Mainonta manan majoilla

Verkkomainonnan esto on noussut viime aikoina hurjasti. Talousaikakausilehti The Economist totesi saman, mitä itsekin jo aikoja sitten: verkkomainonnan estot ovat rajussa kasvussa. Jos sekä käyttäjät, että mainostajat ymmärtävät syyn tälle niin jonkinlaiseen kompromissiin voidaan päätyä.

Itse hiillyin verkkomainontaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mielessä oli edelleen ne ajat, jolloin 14 400 kbs -modeemilla soitettiin palveluntarjoajalle, joka edelleen yhdisti internettiin. Näin toimittiin noin 20 vuotta sitten.

Hurjista numeroistaan huolimatta tuo yhteys oli parhaimmillaan sitä, että levykkeellisen (1,44 megatavua) sai siirrettyä koneelleen parissa tunnissa. Viimeksi Turussa käytin yhteyttä, jonka siirtonopeus oli 100 megabittiä sekunnissa (8 bittiä = 1 tavu, eli siirtonopeus oli n. 12,5 megatavua sekunnissa.)

Tuona aikana opin kuitenkin sen, että yhteyden pitää olla tehokasta: siinä ei saa olla tilannetta, jossa jotain kuvaa ladataan hitaasti hiljalleen ruudulle.

Hermot meni, kun myöhemmin näin selaimeni ottavan yhteyttä jollekin ad-alkuiselle palvelimelle, ja se kesti ja kesti ja kesti – ruudun ollessa täysin valkea. Siihen aikaan selaimet eivät tuottaneet mitään ruudulle, ennen kuin kaikki oli valmista.

Selvisi, että joltain mainossaitilta haettiin mainoskuvaa, mutta yhteys ei pelannutkaan. Seuraus oli tyhjä ruutu. Yhteys aikakatkaistiin.

 

Mainonta ei ole pelkästään pahasta

Nopeuksien ja viisauden kasvaessa yksittäiset mainokset eivät välttämättä häiritse. Nykyselaiimissa verkkosivuja auotaan sitä mukaa kuin dataa on saatavilla, eikä yksi nukkuva verkkomainontaserveri voi kokonaan estää surffailua.

Tämä on hyvä asia. Mainonta ei ole pahasta. Hyvä mainos kohdeyleisölle on tuote-esittelyä. Kiinnostuneet osaavat hakea lisätietoja. Jotkut ostavat tuotteen.

Verkkomainonta on suhteellisen halpaa verrattuna sanomalehtien nelivärimainoksiin, tai televisiokanavien mainoksiin verrattuna.

 

Kohdeyleisö hakusessa

Televisiossa jalkapallo-ottelun puoliajalla esitetään parranajovälineitä, autoja, miesten deodorantteja ja partavesiä.

Saippuasarjan katkolla tarjolla on lasten vaippamainoksia, kosmetiikkaa ja vaatteita.

Käytän pääsääntöisesti yhtä selainta, Firefoxia. Googlen Chromen olen asentanut niille vierailijoille, jotka eivät osaa selainta käyttää. Heille Chrome sopii hyvin. Ja Chrome on minulla ilman AdBlock Plussaa. Oheiseissa kuvankaapauksissa on sekä Firefoxin Puheenvuooron etusivu, että Chormella. Kuvankaappausten välillä on korkeintaan minuutti eroa.

Uuden Suomen audimainostaja ajatteli minun olevan kiinnostunut tuosta tuotteesta, vaikka en omista edes ajokorttia. En ole koskaan omistanut. 15-vuotiaana koin sellaisen kauhunhetken mopolla, etten ole moottoriajoneuvojen (pl. veneet) ohjaimiin enää uskaltautunut.

Kuvitelkaapa nyt tilanne siellä tv-vastaanottimien ääressä. Jos potkupallon ja saippuaoopperan mainokset vaihtaisivat paikkaansa? Yhtä hyvin ne paikkojaan vaihtaneet mainokset tavottaisivat kohderyhmänsä.

Samoin jotkut mainoksia hakevat sovellukset esittelevät minulle kreikan kielellä uhkapelisivustojen mainoksia.

Moni verkkosivusto tosin utelee tietoja voidakseen vain paremmin kampanjoida mainostettavia tuotteitaan.

 

Mihin jäi kohtuus?

Uuden Suomen Puheenvuoron etusivuvertailu kertonee paljon. Mainoksella olisi tilaa niin oikealla kuin vasemmallakin puolella ruutua, olettaen, että itse asiaa sysätään jommallekummalle puolelle.

Kuva on sen sijaan läntätty keskelle niin, että asiasisältö vaipuu toivottoman alas.

Megalomania ei ole ainoa ongelma mainonnassa. Animaatiot vilkkuvat siihen malliin, että jos katsojalla ei vielä ole epilepsiaa niin kohta on.

Tämän lisäksi pompautetaan muutamia uusia mainosikkunoita ja ruvetaan toistamaan täysillä videoita tai ääniraitoja ottamatta lainkaan huomioon, että katsojan kodissa voi olla keskiyö ja hän on vain unohtanut vaimentaa tietokoneen äänet surffailessaan. Naapuritkaan eivät tykkää äänivalleja hajoittavasta mainosvideosta tai ääniraidasta.

 

Uusi Suomi mainosten teillä

Ymmärän Uuden Suomen position tässä asiassa kutakuinkiin erinomaisesti. Toivottavasti US saa toimintansa rahoittajilleen selvitettyä, että överiksi mennyt mainonta (kuten kuvankaappaukseni osoittaa: suhteellisuudentaju on pielessä) ei palvele enää tarkoitustaan.

Joku saattaa ajatella, etteivät yritykset mainoterroristaan piittaa.

Kyllä piittaavat, kun mainostorjuntaohjelmien suosio kasvaa. Käykö mainostajille samoin kuin eurokraateille: sen minkä yrittää vaivoin pitää kasassa, sen uudistusmieliset haluavat kumota.

Suhtaudun mainontaan kriittisesti. Eija-Riitta Korhola paheksui sitä, että US oli lätännyt mainoksen keskelle hänen tekstiään. Onneksemme US:n tekniikka oli valppaana ja tilanne korjattiin.

Samanlaisia paskamyrskyjä tuli muille suosituille bloggaajille, jotka ottivat alkuvuodesta kokeilulinjalla mainokset blogeihinsa.

US toivoi, etten lähtisi kertomaan yhteydenotoista, mutta kaiketi sen nyt jo tässä vaiheessa saa sanoa, että kieltäydyin.

Minun kirjoitukseni täällä ovat aina lähteneet talkoohenkisesti. Joku on aikain saatossa kysellyt, että mihin tilinumeroon voi sponssata.


Tässä on US:n mahdollisuus: valitsette karusellin tapaan pari muuta sellaista kirjoitusta, joita ei saa lukea maksutta. Ei saa laittaa liian isoa maksua (1€ kaiketi), jotta sitä ei jakseta kuvankaappauksilla pilata.

Tietenkään yksikään kirjoittaja ei kuulu automaagisesti tällaiseen touhuun, vaan siellä toimituksessa selkkaatte kirjoituksen tai pari päivässä "tilaajien lukemistoon".

Ja kunhan näille teidän halutuille kirjoittajillekin lupaatte kymmenykset niin uskoisin, että kirjoittajien motivaatiokin paranee yrittämään.

Tai voittehan te katsoa lukuja, ettei audimainostajat enää kelpaa? Mainonta on kovissa vaikeuksissa nettiaikakaudella.

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu