Sähkön säästämiseksi kielletään moottorilämmittimien käyttö sekä rajoitetaan sähköautojen lataamista
Kun Suomen sähköverkoissa ei pakkaspäivinä näytä riittävän kapasiteettia, niin halvin ja yksinkertaisin ratkaisu sähköpulaan sekä sähkön hinnan nousuun olisi kieltää autojen moottori- ja sisälämmittimet.
Taloyhtiöissä autojen lämmittäminen harakoille estetään katkaisemalla virta sähkökaapista. Omakotitaloissa auton sähköllä lämmittäminen johtaisi rikemaksuun. Bensalämmittimet olisivat vapaita säännöstelystä.
Sähköautojen lataus olisi mahdollista silloin, kun kantaverkkoyhtiö Fingrid katsoo, ettei lataaminen kuormita liikaa verkkoja.
Sähkö- ja hybridiautoja liikkuu maanteillä melkoinen joukko. Pitäisikö sähköautoille lätkäistä tuntuva haittavero niin ostettaessa kuin käytettäessä, sillä ne syövät etenkin talvella paljon sähköä?
Koska Suomessa ei ole huolehdittu alkeellisellakaan tasolla sähköomavaraisuudesta, tilanne ei tule sähkön saannin suhteen paranemaan useisiin vuosiin, ehkä vuosikymmeneen. Siksi sähköautojen lisääntyminen on yksi suurimmista kansallisista uhkista, mikä johtuu juuri kroonistuvasta sähköpulasta. Mitä enemmän sähköautoja, sitä kauempana ollaan sähköomavaraisuudesta.
Poliittisten päättäjien olisi syytä pohtia, onko sähköautoilu niin tärkeää, että kansalaisten pitää niiden takia sähkökatkojen aikana kyhjöttää pakkasöinä kylmentyvässä asunnossa, jossa valot eivät pala eikä liesi lämpene.
Sähköttöminä tunteina ei mieltä lämmitä, kun näkee ikkunasta, miten naapuri kiipeää lämpimään sähköautoon ja hurauttaa pihalta tiehensä. Suusta pääsee silloin sapekkaan kiroilun päätteeksi: ”Sinne menivät nekin sähköt, joilla olisi voinut lämmittää asuntoa ja sytyttää valot kaamosmasennusta helpottamaan.”
Kun ostin auton 2014, en laittanut siihen moottori- enkä sisälämmitintä. Ajatuksena harakoiden lämmittäminen oli kaunis, mutta uskoin lintujen tulevan toimeen ilman moottorilämmittimen hukkalämpöä.
Matematiikan tehtävä:
Kuinka monta prosenttia sähköautojen lataus on Suomen kokonaissähkönkulutuksesta?
Annan lähtötiedot, niin säästyt Guuglaukselta.
Suomessa on 40000 täyssähköautoa
Sähköauton akun kapasiteetti 50kWh
Suomen sähköntuotanto 8500MW
Olettaen, ettei kirjoituksesi ollut vitsi ja sarkasmia, niin palataan asiaan, kun olet laskutoimituksen suorittanut.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys ei ole matematiikasta, vaan siitä, istummeko samassa veneessä. Sitä kutsutaan solidaarisuudeksi.
Onko blogissa sarkasmia, sen pohtiminen jää lukijalle.
Kiva, kun otit kantaa. Yhteiseen pohtimiseen siitä, mikä on järkevää ja kohtuullista. Jokainen puolustaa omia kantojaan, mutta jostain välimaastosta on mahdollista löytää harmonia.
Jonkun mielestä ratkaisu energiariiseihin on yksityisautoilun kielto. Autoa tarvitsevana en sellaisesta ratkaisusta nurisisi. Ei muuta kuin hevosen ostoon.
Ilmoita asiaton viesti
Emme istu samassa veneessä, tietenkään. Solidaarisuudesta on turha nykykapitalismissa edes puhua.
Pohditaan toki, mikä on järkevää ja kohtuullista. Siitä tuskin päästään yhteisymmärrykseen. Ja ei, en nyt tarkoita sinua ja minua, vaan valtakunnan tasolla.
Jonkun mielipide ei ole minkään arvoinen, jos se ei perustu faktoihin ja siihen matematiikkaankin.
En usko, että hevonen nyt on mikään ratkaisu mihinkään, muutakuin ehkä yksilötasolla hyvin harvalle, jos sillekään.
Ilmoita asiaton viesti
Hevosella viittasin ihmisen luovaan mieleen keksiä ratkaisuja olemassaolonsa ongelmiin.
