi pois sen seuraavan lauseen (linkki) eli ”Päätoimeni tosin on yliopistolla, missä olen juuri saanut valmiiksi oikeustaloustieteen alaan kuuluvan väitöskirjani.” Julkaistu 26.03.2012 klo 07:00
Joten Tossavainen taitaa ollakin oikeassa kun sanoo Halttusen olevan nykyisin PS:n talouspoliittinen neuvonantaja. Siis täysaikaisena.
Ilmoita asiaton viesti
Sirpa, mainitsin Juurikkalan siksi että Soini sanoi aikanaan palkanneensa hänet EU- ja talouspoliittiseksi neuvonantajakseen ja Juurikkalahan on kirjoittanut mm. EU-kriisistä, sekä veti sanojensa mukaan Wall Street Journalin artikkelin laatinutta työryhmää. Halttusen toimenkuvasta en tiedä.
http://oskarijuurikkala.wordpress.com/2011/03/23/e…
PS. Sikäli olet oikeassa että PS:n eduskunnan ryhmäkansliassa Juurikkalaa ei mainita.
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hkx3000.sh?ha…
Ilmoita asiaton viesti
Olin juuri ennen aiempaa kommenttiasi (44) lukenut Tossavaisen blogia ja siellä T:n kommenttia omaan kommenttiisi; ”Vastaus kommenttiin #61
Oskari Juurikkalan tilalla on nyt Juha Halttunen.” Kommentti 91.
http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1…
Käsitin kyllä että vastasit tässä blogissa J. Huopaiselle. Muuten kyllähän neuvonantajina voi käyttää jokainen puolue ulkopuolisiakin tahoja tarpeen mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sirpa, sitä kommenttia en katsonutkaan kun oli jo uusi blogi.
Ilmoita asiaton viesti
Ja minä olen sitä sanonut. 😀
Ilmoita asiaton viesti
No mieleen ei ole jäänyt muita Halttusia kuin käsikirjoittaja Elina Halttunen ja muu teatteriperheensä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ei se nyt varmaan ole iso asia, mutta hyvä, jos pienetkin tiedot täsmentyvät. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Quit!
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin absurdi olo tuli, kun klikkasin Ylen nettisivujen uutista.
Suurella fontilla lukee otsikko: ”Suomi-laiva uppoaa, jos EKP ei auta – ainakin nämä neljä ammusta osuvat vesirajan alle”. Vieressä on valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) kuva ja yllä tekstiä: ”Jutta Urpilainen: Oppilailta pitää vaatia käyntiä epämukavuusalueella”
Vaikka Urpilainen toki kommentoi Pisajuttuja – sillä mitäs nyt Suomen talouslaivan uppoamisesta, hoidelkoot joku muu sitä tonttia – mutta aika osuvastihan tuo voisi toimia Suomi-laivan uutisotsikkoonkin: nyt ollaan opintomatkalla sinne ”epämukavuusalueelle”.
Turvallista matkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Minun veikkaukseni on, että taitto on huvitellut ja asettanut ne tahallaan vierekkäin.
Ilmoita asiaton viesti
Henri, siinä ”Suomi-laiva uppoaa, jos EKP ei auta” kirjoituksessa jäi ihmetyttämään Venäjän öljyn viennin takkuaminen – satuin eilen katselemaan raakaöljyn hintoja ja olivat yli 100 USD barrelilta; ainakin joku vuosi sitten Venäjä perusti budjettinsa 90 taalan hinnalle. Lisäksi Ria Novostissa oli hiljattain kirjoitus että Venäjän öljyntuotanto on ennätystasolla.
Tulevaisuudessa voi takuta ainakin siinä mielessä että Kiinan kanssa sovittujen toimitusten noudattamisessa voi tulla tenkkapoo.
Muu Nordean kirjoituksesta olikin sitten kuin suoraan Suomen Pankin Venäjä-viikkokatsauksista.
http://blogs.wsj.com/moneybeat/2013/10/28/the-russ…
Ilmoita asiaton viesti
Takkuamiseen voi olla muitakin syitä kuin huono hinta. Mainitaan nyt esimerkiksi toimitusvaikeudet.
Ilmoita asiaton viesti
Lisää syitä: jalostuskustannukset sekä erilainen öljylaatu. Öljyissä on eroa, kuten viineissä. Spottihinta kertoo vain öljyn ”tämän päivän hinnan”, termiinihinnat voivat olla jotain aivan muuta. Uusi tuotanto muualla. Hitaan talouskasvun aiheuttama hitaampi kysynnän lisääntyminen.
Ilmoita asiaton viesti
Juhani, voisin vaikka veikata viimeksi mainitsemaasi. Bloomberg on julkaissut artikkeleita Venäjänkin öljystä, mutta silmiin ei ainakaan ole osunut syytä viennin laskuun.
http://www.bloomberg.com/news/2013-09-02/russian-o…
Tuon näet laittaisin seli seli osastolle:
“Russia is refining more. That’s the main and straightforward reason why we export less.”
Ilmoita asiaton viesti
Pimeä tie, mukavaa matkaa..Gösta Sundqvist
Ilmoita asiaton viesti
Miksi suomen talous takkuaa?:
http://yle.fi/uutiset/viisi_syyta_siihen_miksi_suo…
1) Vienti ei vedä, 2) Kotim. kysyntä kangertaa, 3) Teollisuuden kivijalat murenevat, 4) Väki vanhenee ja 5) Kilpailukyk on mennyt (palkat yhä 10% liian korkeat)
Kaksi kysymystä puuttuu. Historiasta: 1) Miksi näin on tapahtunut. Tulevaisuudesta: 2) Mikä auttaisi tilanteeseen?
EU:lla, euroalueen maiden velkakriisillä ja itse eurolla ei siis ole mitään tekemistä asian kanssa, kun ratkaisua haetaan? Mitä jätetään kertomatta? Sekö, ”jonka-nimeä-emme-mainitse”?
Miten oikeassa he oikein ovatkaan? Kuka tietää…
Ilmoita asiaton viesti
Fantsuttelijoiden teltalla kävin vähän lunttaamassa apua näihin visaisiin kysymyksiin:
Ilmoita asiaton viesti
Tuossahan nuo tulivat, viralliset syyt. ”Olemme kaikki syyllisiä!”
Ratkaisu on panna kaikki eurooppalaiset epämukavuuslueelle? ”Pidän haasteista!”
Ilmoita asiaton viesti
Kannetaan vastuuta aikana, jolloin on kannettava vastuuta. Nerokas oivallus. Näinhän me teemme!
Ilmoita asiaton viesti
Lyhytjännitteisyyden historia on kiinnostava aihe. Nykyisen nuorisopoliitikkopolven mielestä 20-30 vuotta on ilmeisesti tosiaan jotenkin pitkäkin aika.
Ilmoita asiaton viesti
Et taida ymmärtää seuraamuksia?
Ajattele 25-vuotiaita nuorukaisia vaikka Kreikassa. 30 vuotta kaaosta. Ei voi perustaa perheitä, ei ole töitä, ei varaa asuntoon – ei mitään.
55-vuotiaana töihin, muutaman vuoden päästä asunto, sitten perhe? Sori vaan, biologinen kello kertoo: se on sukupuutto.
No, jollei nyt aivan niin kärjistetysti.
Mutta täydellinen katastrofi se tulee olemaan. Siihen kaatuvat eläkejärjestelmät, kaikki.
Yhteiskunnat, Eurooppa sellaisena kuin me sen nyt otamme. Kaikki.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattele Henri positiivisesti. Ollaan lähempänä globaalia tasa-arvoa.
Eurooppalaisten ja amerikkalaisten maiden tilanne muistuttaa kehittyvien ja kehitysmaiden nuorten tilannetta.
Saavutamme kymmenessä vuodessa Lähi-Idän, Aasian ja Palestiinan. Nuorilla miehillä ei ole töitä, ei mahdollisuuksia perustaa perhettä (väestö ei kasva), he joutuvat asumaan kotona (ei asuntopulaa, kollektiivisuus jne), eivätkä he voi kuluttaa (luonnonvaroihin kohdistuva riisto hellittää).
Kääntöpuolena sitten on lisääntynyt väkivalta, raiskaukset ja tämmöinen, millä turhautumista puretaan.
Turvallisuusala tulee kukoistamaan…
Ei muuta kuin reippain askelin kohti uljasta uutta tulevaisuutta (tirskuntaa)!
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole sähkökatoksista eikä jääätyvistä vesiputkista vaaraa kun ei ole kotiakaan.
On puhuttu Impivaarasta ja sillä peloteltu, mutta matka onkin keskiajalle suoraan.
”Menetetty sukupolvi” on oikea määrittely tälle hetkelle.
Miten niiden jälkeläiset taas nostaa tilanteen hallintaan’ siinä riittää haastetta.
Ilmoita asiaton viesti
Longiin: kyynelkaasua valmistavat firmat, kumiluoteja valmistavat firmat, aseteollisuus.
Shorttiin: matkayhtiöt, jotka keskittyvät Välimeren maihin.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla jossittelua, mutta…
Mitenköhän fantsusti Kreikka sitten olisi pärjännyt omalla valuutallaan?
– Korruptio olisi jatkunut entisenlaisena
– Ei olisi ollut sen enempää vientituotteita kuin nytkään, olisivat devalvoineet kuukauden välein viimeiset 10 vuotta ja pääoma olisi kuitenkin ollut naapurimaiden turvassa
– Olisi kyllä kiva käydä lomalla siellä, voisi elää kuin siirtomaaherra taskurahalla
Kreikkaa on johdettu törkeän huonosti vuosikymmeniä. Valtaeliitti on kupannut maata vuorollaan tehokkaasti eikä tuon kuppauksen jäljiltä mikään valtio voi hetkessä nousta. Kreikka voisi olla kilpailukykyinen jos elintaso olisi keskimääräisen kiinalaisen tasolla.
Se vaan on niin, että asiat voi töpeksiä millä valuutalla hyvänsä. Ymmärrän ja hyväksyn että jos heillä olisi oma valuutta niin he pääsisivät kurjuuden pohjalle nopeammin ja todennäköisesti myös nousisivat sieltä nopeammin, olettaen että heidän koko poliittiinen johtonsa jostain taikaiskusta olisi viisastunut. Kreikka tarvitsee oman JUtan ja Jyrkin laittamaan asiat kuntoon 😉
Ilmoita asiaton viesti
Me emme ole Kreikkaan päättäjiä äänestäneet. Nyt meille tarjoillaan vyönkiristyksiä – ja lisää on kuulemma keväällä tulossa – koska seikkailemme tässä ”vuosikausia kestäneessä korruptiopesässä”.
Miksi? Miksi me haluamme identifioitua osaksi tätä mafiajengiä?
Samalla troikka (jossa siis on mukana Euroopan komissio) tarjoutuu oikein kelvoksi viholliseksi kreikkalaisille.
Ystäväni opetteli portugalin kielen, ihan vain, koska halusi. Kävi Portugalissa harjoittamassa kieliopintojaan. Hän kertoi, että portugalilaiset kuvittelivat, että hulppeat moottoritiet (heitin autoalan yhdistys totesi, että neljännes olisi riittänyt) ja muut rakennettiin EU:n ylitsepursuavan rahan vuoksi. He eivät ymmärrä, että miksi se ylimääräinen raha pitäisi maksaa takaisin.
Tämä on varmaankin sitä monikulttuurellisuuden ihannetta, mitä tännekin haetaan: pitääkö velat maksaa takaisinkin?
Eikö silloin ole aivan hölmöä kohkata luottoluokituksesta? Ollaan aidosti eurooppalaisia: jätetään velat pystyyn. Mitäs antoivat luottoa?
Ilmoita asiaton viesti
Luulin kommentoivani kreikkalaisten inhimillisiä kärsimyksiä jotka tuossa aiemmin nostit esille.
Tunteeko Myllyniemi itsensä nyt Kreikkalaiseksi ? (”Miksi me haluamme identifioitua osaksi tätä mafiajengiä?”)
Vai ehkä Portugalilaiseksi?
Olen sen verran yksinkertainen etten ymmärrä mitenkä kommenttini tuollaisen ajatuskulun avasi. Joka tapauksessa oma identiteettini on Suomalainen (vaikka kommenttina en tiedä onko se loogisuudessaan sitä mitä hait…).
Ilmoita asiaton viesti
Emmekö me olekaan eurooppalaisia? Nyyh, pakkoimpivaaralaisuuttako nyt tyrkytetään? 😉
Se identifioituminen tähän poppooseen näkyy vähän muilla tavoin kuin kansalaisuuksilla (jotka muuten kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella).
Yhteinen raha, yhteinen rahapolitiikka, yhteinen parlamentti, yhteinen budjetti, yhteinen lippu, yhteinen hymni, yhtenäistä lainsäädäntöä (niiltä osin, jotka niitä direktiivejä noudattaa kansallisella tasolla)…
Kyllä tätä identifioitumista näkyy aika perhanan monella rintamalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikka-jossittelusta wanha: http://jhuopainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/118476-…
Ilmoita asiaton viesti
Jep.
Tuo oli sitä aikaa kun kävin vain lukemassa. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Puhe 1.1.2002:
”Kansalaiset!”
”Kun me nyt EU:n jäsenenä liitymme myös yhteisvaluutta euroon, meidän on syytä tarkastella päätöstämme pitkäjänteisesti eli ymmärrettävä, että vuonna 2052 tämä yhteinen EU:mme on lopullisesti integroitunut ja valuuttamme toimii, kuten olemme kuvitelleet.”
”Siihen asti meillä on kaikki syy luottaa yhteisön poliittisten päätöksentekilöidemme viisauteen ja kaukokatseiseen näkyyn rauhan ja veljeyden Euroopasta ja sen henkisestä ja taloudellisesta kukoistuksesta.”
Ilmoita asiaton viesti
Espanja voi taas hengittää, väittää Handelsblatt. Luottoluokituslaitokset näkevät valoa tunnelin päässä eikä se ole juna:
http://www.handelsblatt.com/finanzen/boerse-maerkt…
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka pitkä se ”toivoa” herättävä tunneli [ilman junaa] on?
Työttömyys Espanjassa on n. 26% ja nuorisotyöttömyys n. 50%.
Ilmoita asiaton viesti
Annas olla kun persut jakavat pesetoja kädet täyteen, siitä se riemu sitten ratkeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Saahanhan me oliiveja sitten vastakaupaks.
Ilmoita asiaton viesti
Espanjassahan on riemuittu jo monta vuotta pelkästä ajatuksesta…
Samoin GYPROC-… anteeksi GIPSIC-maissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan parlamentti aikoo muiluttaa ensi vuoden budjettinsa ohi sopimusten lauantaina.
Siellä jätetään toteuttamatta troikan säästö- ja uudistusvaatimuksia. Hauska nähdä, miten Sainio & co. tulevat vuodattamaan taas, miten tilanteet olisivat toisin, jos Kreikka ei olisi europerheen jäsen.
Eiköhän troikka anna tukirahat näistä huolimatta. Kreikka ei siis anna budjettiaan EU:n ennakkotarkistettavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä ymmärrä millä logiikalla nimeni tähänkin puheenvuoroon nyt on yhdistetty, mutta kait siinä joku logiikka on kun Myllyniemi sen on sinne laittanut 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Lueppa aiempi kommenttisi (n:ro 77).
Kerrot, miten Kreikkaa on johdettu huonosti viime vuosikymmeninä, tämä sisältää siis ilman muuta drakma-ajat.
Olen samaa mieltä kanssasi.
Nyt Kreikkaa on johdettu n. 10 vuotta huonosti euroaikana. Ja sama peli jatkuu.
Ei tämän nyt enää pitäisi olla meidän murheemme.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä olisi Myllyniemen mielestä hyvää johtamista Kreikassa?
1) Kreikan johdon tulisi säästää TAI
2) Kreikan johdon tulisi vähät välittää säästöistä
Aiemmalla ketjussa arvostelet kovasti kärsimyksiä jotka juontuvat 1) johdosta ja nyt tunnut ampuvan alas 2)
Mikä on sinun mielipide?
Ilmoita asiaton viesti