Jussi Halla-ahon 10 vuotta sitten saama tuomio korkeimmassa oikeudessa perustui turkkilaiseen oikeuskäytäntöön

”Kesäkuussa 2012 antamassaan tuomiossa korkein oikeus katsoi alemmista oikeusasteista poiketen Jussi Halla-ahon syyllistyneen sekä uskonrauhan rikkomiseen että kansanryhmää vastaan kiihottamiseen.”

Halla-ahon tuomiosta on kulunut yli 10 vuotta, joten sen ääreen olisi syytä paneutua kiihkottomasti. Mitä oikein tapahtui? Kirjoitin blogin tuomion epäkohdista välittömästi tutustuttuani päätökseen.

Ensimmäiseksi KKO:n päätöksessä pistää silmään, että Turkki on sananvapauden mallimaa. Turkista asti on pitänyt hakea perustelut tuomiolle.

Korkein oikeus toteaa, että kysymyksessä olevat väitteet, joiden mukaan profeetta Muhammad oli pedofiili, islam pedofilian pyhittävä pedofiiliuskonto ja pedofilia Allahin tahto, ovat sekä sisällöltään että erityisesti ilmaisutavaltaan voimakkaan herjaavia ja häpäiseviä. Tämä ilmaisujen luonne on ilmeinen sellaisellekin, joille niiden kohteet eivät ole pyhiä. Kysymys ei siten ole ollut pelkästään uskonnon ja siihen liittyvien ilmiöiden asiallisesta arvostelusta kärjekkäitä, loukkaavia tai provosoivia ilmaisuja käyttäen, vaan sen laatuisesta herjaavasta hyökkäyksestä islamia ja sen pyhänä pitämiä kohtaan, jonka johdosta muslimit ovat voineet perustellusti tuntea joutuneensa oikeudettoman ja loukkaavan hyökkäyksen kohteeksi (I.A. v. Turkki 13.9.2005 kohta 29).

Lisää poimintoja KKO:n Turkin oikeuskäytännön ihannoinnista: Vihapuheiden, jotka saattoivat loukata henkilöitä tai henkilöryhmiä, ei ole katsottu ansaitsevan sananvapauden suojaa (esimerkiksi Karatepe v. Turkki, 31.7.2007, kohta 25, Erbakan v. Turkki, 6.7.2006, kohdat 56 ja 57 ja Müslüm Gündüz v. Turkki, 4.12.2003, kohdat 40 ja 41).

Myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisukäytännössään tuomitun rangaistusseuraamuksen oikeasuhtaisuutta arvioidessaan kiinnittänyt huomiota käytettyjen ilmaisujen laatuun ja luonteeseen (ks. esimerkiksi Kutlular v. Turkki, 29.4.2008, kohdat 49 – 52).

Kirjoitin vuonna 2012: ”Kukaan ei näytä tajuavan, että KKO teki päätöksellään hokkus pokkus taikatempun. Nyt löytyy länsimaisesta oikeuskäytännöstä turkkilaiseen oikeuskäytäntöön perustuva ennakkotapaus, jolla voidaan perustella turkkilaista oikeuskäytäntöä länsimaissa.”

Kyse oli länsimaisen oikeuskäytännön islamistamisesta. Eikö Suomessa pitäisi toimia päinvastoin, nostaa jalustalle länsimainen tulkinta?

Pidän edelleen Jussi Halla-aholle annettua KKO:n tuomiota puhtaasti poliittisena. KKO taipui painostuksen edessä ja otti mallia Turkista, jotta tuomio näyttäisi perustellulta.

Ei, tuomio näytti silloin ja näyttää edelleen yhtä rumalta.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu