Työtä ja sosialismia

Olin silloin telakalla töissä, kun norjalaisomistus vaihtui korealaisomistukseksi. Silloin yleinen puheenaihe oli, että vaikka Etelä-Korea onkin yksi suurimpia laivanrakentajia niin heidän profiili on raskaissa rahtialuksissa.

Kyllähän sieltä tuli korealaisia oppiin, mutta aika lailla peruskäsitteistä jouduttiin lähtemään matkustajaristeilijöitä tehtäessä. Standardit kun ovat pikkaisen tarkempia, kun "rahtina" on ihmisiä.

Siitäkin epävirallisesti puhuttiin, että Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL) jätti laivatilaukset jäihin yhdistelmällä talouskriisiä ja korkeaa euron arvoa (suhteessa Yhdysvaltain dollariin).

Järkevämmällä rahapolitiikalla olisi siten voitu saada tilauskanta täytettynä. Nyt eurossa ainoa vaihtoehto on valtio-omistajuus (joskin nyt osaomisteinen). Ranskahan näytti jo mallia, miten tilaukset junaillaan kotiin – kunhan valtio on mukana yhtiön omistajaluettelossa.

Olen tyytyväinen erityisesti Turun telakkatyöläisten puolesta, mutta hieman minua häiritsee tämä sosialismiin nojautuva talouspolitiikka. Ei sitä kestänyt itänaapurimmekaan, eikä tule kestämään täällä Euroopassakaan.

Tämä näin vastauksena päätoimittaja Markku Huuskolle, joka haki avauksia telakkauutiseen.

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu