Leikkausvimmaa Finnairista lapsilisiin
Valtion kautta meidän kaikkien omistama lentoyhtiö Finnair täräytti melkoiset luvut ja teesit pöytään. Sisäisen devalvaation mallin mukaisesti matkustamohenkilökunnan palkoista olisi lähdössä noin viidennes, vaikkakin tämä voisi tapahtua myös työmäärää lisäämällä. Mikäli tällaista halukkuutta ei löydy niin irtisanomiset ja alihankinta muualta ovat sitten vaihtoehtoina. Yhtiön operatiivinen johtaja Ville Iho on puolestaan kertonut, että nykyiset kustannukset eivät vain ole kestäviä. Muut lennättävät ihmisiä ja rahtia 15-25 prosenttia huokeammalla kustannusrakenteella. Tämän kun nipistää palkkamenoista pois niin sitten yhtiössä katsotaan olevan kilpailijoiden kanssa enemmän samalla viivalla.
Finnair on lähtenyt säästölinjalle jo pari vuotta sitten, 80 miljoonan ja 60 miljoonan euron säästöpaketeilla. Tästä muodostuu melko lailla samaa suuruusluokkaa oleva kokonaismäärä kuin mihin hallitus päätyi kehysriihessä saksimaan lapsilisiä. Leikkauksia tehdään 110 miljoonan euron edestä.
Finnairia voidaan pitää kuitenkin yksityisenä yrityksenä, vaikka omistuksesta paljon on meidän harteilla. Se joutuu kuitenkin toimimaan kilpailevilla markkinoilla. Tämä tarkoittaa yksityisen sektorin kutistumista. Se tietää pienempää bruttokansantuotetta. Se taas tietää huonompaa velkaisuussuhdetta. Se tietää vielä suurempien ”sopeutustoimien” tarvetta. Finnair on vain yksi tekijä, ja pienistä pisaroista ne purot muodostuvat.
Mutta onhan niitä hyviäkin tapahtumia, eivätkä ne surulliset esimerkit välttämättä dominoi? Asia selviää tietysti katsomalla vaikka työttömyyslukuja, jotka ovat olleet nousussa.
Kyllä tässä mennään Rolf Kulbergin ja Risto Rytin oppien mukaan eteenpäin. Molempien edellämainittujen talousmiesten vahvan markan linjasta jouduttiin luopumaan jo heidän aikanaan.
Nyt Suomi ei voi luopua vahvasta valuutasta, kun on tuo euro…
Ilmoita asiaton viesti
Maamme tarvitsee työtä. Colahallitus ei toimi. Pitää olla tekemisen meininki. Finnairin johto on surkupaisan kykenemätön. Pitää tehdä bisnestä kun valtio omistajana määrää. Kataisen ja kumppaneiden liikeidea on….
antaa olla.
Ilmoita asiaton viesti
Ostin aikonaan Finnairin osakkeita. Syystä, että Finnair teki tulosta lentsikkojen ulkoisen huollon kannattavuudella. Finnair oli takuu ja teki duunia sen eteen, että kilpailoiden koneet olivat kunnossa.
Samantien kun Finnair ilmoitti, että homma ei kannata. Myin osakkeet pois. Finnairin johto on…laiskan miehen duunia. Ei valtioomisteisuus ole putiikin vika. Jukra pitää suhteuttaaa Finnairin talousorganisaatio maksaa maltaita. Niin kuin paragon aikoinaan, homma kusi kun talospuoli ei ymmrtänyt. Tarttis myydäkkin. Talous on myynnistä kiinni ja myyt oikeaan hintaan ja rehellisesti. Katotaan vain…
Ilmoita asiaton viesti
Finnairilla on myös omaisuutta, mutta jokainen sitten pohtikoon sitä kuinka likvidissä muodossa se on. Huonoa on tietty se, että jos tulosta ja jaettavaa ei löydy omistajille niin ei se omistaminenkaan kiinnosta.
Olisi varmasti kaikista paras se, ettei firmassa jouduttaisi ”kipeisiin ratkaisuihin” tai ”kantamaan vastuuta”.
Pahoin pelkään, ettei asiat mene ihan niin kivutta.
Ilmoita asiaton viesti
Finnair tekee tappiota niin kuin tekee moni muukin lentoyhtiö. Kannattaako valtion rahoittaa tappiollista lentoyhtiötä?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on kysymys, jota voisi tietysti pohtia valtionhallintoa myöden. Onko lentoliikenne tällaiselle maalle niin strategisen tärkeä yhtiö, että se olisi turvattava suurella valtio-omistuksella?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan meillä muutakin lentoliikennettä kuin Finnairin. Kaikkiin tärkeimpiin kohteisiin pääsee muillakin kuin Finnairin lennoilla. Finskin voisi kutistaa vain niille reiteille joilla ei operaattoria ole.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä on. Itse en ole perehtynyt riittävästi lentoyhtiöiden kattavuuteen, enkä siksi voi todeta muuta kuin että kysymyksesi oli minusta ihan hyvä, ja toivoisin siihen asiaan perehtyneiltä kannanottoja.
Ilmoita asiaton viesti
Juu kommentteja otetaan vastaan. Ruåtsalaisten SAS on muutes myös konkkakypsä, ollut muistaakseni yhtä vuotta lukuunottamatta aina tappiolla, välillä rankastikin.
Ilmoita asiaton viesti
Buffettilla on näkemys, josta varmaan saa jotain irti:
http://www.berkshirehathaway.com/letters/2007ltr.pdf
”Now let’s move to the gruesome. The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines. Here a durable competitive advantage has proven elusive ever since the days of the Wright Brothers. Indeed, if a farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by shooting Orville down.
The airline industry’s demand for capital ever since that first flight has been insatiable. Investors have poured money into a bottomless pit, attracted by growth when they should have been repelled by it. And I, to my shame, participated in this foolishness when I had Berkshire buy U.S. Air preferred stock in 1989. As the ink was drying on our check, the company went into a tailspin, and before long our preferred dividend was no longer being paid. But we then got very lucky. In one of the recurrent, but always misguided, bursts of optimism for airlines, we were actually able to sell our shares in 1998 for a hefty gain.
In the decade following our sale, the company went bankrupt. Twice.”
Lentoliikenne itsessään kyllä mahdollistaa monta asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Norwegian teki parin miljardin liikevaihdolla jonkun sata miltsiä voittoa. Taas.
Ilmoita asiaton viesti
Ryanairin Q3 taisi olla ensimmäinen tappiollinen johtuen ilmeisesti punnan vajoamisesta. Finnair ei vaan mielestäni pelaa samassa sarjassa näiden kanssa enkä usko, että kykenee uudistumaan. Ehkä nämä uudet yhtiöt ovat löytäneet viisasten kiven.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaan vain, että Finnair itse ilmoitti huoltojutun olevan kannattava ja hyvä lisä. Pari vuotta ja sitten ei ennää ollutkaan. Samanlaista suhmurointia Gatering puolella ja itseasiassa rahtijutuissa.
Lentoyhtiöt lienevät kriisissä ja isot eivät pärjää. Finnair on luultavasti juuri sopivan kokoinen. Sanotaan näin, että finskin johto on talousosaton porukkaa. Myynti ja markkinointi on vähän hakusessa. Rohkea rokan syö, uhkarohkea kouluruoan ja hullu Spantaxin salaattia. Oli tunnuslause kun menin eka kerran Mallorcalle.
Ilmoita asiaton viesti
Henri, Finnairin kuten monen muunkin vanhan lentoyhtiön tilanne on erittäin vaikea, koska halpalentoyhtiöt. Niissä työskentelyolosuhteet työaikoineen voivat olla hyvinkin epäinhimilliset, olen hevosen suusta kuullut. Halpalentoja tarjoavissa yhtiöissä osa jengistä palaa tiukkemman lentotahdin vuoksi nopeasti loppuun, ja ei muuta kuin uutta nuorempaa tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Uskon, enkä siten väitä vastaan.
Operatiivisella puolella yrityksellä ei ole kuitenkaan mahdollisuuksia toimia kannattamattomana.
Se on sitten meidän – eli markkinoiden – tehtävä arvioida minkä yhtiön lennätettävänä kukin on. Tai mihin on varaa. Voihan se olla, että kun silvotaan lapsilisät, nostetaan huimasti kiinteistöveroa (sekä prosentuaalisesti, että verotusarvoja nostamalla) ja tehdään muita tällaisia ”kipeitä ratkaisuja” niin kansalaisilla ei ole enää niin paljoa varaa valita lentoyhtiötään. Voihan olla, että monen sydän itkee verta istahtaessaan halpalentoyhtiön lentokoneen penkille.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttaja valitsee, tottahan toki. Noiden firmojen kilpailutilannetta voi vaan verrata siihen, että toinen valmistaa vaatteita vaikkapa Pakistanissa ja toinen Suomessa. Lopputulos ei aina näy kuluttajalle asti.
Noh, ehkä palvelu Finskillä on kuitenkin vähän parempaa kuin joillain sen halpamatkoja tarjoavilla kilpailijoilla. Mutta ovatko ihmiset ja yritykset valmiita maksamaan satasia enemmän jostain lennosta, vaikka varaakin olisi? Aika usein eivät.
Ilmoita asiaton viesti
Matkailu lienee näitä asioita, joita me suomalaiset pidämme välttämättömänä pahana. Tarkoitus on vain päästä pisteestä A pisteeseen B, ja se matka siinä välissä on vain raivattava perillepääsyn vuoksi?
Kilpailutilanne on varmastikin ahdas. Mikäli Ihon maininta 15-25 prosentin kustannuseroista pitää paikkaansa niin tuo on jo hyvin suuri määrä.
Työntekijäpuolen järjestössä nostetaan helpommin vertailu firman sisäisiin palkkauseroihin, eikä firmojen väliseen. Ymmärtäähän tämän toki, mutta ei se yhtiötä taida pelastaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos suomalaisen ja pakistanilaisen valmistamissa vaatteissa ei näy eroa niin kannattaako niitä sitten suomessa valmistaa jos pakistanilainen tekee sen murto-osalla hinnasta?
Lennosta ja palvelusta; satoja tuhansia lentomaileja lentäneenä sanoisin että Finskillä on yksi tympeimmistä palveluista mihin olen törmännyt. Lentoemot elävät siellä vielä 60-luvun huumaa, vaikka ovat tänä päivänä lähinnä korkean paikan tarjoilijoita. Vähän niinkuin junassa.
Ilmoita asiaton viesti
Jatkoa vielä matkahintoihin; hyvää palvelua (lentoyhtiöltä) on se, että kone lähtee ajallaan, ja koneessa on vessa. Vrt. juna. En pysty keksimään mitään muuta mistä olisin juurikaan valmis maksamaan enempää.
Ilmoita asiaton viesti
Finnairin ymmärtääkseni pakko kilpailla niillä markkinoilla, joilla se haluaa toimia. Tunnen myötätuntoa niitä hyväpalkkaisiakin ihmisiä kohtaan, jotka ovat tottuneet lähinnä palkankorouksiin ja joille nyt tarjotaan palkanalennusta. Ei heitä kuitenkaan köyhyyteen vielä sillä tuomita. Muutama hotelliyö siellä täällä ns. lepoajasta voi mennä… 😀
Olen viime viikkoina käynyt muutaman kerran ns. Missio-Kahvilassa. Siellä on enimmäkseen ihmisiä, joilla ei ole varaa mennä edes kaupungin liikennelaitoksen bussilla lentoasemalle katsomaan nousuja ja laskuja. Heille on aika akateemista keskustelu, pitäisikö laukusta maksaa 5€ lisää lennolla tai saako koneessa kahvin donitsilla vai ilman. Missio-Kahvilassa he saavat sekä kahvin että pullan ilmaiseksi vapaaehtoisilta. Työhön kuuluvista lennoista he eivät näet edes päiväunia
Tämäkin on hyvä muistaa, kun pohditaan, ketkä lentävät tai keillä on varaa lentää milläkin periaattella ja minkä vuoksi. Työmatka on hyvä peruste.
Mutta kukapa tuon kahvilaporukan kannalta asiaa tarkastelisi. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Sinne ne kuitenkin menee,mistä halvalla saa. Finnairilla jatkuu henkilökunnan vaihdos. Vaatijat ulos ja halpaa työvoimaa tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Parasta olisi valtion myydä omistuksensa yhtiöstä, jos joku suostuu ostamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei,vaan Valtion pitäis ostaa koko roska ja pitää Suomalaiset työntekijänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Suorastaan naurettavuuksiin menee tämän hallituksen tekemät päätökset. Taas kerran joudutaan puolueiden kesken avaamaan lapsilisien leikkauspaketti. Näin vaativat Vihreät ja SDP uusimman uutisoinnin mukaan. Mitenkähän vasemmistoliitto suhtautuu kannanotoissaan syntyneeseen tilanteeseen, sillä puoluehan potkittiin pääministerin toimesta ulos hallituksesta osin juuri kyseisestä syystä. Toistuvaa on kuitenkin ollut hallituksen päätösten epäjohdonmukaisuus kun päätöksiä on aina kehysriihessä tehtyihin jouduttu muuttamaan.
Käyköhän vielä niin että hallitus kuitenkin kaatuu tähän eripuraisuuteen? Näin voisi ennustella kun miettii mitä Orpo sanoi TV:ssä lapsilisien verokohtelusta. Kokoomus ei hyväksy verollepanoa. Mistä sitten revitään kompensointivarat jos leikkausta jotenkin kompensoidaan?
Ilmoita asiaton viesti
Paine siirtyy SDP:lle.
http://yle.fi/uutiset/marko_haakana_katson_etta_sd…
Ehkä ensin kuitenkin on päätetty yrittää ujuttaa leikkauslistat lävitse ja toivottu median kiinnostuvan enempi jostain muusta. Nyt näin eurovaalien alle tulikin keskivertoa suurempi kirjasinkoko, ja tietysti Vasemmistoliitto pisti jäljelle jäävälle hallituskumppaneille vielä ahtaamman raon.
Joku täälläkin toki sanoi, että PS:llä olisi nyt hätä kädessä. Outoa, että oireet ilmenevät sitten demareilla ja vihreillä?
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä, ei taida olla ainut SDP:läinen joka ainakin miettii puolueen vaihtoa. Muuten ihmettelen aina vaan kokoomuksen selitystä suurituloisten veroasteen korotuksen vakuttavan jotenkin työllisyyteen tms. Yrityksille kustannukset (veroineen) muodostuu bruttotulojen perusteella. Kaikki eläkemaksut, ennakonpidäykset, sotumaksut jne. määräytyy todellakin työnantajalle bruttotuloista. Kyllä siis suurituloisilla on varaa maksaa enemmän veroja huonommassa asemassa olevien hyväksi jos ylipäätään meillä on käytössä näin laaja sosiaaliturvajärjestelmä.
Suurituloisten verot pienenevät sillä että nostavat pienempää palkkaa. Samalla yritykset hyötyvät alhaisemmista palkoista. Vaikutus on mitä ilmeisimmin myös työllistävyyteen. Kokoomuksen tarkoitusperänä onkin alentamalla verotusta saada tuloerot kasvamaan. Rikkaat rikastumaan entisestään, sillä ovathan ylimmät palkat boonuksineen ryöstäytyneet kohtuuttomaksi.
