Mietteitä ministereille Katainen ja Urpilainen

Eurooppa on euroalueen maiden vuoksi nyt ajamassa itsensä muutaman päivän sisällä täydelliseen umpikujaan. Teillä ministereillä saattaa olla hieman toisenlainen käsitys, mutta se kannattaisi sitten tehdä kansalle selvästi tiettäväksi. Haastan tässä teitä muutamilla väitteillä, perustuen ihan luonnollisen henkilön tasolla tekemiini päätelmiin.

Maanantain ja tiistain välisen yön kokous (20.-21.2.2012) on sarjassa aiempien euroalueen velkakriisiä koskeviin kokouksiin. Sinänsä linja on ollut johdonmukainen, mikäli tavoitteena on ollut suorittaa mahdollisimman suuria virheitä.

EKP:n velkakirjavaihtoa erilaisin ehdoin kuin mitä yksityisille tarjotaan on jo sinällään erittäin arveluttavaa ja sillä on melko selkeät seuraukset. Olen kritisoinut suoran avoimesti ylipäätään EKP:n valtioiden velkakirjojen osto-ohjelmaa (engl. SMP, Securities Markets Programme), koska se on altistanut julkisen velkakirjaomistuksen nimenomaisesti tämänkaltaisiin riskeihin. Nyt, kun jälkikäteen Kreikka on todennäköisesti pakoitettu lisäämään yhteistoimintalauseke vanhoihin Kreikan valtion lainsäädännön velkakirjoihin niin tämä on luonnollisesti noteerattu myös luottoluokituslaitosten toimesta. Ainakin Fitch Ratings ja S&P ovat jo toimista asettamassa Kreikan valtiolainat D-luokkiin, jos velkakirjavaihtoihin mennään. Euroalue on ajanut itsensä umpikujaan, koska ilman tätä velkakirjavaihtoa Kreikka ei pääse edes epärealistisilla olettamuksilla julkisen velan tasoon 120% bruttokansantuotteesta. Voiko EKP enää toimia edes sillä uskottavuuden rippeellä, että se hyväksyy vakuuksiksi näitä default-reittauksen saaneita velkakirjoja rahoitusta vastaan?

Pidän Kreikan tavoitetta epärealistisena, mutta en ole ainoa näin toteamassa. IMF:n mukaan nyt toteutettava paketti jättää ohjelmaan jo 50 miljardin euron vajeen, jos kaikki etenee suunnitellusti.

Tämä tarkoittaa sitä, että Kreikka on pienen ajan päästä jälleen liian suurissa veloissa, ja siksi velkasaneerauksen tarpeessa. Nyt suunnitteilla olevien yksityisten hallussa olevien velkakirjavaihtojen jälkeen siihen tulee eräs juridisesti erittäin huomionarvoinen seikka. Nämä uudet velkakirjat eivät ole enää Kreikan lakien alaisia, vaan kv-lakien (Britannian). Näitä velkakirjoja ei voidakaan enää saksia ilman vakavia seurauksia. Jäljelle jääkin parturin tuoliin siten julkisomistuksessa olevat vanhemmat Kreikan velkakirjat. Poliittisesti tästä tulisi aivan kaamea sotku.

Näin ollen, Kreikka ei edes voi velkakirjavaihdon jälkeen ajautua maksukyvyttömäksi. Miten siis toimitaan jatkossa? Pidetäänkö Kreikka siis jatkuvassa ”huostassa”, ja tämä tulee muille euromaille maksamaan kohtuuttoman paljon? Toisaalta Kreikalle ei voida antaa liiemmin helpotuksia, koska silloin on ilmiselvää, että ainakin Portugali tulee kysymään samanlaista kohtelua itselleen kuin mitä Kreikka saa. Espanja on virallisesti kysynyt helpotuksia alijäämätavotteidensa saavuttamiseen. Näinkö hyvän alun saa hiljattain allekirjoitettu vakausunioni?

Kun Kreikkaa ei saada tämän kaiken vuoksi kuntoon, on IMF jo lähtemässä koko projektista pois. Koska Kreikan kanssa ei voida toimia IMF:n toimintatapojen mukaan, jossa ensin vanhat velat mitätöidään, IMF lainaa välttämättömien toimien pyörittämiseen rahaa ja lähes poikkeuksetta vaatii valuutan ulkoista devalvointia. Tämän lisäksi maa ei saa (eikä edes pysty) ottaa ulkoisia sitoumuksia yli IMF:n velkojan super senior-asemaa. Mikään tästä toimintatapojen ketjusta ei ole toteutettavissa Kreikan kohdalla. Kaiken lisäksi IMF pitää jopa tuota 120% velkaisuusastetta täysin kestämättömänä Kreikan tapauksessa. Ei siis ole mikään ihme, että rahasto on vetäytymässä tästä hullunmyllystä.

Tämän kaiken lisäksi on jo nyt melkoisen selvää, että Portugali ajautuu ”Kreikan tielle” ja todennäköisesti myös Espanja. Espanjassa pahimmat myrskyt odottavat vielä kansallisten pankkien taseissa.

Pidän suoriutumistanne tämän kriisin ratkaisussa erittäin epäonnistuneena. Jopa ne vakuudet voivat vielä osoittautua pahastikin hiertäväksi kiveksi eurooppalaisessa kengässä, kun Kreikan ohjelma kaikella todennäköisyydellä menee pieleen ja lisäsaneerauksia tarvitaan.

Tähdennän, että tämä on henkilökohtainen näkemykseni, eikä välttämättä sidosryhmäni. Mikäli mietteissäni on virheellistä tulkintaa niin syy on yksin minun.

susijumala

Olen niukasti alta viisikymppinen toimittaja, Kreikan mantereella elellyt paluumuuttaja, makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja. Sähköpostiosoitteeni nykyisin: <a href="mailto:henri.myllyniemi@pp.inet.fi">henri.myllyniemi@pp.inet.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu