Koillisväylän merikaapelihanke
https://yle.fi/uutiset/3-12268002
Ylen uutisessa kerrotaan merikaapelihankkeesta, jolla Suomikin olisi kytketty valokaapeliyhteyksin itäiseen Aasiaan, Japaniin ja Kiinaan. Hanke oli jo pitkälle valmisteltu kunnes venäläinen yhteistyökumppani Megafon pani osaltaan hankkeen jäihin. Venäläiset olivat toivoneet, että he itse olisivat voineet hallita hankkeen etenemistä sekä tietysti itse kaapelia. Onneksi Suomessa herättiin ajoissa hankkeen tuomiin riskeihin vai herättiinkö? Kuten arvata saattaa tyhmempikin olisi jo voinut pelkkää karttaa katsomalla havaita, että hommassa ei ole päätä eikä häntää – suomalaisille elintärkeiden yhteyksien valvojan toimisi Venäjä, pukki kaalimaan vartijana.
Projekti sai alkunsa Sipilän hallituksen aloitteesta ja mukana häärivät kaksi entistä pääministeriä, Lipponen ja Aho, Putinin luottomiehet Suomessa. Mikä tässä on merkille pantavaa on se, että hanketta jatkettiin vielä Krimin valloituksen jälkeenkin kunnes se pantiin jäihin 2020 venäläisten toimesta, onneksi, suomalaisethan tätä ilmeisesti olisivat jatkaneet. Herääkin kysymys, miten tolloja voivat olla nämä suomalaiset hankkeen vetäjät ja oliko puolustushallinto hereillä vai jätettiinkö se peräti sivuun kun projekti käynnistettiin? Vastauksia tuskin saamme, projektiin upposi kuitenkin miljoonia veroeuroja. Ahon ja Lipposen kohdalla tuskin kyse oli sinisilmäisyydestä vaan puhtaasta seteliselkärankaisuudesta – Lipposen sankari enot varmaan pyörivät haudoissaan.
Olisihan se ollut suomalaisiltakin idioottitempaus rakennuttaa kalliit yhteydet Venäjän hallinnassa olevien alueiden kautta ja sitten huomata että joku Venäjän alueella tarkkailee ja imuroi tietoliikenneyhteyksiä.
Yhtä fiksu veto oli älykääpiöiltä ehdottaa että Suomen eteläosista vedetään rata Jäämerelle Venäjän Muurmanskin sotilastukikohdan kupeeseen. Itse en enää osaa kuvitella typerämpää ja enemmän maanpetoksellista hanketta. No, voisihan Pietarista vetää Venäjän raskaille panssareille oman moottoritien Helsinkiin. Se voisi olla Suomen puolella suljettu rauhan aikana ja merkitty uudella liikennemerkillä, että sallittu vain Venäjän panssarivaunuille ja sota-aikana. Jos vaikka nykyinen moottoritie ei vetäisi tarpeeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen ”pikatie” olisi kyllä varsinainen puolustajan unelma. Se on melkoinen etu, jos tietää täsmälleen, mitä, ja vain mitä reittiä hyökkääjä tulee käyttämään…
Ilmoita asiaton viesti
Tuo jäämeren rata on vihreän utopian huippuideoita, johon valitettavasti riittää nyökyttelijöitä muistakin puolueista. Perusteenahan on ”varma tieto”, että kohta jäämeri velloo vapaana ainakin puoli vuotta Norjasta Japaniin asti jokainen vuosi.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni kaikkia paitsi omia kaapeleita tarkkaillaan. USA vakoili tuossa taannoin lisäksi kaikkien Eu -maiden pääministereiden puhelimiakina. Kiinni jääden, mutta sehän onkin hyvä kaveri!
Varmasti Venäjä tekisi tarkkailua – ainakin – normaalin EU-maiden verran.
Mikä tahansa hanke, joka lisää kaupankäynti-kyvykkyyttämme maailmantalouden tulevaan keskittymään eli Kiinaan ja sen viereisiin on Suomelle eduksi.
– perusteella ”kaikki napsivat sisällön ellei kaapeli ole koko ajan omassa valvonnassa”.
*** ***
Meriyhteys koillisväylän varrelle kannattaisi Suomenkin varmistaa jos mahdollista. Muurmanskiin vain rata, tai edes Valkoiselle Merelle Belamorskiin. Kyllä Kiinakin kehittää rata- ja tieyhteyksiä muissa maissa omalla kustannuksellaan. Sopimukset vain selviksi.
Keskinäisriippuvuutta lisäävät, kaupalliset yhteydet ovat erinomainen rauhanhanke. Samalla ne tarjoavat taloudellisesti orientoituneille suomalaisille mahdollisuuden repiä tuohta muustakin kuin puusta. Perinteisesti Suomi ja suomalaiset ovat hyvin taitaneet kaupankäynnin Venäjän ja Neuvostoliiton kanssa.
– Sieltä Kiovan suunnalta Juho K. Paasikivi metsäkaupoilla rikastui viime vuosisadan alussa. Ja Urho Kalevan ansioista onneton nälkämaa Kainuu pysyi Kostamuksen leivissä hengissä kovimman maastamuuton ja maaseudun tyhjenemisen kauden. Kauppa se on joka kannattaa!
Sitä vastoin kun Wegelius, Riikonen ja kumppanit lähtivät Jenkkilään vuolemaan kultaa kiinteistökaupoilla, siitä alkoi Suomen 1990 -luvun pankkikriisi.
– Jenkki kusee aina kaupoissa silmään pientä Suomi-poikaa. Venäläisen kanssa sana ja ajatus pitää paremmin kutinsa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ja Urho Kalevan ansioista onneton nälkämaa Kainuu pysyi Kostamuksen leivissä hengissä kovimman maastamuuton ja maaseudun tyhjenemisen kauden. Kauppa se on joka kannattaa!”
Suomalaisten rakentaman Kostamus on oiva tukialue Venäjän armeijalle, kun se seuraavan kerran lähtee etenemään Raatteen tietä kohti Oulua.
Ilmoita asiaton viesti
Kaiken lisäksi Kostamukseen rakennettiin uusi rataväylä rajan yli mikä jo silloin sai Puolustusvoimat huomauttamaan sen vaarallisuudesta. Mutta kun hanke oli Kekkosen oma niin se sivuutettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kannattaa varmistaa huoltoyhteys Jäämeren radalla Narvikiin tai Tromssaan, ei missään nimessä Venäjän suuntaan. Noista kahdesta Narvik olisi turvallisempi.
Sallan radan historia kertoo kaiken miksi aikanaan NL halusi intohimoisesti radan Suomeen ja jopa pakotti Suomen rakentamaan sitä. Venäjä kehittää Alakurttia kovaa vauhtia ja Venäjän armeijan rautatiejoukoilla on helppo tehtävä yhdistää radat Suomessa ja Venäjällä jos Venäjä haluaa katkaista Suomen Stalinin malliin.
Ilmoita asiaton viesti
Vain hyväuskoiset hölmöt uskovat, ettei kaapeliyhteyttä tarkkailtaisi, kulki se sitten mitä reittiä tahansa. Pahin haavoittuvuus sijaitsee kummassakin päässä. Maailman ict-yhteydet on kuin luotu kenen tahansa crackerin harjoituskentäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän hallinnassa olevan alueen kautta ei tietenkään ole mitään järkeä vetää valokaapelia minnekään.
Toivottavasti Suomen ja muiden läntisten demokratioiden välillä on useita täysin eri reittejä kulkevia valokaapeleita.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmälleen näin. Se olisi sama asia kuin antaisi pankkiholvin avaimen murtovarkaan haltuun.
Mitä vaikeammaksi vakoilun tekee, sen parempi. Muutenhan tietoliikennekaapelin voisi vetää Kremlin kautta.
Ilmoita asiaton viesti