PS:llä ei muuten ole mitään hätää mikäli johdonmukaisesti toteuttaa ohjelmaansa. Otetaan sieltä pois millä ei ole oman maan talouteen vakutusta tai ainakin niin että muutetaan toteuttamistapaa.
Ilmoita asiaton viesti
Avataan vielä tätä demareiden ja vihreiden päähänpistosta avata leikkauspaketti lapsilisien osalta – ne kun pätyivät otsikoihin, eivätkä anna kovin mairittelevaa kuvaa. Kokoomuksen kannattajiahan tällainen leikkausintoilu ei haittaa, se on heille pelkkää plussaa.
Nyt, kun nämä nollatuntisopimukselliset vanhemmat sitten saisivat uuden ideoinnin mukaan erilaisia leikkauksia sen myötä, mitkä ovat perheen tulot niin nehän vaihtelevat. Sitä saisi siten olla koko ajan hieman viilaamassa juustohöylää tilipussin mukaan.
Tätä vartenhan voisi hyvin palkata sitten observaattoreita tutkimaan, että mikä on kulloinkin leikkauksen suuruus. Pätevyysvaatimuksina voidaan pitää vähintään 5 vuoden yhtäjaksoista SDP:n tai vihreiden puoluekirjaa?
Ilmoita asiaton viesti
70 Euroo päivässä,siitä 7 Euroo on 10%. 7000 euroo, siitä 7 Euroa on 0,07%,vai oliko se vielä vähemmän. Matikka oli kuus koulussa. Kuitenkin,siis kaikki osallistuvat talkoisiin tasapuolisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Onks pakko elää tällaisessa hallitsemattomassa taloudessa, jonka konjuktuurit ovat uskon varassa? Lapsiltakin pitää viedä banaani päivässä että uskottavuus paranee ja säilyy AAA.
Kuten päämisterin puheistakin kävi ilmi, kovin on rajallista mitä poliittiset päättäjät voivat taloutta säädellä. Tyhjistä taskunpohjia kaivellaan, leikatan sieltä ja paikatan täältä.
Ilmoita asiaton viesti
Lentoyhtiöt kilpailevat itsensä loppuun, joku Kiina tai Intia voisi ottaa koko maailman lentotoiminnan haltuunsa ostamalla konkurssipesistä Finnairin ja muiden lopettaneiden yhtiöiden koneet. Lenturvallisuus voisi kyllä kärsiä mutta olisihan kustannustehokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en pidä Finnairia mitenkään ylivertaisen turvallisena lentoyhtiönä, ei se asia ainakaan vaikuta siihen, minkä lentoyhtiön valitsen. (tällä hetkellä Norwegian ykkösvaihtoehto Málagan-matkoihin).
Ilmoita asiaton viesti
”Itse en pidä Finnairia mitenkään ylivertaisen turvallisena lentoyhtiönä”
Tarkoitin vain jos klpailutuksessa mennään äärimmäisyyksiin voi lentoturvallisuuskin kärsiä. Katselin juuri palkkoja jotka olivat matkustamohenkilökunnalla yli 4000, lentäjillä yli 10 000 ja johtoryhmällä lähes 19 000, että ehkä parempi olisi kohtuudella tinkiä kaikilta kuin myydä firma alta pois. Johtoryhmältä aika tympeää sanoa että säästivät jo siinä kun vaihtoivat työsuhdeautonsa halvempiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Johtoryhmältä aika tympeää sanoa että säästivät jo siinä kun vaihtoivat työsuhdeautonsa halvempiin.”
🙂 🙂
Halvemmat hotellit ulkomailla voisi olla helppo säästökohde myös.
Ilmoita asiaton viesti
Finnair myi ensiksi huollon ja sitten catering palvelut pois. Nämä kummatkin palvelut olivat taloudellisesti kannattavia yksiköitä. Ei hyvä liikkeenjohto luovu kannattavista yksiköistä.
Mistä Finnair tunnettiin Suomalaiasta ensiluokkaisesta huollosta ja suomalaisesta keittiöstä erinomaista ruokaa!
Kun laitetaan onnettomat johtamaan yritystä he myyvät kaikki pois ja sitten ihmetellään mitä pitäisi tehdä: nokian mantran mukaan ulkoistetaan kaikki. Finnair on tullut jo tämän kehityksen päähän ja hallitus antaa johdon vielä töpeksiä niin, ettei ole enää mitään jäljellä.
Turkish Airlines on Euroopan paras lentoyhtiö: Miksi palvelu on hyvää ilmaiset juomat ja ateriat. Edulliset hinnat ja uudet lentokoneet. Tämä on Turkin valtion yhtiö. Heillä on kaikki turkilaista. Sen näkee, että he ovat ylpeitä olla Turkish Airlinesin palveluksessa. Finnairista ei tule halpa lentoyhtiötä, mutta se voisi olla hyvän palvelun ja osaavan henkilökunnan yhtiö. Finnair lopetti lennot Istanbuliin, koska Turkish lentää sinne halvemmalla ja paremmalla palvelulla.
Finnair on unohtanut asiakkaansa eli suomalaiset
Ilmoita asiaton viesti
”Finnair on unohtanut asiakkaansa eli suomalaiset”
Yhden tai kahden valtiontyhtiön huono johtaminen voi johtua huonosta tuurista, mutta kaikkien valtionyhtiöiden huono johtaminen on ideologiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Jarmo
Nykyisessä johtamiskulttuurissa tai johtamisen ideologiassa on vääristymä se, että ulkoistaminen ja veronkierto on asioita, joka ajavat yritysten johtoa. Markinointi ja asiakkaat unohtuvat tässä temmellyksessä. Suomen vika on siinä, että täällä kaikkea yritetään johtaa amerikkalaisilla ja Nokian opeilla, jotka sopivat suomeen huonosti, jos ei ollenkaan. Niin kuion S ja K kaupan sisäänosto.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Henri ,todella kiitos,ainoastaan Sinun vuoksesi olen takertunut näihin US:n blogeihin,
Mutta,puhut asiaa,miksi politiikkaa?
Politiikka ei ole koskaan auttanut ketään,joka tekee todella työtä Meidän hyväksi,myös Sinun,aivan tavallinen ns.”Duunari”,pelastaa lamasta,kuten ”after second world war ,”Duunari maksoi sotakorvaukset”,
Minun ajatus,unohtakaa politiikka,ajatelkaa IHMISIÄ,
anteeksi huuto,
t.hannu
Ilmoita asiaton viesti
Tavoitteeni on tietysti saada tolkku ja järki mukaan päätöksentekoon. Se ei mielestäni onnistu siten, että pyöritetään ympäripyöreitä ja latteita fraaseja, kuten ”hyvinvointivaltio säilytettävä” – tai sen sellaisella jargonilla.
Näillä ei tarkoiteta yhtään mitään, jos ei ole keinovalikoima tiedossa. Vasemmistoliiton keinot tiedän: verot tappiin ja mieluusti yli sadan prosentin. Sitten jännitetään lottoa, että mitähän kivaa se valtio keksii tarjota meille rahoillamme.
Jaksan uskoa, että jossain kohtaa suomalaiset ymmärtävät, että palapeliä ei saa rakennettua loppuun, jos kaikkia palasia ei ole laatikossa ollut mukanakaan.
Tämä ei kuitenkaan johdu suomalaisten hölmöydestä – vaan siitä, että palapelin palat ovat vaikeasti hahmotettavia.
Kiitos itsellesi.
Ilmoita asiaton viesti
Henri;kiitos Sinulle,
Kerro numerosi ,kun olet ehdolla?
Huumorintajusi tuntien 😉 en äänestä ;
mutta,rehellisempää ihmistä näistä blogisteista en ole tavannut,
paitsi,tai ehkä ei,mutta,tämä Herlin,
en ole kommunisti,en sosialisti,en kapitalisti,
mutta uskon Ihmiseen 😉
Ilmoita asiaton viesti