Sokrates ja aikalaiset

Maapallolle tultuaan ihmiset eivät lukeneet tai kirjoittaneet useaan sataan vuoteen, koska heidän piti opetella ensin lastenhoitoa ja kotitöitä. Ja myös metsästystä, kalastusta ja viljelyä. Kuva: Tarja Kaltiomaa

Ollakko nainen vai mies? (kirjoitusvirhe tahallinen)

Tämä kysymys on ollut aktuaali myös Sokrateen aikana. Sokrates oli nimittäin kirjallista toimistotyötä tekevä nainen. Hän kirjoitti sanaluetteloa, jotta voisi alkaa keskustella aikalaistensa kanssa syvällisemmin kuin vain päivän askareitten tasolla.

Anteeksi hyvä lukija, että pöyristytän tällaisella väitteellä kesken aikakautta, jolloin naiset edelleen monin paikoin ovat kuin paarialuokkaa. Täällä Suomessako? No ei Suomessa tietenkään.

Miksi kysymys sukupuolesta on niin vaikea edelleen?

Olen pohtinut ja tuottanut aiheesta kirjoitusta yllin kyllin, joten sukupuolikysymyksen jättäisin mieluusti vain ihmisten, yksilöitten asiaksi jo. Ihminen on fenotyypiltään eli ulkoiselta olemukseltaan se, mikä on. Mitä ihmeen kysymyksen asettelua se edes on? Missään tapauksessa siitä ei pidä tehdä hallitus- tai eduskunta-asiaa. Nuo ovat möhlineet ihmiskuntakysymyksissä jo tarpeeksi avioliitto-käsitteen ymmärtämättömyyden ja välinpitämättömyyden osalta. Silti vaikka olisi kirjoitettu tai oltu kirjoittamatta muunlaista lainsäädäntöä avioliitto-käsitteestä, ihmiskuntakysymyksenä on kysymys pelkästään kuten ennenkin: avioliitto on miehen ja naisen naimaliitto.

Jos siihen ei henkilö kykene, ei hänen tarvitsekaan!!!!

Sokrates itse (arvelen), käski aikalaisiaan antaa hänestä itsestään sellainen käsitys ihmisille, että hän olisi työskennellyt miehenä. Hän käski piirtää itsestään mies-muotokuvia itseään kuvatakseen. Oliko tämä petos? Varmasti oli, mutta tuolloin sukupuolesta biologisen ihmisen ulkoisena ilmenemismuotona ei ollut vielä senkään vertaa tietoa kuin nykyään. Nainen oli, kuten myös Sokrates, heikompi ruumiinvoimiltaan, ja hän puolustautui ihmisenä parhaansa mukaan.

Tarja Kaltiomaa Koulutus

Tekstissä on tämä kysymys: Joten käsite filosofia tuleekin kreikan sanoista filos ja ofia. Tämä tarkoittaa tiedon tuottamista mielestä, eli pohdinnoista. Sokrateen työnä oli sanojen kirjaaminen, eli sanaston luominen. Hänen työnsä tuntijat ja aikalaiset loivat sanan filos ofia. Hyvä niin.

 

Oma kirjoitustyöni ja pohdintani ovat tuoneet minut tähän Sokrateen elämää pohtimaan, kun itsekin nykyajan filosofina samaistun työtavoiltani Sokrateehen. Minäkään en ole ehtinyt hankkia opetusta korkeissa oppilaitoksissa, vaan lukeneisuuteni on vapaata kirjallisuuden hyväksi käyttöä. Luen vain niitä kirjoja, joiden parissa viihdyn ja tunnen oloni mukavaksi. Elämä on lyhyt. Sitä ei voi käyttää muuhun kuin kutsumustyöhön, kun sellainen tarjolla on.

Kutsumustyöni on kirjani Kristillinen filosofia, jonka aika on ollut pullahtaa nyt 2000-tuhatluvulla, kun kristillistä oppia on ollut kehittymässä 2000 vuoden ajan, eli Jeesuksen syntymän jälkeisen ajan. Yhteiskuntaopissa ja yhteiskuntia ja valtioita kehittymässä ollen, Euroopassa on uskonto eli kristillinen oppi ollut keskeinen kehitysperusta. Vielä Sokrateen aikaan kansalaiset, ne jotka olivat vauraita, alkoivat pitää taloudessaan useita vaimoja, miehet siis, en ihmettele, vaikka naisetkin. Mutta kristillisessä opissa on ihmisten käytöstä ohjattu yksiavioisuuteen. Tämä johtuu siitä ja perustuu sille, että kun henkimaailmoista maailmaan oli ihmisinä syntymässä vaikka ketäkin ja vaikka mitäkin (vrt. käsite fenonyymi), biologisesti syntyi tyttövauvoja ja poikavauvoja noin puolet kutakin. Ihmisten piti sopeutua siihen, että sukua jatkaakseen jokaiselle naiselle oli puolisoksi mies ja miehelle puolisoksi nainen. Tämä on yhteiskuntakehityksen mukaista ajattelua sellaiseksi, kuin nyt on toteutunut. Edelleen meidän jatkaaksemme ihmiselämää biologisena nisäkäslajina kuuluu tämä hyväksyä.

Tästä neuvosta kirjassani Kristillinen filosofia on kysymys. Aiheesta tietokoneen käytön osaajat löytävät jo runsaasti kirjoitusta nimelläni Tarja Kaltiomaa.

Good day!

6.5.2024 Tarja Kaltiomaa

Ajankohtaista filosofiassa edellisen vuoden viimeisenä päivänä kirjoitettu: Filosofian harrastus Suomessa – omakohtainen kokemus | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 

TarjaKaltiomaa
Espoo

Kirjailija, filosofi, runoilija, valokuvaaja: aiheena Kristillinen filosofia. Kirjoittelen omalle verkkosivustolleni Tyhjäpaperi UUSI OSOITE http://www.tyhjapaperi.fi kristillisyydestä filosofisen näkemyksen ja kirjan Kristillinen filosofia perusteella. Kuulun evankelis-luterilaiseen seurakuntaan ja vaikutan seurakunnassa tavallisena seurakuntalaisena. Olen puolueisiin sitoutumaton, "monipuoluediggari", seuraan politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua maltillisesti. Jäsenyyksiä yhdistyksissä: Espoon Kirjailijat ry jäsen vuodesta 2013 (hallituksessa vuonna 2022), Soukan Kamerat ry hallituksen jäsen vuodesta 2014, yhdistyksen sihteeri, Luonnonfilosofian seura jäsen vuodesta 2013, Suomen Filosofinen yhdistys jäsen vuodesta 2013, kotiseutuyhdistys Kivenlahti-Stensvik ry kannatusjäsenyys. Olen kirjailija ja yhteiskunta-aktiivinen seniorikansalainen, eläkkeellä atk-uran jälkeen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu