Joko leikataan?
Päättyneellä vaalikaudella kansantaloutta on ex-pääministeri Jyrki Kataisen mukaan sopeutettu miljardikaupalla. Vielä ollessaan pääministerinä hän totesi maalin liikkuneen. Tämän ei pitänyt olla yllätys, sillä pari vuotta aiemmin euromaista säästökuurin aloitti Kreikka. Tiesimme parin vuoden jälkeen, että savotta ei säästökuurilla niin vain oikenekaan. Kansantalous on kokonaan eri asia kuin kotitalous tai vaikkapa yritys. Kansantaloutta ei voida johtaa samalla tavalla kuin yksittäistä firmaa taikka omaa kotitalouttaan.
Aiempi hallitus keskittyi enemmän veronkorotuksiin säästötavoitteissaan. Josko julkistalouden alijäämän sitten poistetaan leikkauksilla?
Veronkorotuksen anatomia
Alijäämää on vielä valtiontaloudessakin tuollaiset kuutisen miljardia euroa. Joka vuosi. Veronkorotuksilla on se ikävä puoli, että se leikkaa ostovoimaa.
Jos mietitään keinoja, joilla valtio nappaisee kuusi miljardia euroa vuodessa, voisi harkita seuraavanlaista päätelmää, jossa asia hoidetaan pakkoperinnällä.
Jotta kuusi miljardia saataisiin tällä tavoin kerättyä voisi kehittää esimerkiksi pakollisen vuotuisen terveyskeskusmaksun aiempien maksujen lisäksi. Tämän suuruus olisi jotakuinkin 150€, sillä alaikäisiltä on paha napsia. Tämä pidätettäisiin vuoden ensimmäisestä palkasta, eläkkeestä tai etuudesta. Maksu peritään, vaikka ei käyttäisikään terveyskeskuksia.
Tuo raha on siten poissa jostain muusta. Kysyntää on pakko pudottaa ja näin heijastusvaikutukset tulevat vaatimaan lisätoimenpiteitä. Fiskaalikerroin määrää ainoastaan sen kuinka paljon joudutaan sopeuttamaan lisää.
Leikkausten anatomia
Tuleva hallitustunnustelija Juha Sipilä kävi lausumaan, että julkiselta puolelta pitää vähentää "kymmeniä tuhansia virkamiehiä".
Arvio on aivan paikallaan, jos leikkaukset toteutettaisiin kokonaisuudessaan virkamiehiä vähentämällä.
Voisin tehdä suuntaa antavan esimerkkilaskelman:
Oletetaan virkamiesten keskipalkaksi 4000 € kuukaudessa bruttona. Kun julkispuoli hoitaa sen lisäksi pakolliset työeläkevakuutusmaksu sun muut, käytän kerrointa 1,65 mittaamaan koko kuluerän. Tämä kerrottuna kahdellatoista antaa vuotuiset kulungit, jotka ovat pyöreästi 80 000 € virkamiestä kohden.
Jotta kuuden miljardin aukko voidaan täyttää pitää antaa lähtöpassit noin 75 tuhannelle virkamiehelle.
Jatkolaskelmassa toki on muistettava, että tuloverokertymä pienenee ja eläkevakuutusyhtiöidenkin rahapuroissa moiset joukkoirtisanomiset tuntuisivat. Jouduttaisiin nostamaan muiden palkoista nipistettäviä osuuksia.
Tämän lisäksi tällaiset massapotkut näkyvät muutoinkin. Oletetaan, että joka ainoa poliisi ja julkisen puolen sairaanhoitaja irtisanottaisiin. Tämä tulisi näkymään rikoksien määrän kasvuna ja porukka sairastelisi ilman hoitoa.
Fiskaalikerroin vaikuttaisi tässäkin, mutta lisäksi tulee muitakin seuraamuksia.
Leikkausten priorisointia
Edellä kuvattu joukkoirtisanominen kohdennettuna juuri poliisiin ja sairaanhoitajiin on luonnollisesti perin typerää. Oletettavasti jokainen tiedostaa sen.
Siksipä Euroopassa tämäntapaiseen on lähdetty. Troikkahan on esittänyt tiukkoja vaatimuksia julkispuolen irtisanomisista. Kreikan nykyhallitus valittelee, että esimerkiksi aiemmin potkut annettiin koulujen vartijoille, ja nyt oppilaitokset on ryöstetty kalustosta. Opeta siinä sitten?
Ennen kuin Suomi on troikan syleilyssä määräten täysin mielivaltaisesti ja umpimähkään leikkausvaatimuksia niin kannattaisi priorisoida leikkaukset mahdollisimman tarkkaan.
Pitää etsiä ne leikkauskohteet, joiden toteuttaminen ei rokottaisi Suomen kansantaloutta niin pahasti. Tällöin saamme fiskaalikertoimen pienemmäksi, mikä tarkoittaa jatkosopeutustoimien tarpeen vähenemistä.
Kreikan talous on leikkausten jälkeen selvästi plussan puolella, siihen on Suomella vielä matkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan BKT vuosina 2006-2014 (Mrd.US$)
2006: 240,1
2007, 261,7
2008: 305,4
2009: 341,6
2010: 321
2011: 294,2
2012: 289,89
2013: 248,42
2014: 241,72
Juu, eihän tuossa ole tullut vuoden 2009 huipuista kuin sellaiset 100 miljardia (29%) takkiin, joten plussallahan toki.
Ilmoita asiaton viesti
Havainnollinen lukusarja. Jos Kreikan kehitys olisi jatkunut vaikka paljon lievennettynäkin vuoden 2009 jälkeen, maan BKT kolkuttelisi ehkä jopa 400mrd€:n rajaa.
Siitä voi päätellä edes vähän, paljonko menetyksiä Kreikalle on tullut eurokriisistä vuosina 2009-2014. Tuskin on liian rohkea, jos veikkaa lukemaksi yli 300 mrd€ korkoineen. Joku tarkentakoon.
Kirjassa ”Euron tulevaisuus” arvellaan vuosittaiseksi elintason laskuksi muillakin euroalueen mailla, mm. Suomella, keskimäärin n. 10% per vuosi.
Ilmoita asiaton viesti
Käyrät sojottavat ylöspäin:
http://greece.greekreporter.com/2015/04/15/imf-for…
Ilmoita asiaton viesti
Toisin sanoen, Snellman kannattaa tukevia leikkauksia, koska jo viiden vuoden päästä kansantuotteen laskun ja työttömyyden kasvun jälkeen pohja on mahdollisesti saavutettu, ja alkaa näkyä kasvun merkkejä.
Ilmoita asiaton viesti
Leikkaukset tulevat ennemmin tai myöhemmin. Sipilä on puhunut ihmisten karsimisesta julkiselta sektorilta. Kreikan skenaario ei ole niin kaukana Suomesta kuin luullaan, vai mitä Henri?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tulevat. Jos tuleva hallitus ei niihin pysty niin troikka kyllä ”auttaa”.
Leikkauksia on kuitenkin syytä jossain määrin mietittävä, vaikka parhain tilanne toki olisi minusta se, että hakeutuisimme sellaiseen ympäristöön, jossa Suomen talous voisi kasvaa. Korkeampi työllisyysaste kun tietäisi suurempia verotuloja, vaikka verotusta hieman kevennettäisiinkin.
Mutta koska kyseessä on vain minun toiveeni talouskasvun käynnistämiseksi, ja muut suomalaiset ovat enempi leikkaamassa niin fiskaalikertoimen vuoksi arvelisin, että 6 miljardin euron alijäämänkin leikkausten jälkeen pitää leikata lisää (leikkausten aiheuttaman bkt:n putoamisen vuoksi) ja leikkaukset olisivat suuruusluokkaa 10 miljardia euroa.
Ilmoita asiaton viesti
”että hakeutuisimme sellaiseen ympäristöön, jossa Suomen talous voisi kasvaa.”
Suomi sijaitsee fyysisesti Euroopan laidalla, Venäjän rajalla, Eikä tuo Venäjänkään tilanne kovin ruusuisesta näytä, vaikka Venäjllä onkin oma raha ja oma talouspolitiikka.
Miten me voisimme vaihtaa sitä ympäristöä ja miten se oikein tapahtuisi? Ja minne me oikein menisimme? Kinaan, Afrikkaan, tai Ameriikkaan asti?
Minun mielestäni voitaisiin mieluiten mennä keskemmälle Eurooppaa, vaikka sinne Saksan etelärajalle, Sveitsin, Itävallan ja Luxemburgin seuduille, mistä vain tilaa löytyy.
Maata ei voi siirtää, eikä metsiä ja peltoja, mutta ihmiset voisivat muuttaa sinne, jos siellä vain on suotuisa maahanmuuttopolitiikka. Peltoja ei tule ikävä, mutta metsiä kyllä vähän ja hyviä kalavesiä, sellaisia ei taida sieltä keskeltä Eurooppaa oikein löytyäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä joku muu ymmärtää mitä tuolla ympäristöllä tarkoitetaan? Tuo ”ympäristö” oli tarkoitettu muille kuin lapsille. Lapsethan tunnetusti ovat hyvin konkreettisissa käsitteissä kiinni. Aikuisena abstrakti ajattelutapa kehittyy.
Joten pyydä jotakuta aikuista kertomaan sinulle, missä kontekstissa tuo ”ympäristö” oikein on.
Ilmoita asiaton viesti
”Tuo ”ympäristö” oli tarkoitettu muille kuin lapsille. Lapsethan tunnetusti ovat hyvin konkreettisissa käsitteissä kiinni. Aikuisena abstrakti ajattelutapa kehittyy.”
Minusta lapsillekin pitäisi opettaa politiikkaa. Mitenköhän selittäisit sen asian lapselle? Jospa se sama selitys tepsisi myös minuun.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi kärsii Venäjää enemmän Venäjän vastaisista talouspakotteista http://www.un.org/en/development/desa/policy/wesp/
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi että tuo leikkausten negatiivinen vaikutus kansantuotteeseen tarkoittaa sitä, että leikkausten takia tulee tarvetta leikata lisää.
Ottaen huomioon, että Suomi on edelleen eräs euroalueen vähiten velkaantuneista maista, ei pikaisissa leikkauksissa ja niitä seuraavassa äkkijarrutuksessa ole mitään tolkkua (ks. esim. ETLA:n, PT:n tai jopa IMF:n huomioita asiasta), vaan olennaista on puuttua rakenteisiin työmarkkinoiden, julkisten palveluiden tai vaikkapa kuntarakenteen osalta.
Ilmoita asiaton viesti
ei näyttäny mun selain käyriä jotka ois nostanu ees sen 100 miljardia joka on menny, puhumattakaan kasvusta.
suomi muutes on hävinny eurosekoilun ansiosta reilun 1000 miljardia taalaa.
http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/17828…
löytäneekö jouni käyriä jotka ton kuopan paikkaa?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tarkoittaa, odottaa ja ennustaa? Sojottaako tosiasiassa ylöspäin?
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä juuri. Itse asiassa joku tutkimuslaitos on juuri pudottanut Kreikan kasvuennustetta tälle vuodelle 2,5 prosentista 1 prosenttiin. Mutta selvästi plussan puolella tuo on toisin kuin Suomi.
Ilmoita asiaton viesti
Onko tästä edelleen poistettu maan lainanhoitokulut, kuten aiemmista Kreikan ”valoa näkyy” -numeroista?
Ilmoita asiaton viesti
Sinulle esitettiinkin jo laskevan BKT:n trendi. Tässä vielä valtiontalouden yli/alijäämät muutamalta viime vuodelta:
http://www.tradingeconomics.com/greece/government-…
Esimerkiksi viime vuonna Kreikan valtiontalouden alijäämä kasvoi.
Kun tässä on nyt alijäämästä kyse, niin se ei liene plussan puolella olemista?
Ilmoita asiaton viesti
Aika paljon pitää tulla kehitystä jotta plussalle BKT nousee aimpien vuosien negatiivisuudet huomioiden. Ei sojota vielä vuosiin käyrät ylöspäin, veikkaan.
Trendikäyrä näyttää noin -11 BKT:ssä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on noin 600 000 julkisen sektorin työpaikkaa, kuntasektorilla useimmat.
Samaan aikaan kun somessa eräskin ps-kannattaja ilmoitti persujen vaalien jälkeen potkivan alkajaisiksi 800 000 turhaa virkamiestä pellolle, niin ilmankos odotukset nyt sitten ovat mitä ovat.
Ilmoita asiaton viesti
Julkisella sektorilla on enemmistö muita, kuin sairaanhoitajia tai poliiseja. Myös opettajat on pienessä vähemmistössä. Miksi siis näistä leikata, kun ne 200 000 löytyvät niistä, jotka eivät tuota kansalaisille mitään palveluja, ja todennäköisesti ovat 1000-1500€/kk kovapalkkaisempia kuin lattiatason puurtajat.
Kaikkiaan Suomessa on tällaiset parantavat voimat osana työvoimaa, eikä missään tapauksessa kaikki julkisella sektorilla. Osa myyntityössä, osa lääkealalla, järjestöissä(saa miltei 100% rahoistaan julkisista lähteistä), yksityisissä terveysalan yrityksissä, kuten työterveyshuollossa, tutkimusalalla jne.:
”Suurimmat ammattiryhmät ovat lähihoitajat (n. 104 000), sairaanhoitajat (n. 99 000), lääkärit(n. 26 000), apuhoitajat (n. 25 000) ja terveydenhoitajat (n.18 000)” lähde; http://www.valvira.fi/valvira
Entä onko se julkisen sektorin leikkaamista, jos Helsinki lopettaa tilaamasta 5-10 säätiöltä 200milj.€ arvosta ”hoivaa”. Raha tulee veronmaksajilta mutta onko leikkauksen kohde yksityinen?
Ilmoita asiaton viesti
no leikkauksilla tarkotetaa valtion menojen leikkauksia. elikkä jos valtio tilaa yktyiseltä 100, säästön jälkeen se tilaa 50.
mua hiukka etukäteen hymyilyttää mikä mökä nousee kun julkiset tilaukset puolittuu. ihmetellä täytyy jos kykenevät paketin vetämään läpi.
ei sillä että kansalaiset valittas, ne o tottunut syömään pettua. luulen että muutama vauraampi vinkasee kun kiinteistökupla räjähtää käsiin, osakekurssit romahtaa. noihan nimittäin on luonnollinen seuraus ostovoiman alentumisesta. asunnon hinnan määrää ostajan maksukyky, osakkeen hinta taas riippuu firman tulorahoituksesta. ellei se kykene osinkoja maksaa, kurssi sukeltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Huomauttaisin, että juuri tällä hetkellä osakekurssit seuraavat enempi keskuspankkien toimia ja vähemmän firmojen tuloskuntoa. Keskinäisessä järjestyksessä firmojen sisäiset asiat toki järjestävät nokkimisjärjestyksen.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, ei mene kämppä kaupaksi kuin ilmaiseksi. Etelä-Suomen muuttotappioalueella tilanne on aivan jäässä.
Ilmoita asiaton viesti
”Kannattajilla” on tietysti jokaisella oikeus omaan näkemykseen.
Esitin kuitenkin hallitustunnustelija Juha Sipilän näkemyksen ”kymmenistä tuhansista virkamiehistä”. Sipilästä tullee kaiken järjen mukaan Suomen seuraava pääministeri, joten hänen näkemyksellään on tiettyä potentiaalia toteuttaakin näkemyksensä.
Sipilä on oikeassa, jos leikkaukset tehtäisiin yksinomaan virkamiehiä erottamalla. Fiskaalikertoimen vuoksi lopullinen erottamislukema asettunee tuonne päälle sadan tuhannen. Ehkä 110 tuhatta – tai 120 tuhatta.
Ilmoita asiaton viesti
Tällaista kirjoittelin joku aika sitten. Olisi mukava jos Henri muutamalla sanalla kommentoisit:
http://puppek.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175953-julk…
Ilmoita asiaton viesti
10 miljardia lienee aika lailla oikea lukema (fiskaalikertoimen vuoksi se on kuitenkin enemmän kuin 6 miljardia.)
Olen samaa mieltä myös siitä, että meidän tulee määritellä uudelleen se, mikä on valtion (ja kuntien) tehtäväkenttä. Nykyinen paletti on liian sotkuinen.
Palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin toisenlaisella näkökulmalla.
Nimittäin yksin leikkaamalla me emme tästä nouse ilman apuja. Me voimme olla onnekkaita ja saada nämä avut, mutta auta armias jos emme saakaan? Olemme nyt tilanteessa ”Herran haltuun”, vaikka voisimme itsekin edesauttaa talouskasvun käynnistymisessä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös esim. Juhana Vartiainen ole puhunut juuri siitä, että työvoimaa pitää saada lisää ja tämä kasvattaa kysyntää ja lisää töitä. Eikös tällöin voida ajatella, että laittamalla pihalle vaikkapa 75 000 virkamiestä, niin saadaan sitä työvoimaa markkinoille. Ja lisäksi vielä osaavaa työvoimaa, toisin kuin esim. humanitaarisen maahanmuuton mukana, joka usein pitää ensiksi kouluttaa puhumaan suomea ja sitten ammattiin.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän se 1800-luvun filosofin kokoonkeittämä teoria menee. Suomessa se ei näytä hirveän hyvin pitävän paikkaansa, työllisten määrä nimittäin on ollut vakio jo kymmeniä vuosia, vaikka sekä väestö, että työttömien määrä, on kasvanut huimasti.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti on järkevämpää yrittäjän kannalta panostaa automaatioon
kysynnän kasvaessa(pidemmällä tähtäimellä)?
Ilmoita asiaton viesti
”Edellä kuvattu joukkoirtisanominen kohdennettuna juuri poliisiin ja sairaanhoitajiin on luonnollisesti perin typerää. Oletettavasti jokainen tiedostaa sen.”
Ei taatusti tiedosta. Eiköhän se ole jo nähty ja tullaan varmasti taas näkemään. Kun ”sopeutusta” toteutetaan, se tehdään ensinnäkin mekaanisesti, ja toiseksi työntekijöitä, eikä hallintoa karsimalla, sillä hallintohan ne päätökset potkuista tekee. Tai todennäköisesti em. järjestys on päinvastainen, kuten tähän mennessä on ollut.
Hallitus tai poliitikot eivät millään kykene potkimaan ihmisiä perseelle manuaalisesti siten, että nimenomaan hallintokoneistoa kevennettäisiin. Koska pukki on kaalimaan vartijana, ts. hallintovirkamiehet päättävät käytännön vähennyksistä, suhtaudun leikkauksiin erittäin pessimistisesti. Eivät he itseään perseelle suostu potkimaan.
Ilmoita asiaton viesti
lisäks hallinnos on yleensä enemmän poliittisin perustein valittuja, sellasia on hankala potkia.
mut tärkein pointti on toi et hallinto tekee leikkauspäätökset ja mä en tunne kovinkaan monta joka mieluummin oman jalkansa leikkais kun naapurin.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan hallinnon purkamisessa olla sekin este, että siellä on moni palkkiovirkalainen aiheuttamassa kuluja ilman vastaavaa (mielekästä) työpanosta?
Ilmoita asiaton viesti
Varmasti niin on. Julkishallintohan on täynnä virkamiehiä, joiden todellinen tehtävä on vaikeuttaa muiden työtä.
Sen verran kokemusta on aiheesta, että vaikka mikä tahansa tilattu konsultti neuvoisi, miten homma saadaan pyörimään, vähennysneuvot kohdistuvat aina välijohtoon, ja koska johtoporras päättää, eivät he itseään ikinä pellolle potki. Aina on vähennetty työntekijöistä.
Noidankehä pitäisi saada purettua, mutta miten, kun ulkopuolista deus ex macchinaa ei todellisiin tehostamistoimiin löydy?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä uusi perustettava Sipilän hallitus tulee leikkaamaan, leikkaamaan ja taas leikkaamaan. siihen osallistuvien puolueiden kannatus tulee leikkaantumaan samaa tahtia, tai enemmän. Oppositiossa olevien äänimäärä tulee kasvamaan seuraavissa.
Kuka haluaisi olla mukana tällaisessa hallituksessa. Siihen osallistuvien poliittinen elämä jäänee neljän vuoden mittaiseksi. Kannatus katoaa sen jälkeen.
Sipiilä ei piittaa. Sipilällä on rahaa pankissa. Mutta entäs ne muut köyhäkaulapolitikot, ihmiset jotka eivät saa töitä muualta kuin politiikan piiristä, ihmiset joiden elinkeino on politiikan teko. Miten he mahtavat suhtautua lyhyeksi jäävään poliittiseen uraan?
—————-
Saa nähdä saako Sipilä koskaan kasaan yhteikuntasopimusta ja sellaista hallitusta joka suosttuu leikkaamaan, leikkaamaan oman poliittisen tulevaisuutensa.
Suomi tarvitsee leikkauksia, mutta politikoille leikkaaminen on riski. Paljon helpompaa on jakaa kuin ottaa pois. Nyt ihmisille on luvattu ainakin verohelpotuksia, kai ne nyt ainakin toteutuvat, ainakin hyvätuloisten kohdalla. Leikkaukset, jos niitä nyt saadaan aikaan, kohdistunevat Suomen rupuköyhälistöön ja maahanmuuttajiin.
Tasa-arvo ei parane seuraavalla vaalikaudella, paitsi jos paraneminen tarkoittaa käyhien kyykyttämistä köyhdyttämistä ja rikkaiden rikastuttamista, näinhän aina tuppaa käymään jos köyhällä väellä ei ole omaa edustusta vallankahvoissa.
Ilmoita asiaton viesti
Köyhäkin väestönosa sai valita edustajansa viime sunnuntaina. Tulos tarkistetaan tänään (vai onko jo tarkistettu?)
Kaiketi jotkut ovat äänestäneet tasa-arvonkin puolesta, mistä sitä tietää? Suurin työmäärä on kuitenkin talousasioissa.
Ja saatat olla siinäkin oikeassa, että kannatus on varmasti vaarassa laskea hallituspuolueilta, mutta PS:llä kaikista vähiten. PS kun ”pääsee kertomaan” vielä sen, miksi yhteisvaluutassa ei onnistuta – tehtiin niin tai näin.
Ilmoita asiaton viesti
”PS kun ”pääsee kertomaan” vielä sen, miksi yhteisvaluutassa ei onnistuta – tehtiin niin tai näin.”
Miksei PS sitten aja eroa Eurosta?
Siksikö vain että pääsisi hallitukseen?
Eikö se ole periaatteittensa pettämistä, väärää politiikkaa, populismia?
Minä en näitä perusteita ymmärrä, joiden perusteella väität ettei yhteisvaluutassa voi onnistua, mutta enhän minä ymmärrä kaikkea muutakaan ja voin olla väärässä.
Mutta jos niin on että yhteisvaluutta on kaiken pahan alku ja juuri, niin miksei perussuomalaiset puolueena seiso rehellisesti ja rohkeasti tämän totuuden takana, vaan mielistelee populistisesti euromyönteisiä äänestäjiä, saadakseen enemmän ääniä.
Ilmoita asiaton viesti
PS on jo aikoja sitten ilmoittanut, että eurosta pitää päästä eroon. Uskon, että puolueella on kaikki valmiudet olla toteuttamassa Suomen irtaantumista yhteisvaluutasta heti, kun suomalaiset sitä haluavat. Pelkään kuitenkin, että lähtö tulee muuta kautta, aivan kuten 90-luvun alussakin sinniteltiin viimeiseen asti ennen kuin vääjäämätön kellutus oli edessä. Samalla toki annettiin tilanteen pahentua ja kuopasta tuli entistä suurempi.
Mikäli PS menee nyt hallitukseen se tehdään kokonaan muista syistä, koska niitäkin on. Euroeroa on siis jo esitetty, mutta sitä ei voi vielä tällä edustajamäärällä saattaa kuitenkaan päätökseksi asti, joten keskittyminen muihin asioihin on aivan paikallaan.
Kyllä se euroero sieltä tulee tarvittaessa jopa ilman PS:ää.
Euroopan euro-ongelmista kirjoittelen Suomen Uutisiin tämän tästä, joten kyllä tiedotus on minusta varsin hyvällä tolalla. Enempikin tietysti voisi, mutta uutisointia tehdään lukijoille ja lukijoita varten ei mässäiltääkseen tietomäärällä.
Nämä blogini ovatkin pääosin täydentävää tiedotusta, ja ne sisältävät myös omia näkökulmiani.
Ilmoita asiaton viesti
No, valkenihan tuon sanan ”ympäristö” merkitys, jota ensin kartasta haettiin…
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus piti olla kommenttiin nro 18. En osaa vielä linkkejä ja kuvakaan ei näy. tsori.
Kyllä uskoisin, että näinkin kalliilla käydyissä vaaleissa ”työtön” työnhakija on erittäin epätodennäköisesti läpimenneissä, täysin puoluekannasta riippumatta. Eikä 4v kansanedustajana käsittääkseni kenenkään työpaikkaa sellaisenaan tuhoa. Yrittäjillä näin voikin käydä, ja siksi ehdokkaista tai läpi päässeistä oikeita yrittäjiä on todella vähän. Yrittäjä ei ole sellainen, joka istuu Oy Kuntayhtymä Ab:n toimitusjohtajana. Myöskään 3.polven miljonääriperijätär ei oikein istu ”yrittäjä”-profiiliin vaan enemmänkin sijoittajiin. Oliko ”köyhä”poliitikot tarkoitus löytää mistä puolueesta? Käsittääkseni mm. nuorisojärjestöpoliitikot elää ja hengittää puoluerahoituksesta, työllistää itsensä ja kampanjapäällikkönsä avustajakseen eduskunnan rahoilla, ja jos pesti päättyy, niin ”töitä” ei pitäisi olla? Onko työtöntä poliitikkoa valtapuolueissa ollut ikinä? Kuka tietää yhdenkin?
Ilmoita asiaton viesti
”Onko työtöntä poliitikkoa valtapuolueissa ollut ikinä? Kuka tietää yhdenkin?”
En nyt ole varma, mutta eikös tämä perussuomalaisten nykyinen ryhmyri ollut ennen luottamusmies paperitehtaassa joka lopetettiin, ja paperitehtaissa paikat ovat olleet viimeaikoina tiukassa, varsinkin entisille luottamusmiehille, joten kai se eduskunta oli jonkinlainen pelastus.
Tässä yksi esimerkki, enkä tiedä nyt muita ja tuostakaan minulla ei ole dokumenttia, muistikuva vain jostain radio-ohjelmasta ja saatan kyllä muistaa väärinkin. Mutta käsittääkseni esimerkkejä löytyy muitakin.
Toisaalta, jos politikko tykkää politikoida, niin tuskinpa hän haluaa paikkaansa politiikassa menettää, vaikka toinen työpaikka olisikin jossain varalla.
Ilmoita asiaton viesti
Erotaan EUsta?
Ilmoita asiaton viesti
”Erotaan EUsta?”
Siellä ei ole vallassa sellaisia puolueita jotka haluaisivat eroon Eurosta, niitä on vain eduskunnan ulkopuolisissa puolueissa.
Jos olisi halunnut eroon EU:sta ei olisi pitänyt äänestää Soinin puoluetta.
Soini tekee nöyrästi mitä Sipilä tahtoo, päästäkseen ministeriksi.
Soinilla ei ole hallitukseen menon suhteen kynnyskysymyksiä, Kreikan uudet tukipaketitkin varmaan onnistuisivat, jos vain Sipilä sellaisia haluaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Henrillä saattaisi olla näppituntumaa, että olisiko perussuomalaisten äänestäjät kuitenkin olleet eurokriittisempiä, kuin mitä Soini, Slunga-Poutsalo, Terho jne. nyt esiintymisissään olivat.
Olisiko nukkuvista löytynyt prosentti tai pari vielä uurnille, jos olisi pienikin ripaus eurokritiikkiä löytynyt isoissa tenteissä tai väittelyissä. Kädenpuristus Rinteen kanssa jossain ohjelmassa(oli kuulemma tapahtunut) vie heti 10000 ääntä ja kaiken uskottavuuden Urpilainen-Katainen-Stubb dream team-ketjun kritiikiltä.
Ilmoita asiaton viesti
Katsoessani esimerkiksi itsenäisyyspuolueen kannatuksen kasvua niin kyllä siellä on varmasti eurovastaisia äänestäjiä.
Sitä en sitten osaa sanoa millaisilla teeseillä saavutetaan maksimaalinen nettoäänimäärän lisäys (uudet teesit myös ajavat äänestäjiä äänestämään jotain muuta.) En lähde laskelmoinnin tielle.
Ihan hyvähän tulos tämä perussuomalaisille oli. Monihan piti koko kuviota yhden kauden komeettana.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä kampanjoiko jotkin ryhmät aidosti eurovastaisuudella, mutta jos näin tekivät, niin odotettavissa lienee kovaa kritiikkiä kentältä kesän mittaan, mikäli piikkiä vielä kasvatetaan.
Voisi olla aika kova veto suomalaisten solidaarisuuden osoituksesta kreikkalaisille kansalaisille, että Soini ja Sipilä ilmoittavat, että rahaa ei tipu, mutta Suomi tukee terveydenhuoltoa ja koulutusta(ja mahdollisesti rajaturvallisuutta) lahjoituksilla, jotka ostetaan suomalaisista yrityksistä.
Malli olisi USA:n kaltaista ’us-aid’ mainoskampanjaa, joka hyödyttää suoraan vastaanottajia, ja joka olisi hyväksyttävissä myös kotimaassa.
Pankkiirit tietty voisivat olla erimieltä, mutta sittenpähän näyttäisivät karvansa.
Ilmoita asiaton viesti
”Pankkiirit tietty voisivat olla erimieltä, mutta sittenpähän näyttäisivät karvansa.”
Pankkiirit olisivat yhtä tyytyväisiä tästäkin avusta, sillä tämän avun ansiosta kreikkalaiset voivat tinkiä omista menoistaan ja maksaa velkojaan pankkiireille.
Ilmoita asiaton viesti
No ajattelin lähinnä niitä, joilla ei ole mitään, kun valtiota käytännössä lakkautetaan tuolla. Eli apu menisi niille, jotka eivät saa mitään. Siitä ei sitten irtoaisi IMF:n tai troikan menoihin enää mitään. Vaarana tietenkin olisi afrikkalainen hyväntekeväisyys, että vastaanottaja myy omaan lukuunsa saamansa lahjoitukset, eikä avun tarkoitettu kohdeväki koskaan saa kuulakaan, että jostain maasta olisi osoitettu solidaarisuutta. Vapaa ja laajalevikkinen lehdistö lienee utopiaa, täällä ja kolmansissa maissa, joten aika pessimistinen kuva kyllä muodostuu.
Joo karkasi leikkauskeskustelusta jo tämä, mutta leikata voi niin monella tapaa. Muistan opettajien lomautukset omasta lapsuudestani, mutta muistaako joku, että virastojen väki olisi laitettu ikinä pakkolomalle?
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä en sitten osaa sanoa millaisilla teeseillä saavutetaan maksimaalinen nettoäänimäärän lisäys”
Sinun ei tarvitse tietää, Soini tietää, hänellä on siitä tiedosta maisterin paperit ja pitkä käytännön kokemus.
Kun tutkii mitä Soini on puhunut missäkin tilanteessa niin voi saada tästä tieteenalasta jotain hajua. Tieteenalan nimihän on poliittinen populismi.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa: en tiedä, eikä minun tarvitsekaan tietää. Kenenkään ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea. Paremmin menee, kun keskitytään omaan asiaan ja vaihdellaan sitten havaintojamme keskenämme.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on jo tuhottoman kokoinen julkinen sektori, loputtomiin säännöstelty suomalainen yhteiskunta, näennäinen markkinatalous sekä sellaisia suuria aloja jotka elävät pelkästään tulonsiirroista ja tukiaisista. Tulonsiirtojen varassa, toisten kustannuksella elävistä kunnista puhumattakaan.
EU:sta eroaminen ei muuta tuota asetelmaa mitenkään. Sellainen ratkaisu pelkästään rajoittaisi suomalaisten mahdollisuuksia vähentää noista em ongelmista johtuvia jokapäiväisiä haittoja.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä mm. sääntelyn osalta.
Vaan tämän avauksen jatko-osa onkin sitten mielenkiintoisempi tarina. 🙂
Päätin jakaa pidemmän viestin kahteen osaan. Tässä keskityin vain finanssipoliittisiin työkaluihin.
Seuraavaksi ihmetellään, miksi työkalupakki on näin huonosti varusteltu.
Ilmoita asiaton viesti