Koronan jälkeen alkaa ongelmat

Nyt kun on toiveita, että rokotteet tepsivät ja selättävät pandemian, alkaa jälleenrakentaminen.

Jälleenrakentamisen rasitteena ikävä kyllä on ongelmat, jotka meillä oli jo ennen pandemiaa.

Ei ne ole mihinkään poistuneet, vaan päin vastoin kasvaneet korkoa.

Ongelmista suurimmat ovat euron kriisi ja toisaalta EU:n toimimattomuus ja näiden yhteisvaikutus.

Euro on ollut kriisissä jo niin kauan, että 0% korosta on muodostunut uusi normaali ja välillä tuntuu, että sitä pidetään jopa hyvänä asiana.

Meillä kasvaa nyt sukupolvi, joka ei tunnista käsitettä rahapolitiikka.

Hyvin ymmärrettävää, koska meillä on myös nykyinen sukupolvi, eli me jotka eivät saa puhua asiasta rahapolitiikka.

Suomi päätti luopua tuosta mysteerisestä käsitteestä vapaaehtoisesti juuri niihin aikoihin, kun markka oli toimintakuntoinen kelluvana valuuttana. Sotien jälkeiset devalvoinnit oli selätetty ja tilanteet alkoi pikkuhiljaa vakautua.

Sotien jälkeen isämme ja äitimme ja pappamme ja mammamme rakensivat hyvinvointivaltion raunioista. Tämä oli mahdollista, koska Suomella oli talouden rakennuspalikat omalla pöydällä. Kun tarvittiin päätöksiä, niitä tehtiin. Jos ne meni väärin, ne voitiin korjata.

Tämä seuraava jälleenrakentaminen on hieman kinkkinen.

Suomi on niissä puuhissa ajopuu, joka seilaa avuttomana EU mössössä ilman airoja. Airot on annettu vapaaehtoisesti euroopan keskuspankille ja pohjassa reikiä, joita ei voida tukkia, koska reikä on niin suuri, että kaikkien jäsenmaiden pitäisi yhdessä pitää käsiään reiässä, mutta aina osa porukasta haluaa mieluummin pitää käsillään kännykkäänsä tai muita arvoesineitään ylhäällä kuivassa.

Siinä me ollaan sitten niissä pöydissä vaikuttamassa.

2010 luku elettiin, kun esimerkiksi kokoomusjohtajat elvisteli, kuinka euro on tuonut meille vakautta ja eu isot hartiat.

Euro on ollut kriisissä kohta kymmenen vuotta ja vaikka jo viisi vuotta sitten  yhteiset säännöt ja sopimukset heitettiin romukoppaan ja aloitettiin sääntöjen vastaisest EKP suora elvytys, ei kriisiä olla kyetty ratkaisemaan.

Rahaa on painettu useita biljoonia, eli siis tuhansia miljardeja tyhjästä ja kuplaa on pidetty yllä. Miten kauan riittää uskoa siihen, että ekp kykenee selättämään kriisin? Ja mitä >jos ei?

Euroajan alku oli yhtä nousukautta, mutta sekin perustui tyhjään, sillä nousu oli seurausta pankkien holtittomasta rahan/velan luomisesta.

Eli ensin pankit loi liikaa velkaa ja nyt keskuspankit korjaavat tilannetta luomalla lisää rahaa.

Presidenttimme Sauli Niinistökin ihmettelee hokkuspokkus rahaa, jota ekp jakelee ja tuo esiin vakavan tosiasiallisen huolen, eli sen, että miten kauan sijoittajilla riittää usko tähän touhuun.

EKP:n päätehtävä on hintavakauden ylläpitäminen, eli pyrkii pitämään inflaation hieman alle 2% tasolla.

Liian matala tai korkea inflaatio on myrkkyä taloudelle ja siksi jo -90 luvun alusta on laajalti alettu pitämään silmällä tuota hintavakauden tasoa.

Rahapoliittisia keinoja on käytössä lähinnä korko % säätely, eli jos hinnat alkaa liikaa nousta, niin kysyntää voidaan rajoittaa nostamalla ohjauskorkoa ja tietenkin kysynnän kasvaessa vastaavasti laskea, jotta matala korko innostaisi ihmisiä ja yrityksiä kuluttamaan velkarahalla. Kaikki tässä maailmassa perustuu velkaan ja velan määrän loputtomaan kasvuun. Se tuntuu maalaisjärjellä erikoiselta, sillä ainakin itsellä tavoite olisi olla velaton.

Meillä on nyt ne isot EU hartiat, mutta mitä hyötyä on isoista hartioista, jos kädet ei liiku?

Tuli pakolaisaalto ja omista säännöistä lipsuminen alkoi. Ulkorajat ei pidä ja turvapaikanhakijoita ei vastaanotettu ensimmäisessä maassa, kuten piti, vaan parempaa elämää etsivät vaelteli pitkin poikin mieleiseensä kohteeseen etsimään turvaa ja toimeentuloa.

Suomen pääministeri heitti maailmalle kutsun, että antaa oman talonsa ja tulkaa kaikki tänne. Tänne mahtuu jne. Iphonet digiaikana tavoitti kutsun ympäri maailmaa.

Kun turvapaikanhakijoiden suuri määrä aiheutti päänvaivaa, pm Sipilä pesi kätensä ja sanoi, että nyt pitää odotella EU tason päätöstä asiaan. 5 vuotta on mennyt ja mikä on tilanne sen EU tason ratkaisun kanssa?

Selkeä esimerkki siitä, kuinka EU tuo kädetön jättiläinen on hidas ja kankea. Ei kykene toimimaan.

Nyt on taas säännöt ja sopimukset venytelty nurinniskoin, kun on luotu elvytysrahahimmeliä.

EU sopimuksilla pyyhiskellään takapuolia ja otetaan yhteistä velkaa pandemian verukkeella.

Surkuhupaisaa on, että eihän se tämäkään tunnu kädettömältä jättiläiseltä sujuvan.

Suomi oli tapansa mukaan ajopuu ja tottelee mitä käsketään, mutta EU:ssa on myös joitakin jäsenmaita, jotka ajattelevat omaa parastaan, toisin kuin Suomi.

Suomi ilmeisesti ajattelee, että kun EU toimii, niin myös sen jäsenmaat toimii. Ongelma vaan on, että kun se EU ei toimi, niin lamaantuu kaikki. Jos jäsenmaat toimisi, myös EU toimisi.

EU ei voi toimia, kun liittovaltiona. Silloin jättiläiselle kasvaisi kädet, joita voi myös käyttää. Pieni piiri tekisi päätöksiä ja jakaisi rahaa yhteisestä budjetista sinne minne tarvitaan. On täysin selvää, että näin EU toimisi paremmin, koska kykenisi tekemään päätöksiä ja ne päätökset ei venyisiä vuosien mittaisiksi kamppailuksi jäsenvaltioiden kesken, kuten nyt. Siksi EU liittovaltiota pidetään monissa keskeisissä maissa ihan avoimesti pöydällä ja tavoitteena.

Suomessa ja muissa maissa, jotka eivät niin diggaa liittovaltiosta asiaa pidetään piilossa, koska sillä ei ole kannatusta.

Ongelma on siinä, että tuo ei ole realismia siinä aikataulussa, mitä on käytössä.

Me EU jäsenmaat emme voi vuodesta toimeen tekohengittää kädetöntä jättiläistä.

Jos halutaan ylittää valtameri, niin onko parempi kunkin jäsenmaan purjehtia omilla laivoillaan omaan tahtiinsa vai ajelehtia yhdellä isolla laivalla ilman kapteenia?

Jos pieni laiva ajaa karille, muut laivat voi sen auttaa sieltä pois ja matka jatkuu. Kun iso laiva ajaa karille, ei ole kukaan auttamassa.

 

Elvytysrahastosta tuli jonkinlainen periaatepäätös kesällä ja Tuppurainen hehkutti telkkarissa, kuinka EU kykenee toimimaan ja että se toimimattomuus on hölynpölyä.

Onko?

Jos tuon laittoman ja hyödyttömän ja meille suomalaisille kalliin elpymisrahaston toimeenpano menee mönkään, eli sopimuksiin siitä miten ja milloin rahat käytetään ei päästä, niin se on totuttua ja tuttua toimimatonta EU peruskauraa.

Erikoista peliä, kun sillä piti niin kiire olla. Nopeasti tarvittiin yhteisvastuurahaa maihin, jotka eivät ole hoitanut omaa talouttaan ennen koronaa. Maihin joissa on matalampi verotus, täytyy äkkiä saada rahaa, jotta voivat laskea yhä edelleen verojaan matalammiksi. Ja sitten asiaa perustellaan jollain viennin tukemisena. Voiko idioottimaismpaa touhua enää olla, että otetaan markkinoilta velkaa ja annetaan se maille joiden kanssa me kilpaillaan vientimarkkinoilla ja perustellaan sitä oman vientimme tukemisena.

Kilpailukyky, muodostuu myös verotuksesta, ei pelkästään palkkakuluista. Sipilä yritti tukea vientiä sisäisellä devalvaatiolla, kun sitä ulkoista ei ole enää käytössä, kun rahapolitiikka on annettu vapaaehtoisesti muiden huoleksi.

Laskettiin siis palkkoja vapaaehtoisesti, tekemällä ilmaiseksi töitä.

Tämä oli siitä syystä, että näillä meille niin tärkeillä eu markkinoilla meidän kilpailukykymme muita maista vastaan ei kuulemma ollut kunnossa. EU kun tarkoittaa siis kilpailua siitä, kuka saa kansalaisensa tekemään pisintä päivää pienimmällä palkalla.

Tuossa kilpailussa pitäisi huomioida myös verot, jotka pitää kerätä, jotta hyvinvoinnin kulut voidaan kattaa. Tosin EU/euro aikana tämä ei juurikaan ole onnistunut edes Suomessa, vaan on jouduttu kaiken aikaa ottamaan lisää velkaa, joka edelleen nostaa verotusta korkokulujen kautta.

Veroaste vaikuttaa kilpailukykyy yhteisillä vientimarkkinoilla ja nyt EU perussopimusten vastaisella 750miljardin paketilla heikennetään meidän vientiyritysten kilpailukykyä nostamalla veroja ja perustellaan sitä viennin elvyttämisellä.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Ei ole mitään tehtävissä Suomen näkökulmasta. EU ja Euro eropuheet on täysin mahdottomia ajatuksia, ja kun Suomi ei halua käyttää edes sitä pientä mahdollisuuttaan käyttää ääntänsä esimerkiksi kieltäytymällä tälläisistä täysin järjettömistä liittovaltioaskeleista kuten tämä elpymisväline, niin me emme voi tehdä mitään.

Jos pandemia väistyy rokotteilla, voi tulla joku hetkellinen nousu patoutuneen kysynnän takia, mutta veikkaan, että jo seuraavan viiden vuoden sisällä euro on todella kovan paikan edessä, mikäli ekp ei edelläänkään kykene hoitamaan tehtäväänsä.

Sauli Niinistön huolet rahajärjestelmämme uskottavuudesta voi realisoitua ja kun puhutaan, että eurosta ei voi erota, muuten kun eroamalla myös eu:sta, niin mitä sitten tehdään, kun euro hajoaa?

Hajoaako myös EU?

EU:lla on kaksi vaihtoehtoa. Joko EU:n pitää  palauttaa valtaa jäsenmaille, jotta jäsenmaat voivat toimia yksittäin, kun yhteisiä päätöskiä ei tule, tai sitten on muodostettava liittovaltio.

Kun otetaan huomioon se, että vain hyvin harva jäsenmaa hyötyisi liittovaltiosta ja suurin osa kunnioittaa itsenäisyyttään, niin liittovaltio ei ole realismia. Siksi vaihtoehtoja on oikeasti vain yksi, eli EU:ta pitää alkaa muuttaan vapaamman yhteistyön suuntaan.

EU:n suurin pelko 2020 luvulla on se, että Britannia ei vaivukkaan synkkyyteen, vaan pärjää omillaan.

Miksi Britannia ei pärjäisi?

Kun EU:n keskeiset päättäjät ymmärtävät, että liittovaltio olisi pakko saada pystyyn ja nopeasti, jotta jättiläisen kädet alkaa heilua, niin se pyritään tekemään salaa.

Aivan kuten Suomi liitettiin euroon salaa. EU:hun kun liityttiin, sanottiin, että eurosta sovitaan sitten erikseen, mutta paskapuhettahan se oli. Euroon liityttiin jo EU sopimuksella.

Elpymisväline on iso harppaus kohti liittovaltiota.

Näitä askeleita runnotaan väkisin läpi milloin milläkin verukkeella ja näin koitetaan salaa hivuttautua kohti yhä laajempaa yhteisvastuuta, jossa suomalainen duunari tekee yhä pidempää työpäivää yhä pienemmällä palkalla, maksaa yhä enemmän veroja yhteiseen EU budjettiin josta ne jaetaan meidän kilpailijoille ja niille, jotka ei itse viitti veroja maksella.

Samaan aikaan kun miljonäärit, jotka meidän asioista päättää sopivat kuinka biljoonia voidaan luoda rahaa tyhjästä, jotta sijoitusten arvo vaan ei pääse laskemaan, niin satoja miljoonia lapsia tonkii matoja syödäkseen ympäri maailmaa.

Pandemian jälkeen nostetaan taas ilmastohätätila ylös ja todennäköisesti sen puitteissa seuraavat isot askeleet kohti liittovaltiota.

Luultavasti joku keksii kohta, uuden ilmastohätään liittyvän syyn, mihin tarvitaan yhteisvastuullisesti rahaa ja sitten rakennetaan taas satojen miljardien ilmastovälinettä ja yhteisiä ilmastoveroja.

Näin se yhteinen EU budjetti kasvaa pikkuhiljaa ja Suomen osalta trendi pysyy samana.

Me aina maksetaan 2euroa EU:lle ja saadaa takaisin yksi euro ja senkin käytöstä päättää EU pomot, eli todennäköisesti jonkun hyvävelikaverin cleantech yritysten palveluiden käyttö.

Pandemiaa vastaan saattaa tulla ja toivottovasti tulee rokote, joka toimii.

Liittovaltiota vastaan tuskin rokotetta saadaan. Me ollaan hävitty tää peli jo…

TeroTeukkaAhtola

Lempiaiheita eu:n tulevaisuus, yhteisvaluutta euro, talous, ekp, rahapolitiikka.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu