Venäläisen rahtikoneen yllättävä tiedustelulento Suomen sydämessä.
https://yle.fi/uutiset/3-12274508
Eilen YLE julkaisi uutisen, jossa kerrotaan venäläisen rahtikoneen yllättävästä vierailusta Suomen ilmatilassa. Reitti kulki Suomen yli Suomussalmelta Turkuun josta se jatkoi matkaansa Leibzigiin, jossa yhtiön varsinainen tukiasema on. Puolustusvoimat ovat varsin vaitonaisia tapahtuneesta eivätkä halua tuoda tähän liittyviä yksityiskohtia esille. Ylen haastattelemat asiantuntijat arvelevat kyseen olleen joko peitellystä tiedusteluoperaatiosta tai poliittisesta provokaatiosta, jolla halutaan hämmentää sekä yleistä mielipidettä sekä kokonaiskuvaa siitä, mitkä Venäjän aikeet ovat. Lento kulki yli Tikkakoskella sijaitsevan Ilmavoimien esikunnan sekä Hallissa sijaitsevan lentoaseman joka on ilmavoimien käytössä, alueellahan aikanaan tullaan kokoamaan tulevien F-35 hävittäjien eturungot lähitulevaisuudessa.
Jos kyseessä oli tiedustelulento, niin sen tarkoituksena oli paljastaa mistä Hornetit lähtevät tunnistuslennoilleen, niiden sijaintiahan ei voi nähdä Venäjältä käsin kiinteiltä tutka-asemilta, sekä se mihin ne palasivat. Konehan ei ollut varsinaisesti mikään tiedustelukone ja vaikka olisi ollutkin niin sen avulla saatava tiedustelutieto 8 kilometrin korkeudelta ei olisi sen laadukkaampaa kuin satelliitista saatavat kuvat, joten kyse oli todennäköisesti ns. maalijäniksestä.
Kaiken kaikkiaan tällä toimellaan Venäjä selväeleisesti muistuttaa ettei Suomi ole irrallaan ja turvassa meneillään olevasta vielä vaikeasti hahmotettavissa olevasta sotilasoperaatiosta jonka tarkoitus ja tavoitteet ovat hämärän peitossa muilta kuin Venäjän sotilas- ja poliittiselta johdolta.
Lopuksi – natolla on hyvä logo joka on samalla kehoitus meille suomalaisille – NATO – OTAN.
Voisiko joku valistaa minua miten asia on, kun olen aina ollut siinä käsityksessä, että kaikenlaisille siviililennoillekin muiden valtioiden ilmatilan kautta pitää tehdä ilmoitus ja saada lupa kyseisen valtion lennonjohdolta? Tässä tapauksessa ei tuota kummastella lainkaan, vaan ainoastaan reittivalintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkistin uutisen alkuperäisestä lähteestä. Siinä mainitaan:
”Siviilikone sai luvan reitilleen ja lensi normaalissa matkalentokorkeudessa, Suomen yllä pääosin noin 8,5 kilometrissä.”
Joten ilmatilaloukkauksesta ei kuitenkaan ole kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo minullekin tuli mieleen, hyvä kun tarkistit. Toki lennolla voi silti olla jokin vakoilutarkoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Moskovasta Leipzigiin Raatteentien kautta on kyllä erikoinen reitinvalinta, mutta jos ilmavoimamme sen hyväksyi ja lento meni kuin pitikin, niin mitä meikäläisellä siihen voisi olla sanomista.
Ilmoita asiaton viesti
UK lähetti eilen pst-ohjuksia Ukrainaan
https://www.bbc.com/news/uk-60033012
Koneet kiersivät Saksan, kun eivät olleet varmoja läpilentoluvasta.
Mielenkiintoiseksi menee. Onko Saksa EU+Nato rintaman heikko lenkki?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin sotilaallisesti se on hyvin pitkälti sitä.
Suomessa taisi olla tykistöä enemmän kuin Saksassa ja ensi linjan taistelukoneitakin miltei saman verran.
Ilmoita asiaton viesti
Saksa on edelleen sotilaallisesti rähmällään nazihistoriansa takia.
Ilmoita asiaton viesti
Bosnian sodan aikana 90-luvulla Nato lähetti joukkoja Balkanille ja Saksaa painostettiin osallistumaan operaatioon. Saksalaiset vastasivat ensin, että voimassa olevien rauhanehtojen mukaan emme saa operoida aseellisesti vieraissa maissa. Iso-Britannian puolustusministeri kommentoi toteamuksella: ”When will they grow mature?”
Ilmoita asiaton viesti
Puolet saksalaisista on opetettu ajattelemaan amerikkalaisten miehittäneen länsi-Saksaa.
Ilmoita asiaton viesti
Noita laadukkaita taistelukoneita Saksalla on kolminkertainen määrä Suomeen verrattuna. Tornadojen laadusta voidaan perustellusti olla montaa mieltä, mutta Eurofigtereitäkin on yli tuplasti Suomen Horneteihin verrattuna. Siihen sitten lisäksi elektroniseen sodankäyntiin modifioidut Tornadot.
Ilmoita asiaton viesti
Deutsche Welle raportoi, että Luftwaffen Eurofightereista vain pieni osa on kulloinkin taisteluvalmiudessa, muutaman koneen luokkaa.
Ks. https://www.dw.com/en/only-4-of-germanys-128-eurofighter-jets-combat-ready-report/a-43611873
Ilmoita asiaton viesti
Hävittäjäkoneista ei koskaan kaikki ole toimintakunnossa, mutta tuo linkkisi kertoo suuresta epäonnistumisesta. Se kertoo kuitenkin neljän vuoden takaisesta tilanteesta. Yritin löytää tuoreempaa tietoa, mutta en sellaista löytänyt. Kiitos kuitenkin linkistä.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin samasta mutta sillä erotuksella että se olisi pitänyt tiputtaa alas!
Ilmoita asiaton viesti
”…tarkoituksena oli paljastaa mistä Hornetit lähtevät tunnistuslennoilleen…”
Tuonhan tukikohdan paljastaa meille kaikille vaikkapa Google Earth -sovellus, jonka saa netistä ilmaiseksi kotikoneelle. Silläkin näkee kaikenlaista kiinnostavaa, vaikkapa Suhoi-hävittäjien rivistöt Bezovetsin kiitoradan vierellä Petroskoin lähellä ym.
Venäjällä on toki käytössään myös varsinaiset tiedustelusatelliittinsa, joten mahtaako 8 km korkeudelta valokuvaten saada siihen merkittävää lisätietoa?
Eihän se outo reittivalinta ilmaiseksi tullut; jos alkujaan Murmanskiin lähteneen lennon määränpääksi vaihtuukin Leipzig, on polttoainettakin alun perin tankattava siihen katsoen. Mutta oliko kaiken tarkoitus vain saada meidät pohtimaan sen tarkoitusta?
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta oliko kaiken tarkoitus vain saada meidät pohtimaan sen tarkoitusta?”
Todennäköisesti jotain sellaista. Venäjällä on ehkä harkittu suorittaa jonkinlainen ilmatilaloukkaus joko Itämerellä tai Lapissa, ja sitten joku neropatti on keksinyt keinon tehdä jotain vielä näyttävämpää tyyliin ”lennetäänkin Raatteen tien päästä Hankoniemelle!”
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä katsoivat, onko Raatteen valinnassa vielä huopatossuja.
Ilmoita asiaton viesti
Tyypillisesti iso lentokone tankataan niin, että se operoi pienimmällä laillisella polttoainemäärällä + pieni reservi. Lyhyille lennoille pienille kentille voidaan tankata menopaluu. Nyrkkisääntö on, että tuollaisella lennolla ylimääräisestä polttoaineesta kuluu neljä prosenttia per lentotunti. Vaikka olisivat tankanneet Moskova-Murmansk-Moskova, ei tuota toteutunutta lentoa olisi voitu laillisesti suorittaa, jos edes reservien kanssa olisi tuolle lennolle riittänyt polttoaine. On selvää, että tuo koukkaus oli etukäteen suunniteltu ja tankattu sen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Virallinen tieto AirBridgeCargo Airlines -yhtiön Boeing 747-8 -koneen lennosta: https://www.verkkouutiset.fi/ilmavoimat-venajan-mysteerilennosta-suomen-yli-reitti-oli-hyvaksytty/
Liekö kerosiini Venäjällä niin paljon halvempaa, että sitä kannattaa aina tankata moninkertaisesti Moskova–Murmansk -lennon vaatima määrä?
Wikipedia tietää: AirBridgeCargo Airlines, LLC (Russian: ООО Авиакомпания «ЭйрБриджКарго»), part of Volga-Dnepr Group, is the largest Russian cargo airline.
Tuo kiinnostaisi tietää, mikä on menettelytapa koneella, jonka lentosuunnitelma on Moskova-Murmansk, mutta kesken lennon määräkentäksi vaihtuu Leipzig. 1) Miten ilmailuviranomaisten välillä asia hoidetaan ajoissa siten, että koneella on lupa tulla Suomen ilmatilaan? 2) Ilmaistaanko viestinnässä peruste lentosuunnitelman muuttamiselle kesken lennon?
Ilmoita asiaton viesti
Tuollaiset Venäjän provokaatiot tai vaikka huolimattomat reitinvalinnat (Leipzig ei olekaan Muurmanskin lähellä!) vain lisäävät Naton kannatusta Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä niin, vai pitäisikö sanoa: lisää tällaista! Tähän vielä ilmatilan loukkaamista aseistetulla taistelukoneella, niin alkaisiko YYA-kansalaisillekin valjeta naapurimme luonne.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjällä lienee tykönään aika vaikea dilemma, kun perinteisesti on totuttu uhkailun ja painostuksen tuloksellisuuteen, mutta tässä ja nyt tuo opittu ja hyvin hallinnassa oleva menettelytapa tuuppaa Suomea lännemmäksi, kun Suomi ei enää koe olevansa täysin itäisen naapurinsa käsissä. Tiikeri ei pääse juovistaan, vaikka viidakko muuttuisi.
Ilmoita asiaton viesti