AdBlue
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1850714
Ukrainan sota on aiheuttanut maailmanlaajuisen pulan ureasta Venäjältä tulevan tuonnin tyrehdyttyä pakotteiden vuoksi. Me, joilla on autoissa SCR-katalysaattori ja joka käyttää AdBlue-lisäainetta, joka taas pesee NO2-jäämiä pakokaasusta, joudumme siis ennen pitkään tilanteeseen jossa auton meno hyytyy. Suomen oloissa jossa NO2-päästöt eivät ole suuri ongelma muutakuin tiheissä taajamissa, joten ei ole mitään lainsäädännöllistä pakkoa varustaa diesel henkilöautoja kyseisellä järjestelmällä – raskaassa liikenteessä se on kuitenkin pakollinen. Tämän järjestelmän voi kytkeä poiskin, mutta lainsäädäntö estää sen niissä autoissa joissa sellainen on.
Itselleni AdBlue-järjestelmä on jo muutenkin aiheuttanut paljon kustannuksia, mm. NO2-antureita on jouduttu uusimaan vähän väliä, sen lisäksi järjestelmän lämmitinlaite on jouduttu uusimaan – AdBlue-neste kun ei salli jäätymistä. Sen vuoksi kannatankin ammattiautoilijoiden toivomusta ko.järjestelmän väliaikaista ohittamista lakiin kirjattuna kunnes tuonti Venäjältä taas elpyy. Toinen vaihtoehto on Siilinjärven kaivoksen kansallistaminen eli omistuksen palauttaminen Suomen valtiolle kuten Kausti Rantalainenkin blogissaan ehdotti.
Millä tavalla Siilinjärven kaivoksen omistussuhteet vaikuttavat asiaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ja mitä tekemistä asialla on muutenkaan AdBluen kanssa? Yara tekee lisäainetta venäjältä ostetusta ureasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo oli minulle uusi tieto, olin kuvitellut että ureaa tulisi ikäänkuin sivutuotteena sieltä – hyvä pointti.
Ilmoita asiaton viesti
Huoltovarmuus noin etunenässä, jos lannoitepula pahenee niin Yara ei ainakaan voisi viedä ulkomaille Suomen maatalouden kannalta elintärkeitä lannoitetta.
Ilmoita asiaton viesti
En periaatteessa vastusta tuon järjestelmän ohittamista tilapäisesti mutta sellainen asia tulee mieleen, että kun oli diesel moottoreita ennen AdBlue järjestelmää niin onko ne uudet autot sitten kuinka optimoitu niin, että jos järjestelmän ohittaa niin käryttääkö sitten enemmän kuin vanhemmat autot?
Mikäli näin on niin järjestelmän ohituksen ehtona pitäisi olla ajokielto taajamissa muilta kuin ammattiautoilijoilta. En todellakaan kaipaa sitä että niin sanotusti ”katittomat” autot käryttäisi hengitysilman pilalle. Eli jos auto on firman nimissä tai sillä tehdään työmatkoja (ei työn ja kodin välistä matkaa) niin voisi sitten sodan ajaksi ohittaa.
Kannatan myös dieselin biopolttoaineen jakovelvoitteen poistoa sodan ajaksi että saisi dieselin hintapiikkiä alemmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Keski-Euroopassa tuo taajamakielto on jo käytössä joten en pistäisi hanttiin jos vaikka Suomeenkin vastaava kielto tulisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen SCR -katalysaattoreita dieseleiden NOx -päästöjä alennettiin ns. moottorin sisäisin keinoin.
Pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja ruiskutushetken myöhentämisellä kyettiin laskemaan noxien määrää. Samalla kuitenkin kulutus kasvoi ja kaikkien muiden pakokaasuissa olevien epäpuhtauksien ja haitallisten kaasupäästöjen määrä kasvoi.
SCR:n avulla moottoria voidaan käyttää optimaalisemmalla tavalla – ja NOxien hallinta hoituu moottorin ulkoisin keinoin.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikenlaista harmia. Luulis moisen päätöksen tekemisen olevan helppo juttu.
Btw. Näyttäisi AdBlue olevan 149 kr / 10 l kannu Ruotsissa.
Mikä ihme sen tekee Suomessa niin kalliiksi ?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/bransletillsatser/reduktionsmedel-009844/
Ilmoita asiaton viesti
Oiskohan hamsterit olleet asialla?
Ilmoita asiaton viesti
Motonetissa hinta näyttää olevan 17,90 eli ei nyt ihan järjetön ero. Isompi ongelma on se tuo litku näyttää olevan joka paikasta lopussa. Onneksi minulla on säiliö puolillaan, joten on aikaa odottaa tilanteen normalisoitumista.
Ilmoita asiaton viesti
Noin lonkalta heittäisin, että todennäköisesti tavara tulee Ruotsin markkinoille eri paikasta. Tämä on tilapäinen häiriö, ennen kuin toimitusketju ehtii uuteen asentoon.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin VAG-konsernin autoista järjestelmän voi kytkeä pois hieman hintavammalla ja laajemmilla ohjelmistoilla varustetulla kooderilla ihan kotiolosuhteissakin. (Vain laitteen hinta n. 1000 euroa rajoittaa ostohaluja).
Saahan sen koodattua sitten takaisin katsastukseen mentäessä.
Jollain korjaamoilla osataan tehdä mm. dieselmoottorin optimoinnit ja ohittaa pakokaasujen kierrätyssysteemit ilman, että auto ei menisi katsastuksesta läpi.
Ainakin edellinen autoni oli tuunattu siten.
Ilmoita asiaton viesti
Oppilas poisti isänsä autosta systeemin pois halvalla obd-lukijalla, ilmeisesti helppo juttu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pitäne paikkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ei? En ole asiaan sen enemmin perehtynyt, mutta pitkän linjan mekaanikko väitti ihan samaa.
Ilmoita asiaton viesti
Parikymmentä vuotta olen autoja ronkkinut testereillä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku väittää että OBD -lukijalla voisi asettaa auton jonkun saastejärjestelmän pois pelistä.
Kaupallisia palveluja on saatavilla tuohon hommaan, mutta niiden takana on jo paljon syvempää osaamista kuin mihin kotitestereillä on mahdollista päästä käsiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Okei, tuo on mielenkiintoinen tieto. Pitää laittaa mekaanikko tiukille…ja kysellä tarkemmin, että oliko nyt ihan kotihommia tuo systeemin ohitus.
Henkilökohtaisesti kiinnostaa, mikäli urean saatavuus on heikkoa tai hinta nousee pilviin.
Ilmoita asiaton viesti
Muutaman satkun maksaa pajalla AdBlue ohitus. Ja muutkin ohitukset onnistuu näitä tarjoavilta. Esimerkiksi EGR-tulppaukset / ohjelmoinnit on joillekin koneille melkein pakolliset kilometrien kasvaessa. Muuten voi kilahtaa koko kone. Ja kuten Riikonen ylempänä kommentoi esim. VW:n koneita on mennyt paljon tukkoon noiden ”päästörajoittimien” tähden.
Ilmoita asiaton viesti
Me EOI (Emma on Idolimme) -yhdistyksen ainaisjäsenet vaadimme jakeluvelvoitteen laajentamista Alkoon:
Kossussa on oltava 1.4.alkaen 10% kiljua.
Ilmoita asiaton viesti
Kylläkai joku on jo ratkaissut ko ongelmat, eli korvataan adblue noaddieselillä, mitä oletusarvoja pitäisi muuttaa, jotta onnistutaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan kaikkinainen roistovaltioon (roistovaltioihin?) sitoutuminen naurattaisi, jos se ei itkettäisi niin paljoa.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi ja nyt se kusikin on kortilla 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tietääkö joku, voiko tuon urean / Adbluen tarpeellisuuden henkilöautosta poistaa jotenkin autossa olevia teknisiä hienouksia hyödyntämällä vai vaatiiko se katalysaattoriremontin.
Ilmoita asiaton viesti