Sähköautolla Eurooppaan
HS julkaisi matkakertomuksen kaksikon kokemuksista minkälainen on arki kun matkustat sähköautolla Eurooppaan. Valitettavasti juttu on maksumuurin takana mutta lyhyesti referoiden: varaudu siihen että latauspisteitä löytyy edelleen hyvin harvakseen ja silloin kun se löytyy niin itse maksaminen ei olekaan niin helppoa. Lataus vaatii usein sovelluksen jonka lataamisen jälkeen se vasta mahdollistaa itse maksamisen ja tähän kuluu aikaa – sen lisäksi on varauduttava jonottamaan latauspisteelle pääsyä ja tietenkin sen lisäksi aikaa kuluu vielä itse lataamiseen. Tämä toistuu useasti päivässä joten päivämatkat tahtovat jäädä lyhyiksi mutta jos tykkää istua huoltamoissa kahvilla tai muuten tutustua latauspisteitä ympäröivään maisemaan niin onhan tuollainen matkailu antoisaa.Itse kyllä tekisin tuon reissun vanhalla MB:lläni.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009554990.html
Ilmoita asiaton viesti
Pikalatausasemallakin puolen tunnin säännöllinen kykkiminen on aivan liikaa.
Tavallisella latausasemalla kykkivät puoli päivää joiden hermo kestää.
Sähköautoilu matka-ajoon ei ole realismia missään pitkään aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi kiva tietää kuinka moni suomalainen tästä ongelmasta kärsii? Me menemme kesälomalla pohjois-Norjaan ja ensin autojunalla ja loput omalla autolla. Jos olisi sähkökinneri, niin sieltä lultavasti löytyisi latauspisteitä. Työkaveri, joka on hoitanut raha-asiansa fiksummin osti juuri Tesla Y:n long rangen ja kyllä kelpaisi mionullekin, vaikka sillä joutuisi kahvittelemaan Saksassa useammin.
Irlannin reissun menimme taas vuokra-autolla ja se oli näppärä tapa reissata.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen ajanut vanhalla bensakärrylläni Varkaudesta Viron ja Puolan kautta Saksan Müncheniin ja takaisin.
Ei olisi ollut ollenkaan pahitteeksi joutua välillä odottamaan akun latautumista ja vaikka käveleskellä. Tuli ajettua liian pitkiä päivämatkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, eräs tuttavani sanoi, että koira on hyvä olla lemmikkinä, niin joutuu lähtemään joka päivä sekä aamulenkille että iltalenkille. Jos moinen ei olisi mahdollista ilman koiraa, niin sitten ei bensa-autollakaan pysähteleminen halutessa olisi mahdollista …
Ilmoita asiaton viesti
Akun lataus olisi kuitenkin ollut luonnollinen tekosyy jaloitteluun. Jos bensa-asemalle jättää auton ja lähtee kävelylle, niin se tuntuu erikoiselta.
Ilmoita asiaton viesti
Huoltoasemna kahvilassa istuessa on mahdollisuus tutusta paremmin muihin sähköauton käyttäjiin ja verkotautua, ystävystyä aivan uudella tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Tai riitautua, kun se toinen ääliö ei älyä irrottaa autoaan laturista, vaikka akku on jo täysi ja itsellä olisi kiire päästä jo sille ainoalle laturille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei sähköauton käyttäjällä voi olla kovin kiire ja hyv ä se on ladata akku piripintaan, niin että alkaa jo lämmetä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä ainakin haluan itse päättää, missä taukoni vietän.
Liekö nuo latauspisteet luonnonkauniilla tai muuten mielenkiintoisilla paikoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tankkausta en laske tauoksi, kun kestää vartin.
Ilmoita asiaton viesti
Rekkaako tankkaat?
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsalainen Teknikens Värld lehti, jota voidaan pitää Tekniikan Maailma lehti tasoisena ja siten luotettavana lähteenä, teki reilut pari vuotta sitten vastaavan reissun sekä dieselillä että sähköautolla Tukholmasta Ranskan Rivieralle Nizzaan.
Sähköautolla matkaan kului tuplaten aikaa ja kulut olivat liki tuplat dieseliin verrattuna. Kulut kertyivät siitä, ettei muualla Euroopassa ole juurikaan ilmaisia latauspisteitä ja niistä tolpista, joista sähköä onnistui saamaan, se oli hinnaltaan yleensä moninkertaista Ruotsin hintoihin verrattuna.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/
Kehitys kehittyy, mutta ihan vielä ei kannatta hötkyillä sähköautolla Keski- ja Etelä-Euroopan suunnille, ellei halua menettää hermojaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö kuluihin laskettu ollenkaan pakollisia yöpymisiä, mitä sähkökuskille tuli enemmän?
Ilmoita asiaton viesti
Hesarin jutun mukaan reissun latauskulut olivat 467€ ja kilometrejä kertyi 3679km.
Eli kulutus oli 12,7€/100km : 95:n bensa maksanee noin 2€/litra.
Sähköauton hulppeaa hintaa on perustelu usein ” halvoilla käyttökustannuksilla”.
(…ja kyllä tiedän : ” KAIKKI sähköautoilijat lataavat autonsa yöllä halpojen sähkötuntien aikana ”)
Ilmoita asiaton viesti
Niin, siitä vaan reissun päällä tankkauksen tarpeen yllättäessä halpaa yöenergiaa vuottelemaan…
Ilmoita asiaton viesti
Elikkä bensa-auton hintaan.
Itse laitan kaasuauton ja lavalle sellaisen tankin,kuin motokuskeillakin on. Sieltä sitten pohjoisen reissuilla lirutan tunnin välein 9 litraa bensaa tankkiin,johon ei enempää sovi. Pohjoisin kaasuasema on nimittäin Oulussa.
Mutta täältä saan biokaasua paikalliselta tilalta. Kun kysyin hintaa,niin isäntä oli sitä mieltä,että mahdollisimman halpaa.
Jää tappiotkin pienemmiksi,kun eivät ne sitä kuitenkaan maksa.
Ei muuta kuin hyvää kesää. Ensi viikolla pääsen taas kylvöntöihin. Mielipuuhaani.
Ilmoita asiaton viesti