Toinen avoin kirje pääministerille

Arvoisa herra pääministeri,

onkin jo vierähtänyt sopivasti aikaa viime kirjoituksestani. Toimitin aiemman kirjeen Teille myös sähköpostina. Ajattelin hieman katsella kaikkea sitä, mitä heinäkuisen Brysselin kokouksen jälkeen on tapahtunut.

Esitin syvän huoleni siitä, että Brysselissä sorvatut sopimukset tulisivat lisäämään ns. luottamuspulaa Euroopassa. Voimme kaiketi olla yhtä mieltä nyt siitä, että kriisi on levinnyt ja pahentunut? Väliaikaisella vakausrahastolla on vaikeuksia saada kasaan luvattujen tukipakettien maksueriä. LCH Clearnet nosti Italian marginaalivaatimuksia tänä aamuna ja paniikki on pahimmillaan. Meille kansalaisille on koitettu yrittää syöttää sellaista pajunköyttä, että kyseessä olisi Italian kohdalla pelkästään poliittisesta kriisistä, ja että Italian pääministeri Silvio Berlusconin ero ratkaisi asiat. Kreikassa arvotaan uutta pääministeriä. Ranksan ja Saksan valtiolainojen korkoero on kasvanut jo 150 korkopisteeseen. Italia ei tule selviytymään pitkälti pakoitettujen lainahuutokauppojen vuoksi näistä preemiovaateista. Italia tarvitsisi mahdollisesti jopa 1200-1400 miljardin euron apupaketin. Mistä nämä rahat on ajateltu kerättävän, kun vakausrahastossa – mikäli se edes toimeisi – on suunniteltuja varoja ehkä n. 200-250 miljardin euron edestä?

Mikä tulee olemaan Suomen kanta varsinaisessa kohtalonkysymyksessä: antautuuko Saksa painostuksen edessä, vai lähteekö Saksa valuuttaliitosta? Olen ymmärtänyt, että Suomi vastustaa Saksan lailla sitä, että Euroopan Keskuspankki ostaa velkakirjoja ja ”kuolettaa” velat luomalla uusia euroja, vaarantaen euron ostovoiman. Saksalaiset pelkäävät uutta Weimaria, mutta Suomikin on hyvin riippuvainen tuontienergiasta. Sen saaminen voisi vaikeutua oleellisesti, mikäli euroon luottamus murenee. Jos taas Saksa saa tarpeekseen ja lähtee valuuttaliitosta niin jäämmekö me kiltisti valuuttaliittoon ja maksamme eteläisten euromaiden velkoja yhtä pontevasti, kuten tähänkin mennessä olemme tehneet?

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>