Koska kyse on talviongelmasta, niin polkupyörän lisäksi potkukelkka on myös hyvä ratkaisu. Sillä pääsee nopeasti pitkiä matkoja. Lisäksi potkukelkan virittäminen tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia tuunaajalle.
Kaupungeissa potkukelkkaa ei voi käyttää teiden ja jalkakäytävien hiekoituksen vuoksi, mutta luova mieli keksii kyllä tähänkin ongelmaan ratkaisuja.
Koiravaljakko on myös hyvä, mutta soveltuu lähinnä haja-asutusalueille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei saa kiusata eläkeläisiä faktoilla! Tuhma!
Ilmoita asiaton viesti
Jos noista 40.000:sta sähköautosta puolet on verkossa normaalilla 11kW:n latausteholla , olisi tehon tarve 20.000 x 11kW = 220MW.
https://www.lansi-uusimaa.fi/uutissuomalainen/5567420
Nyt suunnitellaan maantievalojen sammuttamista , jotta saavutettaisiin 20MW:n tehotarpeen aleneminen .
”Väyläviraston ja ely-keskusten vastuulla oleva tieverkko on noin 78 000 kilometriä, ja siitä noin 12 000 kilometriä on valaistu. Virasto laskee, että tievalaistus tarvitsee normaalisti noin 43 megawattia. Jos siitä sammutetaan puolet, voidaan säästää noin viisi prosenttia kulutushuipun mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta Suomessa.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos miljoona sähkökäyttöistä moottorilämmitintä kytketään 2 kW 10 ampeerin pistokkeeseen aamulla, vaadittava sähköteho on 2 000 MW, eli 25% sähkön tuotannosta!
Sitten kun nuo miljoona bensa/diesel autoa on korvattu täyssähköisillä versioilla (2030 – 2050) luvulla, vaadittava teho onkin jo 10 000 MW, eli yli nykyisen koko tuotannon!
Montako tuulimyllyä vaaditaan lisää, jotta talvella sähköverkko ei romahda? Oletetaan tämän aamuinen tilanne jossa Suomen tuulimyllyt tuottivat 300 MW ja joiden max kapasiteetti on 4 000 MW, eli hyötysuhde vajaa 10%. Tuulimyllyjä lienee 4000 kpl 1 MW max teholla.
Päässälaskuna saan 9700 kpl eli Suomen tuulivoimakapasiteetti on kolminkertaistettava …
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautot eivät oikeasti ole ongelma koska niitä ladataan lähinnä öisin. Ei ole mitään järkeä kurittaa autoilijoita.
Öljykriisinaikaiset energiansäästöpykälät voisi ottaa käyttöön: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_1973_%C3%B6ljykriisi
Ilmoita asiaton viesti
”…kieltää autojen moottori- ja sisälämmittimet…”.
Luin blogin pariin kertaa. Taitaa blogisti olla tosissaan. Käsittämätöntä. Moottori- ja sisätilan lämmittimet vievät muka Suomen tuhoon.
Maalämpöön menevän energian seurantani antaa tietoa myös moottorilämmittimen ja sisätilan energian kulutuksesta.
Viime talvena eli viime vuonna noiden kulutus meillä oli 29 kWh. Siis koko vuodessa. Tuolla varmistan liikkeelle lähtiessäni kirkkaat ikkunat eli näkyvyyden autosta ulos. Näen minne menen, ennen kuin olen siellä.
Mielestäni järkevä tavoite ja siitä pidän kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin osa autoilijoista käyttää ikkunoiden auki pitämiseksi jääkraappaa. Jotta ikkunat pysyvät auki ilman lihasmekaniikkaa, pitää autossa olla sisälämmitin. Useissa taloyhtiöissä sisälämmittimen käyttö on kielletty, joten sitä herkkua päästäkseen nauttimaan pitää omistaa kiinteistö.
Helsingin kantakaupungissa on ehkä huonoimmat olosuhteet pitää talvella autoa. Ei ole sähköä ja auto pitää lumisena aamuna kaivaa aura-autojen työntämien lumikasojen alta. Kehä kolmosen ulkopuolella näyttäisivät kommenttien perusteella ajavan Suomen laiskimmat ja itsekeskeisimmät autoilijat, joilla edes jääkraappa ei pysy kädessä. Makaavat kuin kissat uuninpankolla loislämmössä.
Ilmoita asiaton viesti
”…käyttää ikkunoiden auki pitämiseksi jääkraappaa…”.
Saahan sisäpinnaltakin raapattua, mutta silloin raapattu jää auton sisälle sulamaan ja höyrystymään.
Ulkopintojen putsaus auttaa vain vähän jos ollenkaan sisähuurteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Viime talvena eli viime vuonna noiden kulutus meillä oli 29 kWh”
Lohkolämmitin about 1kW?
Sisätilalämmitin about 1kW?
Jos näin , lämmitys päällä tunnin 15 päivänä ?
Ilmoita asiaton viesti
Aiemmin käskettiin käyttämään moottorinlämmittimiä koska esilämmitetty moottoritila pienensi käynnistyksessä syntyviä pienhiukkasia ja ”maailma pelastuu”.
Nyt kieletäään käyttämästä moottorinlämmittimiä ja unohtui se ”maailma pelastuu” teema.
Eikös ole ihmeellistä. Yksikään Vihreä ei älähdä eikä valita…
Ilmoita asiaton viesti
”Yksikään Vihreä ei älähdä eikä valita…”
Blogin pääteema oli haastaa keskustelemaan vihreän ideologian ongelmista. Kun nokan saa reväistyä irti tervasta, pyrstö tarttuu tervaan.
Suomi olisi sähköomavarainen, elleivät vihreät olisi vastustaneet intohimoisesti ydinvoimaa. Piti jopa hallituksesta lähteä, jotta ydinvoimaa ei lisättäisi. Kun ideologian huumehuuruissa työnnetään syrjään reaalimaailman lainalaisuudet, ollaan siinä liemessä, jossa tänä talvena lillutaan. Toivotaan, ettei liemi jäädy talven pakkasissa.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. Juna meni jo.
Ilmoita asiaton viesti
Sellainen huomio että Suomessa ei olla oltu varmaan ikinä omavaraisia sähkössä. On koettu tarpeelliseksi olla riittävän omavaraisia, että pysytään lämpiminä ja ruokittuina, ja loput ostettu muualta.
Ilmoita asiaton viesti
Näin toimitaan sähkökehitysmaa Suomessa, jonka oma sähkötuotanto ei kata edes omaa kulutusta.
”Tyhmyydestä sakotetaan.”
Ilmoita asiaton viesti
Sähkön säännöstely voisi perustua jokaiselle kansalaiselle määrättävälle MWh-kiintiölle. Jokainen päättäköön itse miten kiintiönsä puitteissa toimii – käyttääkö lohkolämmitintä, leivänpaahdinta, sähkökiuasta, sähköhammasharjaa vai lataako jopa sähköautoaan. Tapa millä tämä säännöstely toteutetaan on vielä keksimättä. Naapurivalvonta vai joka kotiin lähetettävä politrukki? Tai ehkä näistä nykyisin etävalvotuista liittymistä saisi helpostikin sähkön automaattisesti katkaistua kun päivän kiintiö täynnä. Ylikulutuksesta voisi tietenkin periä rangaistukseksi hirveä lisämaksu, mutta se suosisi varakkaita joille raha ei ole ongelma mutta sähkö on.
Koska koko sähkökriisi johtuu päättävien poliitikkojen totaalisesta epäonnistumisesta olkoon nykyisten ja entisten kansanedustajien MWH-kiintiö puolet normaalista.
Ilmoita asiaton viesti
Öljykriisin aikana oli ihan toimivat säännöstelyt.
Ilmoita asiaton viesti
”Sähkökello, -parranajokone, -hammasharja, -perunankuorimiskone eivät ole välttämättömiä. Vilustumisilla ja sydän- verisuonisairauksilla on todettu olevan yhteys liian lämpimään asumiseen”. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Nuo eivät kuluta juuri mitään.
Suurin osa sähköstä taitaa mennä siihen, että lämmitetään jotain joten kätevintä on säännöstellä lämmitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän minua huvittikin. Tuo lista on kopioitu Seura-lehden sähkönsäästöneuvoista 1970-luvulla. Siksi lauseet ovat sitaateissa. Ja siksi siellä on hymiö. Jälkimmäisessä lauseessa huvittaa, että lämmön alentaminen perustellaan terveyssyillä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se Seura-lehti mikään lainsäädäntö ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Oomilta tuli ohjeistus:
Sähkönkäyttöä kannattaa vähentää sunnuntaina ja ensi viikolla.
Tärkeimmät vinkit sähkönkulutuksen leikkaamiseen:
Jätä sähkösauna lämmittämättä
Vältä sähköauton lataamista ja auton esilämmitystä
Pudota sisälämpötilaa mahdollisuuksien mukaan alemmas
Vältä paljon sähköä kuluttavien kodinkoneiden käyttöä
Ilmoita asiaton viesti