Ruuhkissa ajaminen

Mihin on ihmisten käytöstavat hävinneet ajoneuvojen ratissa? Aina pitää yrittää itse selvitä nopeasti ruuhkista keinolla millä hyvänsä. Mutta tietysti niin, ettei punasia päin ajetata tai sorruta ylinopeuteen. Voi käyttää kyynerpäitä ja ohittaa moottoritiellä oikealta. Tai jos on kaista suljettu, niin ajetaan kovaa kaistan päähän ja ensimmäiseen pieneen väliin käännetään auton nokka. Mitä tämä aiheuttaa muille? Muut joutuvat painamaan jarrua yllättävässä tilanteessa ja voi olla kymmenien jollei satojen metrien päässä, jossa sitten kolahtaa ja vakuutusyhtiö maksaa. Moottoritiellä jossa nopeus jää alle kahteenkymmeneen ruuhkan vuoksi, nopeus ei pääse nousemaankaan ylemmäksi, kun jotkut vaihtavat koko ajan kaistaa. Turvavälejä ei voi muut jättää, koska aina ängetään siihen pieneen väliin.

Koitan itse välttää ruuhkissa ajamista, mutta tietöille en mahda mitään. Joskus 20 vuotta sitten ajoin enemmänkin ja muistelisin, että silloin vielä yritettiin kunnioittaa muita autoilijoita. Ensimmäiset merkit kaottisesta autoilusta näin, kun usein ulkolaisissa kilvissä olevat pakettiautot jäisellä tiellä yhtäkkiä liuttivat nokkansa toiselle kaistalle. Mitä siinä voi muut tehdä kuin kiskasta jarrut päälle. Nyt tämä on jo arkipäivää. Ihan suomalaisilla kilvillä, eikä tarvitse olla edes saksalaista autoa. Riittää että koetaan itsellään olevan etuoikeus mennä toisen edelle.

Se että ei tarvitse ajatella omaa nokkaansa pidemmälle. Aina tulee jonossa kerrannaisvaikutuksia. Riittävän moni kun ei ryhmittäydy riittävän ajoissa ja pidä kaistaansa, niin aiheutetaan vain yllättäviä tilanteita ja peltikolareita. Raekuurovahingon tarkastuksessa joku ihmetteli, kun vakuutus otti omavastuuta häneltä, vaikka joku oli hänen peräänsä ajanut. Ehkä peräänajajakaan ei kokenut olevansa syyllinen, sillä äkkijarrutukset olivat alkaneet jo aiemmin.

Järki pitäisi pitää päässä. Tärkeätä pitäisi olla ehjänä perille pääsy. Vaikka vähän myöhässä. Ruuhkan pitäisi olla kaikille sama ja jokaisen pitäisi olla samassa ruuhkassa. Ei ole ykkösluokan paikkoja Venäjä-tyyliin, jossa voi nostaa ajoneuvonsa katolle sinisen vilkun.

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu