Nykykäytäntö vastaan talousdemokratia
Jokainen suomalainen on tekemisissä rahan kanssa päivittäin. Katselemme
rahaa käsissämme, annamme sitä pois lompakostamme ostaessamme
käteisellä, ansaitsemme rahaa työtä tehdessämme ja säästämme rahaa
pankkitileillämme. Onko itse asiassa mitään rahaa arkisempaa? Raha on
meille itsestäänselvyys. Tuskin voimme edes kuvitella elämää ilman
rahaa. Pankkikortin nelinumeroinen turvakoodi on elämämme arjen tärkein
numerosarja.
Turvaa, vapautta ja vaikutusvaltaa
Rahan
omistamisen myötä koemme turvaa koska takaahan raha asumisen,
päivittäisen ruokamme, siistit vaatteet ja se voimmehan tarvittaessa
ostaa lähes mitä tahansa koemmekaan tarvitsevamme. Raha antaa myös
vapautta – se jolla on todella paljon voi käyttää ylimääräiset rahansa
haluamallaan tavalla – vaikkapa pitämällä lomaa töistä, virkistykseen,
matkusteluun tai käyttää sitä poikkeuksellisen kalliiseen harrastukseen.
Se jolla on rahaa on myös tavallaan taloudellisesti riippumaton – kun
taas se jolla sitä ei ole riittävästi on kaikkea muuta kuin
taloudellisesti riippumaton – eli usein täysin riippuvainen sekä
työpaikastaan että lainaa hakiessaan pankkinsa suosiollisuudesta. Viime
aikaiset vaalirahoitusjupakat ovat myös osoittaneet että rahalla voi
ostaa jos ei suoraa valtaa niin ainakin vaikutusvaltaa. Rahoittamalla
erilaisia poliittisia puolueita joko suoraan tai epäsuorasti erilaisten
säätiöiden välityksellä – monet yritykset ovat joutuneet myöntämään
saaneensa erilaisia kaavoitusetuja tai välttäneensä muuten hidasta
byrokratiaa. Sanaparsi sanoo: Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Tämä totuus on viime vuosina ollut harvinaisen hyvin huomattavissa
suomalaisessa politiikassa. Ja kaikki johtuu rahasta.
Miksi tämä kiinnostaisi
Raha
on niin arkista – mutta rahaan liittyy kuitenkin paljon asioita,
olosuhteita ja epäselvyyksiä joita emme missään vaiheessa edes tule
ajatelleeksi arkisen kulutuksemme lomassa. Emme edes tiedä että näistä
asioista ja epäselvyyksistä voisi ja tulisi keskustella.
Harva meistä nimittäin edes osaisi vastata oikein esim. rahaan liittyviin peruskysymyksiin.
Mitä
mitä tämä arkinen rahamme oikeastaan on? Missä ja miten tämä tilillämme
oleva raha on syntynyt tai luotu? Vai onko se raha ehkä sittenkin aina
valmistettu eli lyöty tai painettu?
Kenen luvalla tai valtuutuksella
tilillämme olevan raha on saatu aikaiseksi ja milloin? Entä miksi tämän
yleensä pitäisi kiinnostaa meitä? Joku saattaa ajatella että miksi
rahasta pitäisi puhua koska onhan elämässä paljon tärkeämpia asioita
kuin raha. Silti vaikkemme ehkä itse missään tilanteessa tule
pohtineeksi näitä rahaan liittyviä asioita – ne ovat valtiontalouden
kannalta lähes elämän ja kuoleman kysymyksiä. Ja valtiontalous koskee
meitä kaikkia halusimme sitä tai ei koska joudumme verotuksen,
pakollisten maksujen ja kuluttaja- hintojen myötä – huonon tai hyvän
valtiontalouden maksumiehiksi.
Veikkaisin että useimmat meistä
luulevat rahan olevan Suomen valtion – tai ainakin Suomen Pankin
tiukassa valvonnassa- ja tietysti sitten se EKP. Uutisissa saatamme joskus kuulla Euroopan Keskuspankin korkosäätelystä ja euribor-korosta.
Hakiessamme lainaa pankista virkailija toteaa lainakoron olevan aina
jollain tavoin sidottu euroboriin. Raha-asioista puheen ollen uutiset
aina tapaavat haastatella Suomen Pankin pääjohtajaa Erkki Liikasta, Valtiovarainministeri Jyrki Kataista tai ETLAn ja EVA:n johtajaa Sixten Korkmania.
Voisi
siis olettaa että useimmat meistä pitäisi melkoi varmana että rahan
määrää ja arvoa hallinnoi Euroopan Keskuspankki, Suomen Pankki ja sitten
ehkä vielä jollain lailla jokin muu epämääräinen valtiovallan elin….
Yllätys, yllätys
Tunnemme kaikki sanontaa, Follow The Money
, joten seuratkaamme mitä oikeasti tapahtuu kun raha syntyy. Setelit ja
kolikot ensin. Setelit painetaan paperille, kolikot lyödään
metallipalasista ja näitä jaetaan Suomen Pankista pankkeihin ja
käteisnostoautomaatteihin lähes päivittäin. Euroopan Keskuspankin
kotisivuilta voidaan katsoa tarkemmin kuinka paljon ja minkä arvoisia
seteleitä ja mitä ja kuinka paljon eri kolikoita kuhunkin euroalueen
maahan on ns laskettu liikkeeseen. Tämän seteli- ja kolikkorahan osuus
kaikesta rahasta on kuitenkin vain 2-5% prosenttia. Ammattikielessä ja rahamääräkaavioissa setelit ja kolikot ovat M0
(m nolla) Viime aikoina tähän on lisätty EKP:n digitaalista
kirjanpidollista perusrahaa (base money) kun keskuspankki on livennyt
vanhasta säännöstä olla ostamatta jäsenvaltioiden velkakirjoja.
Silti – suurin osa 95-98% kaikesta rahasta EU-jäsenmaasta riippuen on syntynyt ihan muualla. Se on syntynyt pankkijärjestelmässä
– tarkoittaen pääasiallisesti pankkiluottoina ja pankkien välisten
rahasiirtojen myötä erilaisten enemmän tai vähemmän monimutkaisten
kansainvälisten säädösten ja sopimusten mukaisesti. (Basel II,
fractional reserve banking= pankkitoiminnan vähimmäisvaranto- tai
osittaisvarantojärjestelmä, M3-M4)
Miksi tämän sitten pitäisi kiinnostaa meitä ja mitä tämä kaikki tarkoittaa käytännössä?
Se tarkoittaa sitä että yksityiset suurinta mahdollista voittoa tavoittelevat yritykset hoitavat valtaosan rahahuollostamme.
Yksityiset
rahoitusalan osakeyhtiöt joita kansanomaisesti sanotaan pankeiksi ovat
siis lähes kaiken liikkeessä olevan rahan alkuperäinen lähde. Valtiot
ovat siis joskus jostain syystä ulkoistaneet eli siirtäneet
kansalaistensa rahahuollon näille yksityisille liikeyrityksille. Näin
oli Suomessa jos markka-aikaan eli mitään varsinaista muutosta ei
tapahtunut euroon siirryttäessä. Lisäksi – näin lienee aina ollut koko itsenäisyytemme aikana.
Eikä
tässä vielä kaikki. Nämä yksityiset pankit luovat rahaa aina
myöntäessän lainan tai luoton. Lähes jokainen luotto on siis uutta rahaa
eikä pankki siis kierrätä meille toisten säästöjä kuten moni meistä
olettaa. Pankki luo lisäksi raha ns velkaperusteisesti eli velkakirjaa vastaan. Allekirjoitettuamme velkakirjan pankki rahallistaa sen eli muuttaa sen pankkiluotoksi ja kirjaa numeroita tilillemme.
Kerran vielä jottei kenellekään jäänyt epäselväksi: pankki luo meille myöntämänsä lainan tyhjästä.
Pankki ei siis laita likoon mitään omaa pääomaa
tai välitä tallatusasiakkaittensa säästöjä meille – vaan kaikki
tilillemme kirjattu raha on pelkkiä numeroita, informaatiota
tietojärjestelmässä. Ja silti pankki katsoo oikeudekseen vaatia meiltä
korkoa. Tyhjästä parissa minuutissa tilillemme kirjattu rivi numeroita
oikeuttaa siis pankkia saamaan huikeasti korkoja sekä oikeuden meidän
lainavakuuteemme jos jostain syystä emme pystyisikään maksamaan lainan
takaisin sopimuksen mukaisesti. Esimerkkinä 100.000 euron asuntolaina,
5% korolla ja 14 vuoden takaisinmaksuajalla: Maksat lopulta pankille
200.000 vaikka itse sait 100.000 euroa.
Valtiotkin pankkiluoton armoilla
Tämä
sama valtaisa epäkohta koskee myös valtioita. Suomen valtion velka on
tällä erää luokkaa 70 miljardia euroa. Valtio maksaa tästä velastaan
vuotuista korkoa yli 2 miljardia yksityisille liikeyrityksille jotka
eivät ole muuta tehneet kuin kirjanneet numeroita valtion tilille.
Käytännössä tämä valtion velkaannuttamisseremonia on tehty varsin
juhlalliseksi puhumalla hienosti ns avomarkkinaoperatioista, obligaatioista, päämarkkinatakaajista ja ties mistä.
Lopputulos
on kaikessa karmeudessaan silti se että Suomen valtio – kuten useimmat
valtiot ovat täysin riippuvaisia näistä rahoittajista ja
luottoluokittelijoista jotka kaikki ovat voittoa tavoittelevia
yksityisyrityksiä. Luottoluokittelijat arvioivat valtoiden
velanmaksukykyä (mitähuonompi sitä korkeampi korko)ja sitten
kansainväliset suurpankit ovat ostavinaan valtioin pitempi- tai
lyhytaikaisia kiinteän määritellyn koron velkakirjoja (obligaatioita)
Tämä ”ostaminen” ei kuitenkaan ole normaalia ostamista vaan valtiolle
siirretään yhtä lailla täysin tyhjästä luotua pankkiluottoa.
Tästä
syystä lähes jokainen valtio on joutunut velkaantumaan pankeille. Käsi
joka antaa on aina korkeammalla kuin pyytävä käsi. Näin näemme että
poliittinen valtiovalta onkin pitkälti näennäisvaltaa ilman tärkeintä
valtaa, talousvaltaa koska jokin nimeämätön tekijä pakottaa velkasuhteeseen ulkomaisten pankkien kanssa. Moni onkin ihmetellyt miksi näin on.
Maailmanhistoria
tuntee kymmeittäin valtiomiehiä jotka ovat julkisesti ihmetelleet
miksei valtiot itse voisi hoitaa rahahuoltonsa. Eräs näistä oli USA:n
tunnettu presidentti Abraham Lincoln
jonkä väitetään eräässä adressissa 1865 todenneen että rahan luominen
on suvereenin valtiovallan tärkein velvollisuus ja vastuu kansalaisiaan
kohtaan.
Monet ovat myös todenneet että ennen valtioita
miehitettiin ja valloitettiin armeijan ja sotakoneiston avulle – nykyään
tähän käytetään valtioiden velkaannuttamista ja kohtuutonta
korkoriistoa.
USA: n entinen taloustorpeedo, John Perkins, joka itse on ollut mukana velkaannuttamassa useita Keski-Amerikan maita, sekä Irania että Irakia
on todennut että nykyään armeijat lähetetään liikkeelle vasta
viimeisenä keinona eli vain jos kaikki muut velkaannuttamistemput ja
taloussotakeinot epäonnistuvat.
Tänään maailmassa on kasvava
määrä ihmisiä jotka ovat tietoisia näistä asioista siitäkin huolimatta
että näistä ei paljon julkisuudessa puhuta eikä edes yliopiston
historianopetus näistä juuri mitään paljasta. Suomalainen kirjallisuus
ja uutismedia on vaiennut näistä erityisen tehokkaasti mikä näkyy mm
siitä että Suomesta on kautta itsenäisyytemme ajan puuttunut kaikki ne
poliittiset liikkeet jotka muualla maailmassa ovat paljastaneet sekä
valtiovelan kohtuuttomuuden että yleensäkin korkojen maksamisen
pankeille pelkästä informaatio ja tilinpitopalvelusta.
Muualla
maailmassa näistä rahan epäkohdista on puhuttu paljon: sen luomisesta
”tyhjästä” velkakirjaa vastaan, sen liikkeeseen laskemiseen velkana ja
siitä mitä tama kaikki tarkoittaa koko talousjärjestelmälle ja sen valtiovallalle ja asukkaille.
Lopuksi vielä esimerkki siitä miten pieleen asioiden on annettu mennä täällä meillä:
Suomessa toimivasta pankeista on tänään peräti 75% ulkomaisten tahojen omistuksessa.
Tämä
tarkoittaa käytännössä sitä että Suomen valtiota, kaupunkeja, kuntia,
yrityksiä, yhteisöjä ja kansalaisia rahastetaan pankki- ja
rahoituspalveluiden keinoin siiinä määrin tehokkaasti että 75% tästä
viedään ulkomaille tavalla tai toisella.
Ratkaisun tie
Miten
sitten Suomen tulisi toimia jotta taloudellinen tilanteemme
helpottuisi? Kansalaisten tulisi keskustella rahasta poliitikkojen
kanssa ja vaatia selityksiä ja perusteluja sille miksi tilanteen on
annettu mennä tällaiseksi. Samalla kansalaiset huomaisivat etteivät
poliitikot itse asiassa tiedä tästä paljon mitään. Rahajärjestelmän
saaminen kuntoon on sen verran tärkeä asia – ellei suorastaan
elintärkeä, että meillä suomalaisilla ei enää ole varaa äänestyttää
eduskuntaan misseja, muusikoita ja entisia urheilijoita viettämään
yhteistä joutoaikaa.
Suomessa on nyt kriittinen hetki edessä.
Seuraavat vaalit ovat varsin ratkaisevat – haluammeko yhä velkaisemman
yhteiskunnan jonka myötäilijähallituksen säästötoimet lamaannuttavat
koko yhteiskunnan ja luovat työttömyyttä, köyhyyttä ja kurjuutta?
Haluammeko
nähdä Suomen missä pienetkin ylimääräiset raharesurssit ohjataan
ulkomaille täysin turhina korkosuorituksina? Haluammeko edelleen nähdä
Suomen missä kuluttujahinnoissa on liki 50% turhia pääomakuluja
vallitsevan velkaperusteisen pankkijärjestelmän johdosta.
Seuraavissa
eduskuntavaaleissa tullaan valitsemaan ne henkilöt joiden
vaikutusvallan, viisauden, osaamisen ja rohkeuden myötä Suomi joko
kaatuu velkoihinsa – tai uuden rohkean talouspolitiikan myötä nousee
polviltaan ja luo yhteiskunnan missä on ihmisarvoista elää ja vaikuttaa.
Äänestäjillä on siis valta muuttaa asiat. Äänestämällä vanhojen
valtapuolueiden vanhoja partoja äänestäjä varmistaa että silmukka
entisestään kiristyy kaulan ympärillä.
Anna siis äänesi uusille
kyvyille. Vanhat keinot ovat osoittautuneet vääriksi. On uusien ihmisten
ja uuden politiikan aika. Ja tärkeintä kaikessa on rahajärjestelmän
uudistaminen.
testing testing 1-2-3, 123
Huomauttaisin että tämänkertainen ensimmäinen blogikirjoitus on sunnattu aivan tavallisille ihmisille – eikä siis finanssitalouden (sokeille ja sokaistuille) ammattilaisille joille valtionvelka ja velkatalous on itsestäänselvyys.
Näillekin toteaisin että velkatalous ja sen pyörittäminen on kuitenkin vain poliittinien valinta.
Näin ollen muitakin teitä on vaikkei niistä juurikaan mainita finanssitalouden oppikirjoissa…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos erinomaisesta kirjoituksesta!
Valitettavasti en ole tutustunut talousdemokraattien teeseihin, mutta tämän kirjoituksen perusteella allekirjoitan.
Jos talousdemokraattien ajatus on, että pankkien edellytetään (lakimuutos) toimivan täysvarannolla ja valtio toimii luotottajana itse ja yksinoikeudella osittaisvarannolla (verot tulevat täysin tarpeettomiksi), allekirjoitan talousdemokraattien ohjelman ja toivotan vaalimenestystä.
Toivottavasti tämä kirjoitus saa näkyvyyttä. Aihe on äärimmäisen tärkeä.
Ilmoita asiaton viesti
http://eduskuntavaalit.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50…
Ilmoita asiaton viesti
Tiedustelisin asiantuntijalta mitä nöyrimmin,
että kuuluuko Kävelevä Kataistrofikin näiden
mainitsemiesi pölvästien pääjoukkoon?
Hänethän valittiin taannoin maailmankaikkeuden
parhaaksi valtionvarainministeriksi jossakin
kissanristiäisissä.
Populisti ja vastuullinen, Harmaasusi™
Ilmoita asiaton viesti
Kelpaako sinulle Lasse esim kultakanta?
Tai miten olisi libertaarien vaihtoehto, että valuutta määräytyy sen mukaan mitä ihmiset haluavat valuuttana käyttää?
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa että aktivoiduit myös tällä palstalla Lars!
Ilmoita asiaton viesti
No – päätin kokeilla. Oikeastaan tähän ei edes olisi aikaa. Tällä viikolla sattui työpaikalla olemaan syysloma joten sain vihdoin koottua itseni ja jopa jotain uutta väsättyä. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä! Tämä sivusto kaipaa lisää talousdemokraatteja.
Ilmoita asiaton viesti
Lyhyesti: ehdottomasti ei. Kultakanta on silkkaa silmänlumetta. Se jos mikään on rahavallan keskittämistä entisestään. Se mitä kaivataan on rahavallan hajauttamista.
Raha on kuin elokuvalippu. Sen arvo määräytyy samalla periaatteella. Investointia ei pidä sotkea rahapolitiikkaan.
Kulta olkoon hyvä investointi…tai sitten se ei ole sitä (1933)
Lisäksi libertaarien ajattelusta uupuu tärkeä osa. Damon Vrabel antaa hyviä vihjeitä tämän suhteen. Suosittelen:
http://www.youtube.com/watch?v=T5o6WTVFi18&feature…
Debunking Money (#3) – Financial Power and the question ”End the Fed?”
This lesson revisits the power of corporations and banking institutions in particular given their financial leverage over the entire system. It then evaluates a few political movements that are trying to pass for solutions to this problem: – end the fed – breakdown government, go ”free market…
Ilmoita asiaton viesti
”Lisäksi libertaarien ajattelusta uupuu tärkeä osa.”
Tervetuloa, taidat saada nuo blogistanin libertaarit pian älähtämään 😉
Ilmoita asiaton viesti
Onko mielipidettä tästä:
http://nettoveronmaksaja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/…
Ilmoita asiaton viesti
mmm..Brasilia-malli. Miksi jättää reformi tuolle esiasteelle? Mutta – onhan tuossa sentään menty pienenpieni askel oikeaan suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Itse näkisin ratkaisuna sen että valtioiden velanottokykyä rajoitetaan(sen päivän kun näkisi). Ei tarvita uutta talousjärjestelmää.
Tosin rahan painaminen on helppoa.
Joten ilmeisesti ainoa keino on siirtyä valuutasta raaka-aineisiin, tuolle on oma talousnimityksensäkin jota en nyt muista.
Ilmoita asiaton viesti
commodity based monetary system = pitkälti sama asia kuin kultakanta
(olen käynyt keskustelua kultakantaintoilijoiden kanssa voudesta 2007 ja olen totaalisen kyllästynyt näihin hyvää tarkoittaviin mutta …mutta no..sääliksi käy. Mikäli tänne ilmaantuu kultakantaintoilijoita joudun muuttamaan moderointiasetuksia koska en jaksa käydä samaa keskutelua enää viidettä vuotta)
Tätä kannattaa katsella niin ymmärtää ettei kulta ole ratkaisu.
http://www.youtube.com/watch?v=T5o6WTVFi18&feature…
Tässä toinen varsin hyvä puheenvuoro kultarahaa vastaan:
http://www.henrymakow.com/the_future_of_currency.html
”Gold has been controlled ever since Central Banks started to make their impact, starting at the Amsterdamsche Wisselbank in the 17th century. The controllers of Gold will NEVER allow their Gold to be used as currency without interest.”
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Lars sinullekin, että olet herättämässä kansaa ryysysen unesta. Hyvää lisäluettavaa saa aiheesta veroparatiisit. Edullinen ja mukavan pieni kirja luettavaksi ”rahan” jemmailusta ja esim tavaramerkkien käytöstä verojenkiertovälineenä.
http://www.bookplus.fi/kirjat/ylönen%2c_matti/veroparatiisit-4343543?gclid=CIWExr747qQCFdUx3wodWkn9Lg
Ilmoita asiaton viesti
Olet pääosin oikeassa, mutta Suomen talousdemokraattinen puolue on kyllä aika turha. Suomi on vain ajopuuna isompien voimien jyllätessä. Miten olisi käynyt, jos Suomi olisi esimerkiksi kieltäytynyt ”lainaamasta” Kreikalle? Suomea tuskin olisi pidetty pankkiiripiireissä enää luotettavana kumppanina ja luottoluokitusta oli laskettu? Maksaisimme korkeampaa korkoa. Uskon, että poliittinen johto ymmärtää tilanteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomea tuskin olisi pidetty pankkiiripiireissä…”
Tästähän rahoitusneuvos Nars totesi Aamulehdessä jo 1994: ”Suomi on joutunut rahoittajien armoille”.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomea tuskin olisi pidetty pankkiiripiireissä enää luotettavana kumppanina ja luottoluokitusta oli laskettu?”
Siksi velat pitää maksaa niin nopeasti pois kuin mahdollista, koska sen jälkeen on suoraan sanoen paskan hailee mitä pankkiirit Suomesta ajattelevat. Kun ei ole velkaa, ei ole myöskään kenenkään mielipiteen armoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan tukipaketti oli vastoin jopa EU:n omaa lainsäädäntöä vastaan.
Mitä sitten jos pankit menee nurin?
Jenkeissä on mennyt nurin tänä vuonna jo 140 pankkia, voihan niitä perustaa uusia kuten aina on tehty… Kysymys on siis aivan toisenlaisesta asiasta, koko järjestelmän uusimisesta joista paras on oman valtiollisen keskuspankin luominen.
Hyvästi orjuus!
Ilmoita asiaton viesti
Tulee yö vastaan. Tässä illan bonukseksi mielenkiintoinen lausunto Ruotsin valtiovarainministeriltä Anders Borgilta:
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article7776709.a…
”Väldigt många inom banksektorn inser att det varit osunt att kunna låna ut en miljon i ett villalån medan man bara haft eget kapital som motsvarar några tusenlappar. Om det är något vi har lärt oss av bankkrisen är det att vi ska ha stramare regler.”
Tästä lausunnosta voisi saada mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi vaikkapa Jyrki Kataisen kanssa.
Mitähän Jyrki Katainen tuohon sanoisi? Kolleega kun väittää että Ruotsin jopa pankkialalla on ihmetelty sitä että pankki parin vaivaisen tuhannen kruunun pääomilla voi myöntää jopa miljoonan kruunun asuntolainan.
1 000 000/ 2000 = luotonlaajennuskerroin 500x (?)
Jyrki väitti nimittäin itse jotain aivan muuta A-studion haastattelussa. Kirjoitin aikanaan blogillani näin:
Nykyinen valtiovarainministeri on myös paljastanut velkarahan suuren salaisuuden suorassa tv-lähetyksessä. Jyrki Katainen nimittäin sanoi joulukuun 17. 2008, A-studion vieraana että pankkeja pitää ”pääomittaa” valtion lainoilla – jotta ne sitten voivat lainata kymmenen kertaa enemmän luottoina.
10/1 = luotonlaajennuskerroin 10x (?)
Ilmoita asiaton viesti
Krugman esitteli tänään blogissaan miten intohimoisesti kultakannastaan kiinnipitänyt Ranska menestyi 1930-luvun lamassa.
http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/10/25/ignora…
Ilmoita asiaton viesti
Tuo diagrammi on paljon puhuva. Kultakannastaan kiinnipitävä Ranska varautui rauhaan, Yhdysvallat, Saksa ja Japani sotaan… Pitääkö aina tuottaa mahdollisimman paljon vai riittääkö vähempi? Ron Paul ja kumppanit ovat rauhan miehiä. Kultastandardi tarkoittaa vapautta valtiovallasta ja pienempää julkista/tilastoitua taloutta. Sodan uhatessa se on huono vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tarkoitat? Eikös kultakannan olisi pitänyt taata nopea lamasta nousu, kun yksityinen sektori olisi tehnyt raivokkaasti investointeja? Eikös julkinen sektori ole se, joka on tehoton ja yksityinen sektori tehokas? Näin ainakin Ron Paul pauhaa.
Ilmoita asiaton viesti
Blogin pitäjä selitti tuolla edellä jo tähän tapaan lainaan:
”(olen käynyt keskustelua kultakantaintoilijoiden kanssa vuodesta 2007 ja olen totaalisen kyllästynyt näihin hyvää tarkoittaviin mutta …mutta no..sääliksi käy. Mikäli tänne ilmaantuu kultakantaintoilijoita joudun muuttamaan moderointiasetuksia koska en jaksa käydä samaa keskutelua enää viidettä vuotta)”
Ilmoita asiaton viesti
Tervetuloa, Lars Österman, Uuteen Suomeen!
Toivon, että kirjoitat täällä jatkossakin.
Myös minä kannatan talousdemokratiaa.
Rahan liikkeelle laskemisen oikeus kuuluu valtiolle, ei yksityispankeille.
Suomen valtiokin on turhaan velkaa kansainvälisille pankkiireille, koska Suomen valtio voisi laskea liikkeelle tarvittavan rahan itsekin joutumatta velkavankeuteen maailman rahaeliitille.
Kyse on Suomen itsenäisyydestä.
Bilderberg-Katainen haluaa luopua Suomen itsenäisyydestä globalismin nimissä. Kohta globaali kehitys vie kuitenkin Suomen yhä enemmän kohti täydellistä itsenäisyyden menetystä ja kohti maailmanlaajuista diktatuuria.
Sitäkö Katainen haluaa?
Sitäkö suomalaiset haluavat?
Minä en halua sellaista yhden maailmanhallinnon ja yhden superimperiumin syntyä. Globaali maailmanvalta ei voi tuottaa muuta kuin tiukkaa fasismia ja toisinajattelijoiden armotonta likvidoimista, koska ilman ankaraa poliisivaltaa niin suuri kolossi ei yksinkertaisesti voi pysyä pystyssä. Kiinan jäljet pelottavat. Jos et ole samaa mieltä keskushallinnon kanssa, joudut vankilaan.
Kuitenkin Jyrki Katainen on johdattamassa Suomea kohti maailmanlaajuista rahaeliitin hallitsemaa diktatuuria.
Onko Jyrki Katainen maanpetturi?
Milloin minä joudun vankilaan mielipiteitteni takia?
Jouko Piho
KD:n kansanedustajaehdokas
Uudenmaan vaalipiirissä
Ilmoita asiaton viesti
Jouko Piho, kommenttinne on veretseisauttava totuudenmukaisuudessaan.
Ehkä Suomella onkin toivoa, jos Jouko Pihoja ja Lars Östermaneja löytyy enemmän ja he saavat äänensä kuuluviin. Muussa tapauksessa tulevaisuus suomalaisille tulee olemaan melko karmeaa.
Pelkään kuitenkin, että äänen kuuluviin saaminen on vaikeata monopolisoidussa mediailmapiirissä.
Vaalimenestystä toivon teille, puoluekannastanne riippumatta.
Ilmoita asiaton viesti
Tosiaankaan en talouspolitiikan tuntija ole.
Silti nyt pienen maan käyttövarot näyttävät menevän biljardipuolelle.
Onko liikaa päätäntävaltaa annettu?
Eikä kohteisiin, joissa niitä tarvitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lars!
kannatta pätki kirjoitukset lyhyiksi ja lähettä jokainen eri päivinä:
– enemmän näkyvyyttä
– keskustelu tiivistyy.
Eipä silti, mulla on sama vika: Vaikea kertoa kokonaisuudesta, pätkimällä asia osiksi. 😉
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Komppaan Bjorklidia: tämä on liian tärkeä aihe jotta sen kannattaisi antaa tippua unholaan vain koska liian monen lukijan pitkäjänteisyys ei riitä lukemaan loppuun asti.
Tervetualoa uudestaan kirjoittamaan, odotamme mielenkiinto korkealla (ja pieni pelko persauksissa siitä saadaanko tätä junaa pysähtymään ollenkaan, puhumattakaan että ajoissa).
Ilmoita asiaton viesti
Miten valtio eroaa tavallisesta esim. Nokian työntekijä Virtasesta ? Valtio ottaa lainaa tietämättä varmuudella, onko sitä joskus varaa maksaa takaisin. Valtio luottaa sokeasti siihen, että sillä on tuloja tänään, huomenna ja siitä eteenkin päin. Samaa tekee tavallinen Nokian työntekijä Virtanen, jolla on tänään työtä. Virtanen ottaa 300000 € lainaa työtään vastaan. Mutta ei ole varmuutta, onko sitä työtä ja tuloa huomennakin. Mutta ottaa lainaa silti. Huomisesta välittämättä ja sitä liiemmin ajattelematta. Tällaisia tavallisia Virtasia on paljon. Rahaahan maailmassa on ja paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Sopii blogistin aiheeseen hyvin ylälaidassa pyörivä Sammon mainos: Jossain on aina nousukausi !
Mikko Koski kertoo, miksi ja miten sijoitat kansainvälisille markkinoille.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, että tulit tännekin kirjoittamaan talousdemokratiasta. 🙂 Asia on tärkeä ja se antaa ajattelemisen aihetta kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa Lars että tulit tänne! Täällä sitä kommentointia ja keskustelua syntyy. Toivoisin myös että jakaisit asiaa pienempiin osiin, ja jaksaisit myös perustella edes yhden erillisen blogipostauksen verran miksi kultakanta ei ole ratkaisu, kun se kuitenkin nousee aina esiin näistä jutuista puhuttaessa.
Yksi kommentti itse tekstistä:
”Rahajärjestelmän saaminen kuntoon on sen verran tärkeä asia – ellei suorastaan elintärkeä, että meillä suomalaisilla ei enää ole varaa äänestyttää eduskuntaan misseja, muusikoita ja entisia urheilijoita viettämään yhteistä joutoaikaa.”
Tuo on mielestäni turhaa yleistämistä, hyvinkin entinen missi, muusikko tai urheilija (kuten Markku Uusipaavalniemi todistaa) voi tietää huomattavasti enemmän rahajärjestelmän ongelmista kuin urapoliitikot 😉
Ilmoita asiaton viesti
Raha on liian tärkeä asia jätettäväksi poliitikoille. Se on palautettava takaisin markkinoiden valtaan ja on markkinoiden tehtävä synnyttää uusi raha, mitä se sitten lieneekään.
Talousdemokratia tähtää ainoastaan valtion vallan kasvattamiseen ja joidenkin itsensä talousguruiksi nimenneiden nimittämiseen oraakkeleiksi oraakkeleiden paikalle. Talousdemokraattien tavoitteena on päästä organisoimaan yhteiskuntaa, sen infrastruktuuria ja liiketoimintaa ja jopa ajattelua määrittämällä kenen tarpeet ovat riittävän arvokkaat nollahintaisen koron saamiseksi. Muut joutuvat hankkimaan lainansa markkinoilta korkealla korolla. Ei myöskään sovi unohtaa sitä, että valtionkin painama raha yhtä lailla inflatoi rahakantaa, nostaa kuluttajahintoja, syö säästöjä, aikaansaa virheinvestointeja ja siirtää varallisuutta köyhiltä rikkaille.
