Taiteen edistämiskeskukseen valitaan uusi katastrofi johtajaksi
Wikipedia: ”Taiteen edistämiskeskus (Taike[2], ruots. Centret för konstfrämjande) on Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) alainen asiantuntija- ja palveluvirasto, joka aloitti toimintansa vuoden 2013 alussa korvaten Taiteen keskustoimikunnan.[3] Keskuksen tehtävänä on taiteenedistäminen kansallisesti ja kansainvälisesti.[4] ”
Taike edistää harrastaja- ja amatööritaidetta, ammattitaiteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Vilkaisemalla Taiken nettisivuja huomaa tahon olevan sateenkaariaatteen suuri edistäjä. Iltalehti 29.12.2022 kertoo, että Taikeen valitaan uusi johtaja. Tutulla tyylillä tullaan taplaamaan eli ammatillisen taiteen näkökulmasta katastrofi tullaan jälleen valitsemaan johtajaksi.
Iltalehti: ”Taiteen edistämiskeskus Taiken johtajaksi haki marraskuussa 24 henkilöä, joista viisi ei halunnut nimeään julkisuuteen.
Yksi heistä on Keravan kaupungin vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimialajohtaja Anu Laitila, opetus- ja kulttuuriministeriöstä kerrotaan Iltalehdelle. Laitilan puoliso on Sanna Marinin (sd) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd).”
”OKM:n julkistaman listan mielenkiintoisin nimi on keskustan entinen kansanedustaja Tuomo Puumala, jota soviteltiin jo viime keväänä Olympiakomitean johtopaikoille.”
”Vuonna 2013 Taiken johtajaksi nimitettiin vasemmistoliiton entinen kansanedustaja Minna Sirnö. Nimittämispäätöksen teki kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki (vas).”
”Taiken nykyisen johtajan Paula Tuovisen toimikausi päättyy 31. toukokuuta 2023. Puumalan lisäksi hakijoiden joukossa on myös vihreiden kansanedustajana vuosina 2003–2007 toiminut Rosa Meriläinen, 46.Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry:n pääsihteerinä toimiva Meriläinen on Taiken asiantuntijaelimen taideneuvoston varapuheenjohtaja. Taiken sisältä johtajan virkaa ovat hakeneet nykyinen johtaja Tuovinen, kehittämispäällikkö Eva-Maria Hakola ja taiteen tukemisen päällikkö Henri Terho.”
Kuka tahansa heistä valitaan, sama ammatillisen taiteen näkökulmasta katastrofaalinen toiminta jatkuu. Esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistuksen työryhmää johti valtiosihteeri Tuomo Puumala. Uudistusta haudottiin vuosikausia jääviydet rikkoen ja mitään aikaan saamatta. Aukaisen asiaa blogissani Kaupunginteatterit saavat mennä. Kulta ry:n pääsihteeri Rosa Meriläisen valinta vasta katastrofi olisi. Tämän voi jokainen todeta googletttamalla hänen toimintaansa kansanedustajana ja Cirkon hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana.
Ei tule kunnian kukko tulevaisuudessakaan laulamaan suomalaisen ammattitaiteen kentällä. Tässä on minun esitykseni Rakennemuutos ammatillisen esittävän taiteen rahoitukseen.
Suomi selviää kv-vertailussa aina parhaiden joukkoon ”korruptiovapaana maana”.
Puolueiden vallankäyttö poliittisissa nimityksissä ja syntynyt käytäntö on näiltä selvityksiltä piilossa oleva korruption muoto.
Puoluejärjestelmä syntyi alunperin demokraattisen päätöksenteon palvelijaksi. Puolueiden valtaa ei oltu tarkoitettu edustuslaitosten (kuten eduskunta) ulkopuolelle ulottumaan. Puoluevalta on hiipinyt paikkoihin minne se ei kuulu. Puolueita ei valvo käytännössä kuin puolueet itse itseään ja toisiaan.
Renki on ottanut isännän paikan ja köyrii Suomi-neitoa – isäntä itse eli kansa nukkuu tyytyväisenä, kylkeään kääntäen ja suutaan maiskuttaen.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Harri. Olisin laittanut peukutuksen kommentillesi, mutta ei tallennu.
Ilmoita asiaton viesti
”Puolueiden valtaa ei oltu tarkoitettu edustuslaitosten (kuten eduskunta) ulkopuolelle ulottumaan. Puoluvalta on hiipinyt paikkoihin minne se ei kuulu.”
Maalasin aikoinaan tauluja harrastuksena noin 15-vuotta ja sinä aikana teoksiani ostettiin tasavaltamme presidentille asti lahjaksi. Ihmettelin aina miksi maan parhaimmat ja lahjakkaimmat taidemaalarit olivat liittojen ja järjestöjen ulkopuolisia toimijoita. Sitten taidekouluaikana jouduin kosketuksiin maan virallisen taidekentän toimijoiden kanssa ja huomasin ettei taiteen virallisella kentällä ollutkaan kyse taiteesta, vaan politiikasta. Puolueet ovat ottaneet virallisen taidekentän omaksi temmellyskentäkseen ja poliittiset etupiirit ja sidosryhmät hallitsevat taide- ja kulttuurialoja ja rahastavat itselleen ne rahat jotka pitäisi käyttää oikeaan taiteeseen ja kulttuuriin.
Tämän takia meillä ei ole maassamme yhtäkään taiteen tunnettua maailmanluokan mestaria. Kaikilla muilla aloilla olemmekin sitten aina jossain vaiheessa itsenäistä historiaamme olleet maailman huippuja. Ja kyse ei kuvataidealallakaan ole mielestäni siitä ettei meillä olisi ollut tarpeeksi kyvykkäitä kuvataiteilijoita, vaan julkiset tuet ja mahdollisuudet annetaan vain poliittisesti oikeille taiteilijoille.
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä leikkiä koko valintarumba, pitäisi lopettaa kaikki rahoitus konklaaveille ja jokainen myy omansa suoraan, jolloin korruptio kitkeentyy automaattisesti. Olin 1996 Shitralla kysymässä Venäjänsuhteista, puhelivat vielä Neuvostoliitosta ( nauttivat kaikki valtionpalkkaa ja vailla vastuuta ), kiitin ja lähdin menemään, poikkesin Tehtaankadulla mennessä ja 2 viikon kuluttua olin Moskovassa. Näitä tyhjäntoimittaja / palkkiovirkainstansseja on maassamme satoja 🌞
Ilmoita asiaton viesti
Yritin suositella kommenttiasi, mutta jostain syystä en onnistunut. Ainakin kuvataidealalla ongelma on se, että jos pidät paljon näyttelyitä ja myyt vähänkin enemmän teoksia, ei se ole mikään meriitti. Meriitit tulevat siitä kuinka paljon apurahoja ja julkisia tukia onnistut saamaan ja montako näyttelyä saat niin sanottuihin virallisiin näyttelypaikkoihin, jotka ovat suljettu muilta kuin taiteen virallisilta piireiltä.
Virallisen piirin taiteilijat valitaan jo taidekouluaikana juuri niistä oppilaista jotka mielistelevät opettajia ja eivät mitenkään kritisoi virallisen taiteen kenttää. Vaikka kyse olisi asiallisestakin kritiikistä. Kyse ei siis mitenkään ole lahjakkuuden tai osaamisen tukemisesta. Ja kun virallinen taidekentän toimijat voivat valita vain saman mielisiä joukkoonsa, ei taidekenttä muutu ja kehity mitenkään.
Kun taidekouluissa opettajien taso on alle keskinkertaisuuden ja nämä pääsevät valitsemaan alan viralliset toimijat, ei viralliselle kentälle edes koskaan pääse ne oikeat lahjakkuudet ja osaajat. On täysin selvää, että jos esimerkiksi urheilijat pääsisivät valitsemaan kilpailijansa, ei yksikään valitsisi itseään parempaa ja lahjakkaampaa urheilijaa kilpailemaan kanssaan. Siksi koko virallinen taiteen kenttä tulisi uudistaa ja apurahojen sijaan valtion tulisi järjestää taidemaalareille joku alue ja tilat jossa taiteilijat voisivat olla esittelemässä ja myymässä teoksiaan ja tutustua taiteesta kiinnostuneisiin asiakkaisiin. Tämä kohtelisi kuvataiteilijoita tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti ja antaisi kaikille mahdollisuuden tulla apurahojen sijaan toimeen omalla työllään.
Ilmoita asiaton viesti
Joo yritin peukuttaa, mutta jotain feelua on, ei onnaa. Minäkin nuorempana keksijänä, otin nokkiini varastamisista, kun prh vuosi salaisuudet valtionyhtiöille ja he panivat toimeksi toisessa maassa, enkä näinollen tullut mukaan otetuksi, mutta tämä valta ja ruskeakielisyys on poikaa, kun kaveruutta jaetaan, olen käynyt tämänmaan pisimmän oikeustaistelun patenttirikkomuksesta, kun lopetin, oli aikaa kulunut 11 vuotta ja seuraavat siirrot olisi tehty oikeuslaitoksemme toimesta vasta, kun patenttini olisi vanhentunut ! Katso fb / tuubi ja LOFS ( Lubrication Oil Fabrigue Ship ), on malliesimerkki, kun isompi kiinnostus on Hanoissa, kuin Raumalla, mut näin se menee, onneksi ne eivät pääse pääni sisään, eikä enää missään vaiheessa, tsemppiä vuoteen 23 🤗
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos ja samaa tsemppiä sinnekin vuodelle 2023. Nyt onnistuin suosittelemaan ensimmäistä kommenttiasi, mutten toista.
Ilmoita asiaton viesti