Venäjän autoteollisuuden riemuvoitto, Ladaan saatiin turvatyyny
Venäjän autoteollisuus on ottanut ensimmäisen jättiloikan sen jälkeen, kun läntiset autonvalmistajat poistuivat maasta. Lada Grantan vakiovarusteluun kuuluu nyt yksi turvatyyny.
”AvtoVAZin toimitusjohtaja Maksim Sokolov kehui tätä turvatyynyt tuotantoon palauttavaa kehitysaskelta todelliseksi voitoksi.”
Oleellisempi kysymys kuluttajan kannalta kuuluu, toimiiko Ladan turvatyyny kolarissa länsimaisten standardien mukaisesti? Toisaalta, onko turvatyynyn toimivuudella väliä? Ukrainassa haaskataan surutta parhaassa iässä olevia miehiä tykinruuaksi. Suuri maa, suuret onnettomuuksissa ja sodissa kuolleiden luvut.
Perestroikan hyvinä aikoina käydessäni Viipurissa ihmettelin elementtitalojen saumojen rakoja, jotka olivat kymmentä senttiä. Suomalainen arkkitehti ihmetteli samaa. Hänelle vastattiin: ”suuri maa, suuret saumojen välit”. Ehkä se kertoo jotain oleellista venäläisestä luonteesta. Ei se haittaa, vaikka saumoista tunkeutuu sisään tuuli ja pakkanen. Juodaan vodkaa lämmikkeeksi.
Venäläisten pelätyt huippuhävittävät ovat kuin Venäjän autoteollisuuden ylpeydet Ladat. Miten muuten on mahdollista, että ukrainalainen eläkeläinen pudotti kiväärillä venäläisen Su-34-hävittäjän kuin sorsan lennosta. Uutisista ei käy ilmi pelastuiko alasammutun koneen lentäjä heittoistuimella.
Miten voi luottaa Ladan turvatyynyn toimivan, jos edes venäläisen superhävittäjän heittoistuin ei toimi?
Suuri maa, suuret raot todellisuuden ja propagandan välillä. Niin suuret raot, ettei vodkatodellisuudella ja propagandalla ole merkityseroa.
Perusladan valmistamista ovat harjoitelleet jo 50 vuotta, mutta vieläkään ei onnistu ei sitten millään. Joku vuosi takaperin oli asiasta hauska dokumentti, kun hankkivat ulkomaisen huippuinsinöörin tehtaan johtajaksi yrittäen parantaen sekä tuotetta, että tuotantoa hieman länsimaiseen suuntaan.
Noh… eihän siitä tietenkään mitään tullut.
Ilmoita asiaton viesti
Lada-tehtaalle aikoinaan hankittiin ruotsalainen pääjohtaja uudistuksien tekemiseksi.
Hän havaitsi tehtaalla valtavan ylimiehityksen, ja jakoi urakalla lopputilejä.
Henkilöstösaneeraus tuli tehtyä, ja sen jälkeen pääjohtajaa itseään alettiin tutkimaan ja potkaistiin pellolle.
Likainen työ tuli tehtyä.
Ilmoita asiaton viesti
Ladojakin valmistetaan suomalaisten suunnittelemilla roboteilla, joka ei kovin miellytä jakoavaimeen ja vasaraan tottunutta venäläistä tuotantokoneistoa. Joten robotitkin ovat saaneet jakoavain -vasarahuoltoa vodkahuuruisilta jo Gorban ajoista lähtien.
Lännessä tämä tunnetaan ilmiönä ” italialainen lakko ”, jolloin työpaikoilla suvaitaan olla, mutta työn tulos on mitä on. Suomessakin tuttua palkankorotusvaatimuksineen.
Ilmoita asiaton viesti
Lähinnä tulee mieleen,että jos tulee vaan kotimaan liikenteeseen niin onko tuon väliä toimiiko vai ei?.
Ilmoita asiaton viesti
Jo Neuvostoliiton aikaan naureskeltiin ”suuri maa, suuret toleranssit.”
Ilmoita asiaton viesti
Jotensakin koomista on, ettei nyky-Venäjä ole pystynyt 2000-luvulla saamaan aikaan oikeasti kilpailukykyistä automallia. Ladat eivät toki enää ole lisenssi-Fiateja tai Samaroita, mutta ovat yhtäkaikki pahasti jälkijunassa eurooppalaisiin ja aasialaisiin autoihin verrattuna.
Oikeastaan venäläistä perusautoa ei ole muuta kuin Lada, neuvostoaikana kotimainen autoteollisuus oli monipuolisempi.
Ilmoita asiaton viesti
”… venäläistä perusautoa ei ole muuta kuin Lada…”
– Eipä jumituta perusautoihin! Suuri maa, suuri kuljetuskalusto. Asovan Autoilija, Kertsinsalmen Kuormurikuski ja Mustanmeren Mooses johdatti kansansa vetten poikki, tällä kertaa Kamazin ratin takana:
https://im.mtv.fi/image/8432732/landscape16_9/1024/576/74179d3d3e00dae89858fbbbaea3b9c2/Yz/2105-putin-krimin-silta.jpg
Ilmoita asiaton viesti
Renaultin-Dacian tekniikkaanhan nuo nykyiset perustuu.
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi että Dacia Duster on hyvä auto, Lada ei sitä ikinä ole.
Ilmoita asiaton viesti
Oudolta tuntui, kun vuorokauden aikana Dusterilla ajellessani matkustamoon kantautui aikamoinen valikoima ns. hälyääniä, kilinää, kolinaa, nitinää, natinaa, naksahtelua ja risahtelua. Auton matkamittarissa oli n. 5000 kilometriä. Se oli ikään kuin vanhentunut ennenaikaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa, mistähän moinen nyt johtuisi. Itsellä neliveto-Duster dieselillä, ei ole hälyääniä sen enempää kuin muussakaan perusautossa. Naapurilla sama bensaversiona ja molemmat olemme helkkarin tyytyväisiä. Minä olen ajellut 2.5 vuotta, hän kohta jo neljä vuotta. Lisäksi tässä 20 savun kylässä kaksi muutakin Duster-kuskia, toinen heistä ammattiautoilija ja yrittäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Myönnän, ettei Duster-testini ole aivan tuore, vaan ehkä maahantuonnin alkuvaiheista. Autoyksilö oli myymälän koeajokappale, ja niiden kohtelusta yleensä en osaa sanoa. Ainakin sitä oli päästy ajamaan vieraana autona ja korvauksetta. Voisiko sellainen houkutella rajuun käsittelyyn?
Tiedän, että eteläisessä Euroopassa ei ole ”Dacia-stigmaa”, vaan valmistajan tilavia malleja ajellaan esimerkiksi taksikäytössä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulossa vikaa, vaiko Dusterauton lyhyissä vikalistoissa.
Islannin karuissa olosuhteissa suosituin auto ja varsin kestäväksi jo vuosien ajan havaittu. Tosin tuskin halpana hyvä vaihtoehto suomalaisille herkkäkorvaisille venäläistyyppisille velkaantuneille SUV- uskovaisille, jotka voivat edelleen ostaa luotolla vanhaa saksalaista autojäämistöä kovin niin naiivisti yli omien varojensa.
Ei natise, kilise, hälyääniä, naksahtele, natinise tai risahtele todellisessa käytössä.
Yhdysvalloissa romutettiin joku vuosi takaperin pari miljoonaa uutta saksalaisvalmisteista autoa päästöhuijausten takia. Suomessa asia oli ok ilman edes keskustelua asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa Kiiskellä olla kokemusta Dusterista?
Eihän sillä naisia saa, mutta hinnan, työn laadun ja ominaisuuksien kombinaatio on suorastaan erinomainen.
Ilmoita asiaton viesti
”Eihän sillä naisia saa…”
– Tuo on arvokas ominaisuus! Ärsyttäisi, jos hameväki olisi koko ajan tunkemassa kyytiin.
Ilmoita asiaton viesti
Siksipä amisjonneilla onkin Bemarit….
Ilmoita asiaton viesti
Ensimmäisillä Dustereilla oli omat ongelmansa, mutta tämänpäivän dusterit on ihan kilpailukykyistä tuotantoa.
Ilmoita asiaton viesti
No ei kokonaan, mutta saas nähdä, kun Renu luopui koko hommasta Venäjällä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, no nythän ne julkaisi sen sähkö-Ladan mikä perustuu 18v vanhalle alustalle, tuskinpa saa kovin laajaan tuotantoon tuotakaan.
”Venäläinen automerkki Lada on tiedottanut tuovansa markkinoille sähköauton, joka olisi nimeltään e-Largus. Kyseessä on autonvalmistaja AvtoVAZ:n automerkki, joka tunnetaan Suomessakin.
Uusi auto ei vielä suinkaan ole valmis, sillä julkistuksessa puhutaan vasta ensi vuonna alkavasta testauksesta. Tämä siitäkin huolimatta, että pohjalla on vuonna 2004 esitelty perusrakenne ja päällä vanha Dacian kuori.”
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e0444ae0-338a-45ff-ad2f-129172ae2988
Ilmoita asiaton viesti
Huomasin tuon myös. Aika karu laite, jo aikoja sitten poistunut tila-Dacian kori, jota tosiaan Lada Larguksena myytiin. Meillä noiden myynti Dacian nimellä jäi pieneksi.
Ilmoita asiaton viesti
Lehtijutussa kysytään ostaisitko. En ostaisi, koska ei tiedä, tuleeko siitä sähkötuoli tai grilli, kesken matkan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen nähnyt videon jossa ladalla rysäytetään rekan keulaan. Niin vaan ukko nousee hajonneen tuulilasin kautta ulos autosta.
Luin uutisen jossa arvioitiin myös iranilaisen Saipa auton lisäävän Venäjällä markkinaosuuttaan. Tästä Saipa autosta minulla ei ole tietoa. Sen sijaan Iranista tulee myös timanttista laatua oleva pösö 301 klooni. Perustekniikalla oleva varma auto.
Olettekos lukeneet Putinin nykyisestä edustus autosta. Hänen henkilökohtainen auto on Lada. Edustusauto on venäläisvalmisteinen Aurus auto jonka lähes seitsemän metrin pituutta liikuttaa tehokas V8 moottori. Puhkeamattomat renkaat takaavat keskeytymättömän matkan viheliäisessäkin ympäristössä. Miltä tuntuisi laittaa auton valot pois päältä kesken ajon? Ei hätää, Auruksessa tuokin on mahdollista sillä autoon integroidut pimeännäkö laitteet mahdollistavat ajamisen ilman valoja hämärimmillä kujillakin. Mörskälemäistä kokoa panssarointineen, yhdistettynä futuristiseen teknologiaan, se on Auris Made in Russia.
Ilmoita asiaton viesti
Olipa hyvä mainos venäläisestä autosta.
Joskus aikoinaan olin turvesuolla töissä. Kaikki koneet tulivat venäjätä (Konela Oy) sellainen pikkupillari DT 75 b ja isompi DT 100, joka oli jenkkiläisen, nelospillarin täysi kopio.
Kerran ajelin sitten nelostietä Ouluun päin, niin yhden huoltoaseman pihalla oli venäläine lentokone. Uteliaisuuttani katsoin sisälle, huoltamon omistaja tuli siihen vierelle ja aloin luettelemaan lentokeen mittarit ja osan vivustoista.
Huoltoaseman johtaja kysyi, olinko lentäjä, vastasin en ole, olen ajanut venäläisiä pillareita, ne on ihan samalaisia siustaltaan hevosenjouhipenkkeineen, ohjaus-sauvoineen ja mittareineen.
Tietenkään pillareissa ei ollut korkeusmittareita.
Voihan se Putinin edustusauto olla yksittäiskappalleena hieno, mutta käsityönä tehty erikoisauto.
Mikä tuossa nyt on sitten ihmeellistä, onhan ne käyneet kuussakin.
Tavalliselle ihmiselle ne ei pysty nykyaikaista autoa kuitenkaan tekemään sarjatuotantona.
Suomessa on niin vähän tosikommareita , että ostaisi niitä, vaikka tekisikin.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla höyhentyyny?
Ilmoita asiaton viesti
Mulla oli vihreä Lada. Se oli kuin punainen vaate Audi ja Mersu kuskeille, etenkin Bemareille. Kun koilotti talla pohjassa jonon ohi, niin sai loppu matkan seurata peräpelistä, miten ohitetut länsiautot kiilasivat väkisin rinnalle ja ohi. Keskisormikin heilui tyylikkäästi.
Parhaaksi työkaluksi Ladan huolto-ongelmiin osoittautui painava vasara. Kun moottori alkoi rallattaa, niin ei muuta kuin kova laaki vasarasta oikeaan kohtaan ja taas matka jatkui.
Takaikkunaan liimattu teippi LUJAA LAATUA LADA oli kokemusteni mukaan venäläistä sarkasmia.
Ilmoita asiaton viesti
Ostin 1980 -luvulla uuden Lada 1200 L. Rahoitus tuli Sypin osakkeiden myyntivoitosta.
– Nauratti ajatus: kapitalistisika ostaa myyntivoitoilla kommariauton.
Se ei koskaan jättänyt tielle. Jälkikasvu itki kun auto vaihdettiin: ”no kun Ladan katolla sai leikkiä”.
– oi niitä aikoja. Parhaimmillaan kesäkartanolle matkasi Ladassa seitsemän eläväistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mullakaan tielle jättänyt, mutta paljon teetti ylimääräistä ropaamista. Jotkut viat oli parempi vain hyväksyä kuin raplata niiden kanssa joka viikko. Uutena ostin ja mittariin tuli noin 80000 km. Ladalla oli oma käyttäjäkuntansa ja käytetyn Ladan arvo verrattuna länsiautoihin oli lähes vastaava, kun ottaa huomioon lähtöhinnan. Ei juuri sen huonompi ostos kuin esim. Datsun 100A.
Varmaan meikäläisen Lada pääsi siitä luovuttuani takaisin Venäjälle, kuten siihen aikaan kaikki muutkin kohtuu hinnalla saatavat Ladat.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan näin boikottien aikana Ladan istuimiin laitettu pehmusteeksi meriruokoa, kuten Moskwitsh autoihin aikana. Haju tarttui vaatteisiin, ja saattomatkalla tansseista daamin kotiin, saatettava kysyi viattomasti, ethän sinä ”ryssä” ole. Mutta porstuassa piti riisua, että pääsi peräkamariin.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän tuottamat asiat, tuntuvat olevan kuin Venäjän laaja manner muutenkin. Hajallaan.
Jos laatua löytyy, ehkä epätyypillisistä kohdista. Vaikea arvioida.
Heterogeenisyyttäkin on jonkin verran, kuten melkein aina.
Ehkä erikoisosaamistakin, ja jos vähemmän heterogeenistä, … sitä syvemmät terät. Tässä on minusta jotain suomalaista samalla, tosin ilmiö taitaa olla yleismaailmallista.
Ilmoita asiaton viesti