Tämä viimeinen tarkoittaa käytännössä sitä, että hallitus voi päättää pitää jotain talouselämän osa-aluetta niin tärkeänä, että sen on saatava ilmainen laina investointia varten — tämä laina tulee muun talouden kustannuksella — ja voitot päätyvät omistajille ilman riskiä koron puutteessa. Siten talousdemokratia tarkoittaa talousfasismia.
Ilmoita asiaton viesti
Sorry mutta sä et selkeästi ymmärrä mitä talousdemokratia on. Ainakin edut on sulle VIELÄ hämärän peitossa. Talousdemokratia tuo talouteen vakautta.
Katso: http://www.youtube.com/watch?v=bDpGaPACoAM&feature…
Ilmoita asiaton viesti
Rohkenen väittää ymmärtäväni. Mainospuheita voi toki esittää kuka tahansa. Esim. jos käy katsomassa venusprojektin sivut, ei juuri voi olla ihailematta heidän esittämäänsä arkkitehtuuria — sen he tietenkin jättävät kertomatta, että kyseisillä mainoskuvilla ei ole mitään loogista tekemistä ”resurssipohjaisen” talouden kanssa. Heidän politiikkansa seurauksista on realistisempia kuvia vaikka elokuvassa Mad Max.
Talous on yksilöiden toimintaa siinä missä elämä itse. Talousdemokratia merkitsee talouden kollektivista tulkintaa, jonka seurauksena esim. pyrkimys saavuttaa ”vakaus” johtaa väistämättä toisten yksilöiden kannalta epäsuotuisaan tulokseen; ts. talousdemokratia loukkaa heidän oikeuksiaan yrittäessään luoda joillekuille ”oikeutta vakauteen” tai mihin sitten hyvänsäkin. Metafyysisesti kuolema on ainoa ihmiselämään liittyvä vakauden tila — ja talousdemokratiakin tulee tuottamaan sitä oikeudetta.
Talousdemokratiaakin voidaan tarkastella kaikilla oleellisilla filosofian tasoilla: metafysiikasta, epistemologiasta, etiikasta ja politiikasta ja löytää niistä irrationaalisia elementtejä. Se ei ehkä ole *kaikkein* irrationaalisin, mutta se on silti irrationaalinen. Filosofian hierarkkiassa kaikki alemmilla kerroksilla tehdyt virheet propagoituvat ylemmäs politiikkaan saakka. Väärä vastaus kysymyksestä mitä ovat arvot tai mitä on elämä voi seurata esimerkiksi altruistinen etiikka — että ihmisen ei ole määrä etsiä omaa onnellisuuttaan, vaan hänen on *poliittisessa* kontekstissa uhrattava se jonkun toisen onnellisuuden eteen — tai jopa sellaisen entiteetin eteen, jolla ei ole tietoisuutta, kuten ”yhteiskunnan”.
Ilmoita asiaton viesti
No tuo vuodatus yrittää kääntää asian filosofiseksi roskaksi. Olen itse monimiljonääri ja ymmärrän selkeästi talousdemokratian hyödyt JOKAISELLE SUOMALAISELLE vauvasta vaariin, paitsi pankkien SUURomistajille ja korruptoituneille poliitikoille.
Kerro konkreettisesti ne haitat, mitä talousdemokratialla on verrattuna nykyjärjestelmään, niin tästä keskustelusta on jotain hyötyä. Olen käynyt hyödyttömiä filosofisia keskusteluja iät ja ajat ja niihin minulla ei ole mitään kiinnostusta lähteä enää mukaan. Niitä käyvät yleensä ihmiset, jotka eivät saavuta minun arvomaailmassani mitään elämässään. Suosittelen että katsot ajatuksella linkittämäni videon, koska se vääntää hyödyt rautalangasta. On parempi että suomalaiset jakavat keskenään julkisten lainojen korkotuotot ja ne käytetään kansalaisten hyvinvointiin, kuin että julkisten lainojen korkotuotot jakavat juutalaiset miljardööripankkiiriperheet keskenään.
Suomen valtion kannattaisi perustaa Postipankki uudestaan, joka lainaa rahaa alhaista KIINTEÄÄ korkoa vastaan julkiselle sektorille. Ei ole mitään järkeä lainata samaa tarvittavaa velkarahaa kansainvälisiltä liikepankeilta vaihtuvilla koroilla, koska miljardien korkomenot valuvat silloin pois Suomesta, suomalaisilta veronmaksajilta ulkomaalaisten pankkiirien ja Björn Walhroosin miljoonabonuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Talousdemokratia on aivan idioottimainen idea, jonka läpimeno joillekin johtuu siitä, ettei nykyihmisillä ole juuri käsitystä rahan anatomiasta. Talousdemokraattien rahajärjestelmä on jopa huonompi kuin nykyinen järjestelmä, joka toki joutaisi sekin romukoppaan.
Talousdemokraattien mukaan valtio ei ota lainaa vaan luo rahan itse ja käyttää sen. Lisäksi valtio verottaa. Tässä ei ole kuitenkaan olemassa mitään ilmaista lounasta eikä hyötyä nykyjärjestelmään nähden vaan rahan siirto suoraan valtion käsiin keskuspankilta vain lisää poliitikkojen mahdollisuuksia pahantekoon.
Vaihtoehtoja on kaksi:
1) Valtio luo uutta rahaa ja käyttää sen. Tästä seuraa väkisin korkea inflaatio ja kansalaisten (varsinkin köyhempien, joiden säästöt usein rahassa) omaisuuden arvo laskee. Valtio voi siis rahoittaa poliitikkojen ”projekteja” inflaation kustannuksella.
2) Ratkaisuksi inflaatioon talousdemokraatit kertovat, että valtio verottaa rahaa takaisin niin paljon, ettei inflaatiota synny. Epäilen kyllä, ettei poliitikkojen kurinalaisuus tähän riittäisi, mutta leikitään kuitenkin että näin olisi. Silloin mitään hyötyä nykyiseen nähden ei tulisi. Valtio loisi rahaa, käyttäisi sen ja keräisi takaisin. Plus miinus nolla. Ainoa ero olisi se, että poliitikot päättävät mihin raha käytetään ja mistä se kerätään veroina. Tätä kautta koko talous on poliitikkojen näpeissä eli kyseessä on Neuvostoliitto, jossa keskuskomitea päättää kaikista talousasioista. Nimi vain on toinen.
Käytännössä talousdemokratiaan siirtyminen johtaisi siihen, että jokainen vähänkään omilla aivoilla ajatteleva ei pitäisi hallussaan yhtään tätä valtion rahaa vaan säilyttäisi kaiken varallisuuden muissa valuutoissa tai kiinteässä omaisuudessa. Palkka kannattaisi aina vaihtaa heti toiseen valuuttaan. Pelkkä uhka, että poliitikot voivat oman suosionsa pelastamiseksi luoda rahaa liikaa, riittää viemään uskon valuuttaan.
Ilmoita asiaton viesti
”lisää poliitikkojen mahdollisuuksia pahantekoon.”
Eli tässä lähdetään taas siitä oudosta libertaarista ajatuksesta, että kansalaisten itse demokraattisesti valitsemat politiikot ovat pahoja ja tekevät vain pahaa. Eihän se näin ole, politiikot ovat pätkätyöläisiä, joiden tarkoitus on toteuttaa äänestäjiensä toiveita ja mielipiteitä sen mukaan kuin se on mahdollista, kansalaiset voivat vaihtaa politiikkoja vaaleissa, sitä kutsutaan demokratiaksi. Neuvostoliitto oli aivan eri asia, libertaareille näyttäisi demokratia tosiaan olevan outo käsite kun demokratiaa Neukkulaksi väittää.
Ilmoita asiaton viesti
Libertaarithan vihaavat ennen kaikkea demokratiaa. Uuden Suomen Puheenvuorossa kirjoittava Pasi Matilainen on hyvä esimerkki tästä. Hän haluaisi mieluummin keskittää valtaa rikkaille eli hän kannattaa avoimesti harvainvaltaa.
http://pasi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/47399-verotuk…
Ilmoita asiaton viesti
VÄITE:
”Talousdemokraattien mukaan valtio ei ota lainaa vaan luo rahan itse ja käyttää sen. Lisäksi valtio verottaa. Tässä ei ole kuitenkaan olemassa mitään ilmaista lounasta eikä hyötyä nykyjärjestelmään nähden”
VASTAUS:
Valtio ottaa lainaa omistamaltaan pankilta alhaista kiinteää korkoa vastaan. Silloin
a) korkotulot jäävätkin valtion pankin voitoksi, jotka jaetaan osinkoina takaisin valtiolle. Tämä valtiolle ohjautuva MERKITTÄVÄ miljardien lisätulo vähentää valtion verotustarvetta => alentaa veronmaksajien veroprosenttia.
b) korkotulorahat jäävät Suomeen suomalaisten hyödyksi, eivätkä mene enää kansainvälisten pankkiirien miljoonabonuksiin.
c) raha luodaan joka tapauksessa kirjanpidolla, on lainaajana kansainvälinen pankkiiri tai valtion omistama pankki. Siksi on parempi ohjata korkotulot valtion hyväksi kuin kansainvälisen pankkiirin.
d) Inflaatiota ei voi estää, mutta korkotulojen karkaamisen suomalaisilta ulkomaalaisille pankkiireille voi estää. Siihen tarvitaan valtion omistama Postipankki, jonne halukkaat tallettavat rahansa korkoa vastaan ja pankki lainaa rahaa vivuttamalla julkiselle sektorille, kuten nyt tekevät kaikki kansainväliset pankit Suomen julkiselle sektorille.
Katso video: http://www.youtube.com/watch?v=bDpGaPACoAM&feature…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kooste. Ainoa mikä tökkii on se korko. Korko ei välttämättä ole itsestäänselvyys kun raha luodaan kirjanpidolla. Hallinnointikulut ovat ihan muuta kuin korko. Korko määrää pääoman tuplaantumisnopeuden. 5% = 14 vuotta, 7%= 10 vuotta, 14%= 5 vuotta jne
Valtio voi luoda tarvitsemansa rahan käyttää sen – ja jättää sen kiertoon.
Suurin osa rahasta pitäisi olla tällaista valtiollista ja korotonta – pysyväisrahaa. Jos sitä jostain syystä joskus olisi liikaa niin se on helppo kerätä pois verotuksen avulla. On lähes mahdotonta kuvitella tilannetta missä yhteiskunnassa olisi liikaa rahaa. Ihmisten tulisi voida säästää etukäteen ja sitten säästöillään ostaa esim auton tai asunnon. Näin toimittiin ennen ja näin voidaan toimia nytkin. Ainoa joka tässä menettää on ahneet sosiopaattipankkiirit.
Hyvä kirjoitus korosta:
http://realcurrencies.wordpress.com/2009/11/26/on-…
Korko on aina tulonsiirtoa ylimpiin sosiaaliluokkiin. Koron vaikusta pitäisi tutkia enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Itse näen koron välttämättömäksi sen vuoksi, että sillä katetaan kaikki kulut ja kontrolloidaan lainan ottajaa olemaan lainaamatta enempää, kuin on välttämätön tarve. Lainaamisestahan ei pitäisi tehdä liian houkuttelevaa, koska koko elämää ei voi rakentaa pelkälle lainalle, jotka jälkipolvet olisivat velvollisia maksamaan myöhemmin. Ideaali olisi elää tulojen mukaan ja vain kannattaviin investointeihin otettaisiin lainaa. Tämä siis vain oma näkemykseni, miten talousdemokratiasta saisi ns. katu-uskottavan vaihtoehdon.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi muuten Talousdemokratia ja Suora demokratia eivät sopisi yhteen.
Minulla on ainakin taskussa käyttörahana pyörinyt kolikoita jotka on jostain -40 luvulta.
Ja wikin mukaan Sveitsin 10 Rappenin kolikko on säilynyt muuttumattomana vuodesta 1879 ja Kaksifranginenkin on ollut identtinen vuodesta 1874 paitsi että metallin koostumusta on muutettu hiukan 1967.
Minusta ainakin näyttää siltä että Sveitsin Frangi on ollut poikkeuksellisen stabiili inflaatio-nimistä veroa vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Se, että kolikon ulkomuoto pysyy samana, ei tarkoita, että kolikolla saisi saman määrän hyödykkeitä tai palveluja kuin 10 tai 50 vuotta sitten.
Mutta siinä olet oikeassa, että inflaatio on vero. Se on vero yksityiselle yrittäjälle nimeltä kansainvälinen pankkipyramidi. Edes inflaatio ei siis kevennä kansalaisten valtiolle maksettavaa verorasitusta.
Mikäli pankit pakotettaisiin täysvarantomalliin ja valtio olisi yksinoikeudella osittaisvarantoluotottaja, inflaatio putoaisi nykyisestä ja sekin vähä hyödyttäisi koko kansakuntaa tasapuolisesti, ja kaikki valtion verotus tulisi täysin tarpeettomaksi osittaisvarantomallin tuottavuuden vuoksi. Se (osittaisvarantoluotottaminen/rahan luonti tyhjästä) on maailman tuottoisin liiketoimi.
Ilmoita asiaton viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tarkoittikin varmaan sitä että suuremmalla inflaatiolla vuosikymmenessä saadaan pienemmät yksiköt niin merkityksettömiksi että kyseiset kolikot poistetaan liikenteestä.
Ruotsissa on kruunu. RIP äyrit.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Lars! Puhutteleva ja selkokielinen artikkeli rahasta ja vähän muustakin.
Ilmoita asiaton viesti
Raha pitäisi perustua työntekemiselle ja työn tuloksesta pitäisi saada korvaus. Esim. valtio maksaa työntekijälle yrityksen ilmoittaman korvauksen ja yritys palauttaa asiakkailta saamansa rahat valtiolle. Sama pätee yrityksien väliseen kauppaan. Valtio maksaa yritykselle korvauksen ja yrityksen ostaessa yritykseltä, yritys pallauttaa rahat valtiolle.
Maailmankaupan osalta olisi maailmanvaltio joka hoitaisi rahaliikennettä kuten yksittäiset valtiot.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.yesmagazine.org/new-economy/time-for-a-…
Ellen Brown miettii tässä artikelissaan näitä samoja ongelma – USA:n kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
Sveitsi on Euroopan menestyvimpiä maita, ei velkaa eikä isoja huolia. Miksikö:
1. Kansalaiset äänestävät ja päättävät vähänkin merkittävistä asioista.
2. Valtion valuutta on suojattu kultakannalla. Ei pysty pelurit heiluttelemaan. Sama kuin USA:n dollari aikana, jolloin JFK palautti kultakannan. Ei riisti yksityisiltä pankkiireilta ”laman teko mahdollisuudet”. Ja mitä tapahtui ? Verot laskivat -50%, ja valtion verotulot nousivat dramaattisesti, koska ei ollut välistä vetäjiä.
Niin yksinkertaista, ja niin helppoa. Keep it simple.
Ps. Adolf Hitler on toinen viimevuosisadan johtajista kuka on uskaltanut tehdä saman tempun, eli poisti pankkiirit kansan ja valuutan välistä ja siirsi Saksan kultakantaan. Ja mitä tapahtui ? Ennennäkemätön vauraus, ja työttömiä ei ollut käytännössä ollenkaan.
Siinä kaksi hyvää esimerkkiä, miten rahajärjestelmä rakennetaan. Keep it simple.
Ilmoita asiaton viesti
Sorry vaan mutta moista höpöä ei ole aikoihin joutunut kuulemaan. Sinulla syytä tarkistaa lähteesi.
En usko hetkeäkään että Sveitsin valuutta olisi millään lailla kultakantaan sidottu. Yksikään valuuuta nimittäin ei ole.
Tässä vaihtelun vuoksi kerrankin vähän FAKTAA mitä tuohon 1930-luvun Saksaan liittyy.
http://www.webofdebt.com/articles/bankrupt-germany…
1.Hitler and the National Socialists, who came to power in 1933, thwarted the international banking cartel by issuing their own money. In this they took their cue from Abraham Lincoln, who funded the American Civil War with government-issued paper money called ”Greenbacks.” Hitler began his national credit program by devising a plan of public works. Projects earmarked for funding included flood control, repair of public buildings and private residences, and construction of new buildings, roads, bridges, canals, and port facilities. The projected cost of the various programs was fixed at one billion units of the national currency. One billion non-inflationary bills of exchange, called Labor Treasury Certificates, were then issued against this cost. Millions of people were put to work on these projects, and the workers were paid with the Treasury Certificates. This government-issued money wasn’t backed by gold, but it was backed by something of real value. It was essentially a receipt for labor and materials delivered to the government. Hitler said, ”for every mark that was issued we required the equivalent of a mark’s worth of work done or goods produced.” The workers then spent the Certificates on other goods and services, creating more jobs for more people.
2. Schacht proceeded in his 1967 book The Magic of Money ”to let the cat out of the bag, writing in German, with some truly remarkable admissions that shatter the ’accepted wisdom’ the financial community has promulgated on the German hyperinflation.”6 Schacht revealed that it was the privately-owned Reichsbank, not the German government, that was pumping new currency into the economy. Like the U.S. Federal Reserve, the Reichsbank was overseen by appointed government officials but was operated for private gain. What drove the wartime inflation into hyperinflation was speculation by foreign investors, who would sell the mark short, betting on its decreasing value. In the manipulative device known as the short sale, speculators borrow something they don’t own, sell it, then ”cover” by buying it back at the lower price. Speculation in the German mark was made possible because the Reichsbank made massive amounts of currency available for borrowing, marks that were created with accounting entries on the bank’s books and lent at a profitable interest. When the Reichsbank could not keep up with the voracious demand for marks, other private banks were allowed to create them out of nothing and lend them at interest as well.7
According to Schacht, then, not only did the government not cause the Weimar hyperinflation, but it was the government that got it under control. The Reichsbank was put under strict government regulation, and prompt corrective measures were taken to eliminate foreign speculation, by eliminating easy access to loans of bank-created money. Hitler then got the country back on its feet with his Treasury Certificates issued Greenback-style by the government.
Schacht actually disapproved of this government fiat money, and wound up getting fired as head of the Reichsbank when he refused to issue it (something that may have saved him at the Nuremberg trials). But he acknowledged in his later memoirs that allowing the government to issue the money it needed had not produced the price inflation predicted by classical economic theory. He surmised that this was because factories were sitting idle and people were unemployed. In this he agreed with John Maynard Keynes: when the resources were available to increase productivity, adding new money to the economy did not increase prices; it increased goods and services. Supply and demand increased together, leaving prices unaffected.
Ilmoita asiaton viesti
Lars,
QE II
Breaking News Alert: Federal Reserve to pump $600 billion into economy
November 3, 2010 2:24:20 PM
—————————————-
Fed policymakers announced dramatic, unconventional steps Wednesday afternoon to try energizing the recovery by buying vast quantities of Treasury bonds by the middle of next year.
http://link.email.washingtonpost.com/r/GWSCIY/ZB8B…
Ilmoita asiaton viesti
http://www.webofdebt.com/articles/qe2.php
WHAT’S REALLY BEHIND QE2?
QE2 is not a “helicopter drop” of money on the banks or on Main Street. It is the Fed funding the government virtually interest-free, allowing the government to do what it needs to do without driving up the interest bill on the federal debt – an interest bill that need not have existed in the first place. As Thomas Edison said, “If our nation can issue a dollar bond, it can issue a dollar bill. The element that makes the bond good, makes the bill good, also.”
Ilmoita asiaton viesti