Torpataan tunnin juna Tampereelle
Tamperelaiset puuhaavat tunnin junaa Helsingistä Tampereelle. Osamaksulla eli hankerahoituksella rakennetava rata lyhentäisi matka-aikaa Tampereelta Helsinkiin 15 minuuttia, maksaisi miljardeja ja valmistuisi aikaisintaan 20 vuoden kuluttua.
Paitsi suunnittelua ja erilaisia kilpailutuksia niin aikaa kuluisi valituksiin ja umpimetsään rakennettavan ratalinjan ympäristöselvityksiin, liito-oravien, koppakuoriaisten ja kukkien etsintään. Mitähän löytyy metsästä yli 100 km rata-alueelta.
Tunnin rata olisi turmiollinen koko rataverkon kannalta, koska se veisi kaikki rahat muilta ratainvestoinneilta. Esimerkiksi Oulua ja Lappia hyödyttää paljon enemmän Pohjanmaan radalle rakennettava toinen raide kuin 15 minuutin ajansäästö Tampereen ja Helsingin välillä.Tunnin juna edellyttää uutta kalustoa, joten matka Pohjanmaalle hidastuu, koska Tampereella täytyisi vaihtaa junaa, mikä vie enemmän aikaa kuin 15 minuuttia.
Ainoa järkevä vaihtoehto on nykyisen rataverkon parantaminen ja lisäraiteiden rakentaminen. Tunnin junaan suunnitelluilla miljardeilla saisi paljon aikaan kaikkialla Suomessa. Hämeenlinna näyttää olevan tässä asiassa kuin teuraaksi menevä possu. Odotetaan, toivotaan ja katsotaan mitä muut tekevät.
Nyt viimeistään pitää ottaa asiat omiin käsiin ja torpata tunnin juna Tampereelle. Onneksi Hämeenlinnaan liitettiin Renko ja Kalvola eli tunnin junan oikorataa ei voi rakentaa ilman että se ei kulkisi Hämeenlinnan kautta. Ratalinjaus vaatii maakuntakaavan muuttamista, mikä on maakunnan eli Hämeenlinnan päätettävissä.
Rata torpataan kun Hämeenlinna ilmoittaa että se ei muuta maakuntakaavaa, jolloin oikorataa ei voida rakentaa. Hämeenlinnaa tietysti syytettäisi itsekkyydestä ja yhteisen edun vastaisesta toiminnasta. Voidaan kysyä onko Tampere itsekäs, kun se vaatii muutaman tuhannen? ihmisen päivittäisen puolen tunnin ajansäästön takia yhteiskunnalta miljardeja omiin hömpötyksiinsä.
Turun tunnin juna on eri asia, koska radan oikaisu ja parannus merkitsisi todellista säästöä. Sielläkin pitäisi pitää järki kädessa ja rakentaa ensin oikorata Espoosta Saloon ja vasta myöhemmin Salon ja Turun välin parannustyöt.
Ps. Tämä julkaistiin tänään Hämeen Sanomissa suurin piirtein tällaisena otsikolla ” Uusi tunnin juna olisi turmiollinen” eli torpattiin koko juttu. Ketä kiinnostaa tuollainen nössö otsikko. Sattumalta? samalla sivulla yläpuolella oli Sanni Grahn-Laasosen iso kirjoitus otsikolla ”Päärata viivästyy-kuka kantaa vastuun?” Olisiko torppaus vienyt puhdin Laasosen kirjoitukselta:
”Ainoa järkevä vaihtoehto on nykyisen rataverkon parantaminen ja lisäraiteiden rakentaminen.”
Totta. Sekä työllistäminen” Tampereella”.
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan raiderahat mielummin itäiseen rantarataan Porvoo-Loviisa-Kotka.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tuokaan projekti edesauta nykyisen rataverkon parantamista.
X
Ilmoita asiaton viesti
Mutta auttaa melkoisen porukan pendelöintiä varsinkin Porvoon ja pk-seudun välillä. Pitkässä juoksussa on se reitti, jossa Hki-Pietari luotijunan pitäisi kulkea E18 reittiä mukaellen.
Ilmoita asiaton viesti
Joo. Joutavat istumaan vartin pidempään. On se parempi, että niitä miljoonia voidaan käyttää laajempien ihmisjoukkojen ja tuotantoelämän tarpeisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Sijoitetaan rahat Jyväskylän suunnalle ja Itä-Suomeen, jossa rautatieverkosto on retuperällä.
Ilmoita asiaton viesti