Kukaan ei voi joutua helvettiin – kirkko kerää helvettistä saamaansa aneet
Aneella, luterilaisuudessa kirkon jäsenmaksulla, ostaa vapautuksen helvetistä ja kadotuksesta. Harva kuitenkaan maksaa, ellei saa uhraamalleen rahalle hyötyä. Tarvitaan kunnon pelote, jotta aneelle saa riittävästi vastinetta. Kirkko keksi pelotteeksi helvetin, jonne joutuu kastamaton ja kirkkoon kuulumaton. Aneikiliikkuja saatiin toimimaan apostolisella suksessiolla, jolla Jumala alistettiin kirkon peukalon alle. Koneistoa voideltiin syntilistoilla, joista kirkko vapauttaa helvetin ja kadotukseen pelkoon alistamiaan sieluparkoja.
Kirkon ikioma helvetti on rakennettu ovelasti. Kirjoitin helvetin pienellä alkukirjaimella kirkko-opin mukaisesti, vaikka se pitäisi kirjoittaa isolla: Helvetti, joka on käännös kreikan paikannimestä Gehenna. Kantasana on heprean Ben-Hinnomin laakso, hepr. גהינום, Ge-hinnom; kreik. Γέεννα, Geenna, Gehenna.
Helvettiin ei voi kukaan joutua, sillä sen tuli sammui noin 1950 vuotta sitten roomalaisten hävittäessä Jerusalemin. Gehenna niminen paikka sijaitsi ja sijaitsee edelleen lähellä Jerusalemia. Helvetin laaksossa juutalaiset polttivat lapsiaan Baalille, mistä profeetta Jeremian kirja kertoo luvuissa 7 ja 19.
Jeesuksen aikana Hinnomin laakson kaatopaikalla paloi sammumaton tuli, jonka kajo saattoi näkyä yöllä Jerusalemiin asti. Jeesus puhuessaan helvetin tulesta viittasi oletettavasti laakson julmaan historiaan, joka kirjanoppineille ja fariseuksille oli tuttua. Juutalaisilla on omat tarunsa helvetistä, kuten kristityillä.
Puhuessaan Gehennasta Jeesus on viitannut Jumalalle uhraamiseen, mistä Mooses antaa tarkat ohjeet. Uhrata ei voi kuoleman jälkeen, mikä kumoaa väitteen siitä, että Jeesus tarkoitti helvetillä tuonpuoleista rangaistusta. Jeesus symbolisesti osoittaa, minne uhrattu jäsen pitää heittää, kaatopaikan tuleen, kuten Mooseksen lain mukaan uhrattiin tulessa. Käden mukana menee koko ruumis, mikäli kättä ei hakkaa ajoissa irti, uhraa pois.
”Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinun yksisilmäisenä mennä elämään, kuin kaksi silmää omistavana tulla heitetyksi Gehennaan, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Sillä jokainen tulella suolataan, ja jokainen uhri suolataan suolalla.”
Jeesus toteaa päättäessään puheen helvetistä: ”Suola on hyvää, mutta jos suola tulee suolattomaksi, millä sen maustatte? Pitäkää suola itsessänne ja eläkää keskenänne sovussa.”
Entä kuka heittää helvettiin? Siitä kertoo Mat.10:28. Kirkkokäännös on jälleen onneton, joten lainaus Rauhan julistuksesta:
”Ja älkää pelätkö ruumiin tappavia, sillä sielua eivät kykene tappamaan. Mutta pelätkää enemmän kykenevää sekä sielun että ruumiin tuhoamaan Gehennassa.”
Uskovaisten mielestä pitää pelätä Jumalaa, koska Hän tuhoaa sielun ja ruumiin maanpäällisessä kaatopaikassa. Logiikka menee silloin siten, että juutalaiset polttivat Jeremian aikana lapsiaan Jumalalle eikä suinkaan Baalille. Näppärästi kristillisyys teki Jumalasta Baalin. Tästä voinee päätellä, että oppi helvetistä ja kadotuksesta ei ole Jumalasta, vaan siitä, minkä pelkäämisestä Jeesus muistutti – perkeleestä, valheen isästä.
Helvetti valheen päälle kirkko liimasi opin kadotuksesta. Uusi testamentti ei kerro suinkaan kadotuksesta, vaan tuhosta. Kirkko antoi kreikan ajallista tuhoa tarkoittavalle sanalle merkityksen kadotus. Kirkon valhe-evankeliumin mukaan ikuinen kadotus odottaa jokaista kastamatonta ei-uskovaa, mikä on kirjattu väärennettyyn jakeeseen Markus 16:16.
Kirkon ja herätyskristillisyyden hiljaisuus uskonopistaan on kuin valkeaksi kalkittu seinä. He eivät uskalla pohtia ja keskustella julkisesti siitä, mitä on seinän takana. Seinää pitää tukea, jottei se kaadu – heidän päälleen.
Miksi kristityt pilkkaavat Jumalaa hirvittävän valheellisilla uskonopeillaan? Osa heistä tietää, mikä on alkutekstien sanoma, mutta he ovat hiljaa, rakastavat ihmiskunniaa. Luterilaiset papit taas pelkäävät piispojen johtamaa inkvisitioita.
Piispa Teemu Laajasalon järkkäämät potkut pappi Kai Sadinmaalle olivat varoitus muille papeille. Isoveli valvoo, ettei kukaan lipeä yhteisesti sovituista valheista.
Sanosin, että kannat vastuun sanoistasi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos huolenpidosta. Asia pitää kääntää myös toisinpäin. Valehtelijat kantavat vastuun valheistaan. Kristityillä ei ole apostolin mukaan ohituskaistaa tuomiosta, vaikka piispat ja paavit niin satuilevatkin.
Etpä sinäkään keskity asiaan, vaan kun argumentointiin ei löydy paukkuja, siirrytään henkilön mitätöimiseen koettaen kuulostaa mahdollisimman kristilliseltä.
Eivät piispat ja teologian tohtorit ole pystyneet mitätöimään esittämääni, joten mitä esitän, on tosi ja mitä he edustavat, on valhetta. Heillä on hyvä olla, sillä kirkko pyhittää valheet todeksi.
Tein viiden piispan uskonopista kantelun heidän johtamiinsa tuomiokapituleihin mm. siitä, mitä blogissa esitän. Eivät voineet muuta kuin vetäytyä kirkolliskokouksen selän taakse. Kirkolliskokoukset ovat Ut:n väännökset hyväksyneet eli tehneet valheista Jumalan sanaa. Näppärä systeemi, Jokainen voi pestä kätensä kuin Pilatus.
Ilmoita asiaton viesti
Lähipiirissä on kirkon ääressä syntynyt ja elänyt. Voin muutaman yhdessä eletyn vuosikymmenen perusteella sanoa, että kyllä noilla on asiat jäsentyneet aivan toisin kuin meillä tavallisilla ihmisillä ja paljaan taivaan alle syntyneillä.
Ilmoita asiaton viesti