Viimeinen uusi dieselauto myydään v. 2024
Asiantuntija hurjasta sähköautoennusteesta: ”Vedetty mutkia suoriksi” https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26
Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra ennustaa, että viimeinen dieselauto myytäisiin v. 2024.
Tokkopa sentään, Trafin asiantuntija Aki Tilli neuvoo panemaan jäitä hattuun tässä asiassa – nykyinen latausinfra ei tue tätä ajatusta, varsinkaan haja-asutusalueilla.
Omat kokemukseni rajautuvat vävyni Teslaan, ajoin miltei täyteen (2/3) ladatulla autolla mökiltä kesäillan hämärissä kotiin, matkaa 80 km, 4-tie miltei tyhjä ja matka hyytyi viisi kilometriä ennen kotia, ajoaikaa kerkesi tulla vajaat 20 minuuttia. Ylinopeutta siis oli, tie kun oli tyhjä, joten loppupäätelmänä voisi sanoa, että Teslaan voisi yhtä hyvin sijoittaa puolet vähemmän tehoa omaavan moottorin kun sillä ei kuitenkaan voi ajaa paljonkaan nopeusrajoituksia lujempaa ilman että range lyhenee. Toinen merkille pantava puute sähköautoissa on niiden rajallinen vetokyky. Traileri varustettuna normaali kokoisella Busterilla nousee järvestä vain jos veneluiska on loiva, muuten jää sinne järveen.
Yhteenvetona voisi todeta, että paljon pitää akkujen varauskyky parantua, jotta matkat esim. pohjoiseen Lappiin olisivat mielekkäitä lataustaukojen vuoksi, tai toki voi ajatella, että tunnin mittaiset kahvitauotABC:lla joka 3.tunti suo perheelle sitä laatuaikaa joka aina on niin tärkeää.
PS. Mistä kohtaa autojonossa Tesla-miehen useimmin löytää? Noh, sieltähän jonon kärjestä se useimmiten löytyy kun on rajotin päällä ettei matka hyydy.
”Omat kokemukseni rajautuvat vävyni Teslaan, ajoin miltei täyteen (2/3) ladatulla autolla mökiltä kesäillan hämärissä kotiin, matkaa 80 km, 4-tie miltei tyhjä ja matka hyytyi viisi kilometriä ennen kotia, ajoaikaa kerkesi tulla vajaat 20 minuuttia.”
Keskinopeus 225 km/h?
Ilmoita asiaton viesti
Vähän yli, kun kerran ajoaika oli ”vajaat”. Ei paha.
Ilmoita asiaton viesti
Ei nyt sentään, alle 200. Teslalla ajo on kuin lentokoneella lentäisi, sääli olisi tyytyä sataan. Sitä paitsi tyhjä tie, toki vastaan jos olisi miekka-auto tullut niin jalkamiehenä olisin vieläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Nojoo, keskimääräinen ajomatka on kyllä jotain ihan muuta kuin vakioesimerkit siitä miten autolla pitää kiskoa isoa peräkärryä Helsingistä Ivaloon. Siitä huolimatta sähköautojen kantama on kyllä ongelma, jos ei nyt ihan kantakaupungissa pyöri.
Niin kauan kuin +50 tonttua maksavilla autoilla ei voi olla varma että pääsee Naantalista Helsinkiin ja takaisin pysähtymättä välissä lataamaan, oma autoni kulkee nestemäisillä polttoaineilla.
Ilmoita asiaton viesti
” pääsee Naantalista Helsinkiin ja takaisin pysähtymättä välissä lataamaan”
on syytä korjata muotoon edes Helsinkiin.
Polttomoottoreilla on paikkansa automaailmassa vielä vuosikymmeniä, koska sähkö ei yksinomaan ole ratkaisu, ellei akkuteollisuudessa keksitä jotain mullistavaa. Sähköautot ovat käytettyinä myös kallista romua, koska kukaan ei osta 300 000 km ajettua sähköautoa nimenomaisesti akkujen kulumiseen liittyvien riskien johdosta. Suurin riski on se, että uusi akkupaketti maksaa enemmän kuin muu auto. Riskit ovat samat kuin käytettyä kännykkää ostettaessa, mutta tuhansia euroja suuremmassa mittakaavassa.
Isompimoottorinen diesel on näillä kilometreillä vasta sisään ajettu.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. Erityisesti suomalaisessa autokannassa tuo on keskeinen muuttuja. Jos uusillakin sähköautoilla on akun kestävyyden kanssa haasteita, niin millaiseksi muodostuu jälkimarkkina? Joku kuvittelee ilmeisesti tosissaan, että keskimäärin 3 tonnin arvoisella autolla ajavat suomalaiset ottavat riskin, että siihen halpaan pommiin joutuu pistämään parikymppiä uusiin akkuihin.
Sama koskee plugareita, joiden markkina on olemassa ainoastaan umpityperän verokannustimen takia. Kiskotaan painavaa akustoa kolmen litran bensakoneella, ja siitä annetaan 100 kiloeuroa palkintoa autoverossa.
Ilmoita asiaton viesti
Keskeneräisiin tuotteisiin ei kannata satsata.
Ainakaan isoja rahoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä kyllä tuo 2024 saattaa olla henkilöautojen kohdalla jopa mahdollista. Simppeli keino on nostaa ns. dieselvero vaikka kolminkertaiseksi. Meikäläisen pikkudieselillä vuosittainen maksu on vähän alta 600 euroa. Jos vaikka 2024 pitäisi vastaavasta häristimestä maksella lähes 2 000 euroa, eivät maahantuojat edes dieseleitä tarjoaisi, kysynnän ollessa käytännössä nollassa.
Luulisi kyllä, että hyötyajoneuvoja myytäisiin dieseleillä, en nimittäin usko parin vuoden sisällä niin suuren muutoksen tapahtuvan, kun tarjonta on nyt vielä melko niukkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Norjassa viime vuonna myydyistä uusista autoista bensiini- ja dieselkäyttöisiä oli näköjään yhteensä 8 %. Täyssähköautoja oli myydyistä uusista kaksi kolmasosaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmankos energiaomavarainen Norjan valtio tukee sähkön loppukuluttajaa. Milloin Suomessa päästään vastaavaan.
Ilmoita asiaton viesti
2023 markkinoille pitäisi tulla ”superakku” jolle valmistaja lupaa jopa 1200 km yhdellä latauksella: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9aff44bf-b60f-48fb-917e-99adc591940b
Hintakin lienee ainakin alkuun myös ”superia”, mutta akkuteknologia kuitenkin kehittyy.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tämä toteudu ellei verotuksella ”kannusteta” siihen ja tässä tapauksessa toi kannustaminen tarkoittaa verojen nostoa. Mitä kauemmin sähköautot on verotuksessa vapaamatkustajia niin sitä jyrkemin niidenkin käyttöveroja on joskus ihan pakko nostaa. Voi olla että silloin monella tulee luotettavia polttomoottoriautoja ikävä.
Ilmoita asiaton viesti