Koska Suomessa puututaan vuokrasähköpotkulautaterrorismiin?

Isoissa kaupungeissa jalkakäytäviä tukkivat vuokrasähköpotkulautabarrikadit ovat tuttu näky. Barrikadeille roinaa kasaavat lähinnä hyväkuntoiset nuoret. Hyväkuntoisten sähköpotkulaudat estävät vanhusten, invalidien ja näkövammaisten liikkumista. Kaiken päälle sähköpotkulautojen aiheuttamat vammat kuormittavat äärirajoilla toimivaa terveydenhuoltoa. Esteettisesti sähköpotkulaudat rumentavat kaupunkikuvaa.

Vuokrasähköpotkulaudoista ei löydä yhteiskunnallisesti mitään hyvää. Vuokrasähköpotkulauta on kuin Alkon monopoli. Alko kerää voitot viinan myynnistä, mutta yhteiskunta maksaa miljardeja alkoholin haitoista. Alkon tuotot menevät valtiolle kompensoimaan haittoja, mutta sähköpotkulauta firmojen voitot menevät niitä pyörittäville firmoille, ehkä ”Kanarian saarille asti”.

Vuokrasähköpotkulautailuun voivat Suomessa viranomaiset puuttua, mikäli jalkakäytävä voidaan tulkita tieksi.

Tieliikennelaki:

”12 §

Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Jos tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen.”

Pariisissa on kyllästytty vuokrasähköpotkulautoihin.  Yli 20 sähköpotkulautakuolemaa näyttäisi olevan liikaa, joten Pariisi on kieltämässä vuokrasähköpotkulaudat.

Koska suomalaiset poliitikot kriminalisoivat sähköpotkulautaterrorismin?

+6

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu