Volvo sanoo, että sähköauto on polttomoottorista vähäpäästöisempi vasta 110 000 km kohdalla

Volvon hätkähdyttävä havainto: Sähköautojen valmistusvaiheen hiilijalanjälki ylivoimaisesti polttomoottoreita suurempi

KAUPPALEHTI:

”Ero tasaantuu ajokilometrien myötä

Ero alkaa luonnollisesti kuroutua umpeen autojen käytön myötä. Jokainen ajokilometri lisää polttomoottoriauton hiilidioksiditasetta, kun sähköauton kohdalla tilanne on päinvastainen.

Paljon riippuu tosin myös siitä, miten sähköautojen käyttämä sähkö on tuotettu. Juuri tämä vaikuttaa paljolti siihen, missä vaiheessa polttomoottorimallien elinkaaripäästöt saavuttavat sähköautojen vastaavat ja ohittavat ne.

Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla.

Mikäli C40-mallin saa ladattua pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä, autojen päästötaseet leikkaavat toisiaan jo 48 000 kilometrin kohdalla.”

Euroopassa keskiverto ajosuorite elinkaaren loppuvaiheen autoilla on 150 000 – 170 000 km.

Ilmastoystävällistä?

Tietenkin löytyy erilaisia laskelmia, missä nuo valmistuksessa syntyneet päästöt on aiemmin kuitattu, mutta yleensä silloin on kyse edullisemmasta autosta, missä on vähemmän akkukapasiteettia, millä tullaan myös ajamaan vähemmän, joten uuden paljon päästöjä aiheuttavan autonvalmistuksen joutuu tekemään aiemmin.

 

Laskelmissa kerrotaan aina, kuten tuo Volvokin tuossa, että paljon vaikuttaa millä sähköllä ajaa.

Sähköauton omistajallekin varmaan tulee hyvä mieli, kun on tehnyt sähkösopimuksen vähäpäästöisestä sähköstä, millä lataa suuripäästöistä akkuaan.

 

Tuo on kuitenkin mielestäni kyseenalainen mielikuva.

Eikö tuo polttomoottoriauton tilalle valmistetun sähköauton lataamiseen käytetty sähkö ole pois siitä kapasiteetista, mikä on pakollisen sähkönkulutuksen käytettävissä?

Mietitään, että ostan tuollaisen Volvon  ja sitten tilaan vaikka täältä 100% päästöttömäksi mainostettua sähköä

niin eikö tuo päästöttömänä mainostettu sähkö ole pois  siitä kapasiteetista, mitä esimerkiksi sairaala, kauppa tai leipomo olisi voinut käyttää?

Itelläkin oli täyssähköauto pari vuotta. Nissan ENV 200. Ajoin vuodet 2015-2016 sillä yhteensä noin 25tkm. Mukava laite. Moneen käyttöön varsin toimiva, mutta en millään kykene itselleni perustelemaan, että miten se olisi ollut ilmaston tai oman talouteni kannalta perusteltu hankinta.

Sama pätee näitä lämmitysratkaisuja, kuten lämpöpumppuja, joita nytkin Suomessa tuetaan 4.000 eurolla veronmaksajien rahaa.

Lämpöpumpun valmistaminenkin ja sen Kiinasta tänne rahtaaminen muodostaa merkittävästi päästöjä ja ainakin oman kokemuksen ammattini  ja oman käyttökokemukseni kautta osoittaa, että lämpöpumpun elinkaari ei ole puoliakaan öljy/puu kattilan käyttöiästä.

10 vuoden päästä kun ostat omilla rahoillasi sen seuraavan 10.000 euron ilmavesipumpun nyt ostamasi hajonneen tilalle, niin naapurissa voi se sama öljykattila lämmittää vielä 20 vuotta, jos viherhallitus tai eu ei sitä ole saanut kiellettyä.

Ensin pitäisi olla sitä oikeasti vähäpäästöistä sähköä riittävästi käytössä ennen, kun kannattaa lisätä sähkön kulutusta.

Mitä enemmän asiaa miettii, niin sitä enemmän alkaa tuntua siltä, että tällä meneillään olevalla ilmastohypellä ei pyritä korjaamaan ilmastoa, vaan taloutta ja saajapuolella tässä pelissä ei ole veronmaksaja, ainakaan jos asuu Suomessa.

 

 

+12
TeroTeukkaAhtola
Sitoutumaton Forssa

Biljardia harrastava putkimiesyrittäjä ja kunnanvaltuutettu Suomen parhaassa ja kauneimmassa kaupungissa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu