Sosiaaliton media

Sosiaalinen media, vai onko se enää niin sosiaalinen.

On ryhmiä joissa jaetaan moderoidusti tietyn linjan mukaisia uutisia ja sitten niissä pidetään kyselyjä, että onko ilmastonumuutos paha juttu tai onko maahanmuutto paha juttu ja vaaditaan uusia vaaleja, kun luullaan, että kansasta 98% on samaa mieltä, kun itse on.

Hommahan on ikävä kyllä uusi normaali siltä osin, että sosiaalinen media on taistelukenttä missä aikuiset ihmiset voivat käyttäytyä vähemmän aikuismaisesti ja en väitä ettenkö itsekin siihen olisi osallistunut.

Elokapina hyvä esimerkki, miten sosiaalinen media toimii.

Kun löytyy joku aihe mollata ”vastapuolta”, niin sitä sitten myös käytetään. Nopeus on valttia, sillä kunhan löytyy hyvä juttu tai pätkä, mikä leviää, kuin kulovalkea, niin homma toimii.

Se on eriasia sitten, vaikka lähemmässä tarkastelussa kokonaiskuvaa katsoessa huomataankin, että eihän se ihan noin mennyt, mutta asialle ei enää voi mitään. Eihän niitä korjauksia kukaan muista, vaan sen mieleenpainuneen kohu-uutisen.

Kansa jakaantuu yhä vahvemmin, sillä nämä sosiaaliset mediat tehostavat eriäviä mielipiteitä ja kokoaa yhteen samanmielisiä.

Amerikasta näkee välillä uskomattomia videoita, mihin tuo somella rikastettu ajatusmaailma johtaa.

Mutta vielä suurempi ongelma välillä tuntuu olevan valtamedia.

Jos valtamedia lähtee kilpajuoksuun somen, kanssa, että kumpi julkaisee uutisen nopeammin, niin olemme kusessa.

Eilen taisi vähän käydä niin, kun seurasi esimerkiksi ylen uutisointia eräästä kapinasta.

Kun tuohon sisiaalisen median tuottamaan ja moninkertaistamaan kiukkuun lisätään vielä valtamedian ihan oikeat uutiset, jotka ottavat asiassa selkeästi jonkun puolen, niin soppa kiehuu yli jo ihan urakalla.

Keskustelut ei ole enää asioiden pohdiskelua eri tulokulmista, vaan oman näkökulman tykittämistä ja jos argumentit ei riitä, niin tykitetään sitten asian vierestä.

Ja vaikka ei johonkin asiaan ole mitään sanottavaa itse asian suhteen, niin sitten tykitetään jotain henkilöä asian vierestä ihan vaan siksi, että kohde on yleensä eri mieltä kun edustaa vääriä mielipiteitä väärässä puolueessa.

Postin sisältö tiedetään vääräksi jo kantajan perusteella..

Sosiaalista mediaa ei voi muuttaa enää. Se on rahantekokone, missä jättimäisten tietokoneiden tekoälyt laskee, että minkä jutun juuri sinä todennäköisimmin avaisit ja lykkää sen seinällesi, tietämättä haluaisitko nähdä ennemmin vaan kuvan serkkusi kissasta.

Mutta tuohon valtamediaan voi vaikuttaa. Sen pitää ja se voi olla ehdottoman puolueeton ja usein näin onkin.

Se vaan, että laadukkaat jutut vievät aikaa, jos journalisti oikeasti haluaa avata asian mahdollisimman laajasta vinkkelistä.

Ongelma tulee, jos journalisti lähtee kilpajuoksuun, niin se laatu jää taka-alalle.

Maltti olisi valttia niin lukijalla, kuin kirjoittajalla, mutta sosiaalisessa mediassa valttia on ihan muut asiat.

Eikä mulla mitään ratkasua tähän ole, kunhan pohdiskelen.

 

 

 

TeroTeukkaAhtola

Lempiaiheita eu:n tulevaisuus, yhteisvaluutta euro, talous, ekp, rahapolitiikka.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu