Filosofia: Ajankulku ei ole virheellinen teoria

Kuva Ajankulkua todistamassa. Piirros Tarja Kaltiomaa

Tänään lauantaina 10.8.2024 on taas aikaa kulunut. Ne lukijat, joilla on ilo omistaa Ajatus80-kirja, pääsevät mitä parhaimmin seuraamaan tätä Ajatus80-kirjan keskustelua, jossa vastasin artikkelillani Ajankulku ei ole virheellinen teoria kirjassa olevaan artikkeliin ”Ajankulku virheteoreettisesta näkökulmasta”, jonka kirjoittaja on Matias Slalov.

Hei Panu Raatikainen,

kiitos vastauksesta ja tilaisuudesta osallistua keskusteluun maailman vanhimmasta elementistä ajasta. Ansionsa on ajatus-kirjalla tässä keskustelussa, vaikka käsikirjoitustani Ajankulku ei ole virheellinen teoria ei julkaista ajatus-kirjassa. Aikoinaan Helsingin yliopiston professorit Risto Vilkko ja Jan von Plato neuvoivat minua kirjani Kristillinen filosofia käsikirjoitusvaiheessa, että minun pitäisi perustaa omat verkkosivut. Nyt kirja on ollut julkaistuna ensin e-kirjana ja nykyään myös pahvikansissa (Mediapinta 2022 Tarja Kaltiomaa). Verkkosivullani on ollut paljon enemmän sisältöä kuin nykyään, koska tein sivustosiirron ja monia kirjoituksia olen julkaissut e-kirjoina (Ellibs.com Tmi Tyhjapaperi). Verkkosivustoni osoite on tyhjapaperi.fi ja siellä on taustaa lähettämälleni artikkelille. On hienoa, että voimme elää tässä ajassa, jossa ihmiskunnan tietoisuus omasta ympäristöstä aika-avaruudessa kasvaa ja laajenee, vaikka maailmamme toivottavasti pysyy entisellään siitä huolimatta. Taustatietoa kirjoitukseni on verkkosivullani kohdassa Eräänlainen johdatus tähtitietoon.

Ystävällisin terveisin,

Tarja Kaltiomaa

*

Hyvä Tarja Kaltiomaa,

Olemme tehneet päätöksen julkaisuun Ajatus lähettämäänne käsikirjoitusta ”Ajankulku ei ole virheellinen teoria: Ajankulun pystyy helposti todistamaan” koskien.

Päätöksemme on: Käsikirjoitus on hylätty

*

Arvioija A:

On ilahduttavaa, että Ajatuksessa julkaistut kirjoitukset herättävät lukijoissa pohdintaa ja innostavat heitä kirjoittamaan vastineita. Tämä on nyt tapahtunut Matias Slavovin kirjoituksen kohdalla, johon tarjottu kirjoitus on kommentaari.

Valitettavasti kirjoitus ”Ajankulku ei ole virheellinen teoria: Ajankulun pystyy helposti todistamaan” perustuu kuitenkin väärinymmärrykseen siitä, mitä termillä ’ajankulku’ tarkoitetaan keskustelussa, johon Slavov kirjoituksellaan osallistuu. Tästä syyystä kirjoittajan tarjoamat esimerkit ajankulusta – Parmenideen teoriaansa merkitsemät fragmentit, vierimään heitetty pallo, planeettojen liike, kello, kalenteri ja päiväkirja – eivät todista sitä, mitä kirjoittaja esittää niiden todistavan. Päinvastoin kaikki esimerkit ovat yhtä lailla selitettävissä neliulotteisessa aika-avaruudessa, jossa ajankulkua ei ole. Koska tarjottu kirjoitus nojaa perustavanlaatuiseen väärinkäsitykseen, ja on myös muilta osiltaan (esim. keskustelu neljästä/viidestä peruselementistä) sekä selkeydessään että perusteluiltaan puutteellinen, suosittelen, että kirjoitusta ei hyväksytä julkaistavaksi Ajatus -lehdessä.

Suositus: Hylkää käsikirjoitus

*

Tämä on kiintoisa kirjoitus, joka on saanut inspiraation Slavovin artikkelista.  Arvioni mukaan se on kuitenkin tyyliltään ja sisällöltään sen luonteinen, ettei se sovellu julkaistavaksi Ajatus -lehdessä.  Sopiva forum voisi olla vaikka kirjoittajan oma blogi.

Suositus: Hylkää käsikirjoitus

*

Ajankulku ei ole virheellinen teoria

Tarja Kaltiomaa

30.12.2023

 

Ajatus80-kirjan ensimmäinen artikkeli kirvoittaa kirjoittamaan. Ajankulku virheteoreettisesta näkökulmasta on otsikko, jonka sinänsä ansiokas kirjoittaja Matias Slalov on valinnut teorialleen. Sanoisin oman ajatteluni perusteella, että kirjoittaja ei halua todeta ajankulkua virheelliseksi teoriaksi tai asiaksi, muuten hän ei osoittaisi otsikkotasolla teorian olevan virheellinen.

Ajasta on nykyään paljon vapautuneemmin kirjoitettu ja luennoitu kuin kirjoituksessa mainitun Parmenideen fragmenttien kirjoittamisen aikana. Sinänsä Parmenideen fragmentteihin teoriansa merkitsemisestä on kulunut runsaasti aikaa. Joten todistetuksi nyt on jo tullut vastaväittämänä, että aikaa on kulunut ja voimme todeta aikaa kuluneen, koska fragmentit ovat haurastuneet ja kuluneet. Ne siis on paikallisesti joskus paljon aiemmin tallennettuja kirjoituksia.

Ensimmäisen kappaleen Slalovin kirjoituksesta luettuani intoudun hieman leikillisesti ja huumoripitoisesti kirjoittamaan muistivihkooni, että kirjoittajalla on negatiivarin asenne ja että hän kirjoittaa teoriaansa singulariteettinä. Arvelen tämän johtuvan siitä, että vielä nykypäiväänkään mennessä peruselementtien joukossa ei luetella aikaa ensin. Peruselementtejä luetellaan hieman eri tavoin, mutta niiksi yleensä sanotaan maa, ilma, vesi ja tuli. Kun luettelon ensimmäiseksi elementiksi luetellaan aika: aika, tuli, vesi, ilma ja maa – voidaan alkaa luoda parempia ja kestävämpiä teorioita ajasta ja ajan kulusta.

Yksittäisenä tarkastelijana ja teorian pohtijana ajasta ei tosiaankaan saada kummoista totuutta irti. Mutta kun viitataan aika-käsitteen osalta nykyaikana siihen, että voimme todeta jopa rauhallisella paikkakunnalla, että muita ihmisiä on kokemassa samaan aikaan aikaa eritavalla kuin me tarkastelijana, Slalovin virheteorialta hänen itsensäkin onneksi putoaa pohja.

Slalov luettelee artikkelissaan seuraavasti:

olemassaolon tulevaisuus

olemassaolon nykyisyys

olemassaolon menneisyys

Kaikki nämä käsitteet pitää todeta suhteessa paikkaan, maailmaan. Maailma on ”paikka”, jossa ajalliset asiat, ajallisuus, tapahtuu.

olemassaolon tulevaisuus – oletukset

olemassaolon nykyisyys – havainnot

olemassaolon menneisyys – jäljelle jääneet jäljet (todisteet)

Aikaa tarkkaileva henkilö on ihminen. Maapallon fysikaaliset olosuhteet ihmiselle ovat myös kaikkia peruselementtejä aikaa, tulta (energia), vettä, ilmaa ja maa (paikka, maailma). Kun nämä perusoletukset otetaan huomioon – mitä ilman ihmistä ei ole tarkkailijana – ajan kulun voi kokea ja jopa tuntea. Asia on runoudessa usein todettu ajatus, toteama.

Maa, paikka on pysyvä maailmallinen todellisuus ihmisellä. Ihmisellä on kuitenkin hyvin erityisiä ja erilaisia aistikokemuksia, koska henkisyyteen perustuvina kojeina biologiset aistit ovat yksilöllisiä, vaikka ihmisen lajiominaisuudet näyttävät tekevän biologisista aistimiskojeista kuin ne olisivat yhtenevät kuin auton varaosat. Näin ei ole ja oma teoriani on kerrottuna kahdessa käsitettä fenonyymi kuvaavassa julkisesti tuotetussa artikkelissa: Filosofia: Tyyppi kuin tyyppi, fenotyyppi fenonyymi sekä Fenonyymin ilmenevät (laitan artikkelin kirjoituksen loppuun, koska oli kadonnut). Voitaisiin ajatella biologian ihmisessä olevan kovin vahva lajia yhtenäistävä perusterveyden tuottava perintö, mutta koska ihmisellä on henkinen perustansa (kirja Kristillinen filosofia), biologiset aistimiskojeet ihmisellä voivat hyvinkin tuottaa erittäin yksilöllisiä havaintoja ja aistimisia.

Lisäksi tunnettu fyysikko Stephen Hawking kertoo kirjassaan Ajan lyhyt historia, että maapallo sijaitsee tai ”sijaitsee” aika-avaruudessa. Tämä väite on tuonut ihmiskunnan uuteen avaruudelliseen tilanteeseen. Olemme maapallon historian aikana oppineet vähitellen tuntemaan maapallo-tyyppisellä planeetalla, ns. kiviplaneetalla aurinkokunnassa, vallitsevan fysiikkatodellisuuden. Tämä fysiikan kupla maapallolla vallitsevana todellisuuden rajaajana ja mahdollistajana tuottaa ihmisolennolle normaalin todellisuuden, joka on ihmisen aistiensa varassa toteama havaintomaailma. Lisättyä todellisuutta tuotetaan nykyään erilaisin ulkoisin kojein: kamera, mikroskooppi, teleskooppi jne. Tämä kaikki tieto alkaa horjuttamaan sellaista kieltämiseen ja rajallisuuteen perustuvaa ajattelua maailmasta kuin Slalovin kirjoituksessaan tuomat näkökulmat ovat.

Stephen Hawkingin aika-avaruusteoria mahdollistaa useita samanaikaisia ajallisia kokemuksia jo sinänsä, mutta sen perusteella on mahdollista tuottaa laajempialaisia avaruusinfrastruktuuriteorioita Albert Einsteinin suhteellisuusteoriaa mukaellen.

Kirjoituksessaan Matias Slalov viittaa siihen, että ei olisi olemassa ajan virtaa tai ajan kulumista todistavaa mahdollisuutta todellisuudessa. Luettelen tähän kuitenkin useita yleisesti läntisessä maailmannäkemyksessä tuttuja ajan kulumista osoittavia todettuja mahdollisuuksia: kello, kalenteri, päiväkirjat, patina ja kulumisjäljet. Muitakin vastaavassa tarkoituksessa käytettäviä mahdollisuuksia varmasti löytyy.

Tulevaisuusteoria voidaan todistaa yksinkertaisesti heittämällä pallo vierimään.

Kuva Ajankulkua todistamassa. Piirros Tarja Kaltiomaa

 

Kuva 1: Henkilö heittää pallon vierimään. Näkökentässä näkyy pallon osalta sen tulevaisuutta.

Aika-avaruuden jatkuvuus ja tulevaisuus tulee todistettua samaan tapaan.

Kuva 2: Planeetta liikkuu avaruudessa. Voimme havaita ja myös uskoa planeetan tulevaisuuteen aika-avaruudessa (uutta ajallista ajattelua ja teoriaa).

Kokeminen ja todellisuus ovat eri asioita.

Planeetta etenee aika-avaruudessa hitaasti. Tulevaisuus todistettu. Menneisyys todistettu. Nykyhetki on jokaisella omansa.

 

Kirjallisuutta:

Stephen W. Hawking (1988, 1996) Ajan lyhyt historia, Suomenkielinen laitos 978-951-0-39486-1.

Tarja Kaltiomaa (2013, 2022) Kristillinen filosofia 978-952-81-1055-2 Painettu Suomessa Mediapinta.

 

Tervetuloa lukemaan uutta blogisivuani https://kvalifysiikkaantropologia.blog/

10.8.2024 Tarja Kaltiomaa

 

Artikkeli ”Fenonyymin ilmenemät”, jonka olen kirjoittanut 1.7.2016:

Fenonyymin ilmenemät

Aiemmissa kirjoituksissani olen tuonut esille käsitteen fenonyymi fenotyypin rinnalle. Fenonyymi on ihmisen henkinen ilmiasu kun taas fenotyyppi on fyysinen ilmiasu. Fenonyymi määrittelee ihmisen käyttäytymistä tavallaan taustalla. Kaikki ihmisen käyttäytymisessä näkyvä ilmentymä ei ole fyysisen olennon tai ihmisen fyysisen ilmenemismuodon tuottamaa, vaan ihmisen henkinen olemus määrittelee käyttäytymistä paljon.

Tästä voidaan osoittaa useita esimerkkejä. Suomen kansa on ehkä fenonyymien tutkimiseen yksi oivallisimmista. Meillä on melko yhteneväinen kulttuuri, kansan luonne ja suomalaisille tyypillinen fenotyyppi-ilmiasu, eli ulkoinen olemus. Fenotyyppi periytyy vanhemmilta. On osoitettu, että suunnilleen ¼ fenotyypistä tulee isältä, ¼ äidiltä ja loput ihmisen omasta fenonyymistä. Tämä kaava ei yksilöittäin päde suoraan, mutta uskoakseni viimeaikaiset geenitutkimukset summittain tätä teoriaa tukevat. Ihmisen fenonyymi on vahvuudeltaan erilainen riippuen siitä, minkälainen ihmisen (olennon) viimeaikainen elinympäristö on ollut. Suomeen on viime vuosikymmenten aikana tullut ulkomailta paljon ihmisiä ja paljon ihmisiä myös fenonyymeinä. Tätä muuttoa voitaisiin kutsua kalevalaisittain tuonelan muutoiksi: ihminen ei muuta välttämättä fyysisesti esimerkiksi liikennevälineillä maahamme, vaan siirtyy rajan yli tuonelan puolella fenonyyminä. Tällaisten ihmisten käyttäytyminen syntymän jälkeen, vaikka ovat suomalaisia fenotyypiltään, saattavat käyttäytymiseltään olla esimerkiksi meille vieraan uskonnon mukaisesti ajattelevia.

Uskonnot ovat ihmisille tärkeitä nimenomaan heidän fenonyymisyytensä vuoksi. Heillä saattaa olla fenonyyminsä siis henkisyytensä puolesta taustalla pitkäaikainen tietyn uskonnon harjoittamisen piirissä omaksuttu käyttäytymismalli. Kun ihmisen henkisyys siis hänen fenonyyminsä on voimakas, myös käyttäytyminen on saattanut piirtyä voimakkaaksi käyttäytymismalliksi ihmisen olemukseen.

Kun ihminen kasvaa lapsesta saakka jossakin maassa, hän omaksuu tuon maan kansanluonteen omaisen käyttäytymisen ajan mittaan. Ihmisestä kasvaa myös henkisesti sen maan kansalainen, jossa hän asuu. Hän oppii luonteenomaisen ja leimallisen kansalaisuuden, koska ihmisessä vaikuttaa sekä fenonyymiin vaikuttavat henkiset asiat että myös kasvatus ja oppi, jota saa maassa asuessaan. Esimerkkinä voidaan sanoa, että jos helsinkiläinen muuttaa Savoon, hän savolaistuu muutamassa vuosikymmenessä. Silti hänen käyttäytymisessään ja luonteessaan myös helsinkiläisyys näkyy pitkään.

Suomalainen julkinen media on jo monen vuoden ajan ollut melko uskontokielteinen. Suomessa valtauskontona on jo viidensadan vuoden ajan ollut kristinusko. Sitä ennen suomalaiset ovat olleet pakanauskontojen harjoittajia. Kristinusko on yhtenäistänyt kulttuuriamme muun Euroopan kulttuurien kanssa. Kuitenkin viime vuosisadalta lähtien maassamme on ollut hyvin omaksuttuna yksiavioisuus ja naisrauha. Kristinuskoon vanhemmat antavat kastaa lapsensa kristinuskoon jo pian syntymän jälkeen. Tämä osaltaan ja myös lasten kasvatuksessa noudatettu uskonnonopetus on pitänyt maamme melko rauhallisena uskonnollisuuden ja uskonnon harjoittamisen suhteen. Suomalaiset ovat normaalikristittyjä ja elävät normaalia ihmisen elämää, jossa kunnioitetaan toisen ihmisen koskemattomuutta. Avioliitto tarkoittaa yhteisöllistä lupaa puolisoiden, miehen ja naisen, keskinäiseen läheisyyteen. Yhteisöllinen lupa läheisyyteen on ihmislajissa tyypillinen ja antropologisesti tunnustettu tapa jatkuvuuden hyväksymiseen ja populaation uusintamiseen. Populaatiota vartioidaan eri ihmisyksilöiden taholta niin, että tietyllä alueella elävä populaatio, nykyään maa, valtio, kansa, saa elatuksensa alueella työnsä avulla luonnosta. Tätä asiaa populaation tulee valvoa ja siten pitää populaation kasvu hallittuna. Uskontokielteisyys näkyy oikeastaan vain julkisessa mediassa, mikä ei tietenkään voi olla vaikuttamatta ihmisten varmuuteen omasta uskonnostaan. Suomessa ei ehkä yleisesti tiedosteta sitä, että suomalainen elämäntapa on melko vapaata näkyvästä uskonnonharjoittamisesta sen vuoksi, että se on kunnollista elämäntapaa, jota uskonnolla ei tarvitse paljon korostaa ja vahvistaa. Suomalaiset osaavat elää normaalia ihmiselämää, jossa on kunnioitusta toista ihmistä kohtaan ilman voimakasta rituaalista tapojen vahvistamista eli uskonnon näkyvää harjoitusta.

Edellä mainittu seikka saattaa maahanmuuttajien mielestä olla hämmentävää. He saattavat nähdä suomalaisten elävän jonkinlaisessa uskontotyhjiöstä ja saattavat sen vuoksi kokea velvollisuutenaan suomalaisten ”käännyttämisen” omaan uskonnonharjoitukseensa.

Mielestäni suomalaisen median jo kohteliaisuuden vuoksi suomalaisia kohtaan pitäisi kertoa suomalaisesta uskonnosta lehdissä. Kohteliaisuus voisi ulottua myös maahamme muuttaneita ihmisiä kohtaan, jotta näiden ei tarvitsisi elää jonkinlaisessa levottomassa tietämättömyydessä sitä kohtaan, mistä maamme kulttuurin perusteissa on kysymys. En haluaisi liikaa ajatella etelän vanhojen kulttuurien ihmisten puolesta sanoessani heidän arvelevan suomalaisesta kulttuurista, että tämä on kovin uusi kulttuuri heidän vanhoihin kulttuureihinsa verrattuna ja siten alkaa tuntea velvollisuutenaan suomalaisten sivistämisen ja uskonnon harjoittamisen neuvomisen. Kuitenkin suomalainen uskonnollisuus on integroituna maassa vallitsevaan elämäntapaan niin, että useimmat ihmiset ovat uskovaisia kristittyjä ihmisiä, vaikka sitä ei korosteta päivittäisessä elämässä nykyään enää. Tämä mielestäni tarkoittaa, että kristinuskon avulla on opittu maamme pohjoiseen sijaintiin sopiva elämäntapa ja elämäntapa sinällään pitää sisällään ihmisen tarvitseman ravinnon sekä fenonyyminsä että fenotyyppinsä osalta. Tämä ei ole ollut maamme sijainnin puolesta itsestään selvyys, vaan omissa kirjoituksissani Kristillinen filosofia (Elisa Kirja 2013) kerron, että ihmiselämä Suomessa ja muilla pohjoisilla alueilla on mahdollistunut ja menestynyt sen perusopin avulla, jota Jeesus Nasaretilainen opetti jo 2000 vuotta sitten lähimmäisenrakkautena ja josta suomalaiset ovat lukeneet Raamatusta jo koko lukemisosaamisensa ajan. Kristillinen kirkko on opettanut Suomessa kristinuskoa ja lähimmäisenrakkautta pitkään ja uskon, että fenonyymiltään monet vahvat suomalaiset vaikuttajat ovat kristinuskon piirissä asuneet muuallakin Euroopassa kristinuskon vaikutuspiirissä ajan laskun alusta lähtien.

1.7.2016 Tarja Kaltiomaa

Lukijalle tiedoksi käsitteestä fenonyymi. Käsite fenonyymi ei esiinny kirjassa Kristillinen filosofia, vaan se esiintyy julkisessa kirjoituksessa ensimmäistä kertaa artikkelissa Filosofia: Tyyppi kuin tyyppi, fenotyyppi fenonyymi , joka on kirjoitettu samana vuonna marraskuussa kuin kirja Kristillinen filosofia on ilmestynyt elokuussa 2013 Elisa Kirjassa lyhennettynä e-kirjaversiona. Olen esitellyt käsitteen fenonyymi myös Suomen Filosofisen yhdistyksen kokouksessa yhdistyksen jäsenenä 29.3.2017. TK

TIEDOKSI LUKIJALLE 15.8.2024 Keskustelu siirtyy myös uudelle blogisivulleni linkissä

https://kvalifysiikkaantropologia.blog/2024/08/15/filosofia-ajankulku-ei-ole-virheellinen-teoria/ 

Tervetuloa!

 

TarjaKaltiomaa
Espoo

Kirjailija, filosofi, runoilija, valokuvaaja: aiheena Kristillinen filosofia. Kirjoittelen omalle verkkosivustolleni Tyhjäpaperi UUSI OSOITE http://www.tyhjapaperi.fi kristillisyydestä filosofisen näkemyksen ja kirjan Kristillinen filosofia perusteella. Kuulun evankelis-luterilaiseen seurakuntaan ja vaikutan seurakunnassa tavallisena seurakuntalaisena. Olen puolueisiin sitoutumaton, "monipuoluediggari", seuraan politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua maltillisesti. Jäsenyyksiä yhdistyksissä: Espoon Kirjailijat ry jäsen vuodesta 2013 (hallituksessa vuonna 2022), Soukan Kamerat ry hallituksen jäsen vuodesta 2014, yhdistyksen sihteeri, Luonnonfilosofian seura jäsen vuodesta 2013, Suomen Filosofinen yhdistys jäsen vuodesta 2013, kotiseutuyhdistys Kivenlahti-Stensvik ry kannatusjäsenyys. Olen kirjailija ja yhteiskunta-aktiivinen seniorikansalainen, eläkkeellä atk-uran jälkeen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu