Wille Rydman: Helsingin telakka siirtyy kanadalais omistukseen
Juuri äsken tulleen tiedon mukaan venäläisomisteinen Helsingin telakka on myyty kanadalaisille. Tämä on hyvä uutinen – sen myötä laivanrakennus teollisuus säilyy Helsingissä ja venäläiset saadaan heivattua ulos – tästä tiedotti elinkeinoministeri Wille Rydman ihan äskettäin X-palvelussa.
Rydmannista voidaan olla montaa mieltä mutta tässä asiassa hän on ollut mies paikallaan.
https://x.com/willerydman/status/1720426362048074141?s=20
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida olla Rydmanin ansiota tuo kauppa.
Ilmoita asiaton viesti
Laita lähde mukaan Kuten Tapiollakin on. (Jos pössyttelyltä ehdit).
Ilmoita asiaton viesti
Kenen ansiota se sitten on?
Jälleen kerran voi todeta, että ei ole mitään väliä mitä tekee, vaan kuka tekee…
Ilmoita asiaton viesti
Rydman ei haluaisi lainkaan loiventaa rakennusalan suhdannemonttua, mikä tuottaa tarpeettoman paljon konkursseja niin rakentamisen alalla kuin sinne materiaaleja ja palveluita tuottavien yritysten parissa.
Ilmoita asiaton viesti
Rakennusalan tilanne paranee huomattavasti, kunhan yksi iso firma kaatuu.
Ilmoita asiaton viesti
Johan niitä on kaatunut kymmeniä. Mitä vielä odotat?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole yhtään merkittävää firmaa vielä kaatunut. Lähinnä alihankkijoita ja omakotitalojen toimittajia.
Ilmoita asiaton viesti
Lehto myy kaikki liiketoimintansa.
https://lehto.fi/cision/lehto-group-oyj-sisapiiritieto-tulosvaroitus-suunniteltu-transaktio-johtaa-olennaiseen-omaisuuserien-arvonalentumiseen-vuoden-2023-nakymat-perutaan-arviota-kassavarojen-riittavyydesta-paivitetaan/
Pörssiyhtiölle jää lehtiarvioiden mukaan noin 10 miljoonaa enemmän velkoja kuin mitä on kauppahinta.
Miten tämä tervehdyttää markkinoita?
Ilmoita asiaton viesti
Saattaahan tuo tervehtyä siten, että näistä myytävistä osista voi kasvaa menestyviä yrityksiä ja muille yhtiöille taas tulee lisää tilauksia, kun yksi on pois markkinoilta. Yhtäkaikki, veronmaksajien rahojen jako on lopetettava yksityisille yhtiöille, poislukien tuotekehitys ja sekin suunnitelma on tutkittava suurennuslasilla ennen sentinkään tuen myöntämistä. Toki Lehto on pörssiyhtiö ja osakkeenomistajat tulevat menettämään sijoittamansa pääoman. Tämä riski taas pitäisi olla jokaiselle sijoittajalle kristallinkirkas.
Ilmoita asiaton viesti
Toiminnot jatkavat eurooppalaisen rahaston omistuksessa.
https://www.salkunrakentaja.fi/2023/10/lehto-group-liiketoiminnan-myynti/
Isoja yrityksiä harvoin laitetaan konkurssiin niin, että toiminta loppuu.
Mutta jos nyt esimerkiksi tulisi suuri määrä asuntoja pakkomyyntiin, se sekottaisi vain markkinoita entuudestaan.
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko kuitenkin olla niin että se itse asiassa tervehdyttäisi markkinoita?
Tyhjiä, myymätömiä asuntoja on kai kymmeniä tuhansia, enkä tarkoita haja-asutusalueita.
Mikä tähän ilmiöönb n syynä?
Pidetäänkö myyntihintoja tarkoituksella korkeina?
Vai ovatko asunnot väärän tyyppisiä, kokoisia ym?
Vai onko ne rakennettu vääriin paikkoihin?
Kun kauppa käy niin rakennetaan ja hinnoitellaan helpsti väärin. Tämä on asia johon on tullut säännöllisesti korjausliikkeitä. Gryndereillä niinsanotusti nälkä kasvaa syödessä
Ilmoita asiaton viesti
Eikä pidäkään. Tämä veronmaksajien rahojen työntäminen yksityisiin firmoihin on loputtava. Jollei pärjää markkinoilla, konkurssi koittaa. Se on ainoa tie saada valtionkin talous kuntoon edes jonkinlaisella aikajänteellä. Tilalle syntyy silloin uusia firmoja kokeilemaan siipiään. Eikä verovaroin tuettavien yritysten kanssa pysty mikään omillaan toimeen tuleva firma kilpailemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä valtio pyrkii mahdollisuuksien mukaan tekemään vastasuhdanteista politiikkaa, jotta vältettäisiin tarpeettoman suuret vauriot.
Tässä hetkessä valtion olisi viisasta laittaa rahaa infra- ja korjausrakentanmisinvestointeihin, jotta vältettäisiin konkurssiaalto ja suurtyöttömyys.
Aikaisemmat elinkeinoministerit ovat pyrkineet pitämään pyörät pyörimässä. Nykyinen saisi keskittyä Tiktokin kuumiin teinityttöihin.
Ilmoita asiaton viesti
”Vastasuhdanteinen” politiikka ei tarkoita rahan kylvämistä yrityksiin joiden toiminta ei ole kannattavaa.
Yritysten täytyy korjata timintatapojaan ja tehostaa muutoinkin toimintaansa.
Rahalla korjaaminen vain jatkaa kannattamatonta toimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi tämän rantasen pitää kommentoida vaikka hän ei ole ymmärtänyt kommenttini pointtia?
Ilmoita asiaton viesti
Blogin kirjoittaja taitaa olla Tapio Sakki, jos olen oikein ymmärtänyt.
Riikonen ei tainnut itse ymmärtää kommenttia jota kommentoi.
Ilmoita asiaton viesti
Luulen että se on heikäläisten kulttuurinen ellei peräti geneettinen erityispiirre kuten vihapuhemies Jussi sanoisi.
Ilmoita asiaton viesti
Voi hyvä lapsi, etkö vieläkään tajua että vihertaistolainen on oksymoron?
Jari ”knapsu” Räihä on kyllä viimeinen miesoletettu puhumaan mitään jankuttamisesta. Kuka se hokikaan viimeiset pari vuotta joka blogissa ”Sanna on kaunis”?
Alatyylinen kommentointisi Haaviston homoudesta ei kerro Haavistosta mitään mutta sinusta enemmän kuin arvaatkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyinen kylläkin vaikuttaa mun silmissä ihan pätevältä kaverilta työhönsä. Ymmärrän kyllä sun pointtisi, vaan mistäpä rahat, lisää velkaako taas? Ja onhan meille nyt tulossa Orpon tunninsiltarumpujuna… Ajelin muuten just pikku pätkän 8 tietä ja soisin mielelläni lisää rahaa, ainakin uuteen asfalttiin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä alku sille että maamme merenkulusta ja merenkulun klustereista saadaan Venäjä lisä pois. Rydmannilla riittää töitä mikäli siivoukseen on intoa.
Merenkulku on osa liikennettä jota hoidetaan maassamme TEMmin ja LVM yhteistoimin. Alueellisesti liikennejärjestelmä hallintaa ja kehittämistä hoidetaan ja tuotetaan valtion määräyksillä – rajoitetusti – ELYissä. Tarkoittaa lähinnä maantie ja raideliikennettä.
Merenkulku koskettaa YYA sopimusten vaikutuksista rakennettuja ELYjä entistä enemmän vain mikäli siirrytään EU liikennestrategia tavoitteisesti pelkän meriliikenne ja meriklusteri kehittämisistä kokonaisvaltaiseen merenkulun kehittämisiin.
Johon kuuluu EU ssa merenkulun molemmat haarat niin meriliikenne kuin sisävesiklusterit. Sisävesiliikenne klusterit ja telakat niin Savonlinnassa kuin Varkaudessa on saatu vuosikymmenien aikana tehtyjen YYA sukuisten toimenpiteiden ansiosta ajettua alas.
Keitele -Päijänne sisävesien rahtilaiva liikennettä ei ole saatu käyntiin eikä EU ssa sovittuja sisävesiliikenteen pullonkauloja alueellisen saavutettavuuden nimissä ole aloitettu edes suunnittelemaan kolmen suuren vesistön ja 8000km saamiseksi yhtenäiseksi rahti ja matkustaja laivaliikenne alueeksi niin vähentämään liikenteen kustannuksia, energian kulutusta ja päästöjen määrää kuin kasvattamaan turismia ja avaamaan tieta sinisille innovaatioille EU ssa käytössä olevien laivanrakennus ja telakka tuki muotojen avulla, jotka koskevat niin meri kuin sisävesilaivojen kehittämisiä, rakentamista ja liikennemuoto siirtoja rekoilta laivoille ….vain joitain pääasioita mainitakseni…
Onko tämä eilen tehty kauppa Helsingin telakka omistuksesta uusi alku EU / NATO johtoiselle uudelle kokonaisvaltaiselle liikennejärjestelmä kehittämisille Suomessa – Siitä voidaan saada jo ensiviikolla esimakua Kotkan kansainvälisessä merenkulun konferenssissa .
Tai viimeistään kun hallituksen nimeämä parlamentaarinen työryhmä julkistaa toimenpiteet joilla ehdotetaan updeitattavaksi em YYA sopimus vaikutuksella tuotettua , voimassa olevaa ”Liikenne 12 ” valtion voimassa oleva parlamentaarisesti hyväksyttyä liikennejärjestelmä suunnittelu ja toteutus strategiaa
Tai sitten ei , lisää aiheesta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/nato-merella-tuulee-suotuisasti-suomen-tavaraliikenne-ja-liikenneinfraamme-kehitetaan-yha-yya-mallilla
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan tämän kokoomuksen entisen lapsineron suosikkiartisti Michael Jackson? Tuli vain mieleen…
Ilmoita asiaton viesti
Ei näy mitään, vanha lanka. Olet ilmeisesti aktiivinen seuraaja, mikä tekee sinusta aika säälittävän. Eikös tuo ylilauta ole ihan jonnekamaa? Ei sinne aikuiset miehet mene.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on erinomainen uutinen. Wille Rydman on tehnyt loistavaa työtä tämän eteen ja sen toteutumiseen. Tulevaisuudessa uuden omistajan kautta saattaa syntyä jäänmurtajatilauksia Pohjois-Amerikkaan. Tämä ei ole ollut aikaisemmin mahdollista, koska jäänmurtajat on luokiteltu esimerkiksi Yhdysvalloissa sotalaivoiksi.
Uusi omistaja ei ole mikään pikkufirma, kuten oheisesta linkistä ilmenee.
https://en.wikipedia.org/wiki/Davie_Shipbuilding
”In 2020, Davie was selected to become a partner in the National Shipbuilding Strategy, tasked with the construction of a new fleet of polar icebreakers for the Canadian Coast Guard.”
Ilmoita asiaton viesti
Rydmannilla ei ole osaa eikä arpaa tähän kauppaan. Ottaa härskisti kunnian itselleen, kanadalaiset ovat olleet kiinnostuneita telakasta jo vuoden ja taatusti tienneet mitä ovat ostamassa.
Ilmoita asiaton viesti