Oikoradasta annetaan tahallaan harhaan johtavaa tietoa

Oikoradasta annetaan tahallaan harhaan johtavaa tietoa

Päivän Hesarissa (1.11.2022) on artikkeli oikorataa puoltava artikkeli Suomi-radasta, joka antaa asiasta väärän kuvan toistamalla ratayhtiön selvityksen heikkoudet ja unohtaen ongelmat.

Missään ratayhtiön selvityksessä eikä myöskään artikkelissa tuoda esiin, että Tampereen pohjoispuolen matkustajat Helsinkiin eivät voisi käyttää oikorataa ilman junan vaihtoa Tampereella. Matka-ajat Oulun, Lapin, Porin ja Vaasan suuntaan eivät lyhentyisi ollenkaan, koska oikoradan ajansäästö tuhraantuisi junanvaihtoon varattavaan aikaan. Kuka haluaa junan vaihdon, jos se ei lyhennä matka-aikaa? Tämä pätee myös toisin päin: Helsingistä Tampereen ohi matkaajat joutuisivat vaihtamaan junaa Tampereella, minin hukkuisi oikoradan ajan säästö

Tampereen ratapihan päälle on rakennettu jäähalli. Miten oikoradan lisäraiteet saataisi mahtumaan ratapihalle? Joka tapauksessa se hankaloittaisi liikennöintiä Tampereen ratapihalla. Jos oikoradalle halutaan pakottaa muutakin liikennettä kuin pendelöijät, olisi junavuorojärjestelyn oltava seuraavanlainen:

Pohjoisesta tulevan junan olisi oltava Tampereella 15 minuuttia ennen oikoradan junan lähtöä. Pohjoisen juna jatkaisi matkaa normaalisti pari minuuttia Tampereelle tulonsa jälkeen. Tunnin juna lähtisi 13 minuuttia myöhemmin ja olisi perillä 2 minuuttia ennen pohjoisen junaa.

Helsingistä oikoradan juna ja pohjoisen juna lähtisivät yhtä aikaa, jolloin oikoradan junan olisi oltava Tampereella 15 minuuttia ennen pohjoisen junaa, jotta oikoratalaiset ennättäisivät siirtyä pohjoisen junan laiturille. Tämä jatko- ja vaihtomahdollisuus edellyttäisivät sitä, että Tampereella olisi aina kaksi junaa yhtä aikaa lähdössä samaan suuntaan. Miten siitä ratapiha selviäisi.

Jos junat eivät mahtuisi yhtä aikaa ratapihalle, olisi niiden tultava peräjälkeen, mikä lisäisi junan vaihtoon tarvittavaa aikaa. Pohjoisesta tulevan junan olisi tultava ensin, jotta matkustajat voivat siirtyä tunnin junaan. Miten tulisi käymään, jos oululainen joutuisi aina vaihtamaan junaa kahden minuutin takia varsinkin, kun matka maksaisi enemmän.

Voisiko käydä niin, että oululaiset tai Ouluun menevät hesalaiset eivät haluaisi vaihtaa juna vaan valitsisivat pääradan koko matkalle. Tällisen katastrofin välttämiseksi pitäisi pääradalla matkustamista vaikeuttaa niin, että oikorataa olisi pakko käyttää. Mihin piiloutuisivat oikorataa kannattaneet yleisön kritiikiltä.

Miten käytännössä hoidettaisi, jos pohjoisen juna olisi lumipyryn takia vartin myöhässä? Odottaisiko oikoradan juna pohjoisen junaa vai lähtisikö se aikataulussa ilman pohjoisen poikia?

Artikkelissa mainitaan itsestään selvyytenä lentorata, jonka tarpeellisuutta ei ratayhtiön selvityksessä mitenkään perustella. Seutulassa poikkeaminen merkitsee Helsingistä matkustaville 15 minuutin ajanhukkaa, joten mikä kiire sellainen on, jossa muutaman lentomatkaajan takia viivästetään suurta enemmistöä. Toissa viikolla luin, että Vantaa suunnittelee raitiovaunulinjaa Tikkurilasta Seutulaan.
Mihin lentorataa silloin tarvitaan?

Oikorataa on suunniteltu jo monta vuotta. Suunnittelijoiden pitäisi voida julkaista kuinka he aikovat ratkaista junan vaihdon Tampereen ratapihalla. Tämä on koko hankkeen kriittisin kohta. Ilmeisesti siihen ei ole ratkaisua esittää, joten tältä osin suunnittelu on pään pensaaseen laittamista.

+4
TapioYli-Kovero
Sitoutumaton Hämeenlinna

Kansantaloustieteiljä, keksijä, yrittäjä.
Oman tien kulkija. Kirjoitti 1987 omakustanteen "Keisarin uudet aattet", jossa ennusti, että tuolloinen kovan markan politiikka johtaa suureen devalvaatioon ja 300.000 hengen työttömyyteen, mikä myös toteutui. Ennakoin myös, että Neuvostoliitto siirtyy kapitalismiin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu