Paavali, kosmologeista suurin

Daavid, profeetta ja kuningas, tulkitsee psalmissan nykyihmisen tuntoja, aivan kuin ymmärtäisi kaikkeudessa olevan miljardeja tähtiä ja linnunratoja, mustia aukkoja, neutroni- ja pulsaritähtiä sekä pimeää ainetta, joka saattaa kätkeä sisäänsä maailmakaikkeuksia  sekä elämän muotoja, joita ihminen ei pysty kuvittelemaan.

Daavidin psalmista: ”Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut, niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?”

Aina enemmän tiede lähestyy Raamatun ilmoittamaa sanomaa kaikkeudesta.

Onko maailmankaikkeus pelkkä jättimäinen hologrammi? Tiedemiehet löysivät uusia todisteita

”Ajatus on samanlainen kuin tavallisissa hologrammeissa, missä kolmiulotteinen kuva koodataan kaksiulotteiselle pinnalle, kuten luottokortilla oleva hologrammi. Tällä kertaa kuitenkin koko maailmankaikkeus on koodattu.”

Uuden testamentin puolella apostoli Paavali kertoo samoista asioista kuin kosmologia:

”Jumala ”kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.”

Kaikkeus on Jumalan uskosta, sanasta, koodista, joka on ohjelmoitu pienimmästä hiukkasesta, mitä se loppujen lopuksi on, aina galakseihin ja kaikkeuden muutosprosesseihin. Alussa, ehkä, oli piste, joka räjähtäessään laajeni nykyiseen tilaansa.

Entä mistä tuli piste, joka räjähti? Tyhjästä ei voi syntyä pistettä. Jumala ei ole syntynyt. Hänessä ei ole aikaa, ei alkua eikä loppua. Vain se, mikä ei ole syntynyt, voi synnyttää, kuten koodatun pisteen.

”Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.”

Jumala loi kaikkeuden sanallaan,

”Sillä hänessä (Jeshua) luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen.”

”Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.”

Viimein ihmisellä on mahdollisuus sanoittaa usko tieteeksi.

Tieteen ja filosofian kehdossa Paavali kertoi ateenalaisille  Jumalasta:

”sillä hänessä me elämme ja liikumme”

Sanoma ei uponnut ateenalaisiin, jotka eivät jumaliinsa uskovina voineet kuvitella Jumalan olevan ääretöntä ihmisen käsityskyvylle. Jumala, jossa elämme ja liikumme, ja jossa elämme ja liikumme, vaikka pääsisimme miljardien valovuosien päässä olevaan galaksiin.

Blogin otsikko ”Paavali, ensimmäinen kosmologi” on mukailtu kirkon Uuden testamentin suomennoksesta:

”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.”

Koska kirkko ei ymmärrä Paavalin teologian alkeita, se on kääntänyt luulojensa mukaisesti kreikan ensimmäistä tarkoittavan sanan suureksi.

Oikea käännös:

”Luotettava on se sana ja kaikin puolin vastaan ottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus tuli maailmaan harhaan menneitä pelastamaan, joista minä olen ensimmäinen.”

Entä oliko Paavali kosmologeista ensimmäinen? Ei. Ateenalaiset ehtivät häntä ennen. Entä oliko hän syntisistä, harhaan menneistä, ensimmäinen? Oli. Kirkon uskonoppi ei pysty sanoittamaan, miksi hän oli ensimmäinen. Entä pystyykö tiedeyhteisö pitämään Paavalia kosmologeista suurimpana, kuten kirkko tekee hänestä syntistä suurimman? Ei. Kirkolla ja tieteellä on ateenalaisten ongelma. Vaikka Hänessä elämme ja liikumme, niin sormet eivät kosketa. Virtajohto on poikki.

Michelangelon Aadamin luominen.

Aatamin luominen – Wikipedia

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu