Ruotsin jakeluvelvoitteesta

Ruotsin vähemmistöhallituksen ajama jakeluvelvoitteen lasku on nyt herättänyt kiinnostusta myös Suomessa. Jakeluvelvoitteen ajatus on totta kai antaa ohjaava vaikutusta, mutta toimiiko se käytännössä?

Jakeluvelvoite määrää polttoainejakelijoiden myyvän ulos tietyn määrän perinteisen fossiiliperäisen dieselin sijaan jotain muuta, kuten hyvin kallista HVO:ta (Hydrotreated Vegetable Oil). Hintapaineet johtuvat niukasta tuotannosta ja taatusta kysynnästä, mikä koskettaa koko EU-aluetta, sillä jokaisessa maassa on tämä velvoite ja sen minimimäärät.

Jakeluvelvoite nousee vuonna 2030 14 prosenttiin. Komissio on toisaalta nostanut Suomen omaa kansallista tavoitetta siinä määrin, että laskuharjoituksena epäsuotuisa elpymisväline käy muutoin Suomelle vielä epäsuotuisammaksi. Emme saisi pois omia rahojamme ilman jakeluvelvoitteen täytäntöä samaan aikaan, kun toisaalla on suunniteltu käytettävän meidän nettomaksamaa elpymisvälinerahaa jalkapallostadionien remontteihin.

Tulevaisuudessa HVO:n voivat korvata esimerkiksi synteettiset polttoaineet ja kenties jopa vety. Lisäksi esillä ovat olleet biokaasu ja sekä erilaiset muut biopolttoaineet.

Valtion osaomistama Neste Oyj on eniten huolissaan toimista, jotka laskevat jakeluvelvoitetta, sillä yhtiö tuottaa itse huippukallista HVO:ta esimerkiksi jäterasvasta ja tähteistä. Toisin sanoen, jos jakeluvelvoite katsotaan kustannustehottomaksi tavaksi vähentää EU-tasolla päästöjä niin tämä osuisi epäilemättä Nesteen tulokseen.

On myös huomioitava HVO:n hinnoitteluun vaikuttava juridinen näkökulma: Suomessa polttoainejakelijat voivat toki joutua lipsumaan jakeluvelvoitetasoistaa esimerkiksi siksi, ettei HVO:ta yksinkertaisesti ole saatavilla mistään hinnasta. Tällöin jakelijalle määrätään seuraamusmaksu eli sakko. Se, mikä on huomioitavaa on, että kyseisen sakon suuruus on maalaisjärjellä ajateltuna vaikuttamassa osaltaan HVO:n hintaan. Jos sakko on pienempi niin polttoainejakelijoiden on taloudellisesti järkevämpää vain maksaa sakko pois ja jättää kallis HVO Nesteen hyllylle. Tämä pakottaisi laskemaan myös HVO:n hintaa. Jos taas sakko on korkeampi niin HVO:n hintaa voidaan nostaa automaattisesti sakonkorotusta vastaavalla määrällä.

Siitä olen toki samaa mieltä, että jakeluvelvoitteen määrän jatkuva reilaaminen eestaas ei luo investointivarmaa ympäristöä. Kohonnut inflaatio, lähiajan heikko talouskehitys, valtiontalouden sopeuttaminen ja kiristyvä rahapolitiikka luovat kuitenkin kokonaisuutena sellaisen toimintaympäristön, jossa on syytä miettiä asiaa myös kuluttajien näkökulmasta.

Suomen pitkät etäisyydet ja kumipyörien varassa toimiva logistiikka ovat huoltovarmuudellekin hyvin merkittäviä asioita. Niin sanottua ammattidieseliä ei saatu puserrettua 2019-23 vaalikaudella vaikka sitä miten kyseltiin. Huomion kiinnittäminen joukkoliikenteeseen on varmastikin hyvä asia, mutta se ei kaikille ole tosiasiallinen vaihtoehto. Milläpä sairaanhoitaja Jurvasta pääsee yövuoroonsa Seinäjoelle?

susijumala
Perussuomalaiset Turku

Olen toiminut vuosia freelance-toimittajana Suomessa ja Kreikassa. Olen makrotalouden ja frappen suurkuluttaja. Turun PS:n sihteeri (5/2013-12/2013), Turun PS:n edustaja 2014. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän talouspoliittinen asiantuntija 2/2022 -.

Keskuspankkiaktivisti. Piensijoittaja.

Sähköpostiosoitteeni nykyisin: kts. eduskunnan verkkosivuilta sähköpostiohjeet.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu