Työpysäköinnin verottaminen heikentää työnteon kannustimia ja pahentaa työttömyyttä

Valtiovarainministeriön verotyöryhmä julkaisi eilen väliraporttinsa, jossa esitettiin monien asioiden lisäksi myös työpysäköinnin asettamista verolle. Heräsi kysymys, kenen idea on heikentää työnteon kannustimia tällä tavalla? Jäljet johtavat sylttytehtaalle, tavoite on tietysti SAK:n kynästä! TADAA!

Pahimmillaan uudistus leikkaisi työnteon kannustimia jopa 3600 euroa vuodessa. Tästä uudistuksesta kärsii tietysti jokainen autollaan työssä käyvä sekä työnantajayritykset. Työnteon verotusta kasvattaessa seurauksena on luonnollisesti lisää työttömyyttä. Että duunarin asialla ja suklaata yrittäjälle vain!

VM:n työryhmällä, kuten SAK:llakin, menee asiassa puurot ja vellit sekaisin. Ei yksityisautoilu ole lähtökohtaisesti huono asia. Huono asia on ympäristöhaitat, joita myös autoilusta tulee. Jos autoilun aiheuttamia ympäristöhaittoja halutaan vähentää, verotetaan päästölähdettä. Tässä tapauksessa päästölähde on polttoaine, ei yksityisautoilu sinällään.

Tietysti sitä toivoo, että Suomessa edes joskus nähtäisiin kannustinjärjestelmiä uudistaessa, että veroja alennettaisiin. Jos esimerkiksi julkisen liikenteen käyttöä halutaan tukea, alennetaan julkiseen liikenteeseen kohdistuvaa veropainetta sen sijaan, että korotetaan kaikkien muiden liikkumismuotojen verotusta.

Olisipa meillä hallituksessa poliitikkoja, joiden mielestä työnteon kannustimia pitää tukea erityisesti työhön kohdistuvaa verotusta alentamalla. Olisipa meillä #terestroika.

Teren somet: 🦁 FACEBOOK 🦁 TWITTER 🦁 YOUTUBE 🦁 INSTAGRAM

teresammallahti

Olen poliitikko ja Ajatuspaja Liberan sisältöjohtaja. Vapaa-ajallani teen poliittisia Youtube-videoita, vaikutan Kokoomuksessa ja pidän perheestä huolta. Arvo- ja markkinaliberaali. Yhteystiedot osoitteessa http://www.libera.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu