Helsingin viherideologia vaarantaa turvallisuutta
Helsingin kaupungin pyrkimys elävään ja viihtyisään ydinkeskustaan on mennyt liian pitkälle viherideologian kustannuksella. Katujen kaventaminen ja kävelyalueiden laajentaminen aiheuttavat turvallisuusriskejä ja haittaavat pelastuslaitoksen sekä poliisin toimintaa.
Pelastuslaitoksen arviot osoittavat, että muutokset vaikeuttavat pelastustoimen nopeaa saapumista kohteisiin, erityisesti ruuhka-aikoina. Lisäksi ajokaistoille rakennetut terassit eivät tarjoa riittävästi tilaa väistää hälytysajoneuvoja, joka lisää vasteaikoja ja aiheuttaa myös turvallisuusriskejä.
Oleskelu- ja kävelyalueita rakennettaessa on otettava paremmin huomioon liikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Helsingissä on jo käynnissä useita suurempia samanaikaisia katutöitä, joka vaikeuttaa liikkumista entisestään.
On välttämätöntä, että kaupunki tarkastelee näitä suunnitelmia uudelleen ja kuuntelee pelastuslaitoksen, poliisin ja muiden viranomaisten näkemyksiä. Jo käynnistettyjen muutosten vaikutuksia on arvioitava kiireellisesti ja tarvittaessa tehtävä muutoksia.
Turvallisuuden ja viranomaisten tehokkaan toiminnan on oltava etusijalla verrattuna pelkän viihtyvyyden ja ulkoasun parantamiseen.
Kaikilla kaupunkilaisilla – myös autoilijoilla – tulee olla mahdollisuus liikkua keskustassa sujuvasti.
Kaupunkisuunnittelu on vahvasti vihreiden hoteissa. Heidän tarkoituksenaan on vaikeuttaa autoilua ei mikään jalompi tarkoitus.
Nyt heillä on kova kiire, kun eduskuntavaalien perusteella on pelättävissä, että kunnallisvaaleissakin tulee reilusti lunta tupaan.
Toki Helsingin tunneleita on hyödynnetty parkkipaikkoina ja pääsee Stockmannille ajamaan täältä länsisuunnalta Ruoholahdesta asti mukavasti. Se ei oikein riitä sujuvan liikenteen toteuttamiseen mm. viranomaisliikennettä ja jakeluliikennettä ajatellen.
Ehkä hulluinta on Esplanadien kaventaminen, kun muka halutaan pyöräilyä helpottaa, vaikka Espojen välissä on leveä baana fillaroida ja kävellä isommallakin porukalla.
Ilmoita asiaton viesti
Pääasiallinen ongelma on se, että Helsingissä on liikaa autoja. Ne vievät niin älyttömästi tilaa.
Ymmärrän sen että yritetään vähentää autojen viemää tilaa mutta teiden kaventaminen ja liikkumisen vaikeuttaminen ei kyllä sitten toimi ja helposti vain pahentaa tilannetta.
Voisi ennemmin miettiä sitä, että jos nyt saisi vaan äkkiä myyntiin pienempiä autoja, jotain tuktukin kokoluokkaa ja kaventaisi osan parkkipaikoista niin saisi vähitellen osan autoista kutistettua.
Roomalaiset aikoinaan ratkoivat liikenneongelmia niin, että päiväsaikaan sai mennä vain jalkaisin, että jakeluliikenne hoidettiin sitten öisin. Hienoa ongelman ratkomista!
Nykypäivän Helsingissä voisi miettiä sittä, että jospa vain kumoaisi typerät autoilijoiden kiusaksi tehdyt typeryydet ja ratkoisi asian jollain järjestyssäännöllä. Esimerkiksi niin, tietyille alueille tiettyinä aikoina henkilöautolla saisi tulla vain matkustajan kanssa. Tuota pitäisi tutkia koska jos se toimisi niin, että porukka tekisi työmatkansa työkaverinsa kanssa ja kahden auton sijasta alueelle tulisikin vain yksi auto, tuo voisi vähentää hurjasti autoja.
Se voisi toimia silloinkin jos porukka ottaisi taksin kun taksit ajaisivat pois ruuhka-alueelta eivätkä jäisi sinne päivän ajaksi tukkimaan kaupunkia. Toki tämä voisi sitten toimia jollain tavalla aivan väärin jota en nyt tajua mutta asian testaaminen simuloinnilla, tekemällä kyselyjä ihmisiltä tai testaamalla olisi helppoa kun ei tarvitsisi kuin vaihtaa liikennemerkkiä että voisi helpommin peruuttaa jos ei toimi.
Nuo pyöräilyn helpottamiset sitten on ihan naurettavaa. Minä jos tulen Helsinkiin niin matkaa tulee satoja kilometreja niin en minä sitä millään pyörällä tee.
Ilmoita asiaton viesti
Eivät liikenneongelmat poistu sillä, että vähennetään autoilukaistoja, jos autoja on liikaa.
Ongelmaan olisi se jo pitkään esitetty ratkaisu nimeltään Helsinki-tunneli. Mutku se on vastoin vihreää ideologiaa. Kokoomus on sitä kannattanut, mutta jostain syystä demarit ovat vihreiden kanssa sitä vastustaneet jo pitkään.
Ei vihreiden hulluus anna periksi, vaikka vastapainona saataisiin hieno kävelykeskusta Helsinkiin. Etenkin jakeluliikenne helpottuisi aivan hurjasti, kun kauppojen varastot ovat pääasiassa maan alla ja jakeluautot pääsisivät ajamaan ihan oven eteen tai varastoon sisälle ilman mitään ruuhkia.
Ilmoita asiaton viesti
Lahnakoski on oikeassa: maanalaiset liikkumisväylät ovat tarpeen keskustaa rakennettaessa. Helsinki-tunneli olisi ratkaisu erityisesti läpikulkuliikenteeseen ja jakeluliikenteeseen. Se tuottaisi sen edun, ettei yöaikainen jakeluliikenteen melu häiritsisi nukkuvan kaupunkiasukkaan uniaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma Helsingissä ei varmaan paljon heilauta ihmisiä,jotka ei siellä asu tai eivät tarvitse käydä siellä säännöllisesti.Kyllä tosiasiassa autoilijoille liikkuminen vaikutetaan.Hyvä esimerkkinä sähköpotkulautojen parkkiruudut,jotka on autoilijoita pois.Otetaan esimerkiksi kaikki asukkaat joilla on mökki.Ei taida monellakaan mökkeilyä onnistua ilman autoa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös se mökkeilykin ole vastoin vihreää ideologiaa?
Ilmoita asiaton viesti
On samoin kuin moottoriveneily.Ajellaan huvikseen ympäriinsä ja poltetaan fossiilisista polttoainetta.Eipä ole paljon puhuttu sähkömoottori veneistä,joiden pitäisi korvata esim.100-300 hv moottoriveneet.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä taida noin tehokkaita sähköpaatteja juuri olla markkinoilla. Bellalla on kaksi 33KW:n moottorilla varustettua venettä. En katsonut mitä ulkomailta löytyy.
Edit. Komento takaisin, ihan kotimaasta löytyy Axopar 25 jossa on 225KW:n sähköperämoottori.
Ilmoita asiaton viesti
”Nuo pyöräilyn helpottamiset sitten on ihan naurettavaa. Minä jos tulen Helsinkiin niin matkaa tulee satoja kilometreja niin en minä sitä millään pyörällä tee.”
Minä minä minä, eiköhän nämä ole tehty ihan kaupunkilaisia ajatellen.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkiin ajetaan todella paljon töihin noin 100km säteellä kun siellä on niin kallista, välillä kauempaakin kun harvemmin naamaansa näyttävät etätyöntekijät ilmaantuvat maisemiin. Sitten lisäksi lukemattomat kesätapahtumat vaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Itse jättäisin auton johonkin radan varteen ja tulisin loppumatkan junalla jos olisi keskustassa työpaikka ja sinne radanvarteen ei pääsisi kuin omalla autolla.
Ilmoita asiaton viesti
Maalaistollot tekee arveluja siitä minkä tähden ihmiset käyttää autoa kaupungissa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen minä asunut Stadissa ja Barcelonassakin, aina julkisilla tai fillarilla menty kun mahdollista.
En vain viihdy kaupungeissa, en pidä ihmisistä – joten parempi asua landella missä niitä vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Kuule olet ollut niin pöllyssä ettei auton rattiin ole ollut mitään asiaa.
Ja sun kauppatavara on mahtunut taskuun,
Ja mitähän kokemuksia sinulla on lapsiperheen elämästä. Oletko useinkin kuljettanut treenikasseja.tai ostanut ruokaa markettikärryt täyteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Kuule olet ollut niin pöllyssä ettei auton rattiin ole ollut mitään asiaa.”
Höpsis, ei vain koskaan ole omalle ollut tarvetta, ei edes nyt vaikka lähimpään kauppaan 5km. Kuvittelet että olen aina sekaisin, vaikka sinä et saa koherenttia ajatusta aikaan, ettei vain olisi psykologista projisointia ja heti taas aamusta korkki narahti? 😀
”Ja sun kauppatavara on mahtunut taskuun,”
Nelipyöräsellä mummokärryllä tuon bussilla kotiin jos enempi.
”Ja mitähän kokemuksia sinulla on lapsiperheen elämästä.”
Minä päätin jo lapsena etten lapsia halua, ei ole, eikä tule tuollaista ”kokemusta”, hyi saatana. Juurihan kirjoitin edellisessä kommentissa etten pidä ihmisistä, sitten lisääntyisin – näillä geeneillä? Ei vittu roskatiede-Karinen, mene roskiin.
Ilmoita asiaton viesti
Matti, Helsinkiin pääsee sujuvimmin nykyään pyörällä. Pyörällä pääsee autoa sukkelammin keskustassa ja pyöräillen näkee enemmän ja nauttii matkasta. Kokeilepa joskus! Ota pyörä mukaan junaan tai nappaa kaupunkipyörä vierailusi ajaksi. Näet enemmän kuin metrossa ja olet nopeampi kuin ratikka tai henkilöautot.
Ilmoita asiaton viesti
Jos keskustassa on paljon asutusta, ja jos vihdoin saatu jotain viihtyisämpää… sinne tulisi kyllä päästä myös panssarivaunuilla ajelemaan.
Jos ei oikein ala toteutumaan, Putin tulee, ja toteuttaa järjestelyjen sopivuuden.
Sopivasti vain kaistaa, ristiin ja rastiin, ja panssareita myöten baanalle.
Maaseutua tämä ei suoraan uhkaa, ellei noilta alueilta muuteta pakoon. Jos tämä riski, niin sitten ongelma on yhteisempi.
Ilmoita asiaton viesti
Katujen kaventaminen, ajokaistojen poistaminen ja muut liikenteelle aiheutetut kiusanteot ovat todella korneja toimenpiteitä kun ne tapahtuvat turvallisuuden ja jopa ihmishenkien kustannuksella kuten blogisti toteaa.
Ihmettelen miten pieni porukka on päässyt asemaan jossa se voi ideologisin perustein terrorisoida koko pääkaupunkiseutua ja sen asukkaita. Demokratia ei toimi eikä varsinkaan asukasdemokratiasta ole tietoakaan.
Helsingin Kaupunginvaltuustossa suurimmat ryhmät ovat
Kokoomus, 22 jäsentä
Vihreät 17 (Puheenjohtaja)
SDP 13
Vas. 11
PS 10
RKP 6
Kaupunkiympäristölautakunnassa, joka siis päättää mm. katuverkoston käytöstä ja kohtalosta muun liikennesuunnittelun ohella on 12 jäsentä:
Kokoomus 4
Vihreät 3 (PJ Anni Sinnemäki, Kaupunkiympäristön toimialasta
vastaava apulaiskaupunginjohtaja, Vihreät)
Vas. 2
SDP 1
PS 1
RKP 1
Tunt. 1
Sekä Kaupunginvaltuustossa että Kaupunkiympäristölautakunnassa ovat Vihreät johtamassa puhetta. Tässä mielessä on perusteltua sanoa että tämä asukkaista, matkailijoista, yrittäjistä ja asiakkaista vähät välittävä terrori on suoraa viheriäistä aatteen paloa.
Kokoomuksella on kuitenkin suurin valtuustoryhmä joten voisivatko he tehdä asialle jotakin?
Katsotaan Helsingin Kaupunkiympäristölautakunnan 15.11.2022 pidetyn kokouksen n. 36/2022 pöytäkirjaa, asia n. 4/635 §, diaarinumero HEL 2022-011847 :
Esplanadin kokeilua ehdotti ilmeisesti puheenjohtaja Anni Sinnemäki tai jäsen Otso Kivekäs (Vihr.) Asiaa vastustivat kaikki Kokoomuksen sekä Perussuomalaisten jäsenet (yht. 5).
Asia päätettiin enemmistön äänillä (8).
Varsinainen ongelma, tai siis painajainen, joka tulee olemaan kiusanamme hamaan tulevaisuuteen, syntyi jo vuonna 2016 jolloin Helsingin silloinen Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin uuden yleiskaavan jossa on koko Helsingin synkkä tulevaisuus kirjattuna. Esimerkkeinä Malmin historiallisen lentoaseman tuho, keskuspuiston kavennus, järjettömät lisä- ja taydennysrakentamissuunnitelmat, sisääntuloväylien hävittäminen ja muuttaminen ns. ”puistobulevardeiksi” (mitä se sitten tarkoittaakaan) ja yleensäkin kaikenlainen yksityisautoiluvihamielisyys. Noista ajoista on myös julkista liikennettä muutettu toimivasta busseilla tapahtuvasta liikennöinnistä kankeaan, energiasyöppöön raideliikenteeseen. Ja sähköbussit tekevät tuloaan!
Helsingin uusi yleiskaava, joka on siis Vihreiden johtaman Kaupunkiympäristön toimialan käsialaa, hyväksyttiin monen äänestyksen jälkeen Kokoomuksen, Vihreiden, SDP:n ja RKP:n toimesta.
Muistakaamme tämä tulevissa Kunnallisvaaleissa, äänestämällä voi vaikuttaa!
Ilmoita asiaton viesti
Tämä saavutettavuusongelma räjähtää käsiin sen jälkeen kun muutkin toimet on toteutettu, kuten pääväylien bulevardisointi.
Pelkästään pelleraitiovaunun reitin rakentaminen Haagan liikenneympyrän halki on suorastaan rikollinen toimenpide joka sekoittaa ja hidastaa pahasti liikennettä sillä suunnalla.
Ilmeisesti Kruunusiltoja pitkin ei hälytysajoneuvot voi ajaa ja maayhteyttä kavennetaan radikaalisti, tehdään se toimimattomaksi. Kruunuvuoren maayhteys bulevardisoidaan eli tehdään mahdottomaksi hälytysajoneuvojen tulo alueelle kohtuullisessa ajassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Hälytysajoneuvot voivat käyttää siltayhteyttä kantakaupungista Laajasaloon ja Santahaminaan. Siltayhteyttä käytetään vain hälytysajossa, kiireettömissä ajoissa kuljetaan muita reittejä.”
https://kruunusillat.fi/hanketietoa/usein-kysytyt-kysymykset/#5c
Ilmoita asiaton viesti
Tässä aikaisemmin esitettiin Kruunusilloista arvelu ettei se soveltuisi hälytysajoneuvoille. Siihen perustui käsitykseni.
Ja jos katsoo sillan mainoskuvaa, näyttää aika tukkoiselta kyllä. Jokaisen pylonin joutuu pyöräilijä kiertämään. Aika tiukoilta mutkat näyttää. Vaikea uskoa että täyskokoinen brankkari mahtuisi kääntyilemään mutkissa, mutta ehkäpä se sitten on niin.
Noin muutoin hälytysajon ja ei-hälytysajon välillä on veteen piirretty viiva. Jonkun myymälävarkaan kanssa menee tietty aika ja se on pois seuraavasta hälytysajosta.
Mitä tekee polliisin tehokkuudelle se että pollari joutuu jonottamaan muun liikenteen seassa. Ja eikös sama koske putkimiestä ja ketä tahansa joka työnsä puolesta liikkuu?
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka onnistuukaan ohitus, jos ratikka tulee vastaan?
Ilmoita asiaton viesti
Sillan mitoista:
”Siltakannen leveys on 15-19 metriä. Raitiotieväylän leveys on vakio noin 9 metriä ja pyörätien 3 metriä. Jalkakäytävän leveys vaihtelee kahden ja kuuden metrin välillä.
Kruunuvuorensillalla on varauduttu pelastuslaitoksen liikenteeseen. Raitiotieltä on 200 metrin välein ambulanssien ajoaukot jalankulun ja pyöräilyn puolelle.”
https://kruunusillat.fi/rakentaminen/kruunuvuorensilta/
Tuon perusteella pelastuslaitoksen on ajateltu käyttävän raitiotietä, sen 9 metrin leveys riittää paloautoillekin. Raitiovaunuliikenne voidaan kyllä pysäyttää jos tarvis vaatii. Helsingin ratikoiden leveys on 2420mm, joten ohikin saattaisi mahtua.
Ilmoita asiaton viesti
No sittenhän se on saatanan hyvä. Mutta kun myymälävarkaan tähden ei hälytysajolla paikalle mennä niin kestääkin ihan kunnolla kun liikenne seisoo kuristetulla ajoväylällä jota on hankaloitettu Herttoniemestä perille saakka.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ei taida myymälävarkaus olla muutenkaan poliisin prioriteettilistalla ihan siellä terävimmässä kärjessä. Eiköhän se ole pääasia että silloin kun on oikeasti kiire on Kruunusillat piipaa-autojen käytettävissä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole enää pääasia jos poliisiauto on Herttoniemen ruuhkassa, tulossa tai menossa Kruunuvuoreen.
Ja tämä samahan koskee kaikkea, vaikkapa vanhustenhoitajia jotka yrittävät käydä hoidettaviensa luona.
Ilmoita asiaton viesti
No voi voi. Niistä ruuhkista on ihan turha minulle nillittää.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole ihan sattumaa että kiinteän maan yhteys Kruunuvuoreen on tehty toimimattomaksi.
Se on tapa tehdä maailman toimimattomin kaupunki.
Ilmoita asiaton viesti
No voi voi. EVVK.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy myös ottaa esille, että historiallista miljöötä on tuhottu. Aivan järjetöntä hommaa kaikin puolin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä autoja kaupungissa on edelleen. Ei niitä kokonaan ole tuhottu. Ja monet niistä tupruttavat diesel- ja bensahöyryjä vieläkin. Voithan istahtaa vaikka Helsingin sisääntuloteiden varsille nauttimaan historiallisista tuoksuista ja yskiskellä nanopartikkeleita keuhkoistasi muutaman seuraavan päivän ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Yksityisautoilu on Helsingin keskustassa lisääntynyt noin 20%:lla kun verrataan vuoteen 2019, eli ennen koronaa. https://yle.fi/a/74-20035439
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Vihreitten suurin virhe on hurahtaminen CO2-uskontoon, joka puolestaan perustuu YKn alaisen, monessa kohdin virheellisiin / riskialttiisiin IPCCn suosituksiin, joista viimeisin oli AR6.
IPCCn suosituksia pidetään tieteellisinä faktoina/johtavien ilmasto-tutkijoitten konseksuksena, jonka perusteella vihreään siirtymään pitää välittömästi ryhtyä.
Meille uskotellaan sitä, että muussa tapauksessa ihmisen pääosin itse aiheuttamat CO2-päästöt (vain 3,5 % maapallon hiilikierrosta!) aiheuttavat maailmanlopun ihan justiinsa…
Tässä tavallisesti unohdetaan se tosiasia, että mitkään noista malleista ei osaa ”täydellisesti” fysiikan lakien mukaan mallintaa käsittämättömän monimutkaista ilmastoamme.
Esimerkkinä voi mainita ilmastolle keskeisen tärkeitten pilvien mallintamisen, jota nykytiede ei osaa käytännössä melkeimpä ollenkaan mallintaa.
Tästä johtuen nykyisten ilmastomallien perusteella on vastuutonta sijoittaa Suomen vähiä rahoja todennäköisesti virheellisiin / riskialttiisiin vihreän siirtymän MEGA-projekteihin, jotka ovat raunioittamassa isänmaamme talouden/hyvinvoinnin.
Tästä syystä vihreän siirtymän projektien päätökset/investoinnit pitää antaa kokonaan yksityisen puolen hoidettaviksi, jotka saavat sitten itse arvioida niiden kannattavuuden ja kantaa syntyvät riskit.
Ilmastomallien nykytilasta/luotettavuudesta kiinnostuneitten kannattaa tutustua NASAn, Caltechin, etc. maailman johtavien mallintajien CliMA-hankkeeseen (https://clima.caltech.edu)
Äskeisissä vaaleissa viisas, järkevää luonnonsuojelua kannattava Suomen kansa näyttää ymmärtäneen, että ilmasto lämpenee ja kylmenee monesta eri syystä koko ajan, ja todellisuudesta irtaantunut ja vastuuton CO2-uskonto / vihreä siirtymä on pääosin ilmasto-hysteerikkojen huuhaata.
Ilmoita asiaton viesti