ISIS – Syytön kunnes toisin todistetaan?
Nyt keskustelussa olevassa Syyrian Al-Holin leirillä olevien Isis-taistelija vaimojen sekä lapsien palauttamiskysymyksessä on vedottu Lasten oikeuksien sopimukseen ja sen kohtaan “Jokaisella lapsella on oikeus elämään”. Tämän kansainvälisen sopimuksen perusteella, johon Suomikin on sitoutunut, kaikki leirillä olevat lapset olisi tuotava pikaisesti Suomeen. Mutta koska kurdihallinto ei luovuta pelkkiä lapsia, Suomi valmistelee sekä lasten että äitien hakemista Suomeen.
Tarkastelen asian monitahoisuutta Suomen kansallisen turvallisuuden ja muutamien Lasten oikeuksien sopimuksen artiklojen kautta.
1 artikla: Jokainen alle 18-vuotias on lapsi, ellei lapseen soveltuvien lakien mukaan täysi-ikäisyyttä saavuteta aikaisemmin
Al-Holin leirillä on ollut n. 10 suomalaista naista arviolta vuoden ajan. Leirillä on n. 30 lasta, joista yli puolet on syntynyt konfliktialueella vuoden 2012 jälkeen, kun nämä suomalaiset aikuiset lähtivät taistelemaan Isisin riveihin. Nyt Al-Holin leirillä olevien suomalaisten lasten iät vaihtelevat siten vauvoista lähes täysi-ikäisiin.
Isis-kasvatus
Isis panostaa paljon ideologiansa juurruttamiseen lapsiin ääri-islamistisen koulutuksen avulla, jotta lapsista muovautuu tulevia terroristeja. Myös suomalaiset lapset ovat taistelualueella kasvaessaan saaneet jihadin mukaisen kasvatuksen.
Isisin tarkoituksena on luoda lapsista uusi ja vahvempi sukupolvi taistelijoita, jotka on ehdollistettu ja opetettu toimimaan Isisin tulevina jäseninä. Lapsille opetetaan mm. taistelutaitoja ja räjähteiden valmistamista.
Unescon kanssa yhteistyössä tehty Isis-kasvatusta tutkineen raportin mukaan Isisin harjoittama indoktrinaatio (prosessi, jonka kautta yksilö omaksuu Isisin kulttuurin, arvot ja asenteet) alkaa jo lapsien syntymästä. Alle 10-vuotiaat lapset siirretään uskonnollisille koulutusleireille ja jo 10-vuotiaat asetetaan sotilaskoulutukseen.
Naisen tulee opettaa lapsi myymään sielunsa Jumalalle ja taistelemaan lakkaamatta vääräuskoisia vastaan. Juuri naiset opettavat lapset pahoiksi, tappamaan ja teurastamaan. Siis myös nämä meidän suomalaiset Al-Holilla majoittuvat äidit, joiden tuomista takaisin kotimaahan Suomen hallitus ja virkamiehet valmistelevat.
Lapsia totutetaan pienestä pitäen väkivaltaan ja Isisin ideologiaan. Lasten pitkäkestoinen altistuminen väkivallalle vahingoittaa heitä sekä fyysisesti että henkisesti sekä välittömästi että pidemmällä aikavälillä.
Kun puhutaan lapsien hakemisesta koti Suomeen, herää kysymys minkä ikäistä, vuosien ajan jihad-kasvatuksen saanutta lasta voidaan tässä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa käytännössä arvioida puhtaasti enää lapseksi? Entä minkä ikäistä lasta voitaisiin auttaa eroon jihadin opeista? Tämä on hyvin ongelmallinen kohta myös kansallisen turvallisuuden näkökulmasta.
Suojelupoliisin mukaan Isisin kalifaattiin muuttaneet naiset ja myös siellä kasvaneet lapset voivat muodostaa turvallisuusuhan palattuaan Suomeen. Julkisuuteen ei kuitenkaan ole annettu vahvistettuja tietoja minkä-ikäisistä suomalaisista lapsista Syyrian Al-Holin leirillä on tosiasiassa kysymys. Tämän kertominen avoimesti, voisi auttaa hallitusta saamaan toiminnalleen aikaan myös kansallisen tuen, tai sitten ei.
Kysynkin minkä ikäisiä terroristikoulutuksen saaneita ”lapsia” Suomi on todella valmis tuomaan? Lasten oikeuksien sopimus sanoo jokaisen alle 18-vuotiaan olevan lapsi, ellei lapseen soveltuvien lakien mukaan täysi-ikäisyyttä saavuteta aikaisemmin. Missä kohtaa on aika kiinnittää huomio Suomen kansalliseen ja maassa asuvien sekä aikuisten että lasten turvallisuuteen? Vasta kun terroristinen hyökkäys on jo tapahtunut kotimaassa?
5 artikla: Valtion on kunnioitettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa
Jos lapset halutaan erottaa äideistään, miten tämä kohta Lasten oikeuksien sopimuksesta toteutuu? Joudutaanko päätymään ratkaisuun, että myös äidit tuodaan Suomeen? Vastuuhan on ja tulisi sopimuksen artiklan mukaan olla lapsen vanhemmalla.
Tässä kohtaa haluan korostaa Suojelupoliisin arviota, jonka mukaan Irakin ja Syyrian konfliktialueelta mahdollisesti palaavat henkilöt todennäköisesti lisäävät Suomeen kohdistuvaa terrorismin uhkaa. ”Alueelta mahdollisesti palaavat naiset todennäköisesti jatkavat terroristista toimintaa, verkostoituvat keskenään ja integroituvat jälleen kotimaisiinjihadistisiin verkostoihin.”
6 artikla: Jokaisella lapsella on oikeus elämään. Valtiot takaavat lapselle henkiinjäämisen ja kehittymisen edellytykset mahdollisimman täysimääräisesti
Tämä on artikla, johon julkisuudessa on vedottu. Velvoittaako tämä Suomen valtiota hakemaan lapset (sekä äidit) Suomeen?
Suomi on tukenut Syyrian kriisiä humanitaarisista varoista 200 miljoonalla eurolla vuodesta 2011 lähtien. Tämän apu on kohdistunut ruoka-apuun sekä terveys- ja koulutussektorille. Apu on kanavoitu YK-järjestöjen, Punaisen ristin ja suomalaisten järjestöjen kautta. Suomen Punainen risti ylläpitää myös kenttäsairaalaa Al-Holin leirillä.
Suomen toimien ohella leirillä toimii 35 eri kansainvälistä avustusjärjestöä, jotka antavat leirillä humanitääristä apua. Vaikka leirien olosuhteet ovat vaikeat, ovat ne humanitäärisen avun myötä myös parantuneet.
Tulisikin pohtia onko ainoa ratkaisu valmistella perheiden hakemista Suomeen vai voisiko Suomi toimittaa lisää humanitääristä (rahallinen + materiaalinen) apua Al-Holin leirille kohdennetusti suomalaisten toimijoiden kautta auttaakseen lapsia, jos ja kun äidit eivät luovuta lapsiaan vapaaehtoisesti eikä kurdihallinto luovuta lapsia ilman äitejään.
7 artikla: Jokainen lapsi on rekisteröitävä heti syntymän jälkeen. Syntyneellä lapsella on oikeus nimeen ja kansalaisuuteen sekä, mikäli mahdollista, oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan
Suomessa astui voimaan 2010 alusta laki väestötietojärjestelmästä, joka velvoittaa ulkomailla oleskelevan Suomen kansalaisen ilmoittamaan välittömästi ulkomailla oleskelunsa aikana tapahtuneista henkilötietojen muutoksista, muun muassa lapsen syntymästä, avioliitosta, avioerosta, nimenmuutoksesta.
Leirillä on syntynyt useita lapsia, joita ei kuitenkaan ole ilmoitettu Suomen väestörekisteriin. Se tiedetään. Suomen viranomaisilla on tietojen mukaan ollut vaikeuksia selvittää ketkä lapsista ovat suomalaisia. Äidit kun ovat menettäneet taisteluissa entisen puolisonsa ja päätyneet uudelleen naimisiin ja tulleet raskaaksi näille. Tästä syystä mahdollisten kaksoiskansalaisuuksien omaavien lapsien osalta voisi selvittää ja neuvotella mahdollisesta yhteisvastuullisesta avunannosta lapsen toisen kotimaan kanssa.
9 artikla: Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Vanhemmistaan erossa asuvalla lapsella on oikeus tavata ja pitää säännöllisesti yhteyttä kumpaankin vanhempaansa. Tapaaminen voidaan estää, jos se on lapsen edun vastaista
Naiset ja lapset ovat eläneet Irakin tai Syyrian taistelualueella jo vuosia. Al-Holin leirillä he ovat olleet arviolta alkuvuodesta 2019 asti. Tähän asti perheet ovat selvinneet eri vuodenaikojen yli, vaikkakin elinolosuhteet ovat olleet jo taistelualueella haastavia. Ulkoministeriöstä annettiin matkustustiedote Syyriaa koskien jo vuonna 2011, jossa kaikkia suomalaisia kehotettiin poistumaan maasta välittömästi. Tätä perheet eivät noudattaneet, vaan päinvastoin hakeutuivat alueelle Isisin riveihin.
Onko siis Al-Holin leirillä ilmentynyt nyt äkillinen tilanne, joka erityisesti muuttaisi leirin olosuhteita, samalla kun humanitäärinen apu on selkeästi parantanut leirin oloja?
Lokakuussa Al-Holin leiriltä mediassa levinneet tiedot kaaoksesta ja levottomuuksista Turkin ja Syyrian konfliktin seurauksena kumottiin Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtajan toimesta. Konflikti ei suoraan ulottunut Al-Holin leiriin. Vaikkakin tilanne voi muuttua nopeastikin.
Olosuhteet leirillä ovat mahdollisesti kuitenkin lapsen terveydelle ja kehitykselle haasteelliset. Suurimmaksi uhkaksi nostaisin kuitenkin lasten jihad-kasvatuksen ja sen kautta jo todennäköisesti syntyneen radikalisoitumisen ainakin vanhempien lasten osalta. Sekä myös uuden Isis-kalifaatin muodostumisen. Jos jihadistien lapsia ei hoideta eikä heidän ajatteluaan muuteta, heistä tulee vanhempiaan pahempia. Pienimpien lasten ajattelua voi ehkä vielä muuttaa, mutta hoidon ja seurannan tulisi olla tiivistä. Aikuisten osalta kaikki on jo mitä todennäköisemmin liian myöhäistä.
Näistä syistä turvaan tulisi hakea ensisijaisesti kaikista huonoimmassa asemassa olevat lapset eli orvot, vakavasti sairaat ja kaikista nuorimmat lapset. Lasten erottaminen (ei ole koskenut orpolapsia) vanhemmista on kuitenkin aluetta hallinnoivien Kurdiviranomaisten tahdon vastaista, sekä oikeusoppineiden eri tulkintojen perusteella haasteellista myös Suomen lainsäädännön näkökulmasta, koska Suomen viranomaisilla ei ole toimivaltaa Syyriassa. Kiireellinen sijoitus olisi kuitenkin lapsiasianvaltuutetun mukaan mahdollista. Tästä tärkeintä olisi nyt neuvotella kurdihallinnon kanssa.
Jokainen vastuullinen vanhempi asettaisi lapsen turvallisuuden ja luovuttaisi lapsensa Suomeen, jos se olisi mahdollista. Vai pyrkivätkö äidit toiminnallaan varmistamaan vain oman pääsynsä Suomeen? Lapsen oikeuksia pohtiessa, tulisikin pohtia juuri lapsen oikeutta, eikä vanhemman. Kun lapsen vanhempi vie lapsen omasta toimestaan osalliseksi ääri- islamin terrorismiin, niin missä menee tämän vanhemman suojelun raja? Voiko kansainvälisten sopimusten ja perustuslakimme suoja perhe-elämästä ulottua tukemaan tällaista toimintaa?
10 artikla: Jos lapsi ja hänen vanhempansa joutuvat eri valtioihin, on valtion velvollisuus käsitellä hakemus perheen jälleen yhdistämiseksi myönteisesti, humaanisti ja kiireellisesti. Valtiot takaavat lisäksi, että tällaisen hakemuksen esittämisestä ei ole epäedullisia seurauksia hakijoille eikä heidän perheenjäsenilleen
Tämän kohdan nostaisin hallituksen vastattavaksi. Perheenyhdistäminen kuuluu sekä Suomen maahanmuuttopolitiikkaan että lapsen oikeuksien sopimuksen myötä velvoittavaksi kansainväliseksi sopimukseksi.
Koska näiden Isisiin liittyneiden isien ja äitien rikoksia on lähes mahdoton tutkia (myös sen ei suomalaisen vanhemman), on todennäköistä, että päästyään pois kurdiviranomaisten valvonnasta, myös loput perheenjäsenet löytävät tiensä Suomeen lain ja kansainvälisten sopimusten sallimin keinoin. Isisin rikoksiin syyllistyneistä kun on haasteellista saada todistusaineistoa oikeuskäsittelyä varten, etenkään täältä Suomesta käsin.
Miten Suomi siis huolehtii siitä, että terroristiseen tekoon syyllistyneet äidit ja sekä isät saadaan oikeudelliseen vastuuseen rikoksistaan? Suomi on linjannut muiden länsimaiden tapaa, että myös Isisin tukijat, joiden voidaan todistaa syyllistyneen rikokseen, saatetaan niistä vastuuseen. Kysynkin miten?
Matkustaminen terroristisessa tarkoituksessa tuli lainsäädännössämme rangaistavaksi vasta joulukuussa 2016. Sitä ennen lähteneitä ei voi asettaa syytteisiin. Vaikka lakia ei voi soveltaa ennen lain säätämistä edeltävään aikaan, se ei tee teosta sen hyväksyttävämpää. Jos nämä vierastaistelija naiset olisivat syyttömiä, ei kurdiviranomaiset pitäisi heitä hallussaan eristettynä ja vaarallisiksi luokiteltuina. Näillä naisilla epäillään olevan yhteyksiä Isisiin. Vai voidaanko Suomessa terroristiseen toimintaa vapaaehtoisesti mukaan lähtenyt nähdä viattomana ja syyttömänä? Kunnes toisin todistetaan. Tämä sotii suomalaista oikeustajua vastaan.
Lopuksi korostaisin, että yksikään Pohjoismaa ei ole avustanut aikuisia palaamaan, eikä edes kaikkia lapsia, vaan ainoastaan orvoiksi jääneet tai vakavasti sairastuneet lapset, kuten Ruotsi, Norja ja Tanska. Miksi siis Suomi tulkitsee kansainvälistä Lapsen oikeuksien sopimusta tavalla, joka poikkeaa pohjoismaisesta linjasta?
Tilanne on hankala ratkaista, koska lapsiin liittyy aina suuria tunteita, eikä lapsen kärsimystä ole koskaan helppo hyväksyä.
#isis #alhol #islam #jihad #lastenoikeuksiensopimus #terrori #hallituskriisi #ääriislam #terrorismi #haavistogate #ulkoministeri #uav #turpo #sotatieteidenmaisteri
Al-Holin leiriläisten asia ei ole lainkaan näin mutkikas. Sen ydin ei ole lainsäädäntö vaan täysin käytännöllinen lastensuojelun toimenpide.
Asian hoitotavan ratkaisevat kurdit. Jolleivat kurdit laske lapsia ilman äityleitä niin voimme vain ottaa kaikki Suomeen.
Suomeen tullessa äidit pidätetään kentällä, heille luetaan syytteet teoista, joihin on todisteet kuten lastensa vaarantamisesta ja osallistumisesta terroritoimintaan.
Äidit siirretään tutkintavankeuteen. Heitä voi pitää vankeudessa hyvin pitkään. Näin on tehty mm huumepoliisi Aarnion tapauksessa juuri todisteiden vaikean saatavuuden takia.
Lapset otetaan huostaan. Siihen on enemmän kuin pätevät perusteet. Mitään perustetta ei ole antaa lasten tavata äitejään vuosiin.
Tehdään selväksi, etteivät nämä aikuiset tule pääsemään vapaalle jalalle ja tulopäivän iltana istumaan Itiksen kahviloihin ja maksamaan verovaroillamme ostoksensa.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmaan löytyy kauppamiesmainen ratkaisu, koska ’ei halutuista’ äideistä, eli ns. ongelmista voidaan varmasti avoimesti kurdien kanssa keskustella. Hävittäväähän keskustelussa ei voi olla , kummallakaan osapuolella.
Veikkaan, että riittävän iso dollarikasa pöydällä takaa näiden lapsukaisten sujuvan ja nopean siirtymisen Suomeen.
Tuossa kaupassa voittavat kaikki. Kurdit, suomalaiset ja etenkin ne lapset. Äidit voivat myös huoletta jatkaa elämäänsä vapaaehtoisesti valitsemallaan islamistisella tiellä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä raha puhuu edelleenkin ja tässä asiassa varsinkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi siis Suomi tulkitsee kansainvälistä lapsen oikeuksien sopimusta tavalla, joka poikkeaa pohjoismaisessa linjasta.” Koska Suomi on itsenäinen maa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Ruotsi, Norja ja Tanska mielestäsi ole itsenäisiä maita?
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsi, Norja ja Tanska ovat huomattavasti itsenäisempiä valtioita kuin meidän oma kotimaamme, niillä on jopa oma valuutta käytössä, eivätkä maat ole eurovankilassa kuten Suomi. Näissä maissa on ollut sen verran viisaammat päättäjät kuin meidän maassamme.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ”Lapsen oikeuksien sopimus” on jollain tavoin sovellettavuudessaan ensisijainen verrattuna muihin kansainvälisiin sopimuksiin?
Missä valtiossa 6 artiklan ”lapsen synnynnäinen oikeus elämään” tulee toteuttaa? Asuinvaltiossa, oleskeluvaltiossa, kansalaisuusvaltiossa?
Nämä sopimukset ovat täynnä hurskaita toiveita, ja on täysin käsittämätöntä, että joku ”oikeus elämään” pyritään suomalaisen tulkinnan mukaan ulottamaan kehen tahansa, jopa ei-kansalaisiin (EIT:n naurettava päätös) ja sellaisiinkin, jotka eivät ole koskaan edes käyneet Suomessa.
Mikä ihme sellainen ”oikeus” on, jotaei millään realistisella tavalla voida saattaa voimaan? Onhan niissä sopimuksissa mainittu myös ”oikeus riittävään toimeentuloon”. Tämäkö tuleesitten taata ihan kenelle tahansa ja Suomeen voidaan vedota sen osalta missä päin maailmaa tahansa?
Ilmoita asiaton viesti
isisin jäsenet eivät ole vierastaistelijoita tai taistelijoita vaan terroristeja. vihervasemmisto on pyrkinyt hämärtämään tätä nimittämällä heitä ”taistelijoiksi”. muuten blogi on kyllä asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
tämä on järkiperäinen kirjoitus missä käsitellään asiaa oikeilla asioilla
Ilmoita asiaton viesti
”Me odotetaan ja me ollaan siitä varmoja, että inshallah, Allahin luvalla, dawla (Isisin kalifaatti) tulee palaamaan.” HS:n viimeisin haastattelu Al-Holin leiriltä. Julkaistu 15.12.2019.
dynamic.hs.fi/a/2019/alhol/
Ilmoita asiaton viesti
5 artikla kuuluu oikeasti näin:
”Sopimusvaltiot kunnioittavat vanhempien tai paikallisen tavan mukaisen suurperheen tai yhteisön, laillisten holhoojien ja huoltajien tai muiden lapsesta oikeudellisesti vastuussa olevien henkilöiden vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia tarjota lapselle hänen kehittyvien valmiuksiensa mukaisesti asianmukaista ohjausta ja neuvoa tässä yleissopimuksessa tunnustettujen oikeuksien käyttämiseksi.”
Eikä näin kuten Makkonen sen esittää menevän:
”5 artikla: Valtion on kunnioitettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa”
Ilmoita asiaton viesti
Hei, ja kiitos kommentista.
Unicef esittää artiklan lyhennettynä juuri kuten olen esittänyt sen blogissani.
”5. Valtion on kunnioitettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa.”
https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/sopimus-lyhennettyna/
Ilmoita asiaton viesti
Hienosti skipattu tuo 2 artikla.
”Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin tarpeellisiin toimiin varmistaakseen, että lasta suojellaan kaikenlaiselta syrjinnältä ja rangaistukselta, jotka perustuvat hänen vanhempiensa, laillisten huoltajiensa tai muiden perheenjäsentensä asemaan, toimintaan, mielipiteisiin tai vakaumuksiin.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos luit blogini, niin löydät sieltä kohdan: ”Tarkastelen asian monitahoisuutta Suomen kansallisen turvallisuuden ja muutamien Lasten oikeuksien sopimuksen artiklojen kautta.”
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Sinulle Teija Makkonen merkitse mitään, että nuo suomalaiset isis-äidit ja -lapset mitä ilmeisemmin ovat muslimeja, islaminuskoisia, jolloin heidän kohdallaan tulee sharia-laki ja -oikeus kuvaan mukaan. Ja nehän ovat islaminuskoisille paljon merkitsevämmät lait kuin länsimaiset ihmis- ja lasten oikeudet. Jos ne ovat ristiriidassa keskenään, niin varmasti sharia-laki menee edelle.
Kuinka kuvitellaan, että noin vain suomalaisella päätöksellä voidaan lapset, myös orvot, tuoda VÄÄRÄUSKOISTEN kasvatettaviksi? Tämähän olisi kuolemanvakava asia. Eivät äidit tähän voi millään suostua, jos ovat islamilaisia muslimeja. Eivätkä al-holilaisten lasten sukulaisetkaan. Onko tätä puolta palautusvouhkeessa kukaan huomioinut?
Ottakaa selvää minkälainen rangaistus on sharia-laissa määrätty käännynnäiselle islamistiselle muslimiluopiolle!
Ilmoita asiaton viesti
Rojavassa eili Syyrian kurdialuella ei todellakaan mennä sharia-lain mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista pohdintaa, kiitos siitä.
Yleensäkin tykkään blogeista joihden tekemiseen en nähty vaivaa vaikka näkökanta olisikin epämiellyttävä.
Viime päivinä olen pohtinut samaa, miksi universaalien sopimusten tulkinta voi olla poikkeava eri maissa. Tätä asia pohdiskelin Pesosen mainiossa blogin kommenteissa.
Lainaa itseäni koska olen häpeilemätön narsisti ja copy paste on kiva
”KV sopimukset sisältävät kyllä maakohtaisia varaumia ja myöskin erilaisten lisäpöytäkirjojen ratifioinissa on eroja.
Tanskan sopimusvelvoittavuus ainakin poikkeaa Suomen sopimusvelvoitavuudesta.
Suomi on Pariisin rauhansopimuksen velvoitamana joutunut ilmeisesti sitoutumaan lähestulkoon ilman varaumia. Sinällään se ei haittaa, vaikka NL tarkoitusperät tässä asiassa oli ihan muut kuin mitä nykyisin ajatellaan.
Omalla tavallan tästä voisi ravistella itsensä eroon sopimalla asian uudestaan Iso-Britanian kanssa, mutta ei sopimusvelvoiteen kattavuus olen niin hirveästi ristiriidassa meidän kansallisten etujen kanssa, joten tämä laaja velvoittavuus on ehkä kuitenkin hyödyllisempi kuin haitta”
Itseasiassa vastaus ei ole ihan yksiselitteinen vaan esim NATO-maat ovat käyneet virallista sotaa jihadismia vastaan. Israelin aikanaan lanseeraamma kohdistetu tappaminen-sotatoimi jonka NATO sittemmin hyväksyi kun taas Israel totesi että tämä ei saatana toimi pitkässä juoksussa, on saattanut altistaa maat semmoisille uhkille joita Suomi ei ole vielä kohdannut.
Näin ollen sem. Tanska ja Norja voivat pitää jihadisteja suoraan vihollisen sotilaina, kun taas Suomessa niitä käsitellään enenmän seikkailijoina.
Ruotsissa taas ilmeisesti Scania iskun jälkeen havahduttiin jihadismiin aivan uudella tavalla. Jihadistien päässy aikoinaan vaikeutuminen taistelualueille pakotti siirtämään terrorin sotatoimena maiden sisälle. Vaikka Suomessakin on nähty jihadismin innoittama rikos ei se ole sillätavalla suunniteltu sotatoimi kuten esim Sauerland -solun kepposen yritys.
Jihadismi on silä tavalla hankala että se onkuin hydra, sitä vaan ei näemmä voida kitkeä. Suomen on syytä pyrkiä pysymään erossa KV sotatoimista valtiona jos mahdollista, näin ollen voi olla hyväkin että emme käsittele näitä ihmisiä sotavankeina. Ja näin ollen sotatoimien kohdistaminen lapsiin ts vankeuden hyväksyminen ei ehkä ole hyvä juttu.
Se on selvää että jihadistisessa liikkeessä naiset ovat mahdollisia taisteilijoita siinä missä miehetkin. Hamas lanseerasi myös sovituksen eli shariaa rikkonut nainen saattoi sovittaa tekonsa suoritamalla itsemurhaiskun. Näin suvun kunnia palautui.
Kurdihallinto kyllä saadaan taipumaan pelkiin lapsiin lupaamalla PYD paikka Geneven neuvottelupöydässä, mutta se saatta aikaan saada taas siäisen riehunnan kurdien sisällä.
Suomen hallituksen linjaus on haasteellinen koska Suomi ei luultavasti missään mielessä halua käsitellä näitä ihmisisä sotavankeina.
Mutta Kurdeille voi kertoa että me ei hyväksytä että leirillä on Suomen kansalaisuuden omaavia lapsia koska emme olle ns sodassa ISIL vastaan vaan pelkkä hangaround jäsen YK kautta liittoumassa. Kurdit taipuu jos niitä kiristetään sanomalla että koulutusohjelma päättyy Irakissa.
Ilmoita asiaton viesti
Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö 15.12.2019:
”Turvallisuudesta on nyt paljon puhuttu, mutta liian vähän syvemmin mietitty. Tätä keskustelua on syytä vielä käydä. Suomi ei saa päätyä tilanteeseen, jossa turvallisuusriskien kohtelu on lievempää ja lainsäädäntömme väljempää kuin verrokkimaissa.”
https://www.presidentti.fi/uutinen/presidentin-kynasta-al-hol-viela-kerran/?fbclid=IwAR1sl58CteQWadkmXPyCDX6ABW8mUWiHzhLFUd1D-zu9wlB6Tn17ZTKMZ_Y
Ilmoita asiaton viesti
Asiantuntijaksi kutsuttu SPR:n Laiho kuunteli ministerien kinastelua epäuskoisena.
”Sanoin, että jos ette nyt pistä rivejänne järjestykseen ja lopeta politikointia, olette liemessä tämän homman kanssa.”
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/operaatio-kotiinpaluu-nain-suomalaiset-evakuoitiin-tsunamirannoilta/
Ilmoita asiaton viesti
Jos itse olisin hallituksen jäsen tai vaikkapa itse ulkoministeri, sanoisin rehdisti ja suoraan oman ratkaisuni (vaikka sen lausumisen jälkeen tulisikin lunta tupaan ja palli heiluisi):
”Niin Al Holin lapset kuin äidit tuodaan Suomeen, mutta äidit pannaan suoraan tutkintavankeuteen kunnes on saatu riittävän selvyyttä heidän roolistaan”.
(lapset saavat vierailla äidinsä luona, aivan kuten nytkin on tapana Hämeenlinnan naisvankilassa).
Ilmoita asiaton viesti