Jarmo Lindberg: Hornetin elinkaaren mittaamiseen käytetään tarkkoja indikaattoreita

Twitterissä on ilmavoimien ex komentaja Jarmo Lindbergin erinomainen ketju siitä miten Suomen käyttämien hävittäjen elinkaarta seurataan. Kaikissa nykyisissä Horneteissa on runkoon sijoitetut venymisliuskat joiden avulla voidaan seurata miten käyttötunnit ovat rasittaneet koneen runkoa. Näistä parametreista saadun datan avulla voidaan laskea koneen tuleva elinkaari hyvinkin tarkasti. Aina näin ei ole ollut – Migien ja Drakenien kohdalla kirjattiin ylös kulloinkin tehtyjen lentojen G-arvot ja niiden avulla voitiin arvioida mahdolliset runkoon tulleet väsymismuutokset. Sen lisäksi koneen huollon yhteydessä tarkistettiin mahdolliset venymät rungossa jos tiedossa on ollut että konetta on käytetty sen rakenteellisen lujuuden äärirajoilla. Tämä menetelmä oli kuitenkin epätarkka mikä nähtiin sitten Hawkien yllättävän nopeasta päivitys tarpeesta – mm. koneiden siivet jouduttiin vaihtamaan. Tarkempiin analyyseihin siirryttäessä ja niiden antaman tiedon avulla muutettiinkin Hawkien koulutusohjelma koneita vähemmän rasittaviksi.
Hornetien elinkaaren mittaus ei siis perustu mihinkään mutuun vaan tarkkoihin laskelmiin koneen tulevista eli vuosista ja siihen perustuu se että vuodesta 2026 eteenpäin koneet tullaan korvaamaan F-35:lla eikä siinä ole hitustakaan marginaalia.

Tapio Sakki
Äänekoski

Hammaslääkäri, itsenäisenä yrittäjänä pidän vastaanottoa Äänekoskella.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu