Kasvustrategian toimimaton osa on liikennesuunnitelma

tiff infomation

Helsinki luo dystopiaa juuri niillä keinoilla kuin muutkin maailman kaupungit.

Helsinki on siitä poikkeuksellinen, että täällä ei ole vielä koettu samaa kuin Los Angelesissa, Shanghaissa, Beijingissä, Singaporessa, Ateenassa, Pariisissa, Berliinissä, Moskovassa, Tokiossa, Sydneyssä, Lontoossa, (jo 1950-luvulla Britannian pääkaupungissa) ja monessa muussa 0,5 – 24 miljoonan asukkaan kaupungissa.

Sattumaan luottaminen

On rationaalista miettiä, mikä sattumaan luottamisesta voi seurata. Helsingin jokainen päättäjä näyttää omaksuneen päätoimintalinjakseen kasvustrategian, mikä on yksinomaan talouteen sidoksissa oleva linjaus.

Raideprojektit ”lunastavat” oikeutuksensa kaupungin kasvattamiseen täydennys- ja tiivistämisrakentamisella. Tosiasiassa raideprojektit ovat edellytys kaupungin kasvattamiselle, koska ne ovat sidoksissa siihen, että rakennusliikkeet urakoivat uudisasuinalueita kaupungin osoittamille paikoille. Jos ei ole raideprojekteja, ei ole kasvuakaan.

Heppoinen peruste raideverkoston kasvattamiselle

Raiderunkoverkostoa perustellaan sillä, että raideliikenne vähentää liikenteen päästöjä. Tosiasiallisesti suunniteltu raitiotielinjojen verkko aikaansaa enemmän päästöjä, koska bussiverkostoa ajetaan samanaikaisesti alas. Molempiin HSL-kuntayhtymällä ei ole varaa.

Yhä useampi asukas joutuu jo yksinomaan Itis – Keilaniemi raidejokerin vuoksi turvautumaan omaan henkilöautokuljetukseen, koska raidejokerin ja tulevien raidelinjojen harvat reitit on suunniteltu ja toteutetaan vain uudisasuinalueiden mahdollistamiseksi. Vanhat asuinalueet unohdetaan täysin.

Tämä on raidesuunnitelmien suurin virhe ja haitta kaupungin asukkaille. Aivan kuin vain yksinomaan nuo raidelinjausten vierelle suunnitellut asuinalueet tarvitsisivat joukkoliikennettä!

Uusi uljas kaupunki

Kaupungin päättäjät luovat ”uutta uljasta kaupunkia” unohtaen vanhojen kaupunginosien julkisen liikenteen tarpeet. Ei ole lainkaan järkeä tällaisessa kasvustrategiassa.

Kaikki valtuustopuolueet ovat omaksuneet tämän Helsingin kasvustrategian, joka on ristiriidassa kaupungin johdon propagoiman ”maailman toimivin kaupunki” -konseptin kanssa. Ei toimi kaupunki, kun bussien verkoston muodostama joukkoliikenne jää kehittämättä ja harventuu nykyisestä.

TerhoNikulainen1

Akateeminen koulutus Helsingin ja Tampereen yliopistoissa. Toimittaja, kirjaston ammattilainen ja yrittäjä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu