Filosofia: Olemassaolon ja henkisyyden problematiikasta

Kirjoitustyön perustyökalut ovat kynät.

Olemassaolon ja henkisyyden problematiikasta, Tarja Kaltiomaa

6.5.2021 (Vartija-lehti verkossa Matti Taneli Kant Jumalan olemassaolon ja moraalin suhteesta) Kirjoituksen innoittamana kommentoin verkkolehteen näin:

Filosofit ja filosofiasta kiinnostuneet ihmiset kommunikoivat yleensä kirjojen avulla. Tämä on sivistyksessä oleellinen asia. Niinpä hain kirjahyllystäni tuekseni kirjan ”Moraali ja etiikka käytännössä, käsikirja” (Jaakko Heikkonen Tietosanoma Wsoy 1995). Tämän kirjan olen löytänyt kirjastosta poistettuna kirjana poistohyllystä ja ottanut haltuuni ja jopa lukenut sen kokonaan. Filosofiasta ja moraalista keskustelu vaatii termistöä keskustella aiheesta, riittävän sanavaraston ja ymmärryksen. Elämme elävämpää ihmisen historian aikaa kuin koskaan aiemmin. Ihmisten kirjalliset ja kuvalliset tietovarastot ovat sormenpäittemme ylettämänä saatavilla samoin runsaasti keskustelijoita tavoitettavana tietokoneiden avulla.

Keskustelussa on hyvä oppia jotakin itselleen tarpeellista ja myös mahdollisuuksien mukaan tarjota toisille keskustelijoille joitakin sellaisia jopa tiedonjyviä, jolla saattaisi olla merkitystä näiden omalla opin tiellään. Tänään ulkoillessani näin kuin visiona näyn, jossa ajattelin ihmisen elävän kuin kumpuilevassa maastossa, jossa jokainen on kulkemassa ylös päin tai alas päin valitsemansa suunnan mukaisesti. Tuo maasto on tietenkin rikas, kun jokainen kulkija voi toisten häiritsemättäkin kulkea omaa kulkuaan. Miksi ketään tietäjää pitäisi torjua, siihen jäisi tyhjä aukko myös torjujalta.

Usein moraalikeskustelussa ja ihmisten maanpäällistä vaellusta arvioitaessa haluttaisiin torjua toisen ihmisen tietämä teoria. Oma teoriani on, että tosia ja oikeita teorioita on useita. Kaiken teoriaa on kaivattu, se taitaa olla jo meidän aikanamme mahdollista ymmärtää ainakin filosofisella tasolla.

Omissa tutkimuksissani olen alkanut käyttää fenotyyppi sanan rinnalla sanaa fenonyymi, jossa fenotyyppi tunnetusti tarkoittaa ihmisen (tai olennon) ulkoista ilmiasua ja fenonyymi uutena käsitteenä tarkoittaisi ihmisen (tai olennon) henkistä ilmiasua. Jo tämä väite pitää sisällään tavattoman paljon. Se pitää sisällään teorian, jossa henkiset olennot omaavat ulkoasun, joka on kuin silmin nähden nykyään tiedetään jonkun olevan jonkun näköinen. Teoriani mukaan maailma ja jo ihmistenkin maailma on vanhempi kuin apinoiden planeettojen maailma. Ihmiset ovat aiemmissakin maailmoissa olleet ihmisen näköisiä ulkoiselta olemukseltaan kuten nykyäänkin, mutta jos sellainen menneisyyden ihminen ilmestyisi nykyiseen maailmaan maapallolle, ja ilmestyykin, mutta emme näe häntä perinteiseen tapaan, vaan hän olisi näkymätön henki, kunnes saa ihmiselämän ja syntymän vanhempiensa kautta. Silloin ihminen syntyy nykyisin tuntemaksemme ihmisen anatomian mukaiseksi ja biologiseksi ihmiseksi. Vanhahenkiset ihmiset, maapallon olemassaolon aikana kehittyneiksi ihmisiksi, maapallon esiasteen harmaala-maailman mukaiset ihmiset, joka oli maapallo-maailmamme esiaste, kuten muiden avaruudellisten maailmojen ihmiset ja maapallon evoluutiossa jopa erilaisissa eläinhamoissa vaikuttaneet henkiset usein alun perin fenonyymiltään siitä huolimatta ihmiset. Henkinen maailma ja meiltä usein näkymätön maailma on monimuotoinen ja monipuolinen, jota monet herkät ihmiset saattavat aistia ja ymmärtää.

Koska meillä nykyihmisillä on mahdollisuus kommunikoida tietokoneiden välityksellä, kuten monissa avaruusmaailmoissa on tavallista, myös me maan mönkijät ihmisinä voimme käydä korkeamoraalista ja filosofista keskustelua keskenämme erilaisista menneisyyksistämme huolimatta. Mielestäni henkimaailmojen osaamista ja tekniikan kehityksessä monet onnistumiset todistavat sitä, mitä uskomatonta kyllä näemme usein elokuvissa – kehitys on ollut nopeaa, koska sille on ollut vahva henkinen tausta ja vahva henkinen kehitys jo olemassa. Siitä huolimatta ja edellä kerrotusta huolimatta meidän kaikkien ihmisten tässä tilanteessamme ”Kohtauspaikkana planeetta maa” tulee noudattaa mahdollisuuksien mukaan tämän maapallo-maailman lainalaisuuksia ja tarkoitusta, josta kerron kirjoissani Kristillinen filosofia sekä Ruusunmarjoja piikkipensaissa – vuoropuhelu Simonen kanssa”. Näitä kirjoja pyrin tuottamaan ihmisille lukeakseen, mutta valitettavasti vielä rahoitus puuttuu. Kehotan hakuohjelmalla hakemaan sanan ”fenonyymi” nähtäväksi, olen kirjoittanut käsitteestä pari blogikirjoitusta.

 

Fenonyymin ilmenemät, Tarja Kaltiomaa:

Fenonyymin ilmenemät | Uusi Suomi Vapaavuoro

 

Tyyppi kuin tyyppi: fenotyyppi fenonyymi, Tarja Kaltiomaa:

Tyyppi kuin tyyppi, fenotyyppi fenonyymi | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

Loppukaneetti: Elävällä  ihmisellä ja olennolla on henki, jos henkeä ei ole, kyseessä tavallisesti on jäljelle jäänyt ruumis.

 

10.8.2021 Tarja Kaltiomaa

 

+1
TarjaKaltiomaa
Espoo

Kirjailija, filosofi, runoilija, valokuvaaja: aiheena Kristillinen filosofia. Kirjoittelen omalle verkkosivustolleni Tyhjäpaperi ( http://www.kolumbus.fi/tyhjapaperi ) kristillisyydestä nimenomaan filosofiana, ei uskontona. Kuulun evankelis-luterilaiseen seurakuntaan ja vaikutan seurakunnassa tavallisena seurakuntalaisena. Olen puolueisiin sitoutumaton, monipuoluediggari, seuraan politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua maltillisesti.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu