Sähkön säästämiseksi kielletään moottorilämmittimien käyttö sekä rajoitetaan sähköautojen lataamista

Kun Suomen sähköverkoissa ei pakkaspäivinä näytä riittävän kapasiteettia, niin halvin ja yksinkertaisin ratkaisu sähköpulaan sekä sähkön hinnan nousuun olisi kieltää autojen moottori- ja sisälämmittimet.

Taloyhtiöissä autojen lämmittäminen harakoille estetään katkaisemalla virta sähkökaapista. Omakotitaloissa auton sähköllä lämmittäminen johtaisi rikemaksuun. Bensalämmittimet olisivat vapaita säännöstelystä.

Sähköautojen lataus olisi mahdollista silloin, kun kantaverkkoyhtiö Fingrid katsoo, ettei lataaminen kuormita liikaa verkkoja.

Sähkö- ja hybridiautoja liikkuu maanteillä melkoinen joukko. Pitäisikö sähköautoille lätkäistä tuntuva haittavero niin ostettaessa kuin käytettäessä, sillä ne syövät etenkin talvella paljon sähköä?

Koska Suomessa ei ole huolehdittu alkeellisellakaan tasolla sähköomavaraisuudesta, tilanne ei tule sähkön saannin suhteen paranemaan useisiin vuosiin, ehkä vuosikymmeneen. Siksi sähköautojen lisääntyminen on yksi suurimmista kansallisista uhkista, mikä johtuu juuri kroonistuvasta sähköpulasta. Mitä enemmän sähköautoja, sitä kauempana ollaan sähköomavaraisuudesta.

Poliittisten päättäjien olisi syytä pohtia, onko sähköautoilu niin tärkeää, että kansalaisten pitää niiden takia sähkökatkojen aikana kyhjöttää pakkasöinä kylmentyvässä asunnossa, jossa valot eivät pala eikä liesi lämpene.

Sähköttöminä tunteina ei mieltä lämmitä, kun näkee ikkunasta, miten naapuri kiipeää lämpimään sähköautoon ja hurauttaa pihalta tiehensä. Suusta pääsee silloin sapekkaan kiroilun päätteeksi: ”Sinne menivät nekin sähköt, joilla olisi voinut lämmittää asuntoa ja sytyttää valot kaamosmasennusta helpottamaan.”

Kun ostin auton 2014, en laittanut siihen moottori- enkä sisälämmitintä. Ajatuksena harakoiden lämmittäminen oli kaunis, mutta uskoin lintujen tulevan toimeen ilman moottorilämmittimen hukkalämpöä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu