Raamatun mukaan kaikki pääsevät taivaaseen, mutta vain harvat tulevat pelastumaan
Raamatusta löytyy polku, johon apostoli Paavali näyttäisi päättävän teologisen päättelyketjunsa.
“Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.” (1.Kor.15:22)
Eläväksi Kristuksessa tehdyt kuuluvat taivaaseen. Jos he kuuluvat kadotukseen, silloin Kristus joutuu kadotukseen.
Polulle ei voi päästä, mikäli jumittuu kristillisiin pelastusoppeihin. Raamatun täydellinen pelastusoppi löytyy kansojen tuomiosta, Mat.25. Pelastetut seisovat Jeesuksen vieressä, oudot, vieraat, toisuskoisina viholliset. Tekstistä voi päätellä, etteivät heitä ole tunteneet lampaat, oikeamieliset, eikä vuohet, väärämieliset. Kristus on siten vieras niin maailmalle kuin kristillisyydelle.
Osat vaihtuvat ihmisten. Ensimmäiset tulevat viimeisiksi. Uskonopillisesti kirkoissa ja vapaissa suunnissa vakuutetaan, että kuplan sisälle kuuluvat ovat ensimmäisiä. Etummaiset penkit on varattu heille.
Tästä esimerkkinä aikoinaan suomalaisessa helluntailaisuudessa oli tapana, että henkikastetut istuivat etummaisilla penkeillä valkoisissa vaatteissa. Enää sitä tapaa ole, se on jäänyt pään sisään.
Michelangelo, Viimeinen tuomio.
Paavali keskittyi pitämään seurakuntia puhtaina Kristuksen paluuseen asti. Jeesus ei kuitenkaan palannut takaisin, mikä koetteli alkuseurakuntia. Odotuksessa petyttiin. Paavali kuoli näkemättä Jeesuksen paluuta.
Pietari oli poikkeus kaikista muista apostoleista. Hän tiesi kuolevansa, ennen kuin Jeesus tulee takaisin. Pietari sai katsoa kuoleman yli, kun taasen Paavali oletti välttävänsä Aadamissa langetetun kuolemantuomion, Room.8:1. Pietarin kirjeet ovat tärkeämpiä, mikäli haluaa avata kuoleman jälkeistä ihmisen osaa.
”Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi (=ilosanoma), että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.” (1.Piet.4:6)
Sielu ei ole Raamatun mukaan kuolematon. Pietari tiesi, että hänen sielunsa kuolisi, mutta henki eläisi kuoleman jälkeen, kuten Jumala elää. Pietari käyttää muotoa ”teidän”, kun taas Paavali kirjoittaa ”meidän”.
”sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,” (1.Piet.1:9-10)
Uskon päämäärä on sielun pelastus, elämä fyysisesti Kristuksen kaltaisena. Sitä päämäärää ei saavuttanut myöskään Paavali.
Saavuttaako uskon päämäärää kukaan? Taivas ei vastaa. Väärät profeetat ja väärät voidellut, kristukset, mellastavat vapaasti, eksyen ja eksyttäen satoja miljoonia sieluja. Vai ovatko he todisteena siitä, että luomakunnan epäjärjestys on pysyvä tila, niin vakaumuksellisesti kuin evoluutioisesti?
Jeesus ei tullut takaisin apostolien aikana eikä koskaan tule, vaan hänen paluutaan odottavat ovat petetympiä kuin väärät profeetat ja väärät kristukset? Onko apostoli Paavali voinut välttyä näiltä ajatuksilta elämänsä viimeisinä hetkinä?
Kukaan ei tule koskaan pääsemään uskon päämäärään?
”Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne; ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä (Jeesuksen tullessa takaisin, Mat.25).”
.
Ilmoita asiaton viesti