Filosofia: Älyä ja teknoälyä

Kestävään kehitykseen tarvitaan rahan tuotantoa rahoitustoimialalla Valokuva: Tarja Kaltiomaa

Lueskelin juuri 21.2.2023 laatimani kirjoituksen Filosofia: Älyä vai tekoälyä. Tekoäly on saanut hienon englanninkielisen lyhenteen AI ja sitä tarjoillaan jokaisessa maailman kehityssopassa itsestään selvänä aineksena kuin perunaa konsanaan. Pitäisikö tekoäly pullauttaa sille paremmin sopivalle paikalle ja alkaa nimittää sitä teknoälyksi? Mitään muuta älyä se ei ole eikä siitä muuta älyä pidä tuleman.

Kysymys alun perin oli siis Älyä vai tekoälyä? Uusi kysymys voisi olla Älyä ja teknoälyä?.

Tässä on ratkaiseva ero sen suhteen, miten ihmisinä suhtaudumme koneisiin ja laitteisiin. Ja miten suhtaudumme itseemme ihmisinä. Jos me ulkoistamme älyn tekoälyksi, annamme itsellemme laiskan luvan olla älyämättä mitään itse. Tuollainen tekoälyaate vie ihmiset mukanaan kuin lippunarussa konsanaan.

En olekaan tiennyt kuin vasta vähän aikaa, että englanniksi tekoäly on Artificial Intelligence, mstä juontuu tuo aiemmin mainittu AI-lyhenne. Teknoäly sanasta tulisi siis Technological Ingelligence eli TI. Jo sanojen aakkostuksessa käsite joutuu paremmin sille sopivalle paikalle.

Kirjailijana olen tutkiskellut tätä meidän ihmisten maailmaa vuosituhat-perspektiivillä eli pitkällä aikakantamalla. Egyptin pyramidit siintävät horisontissa jo esitelmän ”Esinemaaliman kehitys ja merkitys Hannah Arendtin filosofiassa” myötä, jonka esitelmän pidin Luonnonfilosofian seuran kokouksessa 4.4.2023 Tiedetalolla Helsingissä. Esitelmän video on verkossa edelleen, kuten muutkin seuran esitelmien videot. Esitelmässä Hannah Arendtin kirjan Ihmisenä elämisen ehdot mukaisesti kiidän ajallisesti Egyptin pyramidien rakentamisen merkityksen tunnelmiin ja sitä seuranneisiin vuosituhansiin ja vuosisatoihin. Tämä ajallinen näkökulma tuo mieleen meidän ihmisten maapallohistorian ja sen kehityksen, mikä sillä on ollut vuosisatojen saatteessa. Esivanhempamme viettivät hyvin erilaista elämää  kuin me nykyihmiset tässä kiiremaailmassamme. Kaikista ihmisistä ’ylhäistöstä alhaistoon’ on tullut suorittajia ja tuottajia, ja vähintään kuluttajia. Vasta päästyämme vaivoin 2000-luvulla jo pari vuosikymmentä eteenpäin, on nähtävissä, että ihmisillä on aikaa myös ajatella. Tuota ajattelun versoamista ei pidä tukahduttaa millään uhkaavalla tekoälylläkään, joten siksi ehdotan tätä tänään mieleen tullutta uutta käsitettä tekoälyn tilalle, eli teknoälyä. Teknoäly ei tuota sellaista asennetta, että se korvaisi minun tai sinun oman älyn ja ajattelun. Ihmisen älyä ja ajattelua ei korvaa mikään, eikä sellaista käsitystä pidä tuottaa edes uutuuksien markkinointihuumassa.

Tein hakuohjelmalla Google kyselyn hakusanalla ”teknoäly” ja sain tulokseksi, että sana onkin ihan uusi sana internetissä ainakin suomeksi haettuna. Englanniksi sanalla Technological Intelligence on jo käyttöä, mutta englannin kielessä varmaan joustoa löytyisi tähän uuteen käyttötapaan. Markkinat ratkaisee, mutta toivotaan, että ihmisen ja ihmiskunnan eduksi. Uusi teknologia yleensä aina aluksi elää ja muuttaa muotoaan, joten sellainen tekoälyuhka, jota kuvaan kirjoituksessani ”Filosofia: Älyä vai tekoälyä” ei vahvistuisi uhkaamaan ihmiskuntaa,

Verkkosivusto Tyhjä paperi Ajankohtaista (tyhjapaperi.fi) .

Koneiden pitää pysyä aina ihmisten palveluksessa ja muuta asemaa niille ei pidä antaa. Alkuperäinen otsikon kysymykseni sisältää apusanan vai ”Älyä vai tekoälyä” ja uusi kysymys on siis varustettuna apusanalla ja ”Älyä ja teknoälyä”. Edellisessä ihminen voisi ikään kuin valita onko hänellä älyä vai voisiko hän ulkoistaa älynsä koneelle, kun taas jälkimmäisessä vaihtoehdossa ihminen pysyy isäntänä (ja emäntänä). Ihminen ei voi ihmiskunnassa ulkoistaa järjen käyttöä – ja siis älyä – pelkästään koneille, koska vastuu maailmastamme on ihmisellä.

Koneälystä voi ihmisille ja ihmiskunnalle olla ja kehittyä arvaamatonta hyötyä. Kone pitää vain pitää ihmisen palveluksessa, joka kantaa teoista ja toiminnasta moraalisen vastuun.

Nykyään lienee kehitteillä sellaista teknologiakehitystä, jossa tietokoneita hyödynnetään ihmisten hyväksi mm. talouden alalla. Tällaisten asioitten uutisointi on vasta alkuvaiheissa, joten näyttää siltä, että ihmisten tottuminen taloutta helpottaviin hankkeisiin vaatii sopeumista ja aikaa, ja myös tulevaisuuden uskoa. Moni vasta kypsään aikuisuuteen ehtinyt ihminen on eläkevaiheissaan alkanut luovuttaa paikkaansa maailmassa nuoremmille. Tähän vaiheeseen elämässä liittyy paljon tunnekokemusta. Ihminen iloitsee suvun perhetapahtumista, mutta samalla saattaa kokea ulkopuolisuuden tunnetta siitä, että paljon jäisi kokematta häneltä itseltään, kun elämää on vain vähän jäljellä. Tämä on länsimaisessa elämäntavassa yleinen ajattelutapa. Tieteestä on ihmiskunnalle paljon hyötyä, mutta tiede on myös vienyt ihmisen uskon elämän jatkuvuuteen. Meidän esivanhempiemme aikaan oli luonnollista jättää kaikki viimein Jumalan käsiin ja tämä ajatus ja siunaus pyhitettiin kirkossa. Tiede ei ole tätä asiaa löytänyt vielä, mutta olen itse päättänyt uskoa esivanhempiemme älyyn eli intelligenssiin tässä asiassa. Miksi he olisivat rakentaneet kestävimmät rakennuksensa kirkot, elleivät olisi uskoneet tulevaisuuteen ja myös itsensä tulevaisuudessa (tai taivaassa) elävänsä. Kirkko ja usko ei elämän jatkumisen suhteen vaadi yleensä tietämistä, vaan nimenomaan usko ja yhteinen usko länsimaissa on uskonto, jota sanotaan myös kristillisyydeksi.  Asiasta lisää kirjassa Kristillinen filosofia, jossa on yhtenä kappaleena Ihmisen henkinen jatkumo. Tämän perusteella, kun teemme teknologiakehitystyötä tänä päivänä, teemme sitä myös huomisen hyväksi ja sitä myöten myös itsemme hyväksi ihmisinä. Tietokoneita ei pidä palvoa, vaan niitä käytettään hyväksi niin kuin muitakin koneita. Taloudessa tietokoneista saattaa suurin hyötyä koitua rahoituspuolella, jossa sellaiset pääomat, joita voidaan jakaa, jaetaan teknoälyn avulla. Teknoälyssä tuotetaan ohjelmat, joiden mukaan kaikki suurimmat rutiinityöt tehdään koneiden avulla ja kone sylkäisee sisuksistaan erikoistapaukset henkilöstön käsittelyyn. Kuulostaa lähes Orwellilaiselta utopialta, mutta se on jo meillä Suomessakin käytössä olevaa teknologiaa mm. palkanmaksussa ja eläkelaitoksissa.

Yhteiskuntakehitys siis älyttömyyden (ulkoistetun tekoälyn) vai ihmisen älyn, järjen, mukaan: tulevaisuus on sellainen, miksi sen teemme!

26.7.2023 Tarja Kaltiomaa

 

Kirjoittajan aiempia blogikirjoituksia ovat:

Filosofia: Sokrates – mitä tarkoittaa? | Uusi Suomi Puheenvuoro

Taiteilijana Suomessa – elävän taiteilijan elävää elämää – tutkimus | Uusi Suomi Puheenvuoro

Filosofia: Oi aikoja, oi tapoja! | Uusi Suomi Puheenvuoro

Esitelmä Esinemaailman kehitys ja merkitys Hannah Arendtin filosofiassa: VIDEO

 

 

 

 

TarjaKaltiomaa
Espoo

Kirjailija, filosofi, runoilija, valokuvaaja: aiheena Kristillinen filosofia. Kirjoittelen omalle verkkosivustolleni Tyhjäpaperi UUSI OSOITE http://www.tyhjapaperi.fi kristillisyydestä filosofisen näkemyksen ja kirjan Kristillinen filosofia perusteella. Kuulun evankelis-luterilaiseen seurakuntaan ja vaikutan seurakunnassa tavallisena seurakuntalaisena. Olen puolueisiin sitoutumaton, "monipuoluediggari", seuraan politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua maltillisesti. Jäsenyyksiä yhdistyksissä: Espoon Kirjailijat ry jäsen vuodesta 2013 (hallituksessa vuonna 2022), Soukan Kamerat ry hallituksen jäsen vuodesta 2014, yhdistyksen sihteeri, Luonnonfilosofian seura jäsen vuodesta 2013, Suomen Filosofinen yhdistys jäsen vuodesta 2013, kotiseutuyhdistys Kivenlahti-Stensvik ry kannatusjäsenyys. Olen kirjailija ja yhteiskunta-aktiivinen seniorikansalainen, eläkkeellä atk-uran jälkeen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu