Afrikasta ja Lähi-idästä saapuvat maahanmuuttajat rapauttavat hyvinvointivaltion rahoituspohjaa
Maahanmuutto on kiistämättä yksi aikamme polttavimmista keskustelunaiheista. Sen vaikutukset talouteen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan jakavat mielipiteitä, eikä ole yllättävää, että moni suhtautuu siihen tunteella. Usein kuulemme väitteitä, että maahanmuutto on ratkaisu väestön ikääntymiseen tai työvoimapulaan, mutta harvemmin pysähdymme pohtimaan sen todellisia taloudellisia vaikutuksia.
Tuore tutkimus ”Borderless Welfare State” ravistelee tätä keskustelua. Se osoittaa, että maahanmuuton taloudelliset vaikutukset eivät ole niin yksiselitteisiä kuin usein ajatellaan. Vaikka jotkut maahanmuuttajaryhmät, kuten Japanista, Pohjois-Amerikasta ja Oseaniasta saapuvat työntekijät, tuovat mukanaan merkittävää hyötyä kansantaloudelle, suurin osa maahanmuutosta – erityisesti Afrikasta ja Lähi-idästä – on taloudellisesti tappiollista. Tämä johtuu pääosin siitä, että nämä ryhmät käyttävät keskimääräistä enemmän julkisia palveluita, mutta maksavat vähemmän veroja ja sosiaaliturvamaksuja.
Onko siis oikein jatkaa politiikkaa, joka pitkällä aikavälillä syö hyvinvointivaltiota sisältäpäin? Maahanmuutto on tietenkin paljon muutakin kuin numeroita. Se on humanitaarinen kysymys, se on ihmisoikeuksien kysymys, ja se on myös kulttuurien välinen kysymys. Silti, voimmeko todella sivuuttaa taloudelliset realiteetit? Hyvinvointivaltion rahoitus perustuu siihen, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Jos julkinen sektori kantaa yhä suurempaa taakkaa, vaarana on, että koko järjestelmä romahtaa.
Usein maahanmuuton puolustajat vetoavat siihen, että toinen sukupolvi integroituu paremmin. ”Ajan myötä asiat korjaantuvat”, he sanovat. Tutkimus kuitenkin paljastaa, että näin ei useinkaan tapahdu. Ensimmäisen sukupolven huonot taloudelliset tulokset siirtyvät usein myös toiselle ja jopa kolmannelle sukupolvelle, erityisesti silloin, kun maahanmuuttajien koulutustaso on alhainen ja heidän kulttuurinen etäisyytensä vastaanottavasta yhteiskunnasta on suuri. Tämä luo kestämättömän tilanteen, jossa kustannukset kasvavat sukupolvien myötä, mutta hyötyjä ei synny vastaavasti.
On helppo ymmärtää, miksi tämänkaltaista tietoa ei haluta nostaa esiin poliittisessa keskustelussa. Se on epämiellyttävää ja se voi synnyttää vastakkainasettelua. Kuitenkin, jos jätämme tämän keskustelun käymättä, suljemme silmämme tosiasioilta ja annamme ongelman pahentua entisestään. Politiikan on perustuttava faktoihin, ei toiveajatteluun.
On aika käydä avointa ja rehellistä keskustelua maahanmuutosta. Ei ole kyse siitä, että sulkisimme rajat tai kieltäytyisimme auttamasta niitä, jotka apua tarvitsevat. Kyse on siitä, että löydämme kestävän tavan hoitaa maahanmuuttoa siten, että sekä tulijat että vastaanottava yhteiskunta hyötyvät. Tämä edellyttää valikoivampaa maahanmuuttopolitiikkaa, jossa huomioidaan sekä taloudelliset vaikutukset että maahanmuuttajien potentiaali integroitua ja antaa panoksensa yhteiskuntaan.
Maahanmuutto on todellisuutta, ja sen vaikutukset ulottuvat syvälle yhteiskuntaan. Mutta jos haluamme säilyttää hyvinvointivaltiomme ja samalla tarjota mahdollisuuksia niille, jotka saapuvat uusien mahdollisuuksien toivossa, on meidän pystyttävä parempaan tasapainoon. Tämä vaatii rohkeita päätöksiä ja ennen kaikkea rehellisyyttä siitä, mitä maahanmuutto meille maksaa – ja mitä se meille antaa.
Onko moderni hyvinvointivaltio, jossa pyritään korvaamaan ennen perheen ja lähiyhteisöjen tarjoama turva ja hoiva valtion toimesta, ollenkaan kestävä ratkaisu pitkässä juoksussa? Massamuutto esim. Afrikasta Eurooppaan, tuo esiin vain keskitetyn hyvinvointivaltiomallin heikkoudet verrattuna muihin ratkaisumalleihin.
Ilmoita asiaton viesti
Huomautan kuitenkin, että jokainen maahanmuuttaja on myös yksilö, eikä mikään voima vedä häntä kohti keskiarvoa, jos hänellä ei ole, tai hän ei suostu kokemaan, joukkopainetta kuulua johonkin syrjäytymisherkkään maahanmuuttajaryhmään, esimerkiksi jengiin. Tunnen monia työelämässä hyvin pärjääviä ja veroja maksavia maahanmuuttajia. Samoin, jos pyörisin nykyistä enemmän maahanmuuttajapiireissä, varmaan tuntisin niitä syrjäytyneitäkin, Mutta enemmän törmään juuri työelämässä pärjääviin.
Koska eihän suomeen sopeutuminen vaadi kuin muutaman asian:
– suomen kielen taitoa riittävästi
– ammatin jolla saa töitä ja jolla pärjää Suomessa
– jonkin verran sopeutumista suomalaiseen kulttuuriin ja järjestelmään
– pysymistä erossa erilaisista elämänhallinnan ongelmavyöhykkeistä ja ongelmia aiheuttavista ryhmistä ja yksilöistä
Ilmoita asiaton viesti
Jos tänne sopeutuvat yksilöt löydetään myös näistä Lähi-idästä ja Afrikasta saapuvista ja estetään sopeutumattomia tulemasta, niin se on tietysti tervetullutta. Tällaista mekanismia ei kuitenkaan ole tiettävästi käytössä.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä tarkemmin miten Migri toimii, mutta mieleeni itse asiassa tulee, että riittävän ovelilla, ikätason huomioivilla psykologisilla testeillä voitaisiin sopeutumispotentiaalia tutkia. En tiedä, olisiko se jonkin sopimuksen vastainen tapa, mutta periaatteessa. Vertaa: esim. tiettyjen opintoalojen psykologiset testit hakuvaiheessa.
Esimerkkikysymys 1:
Kuvitellaan tilanne että sinulla on 15-vuotias lapsi, joka haluaa liittyä toiseen uskontokuntaan tai vakaumukselliseen ryhmään, kuin mitä itse edustat. Suomen laissa 15-vuotias saa vapaasti päättää mihin uskontokuntaan kuuluu tai haluaako kuulua mihinkään. Miten toimit tässä tilanteessa?
1) Annan lapsen Suomen lain mukaisesti päättää oman vakaumuksensa ja olen hänen tukenaan arjessa entiseen tapaan
2) Annan lapsen Suomen lain mukaisesti päättää oman vakaumuksensa, mutta jos hänen vakaumuksensa loukkaa minun vakaumustaan, suhtaudun häneen kuin en enää olisi hänen varsinainen sukulaisensa
3) En voi sallia tällaista tilannetta, mielestäni 15-vuotiaan lapsen on toteltava vanhempiaan tässä asiassa.
Esimerkkikysymys 2:
Kuvivellaan, että sinun työsi alkaa klo 7, mutta huomaat aamulla, että monia kotihommia on tekemättä ja muutama muukin asia pitäisi hoitaa. Miten toimit?
1) Menen töihin klo 7 ja yritän hoitaa joitakin asioita ruokatauolla, kotihommat hoidan vasta illalla.
2) Mielestäni kotihommat ja omat asiat pitää hoitaa ensin, joten hoidan ne, vaikka myöhästyn töistä, ja olen siellä vasta 8:00
jne jne.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä olet saanut päähäsi, että meidän pitää yleensäkään ottaa vastaan ihmisiä, joilla ei papereita, ei koulutusta, ei rahaa asettua maahan, ei kykyä tulla toimeen ilman tukipalveluita ja ilmaista ylöspitoa.
Ilmoita asiaton viesti
En ole tuollaista väittänyt, vaan muistuttanut, että loppupeleissä jokainen maahanmuuttaja / tarjokas on yksilö, eikä automaattisesti minkään viiteryhmän edustaja, toki äidinkieli on ehkä pysyvin kulttuurista tuleva piirre, sitä on hankalin vaihtaa ja se annetaan jo lapsena. Nuo mainitsemasi huomiot ovat minustakin tärkeitä normaalitilanteissa (pakolais- ja turvapaikka-asiat oma lukunsa) ja käsittääkseni Migri tekee aktiivista työtä parhaansa mukaan, vaikka kenttä on haastava. Maahanmuuttoa ei ole järkeä pohtia vain könttänä, vaan sen lisäksi erilaiset maahanmuuton tyypit ansaitsevat omat täsmäpohdintansa
Ilmoita asiaton viesti
Kolonialistit vissiin veivät taloudellista hyötyä Afrikkaan tahi Lähi-itään. Naurattaa nämä läntisten voittajavaltioiden perskarvoissa suu auki tipahtaavaa amerikanherkkua odotellen roikkuvien libertaarien paskanjauhannat, jotka kaiken päälle vielä kuvittelevat itsekin kuuluvansa voittajiin.
Ilmoita asiaton viesti
On tärkeää ymmärtää, että keskustelu maahanmuutosta ja sen taloudellisista vaikutuksista ei pyri vähättelemään historiallisia epäoikeudenmukaisuuksia, kuten kolonialismia, vaan keskittyy nykyisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Vaikka kolonialismin jäljet ovat edelleen näkyvissä, meidän on myös otettava huomioon nykyisen maahanmuuttopolitiikan vaikutukset hyvinvointivaltioon, joka perustuu tulojen ja menojen tasapainottamiseen.
Keskustelu siitä, miten voimme parhaiten integroida maahanmuuttajat ja luoda kestävän järjestelmän, ei ole syyllistämistä tai jonkin historiallisen vääryyden unohtamista, vaan pohdintaa siitä, miten nykyiset rakenteet ja politiikat voivat toimia tehokkaasti kaikkien osapuolten eduksi. Taloudellisten realiteettien huomioiminen ei poista humanitaarista vastuuta, vaan auttaa varmistamaan, että apua tarvitsevat voivat saada kestävää ja pitkäjänteistä tukea ilman, että koko järjestelmä joutuu vaaraan.
Ilmoita asiaton viesti
Keskusteluhistoria
ChatGPT
Sinä sanoit:
Väite: Afrikasta ja Lähi-idästä saapuvat maahanmuuttajat rapauttavat hyvinvointivaltion rahoituspohjaa. Voiko tällaisen väitteen esittäjää pitää klassisen liberalismin edustajana, yksinkertainen Kyllä vai Ei?
ChatGPT sanoi:
Ei.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä faktat ovat sellaisia, että klassinen liberaali ei voi niitä hyväksyä. Ihmisryhmien osallistuminen talouteen ei ole riippuvainen keskustelijan ideologiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kysy siltä AI Chatiltä 😉
Ilmoita asiaton viesti
Muuttaja integroi itse itsensä eikä se ole meidän tehtävä. Jollei homma onnistu, kyse ei ole muuttajasta, joita tänne kaivattaisiin. Meillä ei ole tarvetta eikä varaa ottaa vastaan suuria joukkoja elätettäviä.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä tällaisia suuria massoja ollaan tarjoamassa saati ottamassa?
Ilmoita asiaton viesti
Pääsevät ihan omilla jaloillaan ja ihmissalakujettajien auttamina.
Ilmoita asiaton viesti
Maahanmuuttajien työllisyyste vähintään vuoden täällä olleiden joukossa on suurinpiirtein samalla tasolla kuin kantasuomalaisillakin. Tällä hetkellä työperäinen maahanmuutto lisääntyy eniten Kaukoidästä ja Intiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Vastakkainasettelu on hyve politiikassa. Sen kautta tulevat asiat käsiteltyä kunnolla eivätkä konseksulla, jolla jo aloitetaan käsittely.
Ilmoita asiaton viesti