Muuttaako korona jääkiekonkin seuraamisen pysyvästi?

Microsoftin blogissa kirjotettiin tällä viikolla, että korona muuttaa etätyöskentelytavat pysyvästi. Kysymys kuuluukin, muuttaako korona myös jääkiekon seuraamisen pysyvästi?

Jääkiekon SM-liigan avausviikonloppuna on ollut nähtävissä huolestuttavan pieniä yleisömääriä. Sama ilmiö on ollut nähtävissä Jokereilla kauden avausotteluissa sekä Mestiksessä. Monellakaan paikkakunnalla ei avauskierroksilla yleisömäärä ole ollut lähelläkään hallin ”korona-ajan maksimikapasiteettia”.

Tämä ylläkuvattu asia saattaakin olla SM-liigalle pahempi ongelma, kuin itse koronarajoitukset. Eli jos ihmiset jotka ovat aktiivisesti käyneet aiemmin peleissä, tottuvat nyt koronan vuoksi olemaan niissä käymättä. Ensimmäisen viikonlopun jälkeen on toki vaikeaa tehdä isoja johtopäätöksiä, mutta tätä ilmiötä Liigan on syytä seurata tarkasti. Jos merkittävä osa paikanpäällä jääkiekkoviihteestä normaalisti nauttineista jää kotiin katsomaan pelejä tai siirtyy kokonaan muiden vapaa-ajanviettotapojen pariin, on Liigalla käsissään historiansa suurin ongelma. Jo nyt SM-liigalla on haasteena houkutella nuoria katsomoihin, joten jos olemassaoleva katsojamassa menetetään, niin korvaavan katsojamassan saaminen on lähestulkoon mahdotonta.

Nyt mitataankin SM-liigan ja sen seurojen kyky hoitaa olemassa olevia kuluttaja-asiakkaitaan ja kykyä myydä tuotettaan aktiivisesti myös kuluttaja-asiakkaille. Nyt ei SM-liigassa kannata missään nimessä tiukassa taloustilanteessakaan keskittyä pelkästään säästöihin tai urheilutoimeen, vaan nyt pitää todellakin olla pääfokuksessa nykyisestä asiakaskunnasta kiinni pitäminen. Jos nimittäin liian monta peliä pelataan Lahden perjantai-illan tapaan 1300 katsojalle, tuote rinnastetaan helposti samalle mielikuvatasolle mitä ovat Veikkausliiga ja Superpesis. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että SM-liigalla oleva brändiylivoima maan johtavana ammattilaissarjana on sponsorien ja suuren yleisön silmissä mennyt. Kuluva koronakausi saattaakin siis olla todellinen risteyskohta sille, millainen SM-liiga tulee jatkossa olemaan.

Tero Auvinen

Tero Auvinen on uransa aikana toiminut monissa yritysmaailman johtotehtävissä sekä FC Hongan ja Suomen Lentopalloliiton toimitusjohtajana. Työhistoriansa ja yrityksensä GB Sportsin kautta Auvinen tuntee suomalaisen urheilumaailman perinpohjaisesti. Hän on lisäksi ollut toinen kirjoittaja 2017 julkaistuissa kirjoissa Urheiluseurojen Sisäpiirissä- tarinat tunteen takana sekä Urheilutähtien Sisäpiirissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu