Piispa Teemu Laajasalon johtama tuomiokapituli erotti Kai Sadinmaan pappisvirasta

Tänään, 18.8.2021, Helsingin tuomiokapituli erotti pastori Kai Sadinmaan. Tapauksessa voi nähdä ajojahdin piirteitä. Kun Laajasalo toimi Kallion kirkkoherrana, niin Sadinmaa pappina arvosteli Laajasalon rahan käyttöä. Laajasalo jäikin kiinni kirkon luottokortin leväperäisestä vinguttamisesta.

Näin Helsingin piispa vingutti seurakuntayhtymän luottokorttia – Samppanjaa, Flow-lippuja, kukkakimppuja, kaksi lounasta tunnissa…”

Seuraavaksi Teemu Laajasalo sai tuomion hovioikeudessa.

”Hovioikeus korotti piispa Teemu Laajasalon tuomiota tuottamuksellisesta kirjanpitorikoksesta – julkinen riepottelu ei riittänyt kohtuullistamisperusteeksi”

Tänään piispa Laajasalo oli erottamassa Kai Sadinmaata teologisten erimielisyyksien vuoksi. Mitään rikosta ei ole tapahtunut tai työhön liittyvää laiminlyöntiä. Kirkko ei kestä yhtä toisinajattelijaa, mutta piispan tuomiosta ja luottokortin käytöstä ei annettu edes huomautusta. Eipä sellainen asia toki voisi edistyä, kun asia käsiteltäisiin piispan johtamassa tuomiokapitulissa.

Kai Sadinmaan puolesta kerättiin nimiä ja vedottiin tuomiokapituliin, turhaan.

Piispa Laajasalon puheesta kirkolliskokouksessa 5.8.2021:

”Vai onko sittenkin niin, että me haluamme puhdistaa tätä kirkkoa, joltain laidalta tai jostain kulmasta? Onko sittenkin niin, että yhteyden ja ykseyden sijasta meillä on halu saada kirkkoa puhtaammaksi? Onko meillä tavoitteena kirkon ykseyden ja kasvun sijaan kirkon desinfiointi?”

Piispan vasemman käden ei tarvitse tietää, mitä oikea käsi tekee.

Poimin tuomiokapituli päätöksestä kohdan, jossa siteerataan Sadinmaan sanoja: ”Hänen mukaansa Lutherin vanhurskauttamisopissa ei ole mitään tekemistä Paavalin ajatusten tai Jeesuksen julistuksen kanssa.”

Sadinmaa totesi faktan.

Kirkosta ei löydy yhtään teologia tai piispaa, joka pystyisi todistamaan Uudesta testamentista Lutherin vanhurskauttamisopin Paavalin opetuksen mukaiseksi. Se on fakta, joten kirkossa ei haluta käydä alkeellistakaan dialogia Lutherin  sepustuksista. Jos käytäisiin, niin kaikki näkisivät, ettei kirkkokeisarilla ole vaatteita. Vaatteet ovat illuusio.

Toivottavasti Kai Sadinmaa jaksaa jatkaa taistelua viemällä erottamisensa hallinto-oikeuteen. Kuten eräs kirkon pappi totesi, niin ”Kapitulin pöytäkirjaotteen lukeminen oli kuin olisi ottanut otteen Gogolin satiirista”.

Tuomiokapituli tuomitsi kirkkonsa keskiaikaiseen pimeyteen eikä ensisijaisesti Sadinmaata. Kansakirkko ei olisi sitä ansainnut, sillä niin paljon hyvää ja rakennettua Helsingin tuomiokapituli huuhteli viemäriin. Moni on lähtenyt kirkosta Kai Sadinmaan epäasiallisen kohtelun vuoksi. Ja lisää lähtee, mutta tuomiokapituli on päättänyt itseriittoisuudessaan, ettei kuolleita lasketa eli kirkosta eroavia. Kuolleita eronneet ovat siksi, että sen uskonopin mukaan, jonka perusteella Sadinmaa erotettiin, ikuinen kadotus odottaa kirkon ulkopuolella.

Tuomiokapitulilaitos on luterilainen muunnos inkvisitiosta. Luterilaisen kirkon perusopit Luther toi sellaisenaan katolisuudesta.

Perinteet velvoittavat tuomiokapitulia!

Anniina Nevala ja Heidi Verkkosaari Vainot keskiajalla Noitavainot Keskiajasta puhuessa helposti ensimmäiseksi mieleen tulevat

Jk. Kristityn ainoa moraalinen velvollisuus on puolustaa totuutta. Ei Jeesus eronnut seurakunnasta, vaan hänet irrotettiin siitä murhaamalla. Sadinmaan erotttaminen on oikeusmurha. Se todistaa, miten luterilainen kirkko seuraa juutalaisuuden antamaa esikuvallisuutta.

 

 

+3

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu