Venäjän öljyn myynti ulkomaille sakkaa rajusti vuoden vaihteen jälkeen
Aloitettuaan sodan Ukrainassa helmikuun lopulla venäläisen oljyn vienti jopa kasvoi, kiitos Kiinan ja Intian. Vähitellen EU ja sen jäsenvaltiot vapaaehtoisesti vähensivät tuontiaan Venäjältä mutta koska varsinkin Intia samanaikaisesti lisäsi tuontiaan Venäjältä niin viennin lasku ei ollut niin dramaattinen – ongelmana olikin öljyn hinta – Venäjä joutui myymään öljyänsä halvemmalla , 20-30 dollaria/barrel kuin mitä olisi maailmanmarkkinahinta. Tämän lisäksi öljyn maailmanmarkkinahinta on laskenut helmikuun huipusta joka oli silloin 120 dollaria/barrel nykyiseen 85 dollaria/barrel , ts. Venäjän saama hinta jää 50-60 dollariin barrelilta. Tämmöiseen hintaan ei öljyä ole viety vuosikausiin ja on selvää, että kannattavuus on koetuksella muutenkin alenevilla markkinoilla.
Pahin on kuitenkin edessä – EU kieltää venäläisen öljyn tuonnin 5.tammikuuta 2023 mikä tietää lisäongelmia Venäjälle – niinpä katseet on siirrettävä Kauko-itään. Tässä tuleekin eteen isoin ongelma – Venäjän oma tankkerilaivasto on liian pieni öljyn rahtaamiseen valtamerien yli, tarvittaisiin yli sata tankkeria lisää, mutta kansainväliset varustamot pelkäävät länsimaiden sanktioita ja lisäksi suuret vakuutusyhtiöt kieltäytyvät vakuuttamasta venäläistä öljyä rahtaavia tankkereita. Kaiken päälle tulevan talven vuoksi tankkereiden tulee olla jäävahvistettuja, joita aluksia ei muutenkaan ole tarpeeksi kysyntään nähden.
Ohenevat katteet ja edellä kuvatut logistiikkaongelmat pahimmillaan voivat johtaa siihen, että Siperiassa olevien öljylähteiden tuotanto on varastoitava paikan päälle, koska öljylähteitä ja niiden tuotantoa ei voi sammuttaa Siperiassa olevan ikiroudan vuoksi – tämä johtaisi niiden jäätymiseen ja mahdollisesti ko. lähteen hyytymisen vuosikymmeniksi.
Kalliiksi tulee Putinille aatteen palo ja Suuren Äiti Venäjän laajentaminen.
https://youtu.be/04PrQqwmIuM
Ilmoita asiaton viesti
Eräs parhaimpia Joe Blogsin videoita. Olen tainnut katsoa niitä jo toistakymmentä ja tämän jo kai eeilisen puolella.
Ilmoita asiaton viesti
Jep, öljymarkkinoilla on tapahtunut EU:n pakoteuutisen jälkeen, nämäkin:
NEW DELHI, Nov 16 (Reuters) – Indian refiners are wary of buying Russia crude oil loading after Dec. 5 when European Union sanctions take effect, pending clarity on the proposed G7 price cap mechanism, according to sources familiar with the refiners’ crude purchase plans.
Chinese refiners have already begun slowing down Russian oil imports from next month.
https://www.reuters.com/business/energy/indian-refiners-becoming-wary-buying-russian-oil-eu-sanctions-loom-sources-2022-11-16/
China’s CNOOC pays Petrobras $1.9 bln for production sharing deal at Brazil’s Buzios field
https://www.reuters.com/business/energy/chinas-cnooc-pays-petrobras-19-bln-production-sharing-deal-brazils-buzios-field-2022-11-24/
Ilmoita asiaton viesti
Jaahas, kokousta on siirretty
EU Postpones Oil Price Cap Talks Until Next Week
European Union diplomats have postponed discussions on an oil-price cap until Monday as divisions within the bloc remain entrenched over the proposal to set a $65 per barrel limit on Russian oil.
https://www.msn.com/en-gb/money/other/eu-postpones-oil-price-cap-talks-until-next-week/vi-AA14yC4m?category=foryou
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän kokemat ongelmat öljyn rahtaamisessa kauemmille markkinoille ovat samat kuin mitä Eurooppa joutuu hanskaamaan venäläisen öljyn käytön loppuessa.
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin? Euroopan ei mm. tarvitse hankkia talvisen Jäämeren kuljetuksista selviäviä tankkereita kuljettaakseen öljyä Siperian öljykentiltä Kiinaan. – Onkohan tämä maksumuurin takana..
Russia Sends Oil Thousands of Miles Through Arctic Circle Again
Climate, shipping capacity, crude volume limit route’s utility
The Vasily Dinkov is a “very advanced” ship with a specialized ice-breaking hull, but there are only eight that are able to make such trips, according to Richard Matthews, head of research at E.A. Gibson Shipbrokers Ltd. in London. As such, the route wouldn’t be particularly viable before summer at the earliest.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-08/russia-sends-oil-thousands-of-miles-through-arctic-circle-again
Ilmoita asiaton viesti
Suuri määrä venäläistä öljyä menee Itämeren kautta.
Johan tuo ’only eight’ kertoo pohjoisen reitin kapasiteetista.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi olla maksumuurin takana, joten
The ship is one of a fleet of three that was built specifically to shuttle crude from Lukoil PJSC’s Varandey export terminal to Murmansk, a round-trip that usually takes about two weeks. Using the ship to move crude to China will take it off its normal duties for as long as eight weeks.
China has increased the amount of crude imported from Russia but the maritime logistics in response to Europe’s ban will need careful planning. Delivering to Asia via the Suez Canal will mean far longer voyages than has been the case so far, driving up vessel demand.
PS. Tässä ei ole maksumuuria:
As EU oil ban approaches, a Russian tanker tests Arctic route to China
https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2022/11/eu-oil-ban-approaches-russian-tanker-tests-arctic-route-china
Ilmoita asiaton viesti
Mikähän ongelma tässäkin lienee? Saksa ostaa edelleen sen Intian kautta. Muut maat voi sitten pureskella kynsiään. Loistava eu….
Ilmoita asiaton viesti
”Saksa ostaa edelleen sen Intian kautta.”
Lähde?
Deutsche Welle:
Whether India is undermining the EU embargo against Russia will become clear at the earliest when it has come into full force. Tracing the origin of oil products, however, will remain difficult, says Rystad Energy Vice President Wei Cheong Ho: ”Tracking what happens to Russian crude will be a challenge — Europe may end up importing petrol, diesel and other products from India that are blended with Russian Urals.”
https://www.dw.com/en/fact-check-is-india-violating-the-eu-oil-embargo/a-62291074
Ilmoita asiaton viesti
”Kalliiksi tulee Putinille aatteen palo ja Suuren Äiti Venäjän laajentaminen.”
Ja hyvä niin. Suorastaan hykerryttävän hyvä. Noin pitääkin käydä, kun vastakkain ovat aatteen palo ja järjen valo.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjältä lähti myös mm. Exxon, BP ja Shell vieden mukanaan länsimaisen teknologian knowhow’ta, LNG:n, arktisen öljynporauksen sekä öljynjalostuksen.
Ilmoita asiaton viesti
Equinor on ilmeisesti myös viimeisiä päiviä siellä, ellei ole jo lähtenyt. En löytänyt enää linkkiä norjalaiseen talouslehteen, noita lukuoikeuksia kun ei ole. Joka tapauksessa uutinen oli jo muutama viikko sitten sikäläisissä lehdissä.
Ilmoita asiaton viesti
On lähtenyt, en vaan muistanut nimeä.
Equinor exits all Joint Ventures in Russia
https://www.equinor.com/news/20220525-exits-joint-ventures-russia
Ilmoita asiaton viesti
Juu, kiitti. Kävin lumitöissä enkä viitsinyt välillä alkaa hakemaan tietoa. Hyvä kun lähtivät, Norja on aivan ihana maa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmankos jenkit höllentävät Venezuela-boikottiaan juurikin öljyn kohdalla. Ollaan vähän kuin harakka tervatulla katolla, jos ei nokka ole kiinni, niin pyrstö on jne.. Niukkenevasta perushyödykkeestä on kyse.
Ilmoita asiaton viesti
Brilliant comment and Indians saw this opportunity to buy cheaply oil from Russia, as they compete with China and because U.S. in the past favored Pakistan over India until Trump and Modi switched countries closer.
Better oil with India then China and at lower prices. Smuggling otherwise picks up slack.
Ilmoita asiaton viesti
Se on ”putkiöljy” joka joutuu pakotteiden alaiseksi, mutta ”rahtiöljyä” saa tuoda.
”Putkikaasu” joutuu pakotteiden alaiseksi helmikuussa.
Syynä tähän rahtienergia helpotukseen on se, että pelättiin energian hinnan nousevan valtavan/hallitsemattoman korkeaksi.
Rahtienergian tuonnilla ei ole kuitenkaan vaikutusta lopputulokseen, koska Venäjä ei voi lisätä energiarahdin kapasiteettia.
Ja kun kevät tulee, sakkaa myynti varmasti. Tai ven. energian hinta halpenee entisestään.
Vaikka on tiukat ajat, niin meidän kaikkien tulisi kiristää vyötä ja lähettää apua Ukrainalle. Se on kuin pankkiin pistäisi rahaa. Itse lähetän, pienistä roposistani, sille droonirakentajaporukalle, joka alunperin sabotoi sitä kymmenien kilometrien asetarvike & kalustojonoa lähellä Kiovaa.
He antoivat tankkien ohittaa ja iskivät polttoaineautoihin ja niin koko jono pysähtyi polttoaineen puutteeseen. Siellä sitten kaikki seisoi. Sen jälkeen he alkoivat öisin tuhota kevyemmin panssaroituja ajoneuvoja, koska tankkien tuhoamiseen ei ollut tarpeeksi tehokkaita aseita.
Tänne sinäkin voit lähettää rahaa, koska nämä kalustontuhoojat säästää paljon verta ja tällä tavalla he suojaavat myös siviilejä:
https://aerorozvidka.xyz/
Ukrainassa on ainakin 11 eri dronerakentajaporukkaa. 🙂
Henry
Ilmoita asiaton viesti
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/28/the-drone-operators-who-halted-the-russian-armoured-vehicles-heading-for-kyiv
Ilmoita asiaton viesti