Ruotsin malli todistaa, miksi Petteri Orpo tuhoaa Suomen talouden perustusta perussuomalaisia nuoleskellessaan

Petteri Orpo teki liiton perussuomalaisten kanssa pelastaakseen Suomen. Pelastusoperaatio vaati toteutuakseen ammattiyhdistysliikkeen lyömistä polvilleen elinkeinoelämän keskusliikkeen silmien edessä. Temppu ei onnistuisi ilman työtätekeviä vihaavia perussuomalaisia. Mutta voitto ay-liikkeestä vaati vihreän  siirtymän uhraamista, ja sen Orpo teki, söi lasten ja nuorten tulevaisuutta.

Ruotsin mallin hokeminen on ollut hallituksen vakiokamaa ay-liikkeen nujertamisessa, vaikka se perustuu rusinoiden nokkimiseen pullasta.

Vaan mikä on Ruotsin malli taloudelliseen menestykseen, jota Orpo tavoittelee? Se on malli, jolle Orpo pyllisti nuoleskellessaan perussuomalaista uskonoppia.

Talouselämä-lehdestä: ”Vihreä siirtymä on sittenkin totta, ja se ohjaa miljardit Ruotsiin.”

Ruotsissa porvarihallitus ajattelee kuten muinoin Kiinan johtajaDeng Xiaoping. Ei ole väliä onko siirtymä vihreä vai sininen, kunhan se pyydystää miljardihankkeita, nyt siis Pohjois-Ruotsiin.

Suomessa on vahvaa osaamista siinä, miten miljardien maalailijat lannistetaan. Se on nähty mainiosti norjalaisen Blastr -yhtiön Inkoon teräshankkeen lyttäämisessä.

Miljardihankkeet vaativat aluksi utopistisen suunnitelman. Joskus se onnistuu, joskus ei. Vuonna 2015 Teslan ex-johtajalla Peter Carlssonilla oli idea miljardien eurojen vihreästä akkutehtaasta, mutta ei rahoitusta.

Nyt Northvoltilla on 5 500 työntekijää ja valtava akkutehdas Skellefteåssa. Northvolt tekee kovia tappioita, mutta niin vain yhtiö tammikuussa keräsi viiden miljardin euron rahoituksen Ruotsin laajennusinvestointiin. Laina oli vihreä.

Northvoltin perustajien kakkoshanke on vihreä teräsyhtiö H2 Green Steel. Se on kerännyt 6,5 miljardin euron investoinnit tehtaaseen, joka on rakenteilla Bodeniin. Onneksi kukaan ei Suomessa huomannut, että hävisimme tuonkin teräskisan…

Suomessa surraan turpeenpolton loppua, tuetaan turkiksia, suunnataan verokevennyksiä vanhoille bensa-autoille sekä kutsutaan tuulivoimaa sattumavoimaksi.

Ruotsissa Volvo teki juuri viimeisen diesel-henkilöautonsa. Kiinalaisten omistama yhtiö investoi Göteborgiin miljardin sähköautovalmistukseen.

Scania, Volvo ja Ruotsi siirtyvät nopeasti sähkökuorma-autoihin. Tänä vuonna sähkörekkojen julkisia latausasemia pitäisi Ruotsissa olla jo 130 ja valtion tuki on avokätistä.

Suomessa on yksi julkinen raskaan liikenteen latausasema.

Ensin ruotsalaiset tekevät tuuli- ja vesivoimalla vetyä, jolla valmistetaan vihreää terästä Scanian ja Volvon sähkökuormureihin ja sitten niihin tulee Northvoltin akut.

Parin vuoden päästä Ruotsilla onkin kilpailuetu vähäpäästöisistä, edullisista kuljetuksista. Vielä silloinkin Suomessa pohditaan varmaankin sitä, miten dieselistä saisi marginaalisesti halvempaa kuljetusyrityksille.

 

Kirjoitin samasta aiheesta blogin Suomi menetti miljardien terästehdasinvestoinnin, koska perussuomalaiset panostavat hiilenmustaan tulevaisuuteen.

”Ruotsissa on panostettu valtiojohtoisesti vihreän teräksen tuotannon kehittämiseen jo vuosia. Siksi oli luontevaa, että jätti-investointi meni Ruotsiin, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Anni Lassila.”

Petteri Orpon hallitus perussuomalaisilla voimaterästettynä on kääntynyt toiseen suuntaan kuin vihreään tulevaisuuteen panostava Ruotsi. Orpo toimii perussuomalaisen mustan hiilitulevaisuusvision mukaisesti. Orpo tarvitsee ay-liikkeen kaatamiseen työväestöä vihaavien perussuomalaisten tinkimättömän lojaalisuuden.

”Suomi hävisi jätti-investoinnin Ruotsille – SSAB investoi 4,5 miljardia euroa fossiilittomaan teräs­tehtaaseen Luulajassa.”

Saattaa olla, että Suomi olisi hävinnyt kisan Ruotsille ilman nykyisen hallituksen tumpelointiakin. Ruotsalaiset osaavat sanoa ikävät asiat niin kiltisti, että häviäjä tuntee voittaneensa, kuten terästehdaskisassa häviämisen.

Kun Suomi on tehnyt käsijarrukäännöksen täydessä vauhdissa ja ajetaan menneeseen maailmaan, niin miksi kukaan suurinvestoija sijoittaisi Suomeen? Mitä isompi yhtiö, sitä tarkempi se on imagostaan, jonka ytimessä on vihreä siirtymä.

Huomenna Suomi saattaa olla Afganistanin kanssa samalla viivalla, kun kilpaillaan investoinneista. Äärioikeistolaiset perussuomalaiset ovat Suomelle imagohaitta vastustaessaan vihreää siirtymää ja veivatessaan Suomea hiilenmustaan tulevaisuuteen.

Raahen terästehtaan menetys on varoituskellon soitto. Petteri Orpolla on kuitenkin korvatulpat korvissa ja silmälaput silmillä, ettei hän kuulisi ja näkisi – ja että voisi selittää omatunnolleen ay-liikkeen kaatamisen Kiinan mallin mukaisesti olevan tärkeämpää kuin ilmasto- ja luonnonsuojelu.

Orpon ei kannattaisi ottaa Kiinasta mallia ilmastotalkoisiin sen enempää kuin työväestön kohteluun.”

 

Orpo johtaa Suomea hiilenmustaan tulevaisuuteen, jossa Suomi leikataan raajarikoksi.  Hallituksen tärkein tehtävä olisi ollut laittaa kaikki paukut vihreään siirtymään. Vuosi on hukatta eikä talous ole noussut, vaan laskenut jyrkästi. Vielä kolme vuotta orpoilua, niin takamatka Ruotsiin on kasvanut tähtitieteelliseksi ja valtionvelka hiilenmustaksi nieluksi.

(Talouselämän artikkelin pääsee lukemaan Alma-tunnuksilla, samoilla, joilla pääsee kirjoittamaan Uuden Suomen blogeja.)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu