Vantaan Funicular
Viljasen märkä uni toteutui eilen valtuuston päättäessä ratikkalinjan hankinnasta Vantaalle äänin 41-26. Nyt on mukava lähteä eläkkeelle ja jättää rapautuva talous tuleville sukupolville. Mediakin hehkuttaa Vantaan päässeen neljän suurimman kaupungin joukkoon ratikallaan. Kritiikkiä hinnasta tai sen yhdensuuntaisesta kiskobussista ei mainita, vaikka matkustajamäärät julkisilla ovat laskussa. Odotetaan tulevaisuuden buumia, että tulevat ”työperäiset” maahanmuuttajat pääsevät kiskobussin läheisyyteen asumaan.
Arvio ratikkahankeen kustannuksista liikkuu 600 milj. korvilla. Ihmettelen jos tämä hanke saadaan maaliin alle 1 mrd. Nyt on helppo nostaa veroastetta Vantaalla kun lähti sote sektori valtion hallintaa. Kukaan ei huomaa kun ujutetaan ratikkarahat veroprosenttiin.
Ihmettelen kokkareiden samaa talous hehkutusta. He olivat taas kerran vaa’an kieli asemassa päättämässä mikä on hyväksi veronmaksajille. Sama ilmiö oli EU:n elvytysvälineellä, josta tulee takkiin useampi miljardi tuleville veronmaksajille.
Vihreä hulluus on levinnyt muihinkin puolueisiin kokkareihin varsinkin. Tai sitten eivät ole huomanneet, miksi näitä ratikkakiskoja halutaan kaupunkeihin. Niiden tarkoitus on hankaloittaa yksityisautoilua.
Ilmoita asiaton viesti
Ratikka on liikennevälineenä menneen talven lumia ja täysin kannattamaton hanke Vantaan tapaisessa kaupungissa, jossa ei ole edes kunnon keskustaa. Eihän Tikkurilassa herraisä edes asu ketään. Asukasmääräksi saadaan reilut 20 000 asukasta, kun mukaan lasketaan kaikki 5km sisällä olevat lähiöt.
Helsingissä merkittävä osa ratikkalinjoista on poissa käytöstä, eikä kukaan edes huomaa asiaa. Miksi lentoasemalta pitäisi päästä Tikkurilaan ratikalla, kun sieltä pääsee jo bussilla ja junalla tai taksilla, jos ei omalla autolla.
Sähköbussit ovat huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu, jos kyse on ainoastaan vihreistä arvoista. Tyhmyydelle taas ei voi mitään.
Eihän tuo edes työllistä, kun ratikat tulevat Tsekeistä ja työmiehet ympäri maailmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun Vantaakin saa ratikan ja Helsingissä on jo neljä erilaista raideliikenneratkaisua (juna, metro, ratikka, pikaratikka) niin enää
tarvitaan kapearaiteinen rautatie ja ilmarata.
Kapearaiteinen voisi viedä vaikka Viikkiin ja ilmarata tehdä loopin Etelä-Helsingissä Chicagon tapaan.
Ilmarata voidaan rakentaa katujen päälle ja kolmannen kerroksen ikkunoista voisi katsella ketä kyydissä istuu.
Nämä kaikki estäisivät ilmastonmuutosta, sarkasmia.
Vantaan ratikka on siitä kiva että potentiaalinen käyttäjäkunta väheni puolella ja kustannus nousi kolmekertaiseksi ja se yhä vaan kannattaa rakentaa, sarkasmia.
Ilmoita asiaton viesti
Olen niitä, jotka eivät usko, että ratikan kannattavuuslaskelmat kestävät merivettä. Syy on jokin muu eli kaupungin imagon rakentaminen yli 120 vuotta vanhalla tekniikalla. Sähkökäyttöiset bussit ovat jo todellisuutta, ja ne eivät vaadi tuollaista alkuinvestointia.
Kun poliitikkojen rahankäyttö on tällaista, niin ei tarvitse ihmettä, miksi valtio ja kunnatkin pääosin ovat lähes selvitystilassa.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan kokonaiskustaanukseksi 2,3 mrd€.
Ilmoita asiaton viesti