Perussuomalainen kulttuuriministeri (1/3)

Julkaisen kirjoitukseni vuodelta 2017. Aihe on edelleen ajankohtainen ja tärkeä.

___________________________________________________________________________________

Kolmiosainen perustelu, miksi Suomelle on tärkeää saada Perussuomalainen kulttuuriministeri.

 

Suomalainen ammatillinen taide- ja urheiluelämä on katastrofaalisessa tilassa. Ammatillisen taiteen rakenteet ovat suoraan neuvostoliiton aikaiset, kuten myös henkinen ilmapiiri. Tukijärjestelmällä Suomessa on pyritty taiteen moni-ilmeisyyden turvaamiseen, mutta on käynyt täysin päinvastoin, vapaa kilpailu on tapettu.

 

Nykyisellä laitosteatterijärjestelmällä näyttämötaide on sementoitu yhden totuuden toitottajaksi, tämä totuus on tullut taistolaisten suusta. Suomalaisessa nykytaiteessa on vahva ideologinen painotus, eli heikentää kansallisvaltiota ja paikallista päätäntävaltaa. Ennen vastaava ohjeistus tuli Neuvostoliitosta, nyt EU:sta.

 

Asioiden korjaaminen tapahtuu ammatillisessa taiteessa siirtämällä toiminta yhdistyksiltä osakeyhtiöille ja lopettamalla täydellisesti vastiikkeettoman rahan jakaminen. Tähän vastiikkettomuuteen kuuluvat taiteilija-apurahat sekä toiminta-avustukset. Nämä korvautuisivat moninkertaisesti oikealla tuotolla, sijoittajien sijoituksilla sekä liiketoiminnallisin perustein myönnettävällä vastikkeellisella kehitystuella. Taiteen sisältö ei häviäisi mihinkään, vaan päinvastoin se kasvaisi, sillä kuten Shakespearestakin olemme oppineet – hyvä taide tuottaa sensuroimattomassa toimintakulttuurissa merkittävää liikevaihtoa. Kaiken ammatillisen rahoituksen takana täytyy olla toimiva liiketoimintasuunnitelma sekä toimiva konsepti.

 

Ei taiteen kartelleille, vaan kyllä vapaalle kilpailulle.

 

Vapaa kilpailu tervehdyttäisi suomalaisen ammatillisen taiteen muutamassa vuodessa. Nykyään tilanne on, että ammatillinen nykytaide on suomalaisen jalkapallon standardeja mukaillen divarien tasoa. Ei voi kuvitellakaan pärjäämistä kansainvälisessä kilpailussa – ja ei ole pärjättykään! Heti, kun on toimittu pitkäjänteisesti vapaan kilpailun osakeyhtiöiden logiikalla, syntyi Angry Birds-elokuva (tuotto 350 miljoonaa dollaria).

 

Taloudellisessa merkityksessä suomalainen taide ja viihde voivat olla merkittävä vientituote. Satojen miljoonien tai miljardien liiketoiminnalle on mahdollisuus, kun hylätään “neuvostoliittolainen hiippailu” ja otetaan järki käteen.

 

Vuonna 2017 suomalaisten taidekorkeakoulujen opetuksien sisällöt pohjautuvat pääsääntöisesti poliittisille ideologioille, toimimattomille ja vanhanaikaisille metodeille sekä tasapäistämiselle.

 

Kolmiosaisaisen kirjoituksen toinen osa tulee käsittelemään Perussuomalaisen kulttuuriministerin tehtävän merkitystä suomalaisen hengen näkökulmasta.

0
Tatu Tyni
Perussuomalaiset Raasepori
Ehdolla aluevaaleissa

Olen ammatiltani taikuri, ohjaaja, käsikirjoittaja, keksijä ja start up yrittäjä. Patentoidun Digital Illusion Equipment teknologian yksi keksijä. Raaseporin kaupunginvaltuutettu PS.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu